مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه عرفان
>
عرفان اسلامی
>
عرفان عملی
>
منازل سلوک
استغنا
توحید(منازل سلوک)
حیرت
شناخت
طلب
فنا
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 94
عنوان :
بررسی بازگشت به موطن اصلی از دیدگاه مثنوی و رباب نامه
نویسنده:
شهریار حسن زاده
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
زنجان: دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
روح
,
مولانا
,
زندان
,
وطن
,
نوستالژی
,
سلطان ولد
کلیدواژههای فرعی :
سلوک عرفانی ,
سلطان ولد ,
سالک ,
منازل سلوک ,
طلب ,
عارفان (مسلمان) ,
عالَم کبیر(مقابل عالَم صغیر) ,
عالَم صغیر(مقابل عالَم کبیر) ,
مقام توبه ,
مقام محبت ,
تهذیب نفس ,
چکیده :
انسان جستجو گر همواره در پی شناخت اصل و جایگاه نخستین خود بوده و در آرزوی بازگشت به آنجا به سر می برد و زندگی شکوهمند خود را با همین نگرش شکل می دهد. برر سی متون عرفانی از گرایش ذاتی و فطری انسان به سوی وطن اصلی پرده برمی دارد و ادبیات در بررسی موضوعی با نام نوستالژی که از مباحث علم روان شناسی است در مفهوم بازگشت به سرزمینی که یادش را در دل دارد با حسرت و درد در هبوط و صعود خلاصه می کند. می توان گفت نوستالژی و مساله بازگشت به اصل و موطن اصلی مفهومی بس درخشان است که نظر بسیاری از عرفا را به خود جلب کرده است. اندیشه بازگشت به موطن اصلی از نظر عرفانی صعود از خود بیگانگی نفس و رسیدن به منشا اصلی انسانی است.مولانا جلال الدین بلخی توجه خاص به مساله نوستالژی (آرزوی بازگشت به موطن اصلی) داشته و در مثنوی، حزن غربت را به حلاوت بازگشت گره می زند و سلطان ولد فرزند بزرگ مولانا نیز در رباب نامه با بهره گیری از مضامین روح مثنوی به طور طبیعی در این راه گام برداشته است. مقاله حاضر بر آن است نشان دهد که در فضای غریبی نی و رباب یک اندیشه واحد نهفته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 131 تا 158
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نگاره ماندالا، ریختار ساخت اسطوره، حماسه اسطوره ای و عرفان
نویسنده:
بهروز اتونی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسطورهشناسی (میتولوژی)
,
هفت خوان رستم
,
آرکی تایپ (کهن الگو)
,
هفت خوان
,
ماندالا
,
مکتب روان شناختی یونگ
,
خودآگاه
,
نقد اسطوره ای (کهن الگویی)
,
ضمیر ناخودآگاه جمعی و فردی
,
روانشناسی(مسایل جدید کلامی)
,
آیین (مراسم)
,
منازل سلوک
,
اصطلاحنامه عرفان
,
خودآگاهی
,
اسطوره از دیدگاه یونگ
,
کهن الگوی خود
کلیدواژههای فرعی :
آیین تانترا ,
اسطوره های ایرانی ,
دایره ,
جشن نوروز ,
تعبیر خواب ,
اسطوره و حماسه ,
اساطیر یونان ,
اساطیر ملل ,
اسطوره و حماسه در شاهنامه ,
رویا ,
خواب و رویا در شاهنامه ,
آفرینش در اساطیر ,
رویا از دیدگاه یونگ ,
گراز در اساطیر ,
اساطیر زرتشتی ,
درخت در اساطیر ,
نماد غار ,
چکیده :
ماندالا، دايره های تو در تو و درهم تنيده ای است که از دايره ای مهين آغاز، و به دايره ای كهين به فرجام می آيد و اين دايره های تو در تو دست كم برای فراهم آمدن حواس (تمركز حواس) و دست بالا برای نشان دادن مركز روان، يعنی «خود» به كار برده می شود. اين نگاره آن سری و جادويی، در باور ما، ريختار (= فرمول) ساخت اسطوره، حماسه اسطوره ای و عرفان است، و حتی با نگاهی فراگير، ريختار ساخت همه هستی است كه ما در اين جستار با پيش كشيدن كهن نمونه ای نامزد به «خود» و پيوند دادن آن با نگاره ماندالا، بحث هايی درباره رويا، مركز در اسطوره، كاركرد آيين ها، سفر هفت خوانی قهرمان و زينه های (= مراحل) هفت گانه رازوری را با نگاهی نو فراروی می گسترانيم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 9 تا 43
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کرده ام توبه به دست صنم باده فروش ... (تحلیل یک آیین فراموش شده)
نویسنده:
خیراله محمودی ,میثم حاجی پور
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
بیعت
,
توبه
,
توبه کردن بر دست کسی
,
آیین های خانقاهی
,
آیین (مراسم)
,
اصطلاحات عرفانی
,
ادبیات عرفانی
,
منازل سلوک
,
اصطلاحنامه تصوف
,
صوفیان (صوفیه)
,
اصطلاحنامه عرفان
,
مقام توبه
,
اقسام توبه
کلیدواژههای فرعی :
توبه در قرآن ,
تواب (اسماء افعال الهی) ,
آیه 222 بقره ,
آیه 054 بقره ,
آیه 112 توبه ,
آیه 118 توبه ,
خرقه ,
مناسک عرفانی ,
عذرخواهی ,
زنار ,
چکیده :
توبه اولین مقام سیر و سلوک و از اصطلاحات عرفانی است که به صورت ترکیب «توبه کردن بر دست ...» در گذر زمان کارکردها و معانی متفاوتی یافته و از دربار پادشاهان تا جامعه دین داران و حکومتیان و حتی در ادبیات مغانه و قلندری بازتاب گوناگونی را به نمایش گذاشته است. توبه، دو وجه درونی و بیرونی دارد. در وجه درونی، شخص توبه کار از خطایی که مرتکب شده در پیشگاه پروردگار استغفار می کند و از عمل خویش پشیمان است و پروردگار نیز توفیق توبه را شامل حال بنده خطاکار می کند. اما وجه بیرونی، صورت نمودیافته و انفعالی وجه درونی است. در این وجه، توبه کار برای احیای حیثیت و ترمیم هویت اجتماعی خویش، در عمل به توبه خود با مراجعه به شخصیتی مقبول رسمیت می بخشد و بر دست پیر و ... توبه می نماید.در این مقاله وجه بیرونی توبه با رویکردی به ترکیب «توبه کردن بر دست ...» بررسی و تحلیل شده و بازتاب ترکیب یادشده از آیین تا تعبیرات کنایی در میان متصوفه، جامعه دین داران، حکومتیان، ادبیات مغانه و ... نیز طبقه بندی و تحلیل شده است. نیز به آیین هایی که با محوریت «بر دست کسی» شکل گرفته اند، اشاره شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 185 تا 221
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تطبیق منازل سلوک بودایی و برخی مفاهیم «دهمه پده» با دیدگاه عارفان مسلمان
نویسنده:
علی فتح الهی ,قاسم صحرایی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دهمه پده
,
شرایط و آداب سلوک
,
عرفان اسلامی
,
عرفان بودایی
,
آموزههای بودایی (آموزههای ادیان)
,
دین بودا (ادیان هند)(دامنه ادیان آریایی)
,
برَهمن
,
مقامات (عام) (عرفان نظری)
,
منازل سلوک
,
اصطلاحنامه تصوف
,
اصطلاحنامه عرفان
,
مقامات سلوک(مقابل مقامات کمال)
,
مقام زهد
,
سلوک در عرفان بودایی
کلیدواژههای فرعی :
جهاد با نفس ,
غلبه بر نفس ,
ولایت انسان کامل ,
بقا و جاودانگی ,
ریا ,
تصرف تکوینی ,
هوشیاری ,
مهرورزی ,
نیروانا ,
سیر انفسی ,
طلب ,
مرتبه انسان کامل ,
مقام یقظه ,
مقام رضا ,
مقام فقر ,
مقام صحو ,
مقام معرفت ,
عشق و عرفان ,
شهوت پرستی ,
ترک تعلقات دنیوی ,
نفی ریا ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
دهمه پده از آثار مشهور فلسفی، اخلاقی گوتمه بودا، مصلح بزرگ قرن ششم پیش از میلاد مسیح، در کیش هندویی است. باتوجه به اینکه نواحی شرقی ایران، به ویژه بلخ، از خاستگاه های تصوف ایرانی و نزدیک ترین محل برخورد دو فرهنگ بودایی و اسلامی به شمار می آمده است، گمان می رود آیین بودایی با پیشینه ای هزار ساله بر ذهن و آداب سالکان مسلمان اثر گذاشته باشد.این نوشتار به بررسی آرا و بیان شباهت دیدگاه های بودایی با آرا عارفان مسلمان در بیان منازل سلوک و مقامات عرفانی یادشده در کتب متصوفه می پردازد. شایان ذکر است که در این مقاله مشابهت های لفظی و لغوی، و نیز مشابهت های مفهومی و معنایی بحث و بررسی شده اند. البته ضمن بیان مشابهت های منازل سلوک، مفاهیم برجسته عرفانی- اخلاقی را نیز در دو فرهنگ بررسی و مقایسه شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 119 تا 153
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عرفان گرایی در برخی از توصیفات منظوم گرمابه ها
نویسنده:
پروانه سیدالماسی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وحشی بافقی
,
عزلت نشینی
,
گرمابه (فضا)
,
شرف الدین علی یزدی
,
منظومه های عرفانی
,
اصطلاحات عرفانی
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه تصوف
,
خانقاه ها
,
اصطلاحنامه عرفان
,
قدسی مشهدی
,
کلیم کاشانی
,
گرمابه در اشعار
کلیدواژههای فرعی :
شعر عرفانی ,
زبان تمثیلی در عرفان ,
ادبیات عرفانی فارسی ,
شعر وحشی بافقی ,
منازل سلوک ,
مقام تجرید ,
آداب استحمام ,
گلخن گرمابه ,
معماری گرمابه ,
چکیده :
در بین آثار ادبی، اشعاری- اگرچه اندک- وجود دارند که منحصرا در وصف دما، ساختمان، عناصر و اجزای گرمابه و آداب استحمام سروده شده اند. در تعدادی از این توصیفات منظوم، شاهد انعکاس تعلیمات عرفانی و آداب و اصطلاحات صوفیه هستیم؛ بدین طریق که ذهن شاعر پس از ایجاد شباهت بین خانقاه و گرمابه، کوشیده است تا بین این مکان و آداب مرتبط با آن، با مراحل اولیه سیر و سلوک و برخی از رسوم خانقاهی پیوند برقرار کند و اصطلاحاتی مانند تجرید، ترک، خلوت، فیض، فتوح و... را فراخور سیر سخن، در ابیات بگنجاند. در این مقاله ضمن نشان دادن زیبایی ها و ریزه کاری های ذوقی و فکری در چنین شعرهایی، به بررسی و شرح چگونگی و علل بازتاب برخی از مسائل عرفانی در اشعار توصیفی گرمابه ها پرداخته شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 143 تا 169
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی مراحل سلوک در منطق الطیر عطار و یوگاسوتره های پاتنجلی
نویسنده:
علی صادقی شهپر,رضا صادقی شهپر
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان هندو
,
سمادهی
,
منطق الطیر عطار
,
یوگاسوتره های پاتنجلی
,
عرفان اسلامی
,
هفت وادی عطار
,
آموزههای ادیان
,
اهیمسا (آموزههای هندوییسم)
,
منازل سلوک
,
عرفان تطبیقی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
مکتب یوگا
,
مراحل هشتگانه یوگا
,
یوگای پاتانجلی
کلیدواژههای فرعی :
آسَنَهها ,
پرانایامَه ,
نی یَمَه ,
یَمَه ,
سالک ,
استغنا ,
توحید(منازل سلوک) ,
حیرت ,
طلب ,
فنا ,
عرفان و شریعت ,
مقامات سلوک(مقابل مقامات کمال) ,
نماد شناسی منطق الطیر ,
نماد پرندگان در منطق الطیر ,
مکاتب عرفانی ,
چکیده :
مراحل سلوک در یوگاسوتره، هشت مرحله و در منطق الطیر عطار هفت وادی است. سالک طریقت در هر دوی آنها ابتدا از شریعت، اخلاقیات شرعی و قواعد انضباطی آغاز می کند و به مراحل لطیف تر سلوک قدم می نهد و پس از عبور از این مراحل به نوعی یگانگی و به اصطلاح، «فنا» (در منطق الطیر) یا «سمادهی» (در مکتب یوگا) می رسد؛ با این تفاوت ساختاری که سالک عرفان اسلامی در پی وحدت با خداوند است اما سالک یوگایی در پی وحدت با خویشتن. این مقاله آموزه های عرفانی در یوگاسوتره ها و منطق الطیر را با تاکید بر وادی های هفت گانه و مراحل هشت گانه سلوک به صورت تلفیقی مورد بررسی و مقایسه قرار می دهد و اختلافات و اشتراکات آنها را بیان می کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 129 تا 168
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اسطوره سیمرغ عطار در آینه مرغ بزرگ باخ
نویسنده:
نرگس محمدی بدر ,صالحه غضنفری مقدم
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نمادگرایی
,
اسطوره
,
منطق الطیر عطار
,
جاناتان مرغ دریایی باخ
,
مکتب روان شناختی یونگ
,
سمبل (نماد)
,
ضمیر ناخودآگاه جمعی و فردی
,
روانشناسی(مسایل جدید کلامی)
,
ادبیات عرفانی
,
منازل سلوک
,
اهمیت خودشناسی
,
رویا از دیدگاه یونگ
,
نماد پرندگان در منطق الطیر
,
سیمرغ در منطق الطیر
,
پرندگان در اساطیر
,
نماد از نظر یونگ
کلیدواژههای فرعی :
زبان رمزی ,
رمز عرفانی و رمزگشایی عرفانی ,
ادبیات جهان ,
زبان تمثیلی در عرفان ,
نماد در ادبیات ,
آموزه های یونگ و فروید ,
منظومه های عرفانی ,
اسطوره سیمرغ ,
آیه 1 نساء ,
مرگ در عرفان ,
سفر در عرفان ,
رمز در عرفان ,
شعر سمبولیک ,
رمز در ادبیات ,
سیمرغ در عرفان ,
رویا و فروید ,
زبان سمبلیک ,
چکیده :
در این مقاله با توجه به نقشی که عطار و باخ در بازآفرینی مفاهیم عمیق عرفانی در قالب داستانی سمبلیک، در ادبیات جهان ایفا کرده اند، سعی شده است تا نوع قرائت آن دو درباره جست و جوی کمال انسانی، با بررسی نمادهای به کار رفته در دو اثر رمزگونه شان، بیان، و شباهت ها و تفاوت های آنها در هنگام خوانش وقایع (متن) نشان داده شود. مهم ترین وجه اشتراک عطار و باخ در زمینه گذر از سطوح ظاهری واقعه در رسیدن به حقیقت است، که حاصل نگاه ویژه آن دو در ساحت دینی و فراتر رفتن از ساحت ظاهری عمل است. در این جستار به صورت تطبیقی به واکاوی نمادهای مشترک دو اثر و چرایی به کارگیری و چگونگی ادراک آنها خواهیم پرداخت. تصاویری که از همگونی های موجود یافته می شود، با وجود فاصله بسیار زمانی دو اثر، مفاهیم یکسانی را به مخاطب منتقل می کند که بر وجود نمادهای فطری و ذاتی بشر در چارچوب های فکری عطار و باخ دلالت دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 181 تا 211
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نگاهی انتقادی به اندیشه های عرفانی خواجه عبداله انصاری
نویسنده:
علی اکبر افراسیاب پور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
زنجان: دانشگاه آزاد اسلامd واحد زنجان ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خواجه عبدالله انصاری
,
حنبلی
,
اهل ظاهر
,
13. علم کلام
,
عرفان عملی
,
طریقت
,
منازل سلوک
,
اصطلاحنامه تصوف
,
اصطلاحنامه عرفان
,
مقام سکر
,
مقام صحو
کلیدواژههای فرعی :
عشق عرفانی ,
مذاهب اسلامی ,
سَماع ,
صوفیان (صوفیه) ,
علم از دیدگاه خواجه عبداالله انصاری ,
تعلیم و تربیت از دیدگاه خواجه عبداالله انصاری ,
چکیده :
خواجه عبداالله انصاری (396-481ق) عارفی حنبلی است كه در انديشه های خود به تلفيقی از آراء اهل ظاهر و باطن رسيده، شريعت را با طريقت همراه نموده و طريقت صحو را با سكر آشتی داده است. ابتكاری نوين در عرفان عملی و تبيين علمـی مراتـب سـير و سـلوك دارد و عرفان و تصوف را با اخلاق تلفيق نموده و چه در تفسير قرآن و چـه در بيـان مراتـب سـير و سلوك همواره با آيات قرآنی و احاديث آغاز نموده و قرآن و سنّت را مبنای اصلی انديشه های خود قرار داده و اگر چه در مذهب حنبلی متعصب بوده و به متكلمين، فلاسفه و ديگر مذاهب اسلامی تاخته، اما در سلوك عرفانی و لطافت روحی و نثر مسجع با آثار متعدد خود كـه امـلاء نموده راهی نو در ادبيات عرفانی فارسی گشوده اسـت بـرای علـم تقسـيم بنـديهـايی دارد و طرحی جديد برای تعليم و تربيت ارائه می دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 13 تا 31
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازتاب مبانی سیر و سلوک و عرفان در شعر شهریار
نویسنده:
حسین آریان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
زنجان: دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تجلی
,
عرفان عملی
,
منازل سلوک
,
اصطلاحنامه تصوف
,
اصطلاحنامه عرفان
کلیدواژههای فرعی :
جبر و اختیار(کلام) ,
توبه ,
محبت ,
فنا و بقا ,
خرابات ,
ساقی ,
سالک ,
استغنا ,
وحدت حقیقت وجود(احکام هویت غیبی عرفان نظری) ,
حیرت(احکام ظهورات ذات عرفان نظری) ,
تسلیم و رضا ,
چکیده :
امروزه ديگر آن عرفان و سير و سلوكی كه از صدر اسلام به بعد سراغ داشتيم كمتـر نمـود ظاهری دارد اما به عنوان حركتی درونی از بنده به خالق، كه در واقع نفس همان سير و سـلوك و تصوف است، در انديشه های برخی از معاصرين نيز به روشنی می توان يافت. استاد شهريار نيز با توجه به رشـد و پـرورش در خـانوادهای باورمنـد و ديـنمـدار، دارای پايه های اعتقادی محكمی بودند كه بعدها در پي تحولات شديد روحی، كه بخشـی از آن پـس از شكست عاطفی ايشان روی داد، آگاهانه تر و ژرفتر به گرايش هـای عرفـانی روی آوردنـد. اين گرايش آشكار و انديشمندانه را در لابلای اشعار استاد شهريار می توان به روشنی دريافـت؛ حتی شهريار معتقد است شعر برای اينكه به كمال برسد ابتدا بايد به عرفان برسـد تـا جاودانـه شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 197 تا 222
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فنا و بقا از دیدگاه عطار
نویسنده:
مریم محمودی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
زنجان: دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عطار
,
فنا
,
رتبه بقاء(مقابل مراتب فناء)
,
آثار عطار نیشابوری
کلیدواژههای فرعی :
حلول ,
فنای در ذات ,
تجلی الهی ,
منازل سلوک ,
اصطلاحنامه عرفان ,
فنای افعال ,
فنای صفات ,
جذبه الهی ,
تکالیف شرعی ,
چکیده :
فنا و بقا از بهترين مراحل سير و سلوك عارفانه است كه در آثار شعرا و عرفا به گونه هـای مختلف تجلی يافته است. در اين بين عطار از جمله شاعرانی است كه با كولـه بـاری سرشـار از تجارب عرفانی اين دو موضوع مهم را به گونه ای صريح و روشـن در آثـارش مـنعكس كـرده است. اين مقاله كوشيده است فنا و بقا را در مثنوی هـای مـسلم عطـار و ديـوان او بـه تـصوير بكشد. حاصل اين جستجو آن است كه در نزد عطار فنا دارای مراتب سه گانه فنای ذات، صفات و افعال است كه در اين تقسيم بندی به رابطه تجلی و فنا نيز توجه شده است. رابطه جذبه الهی و تكاليف شرعی هم مورد توجه عطار بوده است. مساله مورد بحـث ديگـر نفـی حلـول و عـدم انطباق آن با فناست. در بحث بقا نيز عطار به رابطه قرب و بقا عنايت خاص داشـته اسـت. بـه طور كلی عطار در اين مبحث جهان بينی خاص خود را ارائه كرده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 107 تا 126
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 94
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید