مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
احکام وجود(عرفان نظری) قواعد عرفانی مراتب وجود(خاص) معرفت شناسی عرفانی
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 1309
عرفان نظری در پژوهش هنر «مرجع (دانشگاهی)»‮‬ ‮‬‫
نویسنده:
مولف دپارتمان هنر مدرسان برتر.‮‬
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: مدرسان برتر‏‫,
کلیدواژه‌های اصلی :
بررسی منطق دوگانه علّی ملاصدرا و سه گانه فردی ابن عربی در تبیین وحدت وجود
نویسنده:
محمدتقی چاوشی, مهدی صدفی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علمی عرفان اسلامی ایران ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
به ظاهر، دست نوشته های ابن عربی خالی از واژۀ وحدت وجود و اثبات فلسفیِ آن است، اما همواره اثبات وحدت شخصی وجود در تاریخ عرفان نظری و حکمت متعالیه زیربنایی ترین مسئله و درعین حال پُر سروصدا بوده است. شارحان ابن عربی مانند ابن ترکه و همچنین ملاصدرا به اثبات فلسفی وحدت وجود پرداخته اند. به نظر نگارنده، روح عرفان ابن عربی وحدت وجودی است، اما به شیوۀ منطق علّی- معلولی روی خوشی نشان نمی دهد. ازاین روی، تلاش شده تا برمبنای آرای ابن عربی منطق جدید سه گانه ( فردی)استخراج شود تا براساس آن بتوان بهتر وحدت وجود را تبیین کرد. به گفتۀ ابن عربی تا فردیتی نباشد، ظهوری رخ نمی دهد و احدیت در باطن یگانۀ خود می ماند. از اهداف این مقاله فرا روی از شیوه مألوف منطقی است، به طوریکه قوام فلسفه در تبیین هستی برمبنای «علّیت» است - هرچند معلول عین ربط به علت باشد- اما در نگرش عرفانی که برمبنای «تجلی» است، شایسته نیست در تحلیل ساختار هستی به علّیت فروکاسته شود، بلکه سزاوار است شیوه تبیین تغییر کند. به همین خاطر این «فردیت» که بر منطق انسان کامل استوار است، سودای آن دارد تا در تمامی مراتب وجود یعنی زبان، ذهن، گزاره و حضرت شیوۀ یگانۀ خود را نشان دهد و بین وجود حقیقی و عاریتی تفاوت بگذارد.
صفحات :
از صفحه 46 تا 64
آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی: کلیات ، تاریخ عرفان ، عرفان نظری ، عرفان عملی و...
نویسنده:
علی امینی‌نژاد.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)‏‫‏‏,
کلیدواژه‌های اصلی :
کشف و شهود در عرفان با تکیه بر آراء ابن عربی و مولانا
نویسنده:
نويسنده:جمشید صادقیان نويسنده:سوسن مرادی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران - تهران: رهنمای اندیشمند,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
در کتاب حاضر، مؤلف سعی کرده است پرده‌هایی از واقعیات مندرج در بطن کشف و شهود و ماهیت و حقیقت عرفان برداشته و با تکیه‌بر آرای «ابن عربی» و «مولوی» در حد امکان و توان قدمی در جهت معرفی کشف و شهود و واقعیات آن ارائه کند. مؤلف بر آن است که با آنچه از معانی و حقایق مکشوف در وادی عرفان و یافته‌های عرفا گردآوری شده، با تکیه و تأکید سخن در دو محور و با تأمل در آراء دو عارف برجسته، ضمن بیان مسئله و تأمل در عمق معنای حقیقی آن، پرده‌هایی از حقایق عظیم مکاشفات و عرفان بردارد.
ولایت در عرفان با تکیه بر آراء امام خمینی (ره) (زمینه‌های تاریخی، مبانی نظری، و مراتب وجودی)
نویسنده:
نويسنده:ابوالفضل کیاشمشکی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
قم - قم: دار الصادقین,
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
وحدت وجود به روایت ابن‌عربی و مایستر اکهارت
نویسنده:
نويسنده:قاسم کاکایی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران - تهران: هرمس,
وجود از دیدگاه ابن عربی
نویسنده:
نويسنده:مرتضی شجاری
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
تهران - تهران: طراوت,
چکیده :
ابن عربی صوف اسلامی را با فلسفه درآمیخت و در عالم اسلام «عرفان نظری» را بنیاد گذاشت. این امر با استفاده از اصطلاحات فلسفه و خصوصا اصطلاح «وجود» صورت پذیرفت. اگر بگوییم «وجود» اصطلاحی است که تمام مباحث عرفان نظری پیرامون آن است؛ سخنی به گزاف نگفته‌ایم. برای فهم اندیشه‌های ابن عربی و پیروانش، آشنایی با دیدگاه ایشان در مورد «وجود» امری ضروری است. بحث از «وجود» در عرفان نظری ملازم بحث از «وحدت و کثرت» آن است. نگارنده هدف از نگارش این کتاب را چنین عنوان می‌کند: «هدف نگارنده در تالیف این کتاب، آشنایی دانشجویان و علاقه‌مندان به عرفان الهی با دیدگاه ابن عربی، به خصوص آنچه در رسالة وجودیه بیان شده، است. در واقع این نوشته، بابی است برای ورود به رسالة وجودیه که همراه ترجمة آن در پایان کتاب، قرار داده شده است».
هدایه الامم، یا، شرح کبیر بر فصوص‌الحکم محیی‌الدین بن عربی
نویسنده:
شارح:غلامحسین رضانژاد
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
تهران - تهران: الزهرا (س),
چکیده :
"فصوص الحکم "یا نگین‌های حکمت‌ها کتابی است به عربی از تالیفات عرفانی و حکمی شیخ محی‌الدین عربی (ف‌ 638 .ه‌.ق) که شامل " 27فص "است .در مجموعه دو جلدی حاضر شرح‌ها و نقدهای اصلی فصوص الحکم بررسی شده، همچنین ترجمه و شرح فصوص الحکم به فارسی عرضه شده است .فصوص الحکم، عمدتا مباحثی در باب وحدت وجود، و نبوت است که از منظر عرفانی بررسی شده است .عناوین برخی از فص‌ها از این قرار است" :حکمت الهی در خلق و آفرینش آدمی"، "معنی نفت و عطایای ذاتی و اسمایی و معنی آدم، طلب و سوآل"، "معنی سبوح و تنزیه و تشبیه و جمع بین این دو"، "ادریس و هرامسه و معنی قدوس"، "معنی حق بودن (در بحث حضرت ابراهیم و اسماعیل)"، "مختصری از زندگی حضرت یوسف و روحانیت او "و "تاریخچه‌ای از زندگی حضرت یعقوب ."
نقدالنصوص فی شرح نقش الفصوص
نویسنده:
نويسنده:عبدالرحمن‌بن‌احمد جامی مصحح:ویلیام‌سی. چیتیک مقدمه:سیدجلال‌الدین آشتیانی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
تهران - تهران: موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران,
کلیدواژه‌های اصلی :
نصوص الخصوص فی ترجمه الفصوص (شرح فارسی فصوص الحکم)
نویسنده:
نويسنده:مسعودبن‌عبدالله بابارکن‌الدین‌شیرازی مصحح:حامد ناجی‌اصفهانی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران - تهران: سخن,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
کتاب حاضر جلد اول از مجموعه شرح فارسي «فصوص الحکم» است. در اين نوشتار، ابتدا مروري کوتاه بر زندگي و تفکرات «محيي‌الدين ابن‌عربي» صورت گرفته و سپس به شرح و ترجمه کتاب «فصوص الحکم» وي و مطالب فلسفي و عرفاني مندرج در اين کتاب پرداخته شده است. نويسنده به توضيح هريک از فصل‌هاي اين کتاب مانند: فصل‌هاي حکمت الهي، نفثي، سبوحي، قدسي، مهيمي، حقي، علي، روحي، نوري، احدي، فتوحي، قلبي، ملکي، قدري، نبوي، رحماني، وجودي، نفسي، غيبي، جلالي، مالکي، ايناسي، احساني، امامي، علوي، صمدي و فردي پرداخته و ضمن ارائه چکيده‌اي از آن‌ها، به ترجمه و شرحشان نيز پرداخته است.
  • تعداد رکورد ها : 1309