مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
 
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
تنها فراداده‌های دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 101
انگیزه های عارفان برای نگارش
نویسنده:
موحدی محمدرضا, اسکندری بهاالدین, رحیمی سلمان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چشم اندازهای اومانیستی در عرفان ایرانی
نویسنده:
شریفیان مهدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامي، واحد تهران جنوب, تابستان/ 1394
صفحات :
از صفحه 161 تا 198
وحدت وجود و وحدت شهود
نویسنده:
مرضیه اخلاقی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران : دانشگاه امام صادق(ع) , پاييز و زمستان /1383
صفحات :
از صفحه 86 تا 111
تبیینی از هماوردی فلسفه و عرفان در حقیقت طلبی و کمال مداری انسان
نویسنده:
محمود قیوم زاده، محمد رضا مسعودزاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه, زمستان/1390
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , محمد بن یعقوب کلینی , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , محمدتقی مصباح یزدی , علامه جعفری: محمدتقی جعفری , علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی , نهج البلاغه (نهج‌البلاغه) , مثنوی , ابن سینا: ابوعلی سینا , اصول فلسفه و روش رئالیسم , الفیلسوف , محبت , ادراک انسان , راه کشف و شهود , معرفت حقیقت , ایمان (فرجام شناسی) , کمال حقیقی انسان , کمال مطلوب انسان , بدبینی/ Pessimism/ التشاؤم , منطق الطیر عطار , حقیقت طلبی , حقیقت فلسفی , اکسیر اعظم , اعتبار قیاس ارسطویی , علامه مجلسی , امام خمینی (روح الله الموسوی الخمینی) , محمدتقی مصباح یزدی , علامه طباطبایی , ابن سینا , علامه جعفری , محمد بن یعقوب کلینی , فلسفه الهی , مُثُل , قرآن , عقل(منطق) , حقیقت , عبودیت , حق الیقین , امام خمینی , ملا احمد نراقی , دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته) , شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق) , ارسطو , افلاطون , رضا داوری اردکانی , عارفان (مسلمان) , اصطلاحنامه عرفان , فریدریش هگل , ابن عربی , شیخ محمود شبستری , مولوی , ب. امام اول(حضرت امام علی ع) , شهود(اسماء اول عرفان نظری) , حقیقت عرفانی , عالم تجربی , رابطه عشق و فلسفه , ذم عقل , حکمت دنیایی , حکمت حقیقی , مطلق عقل , تفسیر المیزان (کتاب) , محمود قیوم زاده , کتاب شفا (ابن سینا) , ملاصدرا شیرازی
صفحات :
از صفحه 69 تا 96
تحلیل برخی روایات و اشارات عرفانی در شعر شهریار
نویسنده:
حسین آریان، تورج عقدایی، جلیل تجلیل، علی محمد سجادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
زنجان: دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان , تابستان/ 1394
صفحات :
از صفحه 287 تا 308
رابطه عقل و دین از دیدگاه غزالی و اشارات آن در تربیت دینی تربیت دینی بر اساس باورهای ایمان‌گرایانه غزالی
نویسنده:
علی خالق خواه
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
معتزله , شریعت , تربیت دینی , ایمان‌گرایی = فیدئیسم (معرفت‌شناسی) , اشاعره , انسان شناسی , ایمان و عقل , امام محمد غزالی , تدین , تربیت اخلاقی , تربیت عقلانی , عقل‌گرایی , 03. انسان شناسی Human nature , شریعت توحیدی , اشاعره (اهل سنت) , معتزله (اهل سنت) , قرآن , توجیه , استدلال , توجیه اخلاقی , استدلال اخلاقی , ایمان گرایی (مسائل جدید کلامی) , توجیه (مسائل جدید کلامی) , ایمان گرایی معتدل , برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی) , عقل و دین , غلامحسین ابراهیمی دینانی , علم اخلاق , قرآن , طهارت قلب , غلامحسین ابراهیمی دینانی , ابوحامد غزالی طوسی , عارفان (مسلمان) , عقل گرایی(مقابل تجربه گرایی) , استدلال علّی(اصطلاح وابسته) , عقلانیت معتزلی , ایمان‌گرایی‌ معتدل , تجربه‌ دینی , توجیه عقلانی , ایمان گرایی غزالی , تربیت دینی عوام , تربیت دینی خواص , اصل عادت و تقلید , اصل عمل محوری , پرورش قوه استدلال , اصل خردورزی , اصل تقدم الهام بر تعلیم , اصل التزام شریعت با طریقت , اصل ارتباط شریعت با طریقت , تهذیب نفس , هانری کربن , هانری کوربن (Henry Corbin)
چکیده :
در این مقاله دیدگاه ایمان‌گرایانة غزالی و آثار و دلالت‌های این دیدگاه در تربیت دینی بررسی شده است. بدین منظور، نخست منطق ترجیح موضع ایمان‌گرایی بر سایر رویکردهای تربیت دینی تشریح شد. سپس، با تکیه بر پیشینة فکری غزالی در باب اشاعره، تصوف، و مخالفت او با فلسفه، تصریح شد که غزالی انسان‌ها را از یک‌دیگر متفاوت می‌داند و این تفاوتْ سبب می‌شود که هر فردی برای پذیرش باورْ توجیه‌های گوناگونی داشته باشد. بر اساس همین تفاوت‏ها، برخی بر آن‌اند که برای ایمان‌ آوردن هیچ گونه استدلالی ضروری نیست. برخی عقلانیت و استدلال را برای باورمندی به‌ کار می‌گیرند و بعضی نیز، از دیدگاه غزالی، ساحت برتر ایمان، یعنی عرفان، را برای دین‌داری برمی‌گزینند. هر یک از این ساحت‌ها اگر مبتنی بر شریعت باشد، می‌تواند در انسانْ ایمان ایجاد کند و هر یک از این دیدگاه‌ها، به تبع مبانی خود، می‌تواند اشارات مختلفی در تربیت دینی داشته باشد. در این مقاله، تربیت دینی بر اساس سه گروه بررسی و مشخص شد: عوام، خواص اهل برهان، خواص اهل عرفان. هر یک از گروه‏های مذکور ویژگی‌ها، اهداف و اصولی دارند.
صفحات :
از صفحه 111 تا 130
گفت وگوی عرفا و ابلیس
نویسنده:
سیدعلی رضا حجازی، مریم افرافر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, بهار و تابستان/1390
صفحات :
از صفحه 19 تا 42
  • تعداد رکورد ها : 101