مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه معرفت شناسی(اسلامی)
>
علم به جهان خارج
>
ایده آلیسم
ایده آلیسم معرفت شناختی
ایده آلیسم هستی شناختی
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
تعداد رکورد ها : 31
عنوان :
بررسی انقلاب كپرنيكی كانت
نویسنده:
احمد سعيدی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شکاکیت(مسائل جدید کلامی)
,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص))
,
قربانی ( عین )
,
ایده آلیسم
,
ذهن((مقابل خارج)، اصطلاح وابسته)
چکیده :
کانت براي پاسخ به اشکالات شکاکان و ايدئاليستها پيشنهاد کرد كه در عالم فلسفه، انقلابي کپرنيکي به راه اندازيم و به جاي اينکه به دنبال شناختِ مطابق با جهان واقعي (عالم عين) باشيم، به دنبال شناخت واقعيتي باشيم که مطابق ذهن و قواي ادراکي ما ساخته شده باشد. او مدعي شد که تنها راه فرار از شکاکيت و ايدئاليسم همين است که صرفاً به دنبال شناخت واقعيتي باشيم که به ذهن آمده و ذهني شده است؛ يعني به شناخت دنياي خودساخته (عينِ ذهني) بسنده کنيم و تصور ذهنيِ يک شيء را خود شيء (خود واقعيت) در نظر بگيريم. او ميپنداشت که اگر انسان به جاي «واقعيت مستقل از خود» به دنبال شناختنِ «واقعيت ساختهشده توسط قواي ادراکي خود» باشد، يقيني بودن ادراکاتش تضمين ميشود و اعتراضهاي امثال بارکلي و هيوم پاسخ مناسبي ميگيرند. در اين مقاله، با بررسي انقلاب کپرنيکي کانت و پيامدهاي منطقي آن، نشان دادهايم که فلسفة کانت، بهرغم تلاش فراوان و ستودني او، در دفع شبهات موفق نبوده و نسخه ديگري از شکاکيت است و منطقاً به ايدئاليسم محض ميانجامد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 123 تا 141
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
«هستی شناسی» در کانون پدیدارشناسی رومن اینگاردن
نویسنده:
محمد اصغری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کار هنری
,
02. جهان شناسی Religious cosmology
,
پدیدار شناسی(کلام جدید)
,
رئالیسم (مسائل جدید کلامی)
,
مسایل جدید هستی شناسی
,
ایده آلیسم
,
وجود قصدی
,
پدیدارشناسی و اینگاردن
چکیده :
این مقاله به بررسی جایگاه هستیشناسی در پدیدارشناسی رئالیستی رومن اینگاردن به ویژه در حوزة زیباییشناسی میپردازد. رومن اینگاردن، پدیدارشناس لهستانی، از شاگردان معروف هوسرل بود که با رویکرد فلسفی استادش در دوره دوم فکری او یعنی ایدهآلیسم استعلاییاش مخالفت کرد و معتقد بود که هوسرل در پژوهشهای منطقی رویکرد رئالیستی اتخاذ کرده است حال آنکه در ایدهها به سمت ایدهآلیسم استعلایی گرایش مییابد. محتوای کتاب در باب انگیزه هایی که هوسرل را به ایده آلیسم استعلایی سوق دادند دقیقاً همین مسأله است. اینگاردن پدیدارشناسی رئالیستی خود را در مقابل پدیدارشناسی ایدهآلیستی هوسرل مطرح کرد. مسأله رئالیسم/ ایدهآلیسم و توجه او به هستیشناسی دغدغة مهم اینگاردن در تمامی نوشتههایش است. به نظر او هستیشناسی(در قالب هستیشناسی صوری، مادی و وجودی یا اگزیستانسیال) با متافیزیک یکی نیست و تلقی او از وجود آثار هنری مثل اثر موسیقایی متفاوت است. اینگاردن وجود آثار هنری را از سنخ وجود قصدی(Intentional being) میداند. به عبارت دیگر، بر این باور است که هستی و وجود این آثار نه عینیاند نه کاملاً ذهنی بلکه وجود یا هستی کاملاً قصدی دارند و لذا از عینیتهای قصدی(Intentional Objectivities) برخوردارند. برای مثال، اثر موسیقیایی اثری است که وجود قصدی دارد نه وجود واقعی. آنچه را که در این مقاله به مثابة نتیجه محصل به آن دست یافتیم این است که هستی شناسی اینگاردن از سنخ هستیشناسی سنتی نیست که از افلاطون تا هوسرل تداوم یافته و جان کلام وجود یا هستی مدنظر اینگاردن را باید در وجود قصدی یافت که مصادیق چنین وجودی را در آثار هنری تحلیل و بررسی کرده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 39 تا 55
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رئالیسم و معیارهای آن
نویسنده:
رضا صادقی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وجودشناسی
,
صدق (صفات الهی)
,
ضدرئالیسم
,
رئالیسم
کلیدواژههای فرعی :
رئالیسم متافیزیکی (منطق) ,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) ,
هرمنوتیک ,
فلسفه جدید ,
اصالت تسمیه(فلسفه) ,
رئالیسم انتقادی ,
رئالیسم مستقیم ,
ایده آلیسم ,
نظریه مطابقت ,
معیار معناشناختی ,
معیار وجودشناختی ,
چکیده :
با اینکه رئالیسم مفهومی شناخته شده و پرکاربرد است، اما با رجوع به منابع مربوط روشن می شود که این مفهوم تعریفی یکسان و مورد اتفاق ندارد. پرسش هایی که در بحث از رئالیسم طرح شده اند، گسترده اند و به حوزه های مختلفی مانند وجودشناسی، الهیات معناشناسی، معرفت شناسی، منطق، روش شناسی، اخلاق تعلق دارند و به همین دلیل، در تعریف این مفهوم بسته به حوزه مورد بحث از معیارهای متفاوتی استفاده شده است. در این نوشتار ضمن بررسی معیارهای گوناگونی که در تعریف مفهوم رئالیسم به کار گرفته شده است تلاش خواهد شد تا از معیار وجودشناختی به عنوان وجه اشتراک این معیارها دفاع شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 187 تا 212
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نگاهی انتقادی به ابعاد معرفتی ایده آلیسم
نویسنده:
رضا صادقی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
متن
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ایده آلیسم
,
واقعگرایی = رئالیسم (مکتب فلسفی)
,
شکاکیت (شکگرایی)
,
پراگماتیسم
,
انسجام گرایی
,
پراگماتیسم
,
رئالیسم
,
ایده آلیسم
,
پراگماتیسم
چکیده :
با اینکه ایده آلیسم در غرب معاصر حضور و نتایج گسترده ای داشته است، اما به نظر می رسد که مبانی و پیامدهای معرفتی این دیدگاه دستخوش ناسازگاری های درونی و کاستی های اساسی است. در این نوشتار، نخست پاره ای از مبانی معرفتی ایده آلیسم با نگاهی انتقادی ارزیابی خواهد شد، سپس از نظریه های انسجام، پراگماتیسم، و ساخت گرایی به عنوان سه پیامد معرفتی اصلی ایده آلیسم سخن به میان خواهد آمد و در پایان، با مرور دلایل وجود جهان مستقل از ذهن، به برخی از مشکلات نهایی ایده آلیسم اشاره خواهد شد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی قدرت ذهن و عشق در مجموعه رمان های هری پاتر با بهره گیری از خوانشیبارکلیایی
نویسنده:
پروانه جاویدنجات
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عشق
,
علوم انسانی
,
خداوند
,
ایده آلیسم
,
بارکلی
,
مجموعه رمان های هری پاتر
,
جی.کی.رولینگ
چکیده :
تحقیق پیش رو قدرت ذهن آدمی در خلق هرآنچه که حتی از لحاظ عقلانی غیرممکن به نظر می رسد را مورد بررسی قرار می دهد. این توانایی ذهنی در مجموعه آثارادبی هری پاتر نوشته ی جی.کی.رولینگ نشان داده شده است.ایده آلیسم با تکیه بر نظریه های جورج بارکلی به گونه ای کاملا نوین در این رمان ها مورد بررسی قرار می گیرد؛ در این خصوص، قسمت هایی از رمان ها استخراج شده است تا قدرت ذهن را در درک گذرا و یا فعال پدیده ها نشان دهد. علاوه بر این، قدرت عشق در هری پاتر به گونه ای ارائه می شود که در راستای تعریف بارکلی از خداوند قرار می گیرد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد فلسفه اخلاق کانت از منظر واقع گرایی اخلاقی مک داول
نویسنده:
حسن میانداری
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رئالیسم اخلاقی
,
انگیزش اخلاقی
,
مک داول
,
خاص گرایی
,
کانت
,
فلسفه کانت
,
فلسفه اخلاق (عام)
کلیدواژههای فرعی :
قواعد اخلاقی ,
عالم طبیعت ,
احکام اخلاقی ,
نسبی گرایی اخلاقی ,
حکمت عملی ,
ایده آلیسم ,
عقل عملی((مدرک کلیات مربوط به عمل)، مقابل عقل نظری)Alʿaql al-ʿamalī(practical intellect) ,
فلسفه طبیعت ,
Ethical reasons ,
نسبیت صدق اخلاقی ,
اعتمادپذیری ادراکات حسی ,
چکیده :
جان مک داول معتقد است که عالَم واجد واقعیات اخلاقی است. این واقعیات طبیعی اند، ولی از جنس واقعیاتی نیستند که در علم کشف می شوند. فرد در اثر تربیت اخلاقی، فضیلتمند می شود و توانایی دیدن واقعیات اخلاقی را کسب می کند. این نظر برخلاف رای کانت است که اخلاق را محصول اراده خودمختار انسان از آن جهت که عاقل است، می داند. مک داول به نوعی «خاص گرایی» در اخلاق قایل است که با «عام گرایی» اخلاقی کانتی ناسازگار است. آرای مک داول درباره انگیزش اخلاقی هم تفاوت های عمیقی با آرای کانت دارد. پس از نقد کانت از دیدگاه مک داول، برخی نقدها که به مک داول شده و به مباحث فوق مربوط اند، نقل خواهند شد و پاسخ هایی از جانب مک داول نیز بیان می شوند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 95 تا 120
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رد ایده آلیسم
نویسنده:
جورج ادوارد مور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آگاهی
,
جورج ادوارد مور
,
عمل ادراک
,
عین ادراک شده
,
متعلق آگاهی
,
رئالیسم (مسائل جدید کلامی)
,
ایده آلیسم
کلیدواژههای فرعی :
جوهر (منطق) ,
آگاهی ,
واقعیت روحانی ,
مدرَک شدن ,
وجود داشتن ,
چکیده :
برخی مقاله «رد ایده آلیسم» اثر جورج ادوارد مور را که در سال 1903 منتشر شد، سرآغاز فلسفه تحلیلی می دانند. مور در این مقاله می گوید که اگر ایده آلیسم جدید اصولا یک حکم در باب جهان کرده باشد، این است که «جهان روحانی است» و هر برهانی که برای اثبات این حکم به کار رود، الزاما یکی از مقدمه هایش این گزاره است که «بودن همانا به ادراک درآمدن است». پذیرفتن این گزاره شخص را ملزم به قبول این نظر می کند که متعلق یک ادراک نمی تواند از خود آن ادراک تمیز داده شود. مور تلاش می کند ثابت کند که این نظر نادرست است و بین عمل ادراک و عین ادراک شده تمایز وجود دارد. در نتیجه استدلال مور، ایده آلیسم کم وبیش از صحنۀ فلسفۀ غرب محو شد و جای آن را شکل های گوناگون رئالیسم گرفت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 159 تا 188
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارزیابی دیدگاه نیکولاس ولترستورف دربارهی فلسفهی تحلیلی دین در اواخر قرن بیستم
نویسنده:
محمدرضا بیات، علی اصغر درلیک
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
نسخه متنی
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ولترستورف
,
فلسفه دین
,
فلسفه تحلیلی دین
کلیدواژههای فرعی :
امکان معرفت خداوند ,
اصل ساده باوری ,
فلسفه ورزی ,
تجربه گرایی (مسائل جدید کلامی) ,
توجیه (مسائل جدید کلامی) ,
رئالیسم (مسائل جدید کلامی) ,
توجیه باور دینی ,
معرفت شناسی اصلاح شده ,
نظریه مبناگروی ,
فلسفه پوزیتیویسم ,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص) ,
فلسفه تحلیلی ,
ایده آلیسم ,
نگاه روایی ,
ساختار روایی - داستانی ,
روایی بودن ,
شاپا (issn):
6123 2251
چکیده :
فلسفهی تحلیلی دین در اواخر قرن بیستم، شاهد شکوفایی شایان توجه و البته نقدهای جدی بوده است. نیکولاس ولترستورف فیلسوف تحلیلی دین کوشیده است تا ضمن ارائهی توصیفی از شاکلهی فلسفهی تحلیلی دین در این بازهی زمانی، به منتقدان آن نیز پاسخ دهد. وی با تکیه بر ساختار روایی-داستانیِ فلسفهی تحلیلی دین، معتقد است که تنها با توجه به سه ویژگی اساسیِ فلسفهی تحلیلی دین در این دوره، یعنی واقعگرایی، دفاع از تقریری خاص از مبناگرایی در معرفتشناسی و باور به امکان دستیابی به معرفت خداوند، میتوان درک و فهم درستی از آن به دست آورد، وگرنه دچار خطا خواهیم شد و انتظارات نابجایی از آن هم خواهیم داشت. در این مقاله، ضمن توصیف دقیق دیدگاه ولترستورف، انتقاداتی مانند یکیگرفتن فلسفهی تحلیلی دین و معرفتشناسی اصلاحشده و لزوم انکار عقلانیت مشترک در تحلیل وی را بیان خواهیم کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 73 تا 88
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحقیق انتقادی «شیء فی نفسه» در نظریهی معرفت کانت
نویسنده:
محمد اصلانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کانت
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
فلسفه کانت
,
شی ء فی نفسه
,
مقولات
,
ایده آلیسم
,
ایده آلیسم معرفت شناختی
,
شهود حسی(قسیم شهود عقلی و محض)
,
شهود عقلی(قسیم شهود حسی و محض)
,
فنومن((اصطلاح وابسته)، مقابل نومن)
,
معرفت شناسی کانت
,
قوه شهود
,
پدیدار ذهنی
,
ایده آلیسم کانتی
کلیدواژههای فرعی :
مکان ,
مقولات فاهمه ,
فلسفه نقادی عقل ,
نقد عقل محض کانت ,
تحلیل استعلایی((اصطلاح وابسته)، قسیم استنتاج استعلایی و جدل استعلایی) ,
عین مستقل از ذهن ,
عین وابسته به از ذهن ,
شیء به شهود آمده ,
نقد عقل عملی ,
شاپا (issn):
6123 2251
چکیده :
مفسران کانت با توجه به مکتوبات وی درباره ی «شیء فی نفسه» دو تفسیر کاملاً متفاوت ارائه کرده اند. تفسیر اول «شیء فی نفسه» را مثبت تلقی کرده، آن را «موجود» می داند و «علت» پدیدار به شمار می آورد. تفسیر دوم، «شیء فی نفسه» را منفی تلقی کرده، پدیدارها را تنها موجوداتِ ممکن میانگارد. این مقاله ضمن بررسی سخنان کانت و مفسران وی در این باره، روشن میسازد که این دو تفسیر با یکدیگر متناقضاند و لاجرم باید یکی از آنها را پذیرفت. سپس نشان می دهد که هر دو تفسیر با مشکلاتی مواجهاند که از عهده ی حل آنها برنمی آیند. پس از آن، مبتنی بر اصولِ منطقی، ناکارآمدیِ راه حلی را که جامع بین دو تفسیر است نشان می دهد. نتیجه اینکه: نظریه ی معرفت کانت اساساً حاوی تناقضی است که بیانگرِ عدم صحت ساختاری و محتواییِ آن است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 111 تا 132
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و تحلیل حکمت های تجربی در آثار منثور فارسی صوفیه تا قرن هشتم
نویسنده:
سعید بزرگ بیگدلی , فرزاد کریمی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کشف المحجوب
,
حکمت تجربی
,
مصباح الهدایه و مفتاح الکفایه
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه تصوف
,
صوفیان (صوفیه)
,
اصطلاحنامه عرفان
,
کتب صوفیه
,
علم(حصولی و حضوری)
,
تعالیم تصوف
,
کتاب مرصاد العباد
کلیدواژههای فرعی :
حکمت اشراق ,
معرفت دینی ,
عقل عملی ,
ادبیات تعلیمی ,
نثر عرفانی فارسی ,
ادبیّات فارسی ,
ادبیات عرفانی فارسی ,
نثر عرفانی ,
نثر فارسی قرن پنجم ,
نثر صوفیانه ,
تاریخ تصوف ,
مقام زهد ,
ایده آلیسم ,
ویژگی سبکی کشف المحجوب ,
ویژگی های سبکی مرصادالعباد ,
نثر فارسی در قرن هفتم ,
نثر فارسی در قرن هشتم ,
چکیده :
تاکنون درباره ادبیات تصوف مطالب بسیار گفته و تحقیقاتی گوناگونی انجام شده و درباره حکمت های موجود در آن نیز پژوهش هایی انجام گرفته است. در این مقاله، ویژگی های گونه ای خاص از حکمت بررسی شده است. این حکمت ها، که از آنها به «حکمت تجربی» یاد می شود، بیش از آنکه بر پایه اصول دینی یا مسلکی باشند، برگرفته از تجارب زیستی بشر در طی نسل ها هستند. تتبع در تحقیقات انجام شده بر آثار صوفیه، فقدان بحث و بررسی در این زمینه را به روشنی نشان می دهد. در پژوهش پیش رو، وضعیت این گونه از حکمت در سه اثر عمده صوفیه کشف المحجوب هجویری، مرصادالعباد نجم رازی و مصباح الهدایه و مفتاح الکفایه عزالدین محمود کاشانی از نظر کمی و کیفی بررسی شده است. گذشته از اینکه این آثار از مهم ترین مکتوبات اهل تصوف اند، سیر تحولات حدود چهار قرن، از قرن پنجم تا قرن هشتم هجری، یعنی دوره اصلی رواج تصوف و ادبیات مربوط به ایشان را دربر می گیرند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 67 تا 104
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
تعداد رکورد ها : 31
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید