مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
نکاح موقت با زانیه نکاح موقت با زن کافر نکاح موقت با زن ناصبی نکاح موقت با مرد کافر نکاح موقت باکره نکاح موقت بدون ذکر مدت نکاح موقت بدون مهریه نکاح موقت در احرام نکاح موقت محلل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 81
زواج المتعة المجلد 1 (تحقیق و دراسة)
نویسنده:
سيد جعفر مرتضى عاملي
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت لبنان: المرکز الإسلامي لدراسات,
چکیده :
مجموعه سه جلدی حاضر از جناب محقق ارزشمند سید جعفر مرتضی عاملی درباره بحث "ازدواج موقت" یا "متعه" می باشد.
احتجاجات‌العشره مع‌العلماء فی مکه‌المکرمه والمدینه‌
نویسنده:
عبدالله الشیرازی‏‫
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت‌: دارالعلوم‌؛ الامین‌,
چکیده :
"این كتاب در 10 باب ‎به اختصار عقاید و فرهنگ شیعه را معرفی می‏كند. نخست زندگینامه امامان و سپس تعریف شیعه و ادله حقانیت آن آمده است. حدیث یون الانذار، حدیث غدیر، حدیث منزلت و دیگر ادله، نگرش شیعه در خلافت بلا فصل امام علی (ع) را ثابت می‏كند. هویت شیعه موضوع باب سوم است كه در حقایقی مانند اسلام، قرآن، پیامبران، ائمه و امت مسلمان خلاصه می‏شود. در بحث‏های بعدی میراث فرهنگی شیعه، روش‏شناسی شیعه و عقاید شیعه درباب شفاعت، توسل، سجده، ازدواج موقت، زیارت معرفی شده است."
رسالة إلى إبراهیم الجبهان
نویسنده:
عبد الحق المنصور
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بی جا: بی نا ,
چکیده :
این رساله حاوی مطالبی در موضوعات مختلف می باشد. بعضی از این مطالب عبارتند از: اصول اسلام در نزد شیعه، امامت ائمه اثنی عشریه بدون کم و زیاد و نصب آن بزرگواران توسط پیامبر (ص)، طعن بر خلفا از اصول عقیدتی شیعیان می باشد. اتهام نقص وارد نمودن شیعیان به قرآن، نسبت دادن به شیعیان که قرآن ظاهر و باطن دارد، و این که شیعیان قائل به عصمت ائمه (ع) می باشند، شیعیان مدعی بر اینند که ائمه معصومین (ع) حافظ شریعت و قوامین بر شریعت و بازدارنده از فسادند و آنان معصومند، شیعیان معتقدند که ائمه معصومین (ع) علمین به احکام دین می باشند، وهابیون بر این عقیده اند که شیعیان به ائمه معصوم (ع) استغاثه نموده و ائمه معصومین (ع) را ملجأ و پناه خود قرار داده اند که این عمل کفر محسوب می شود، وهابیون قائلند که شیعیان نذور خود را برای اهل قبور می کنند و از این عمل قرابت و نزدیکی را با اهل قبور می خواهند، و ..... مؤلف پس از بررسی اتهامات و مزاعمی که وهابیون و سلفیون بر شیعیان وارد نموده اند که به پاسخ دهی به این اتهامات پرداخته به این نتیجه رسیده است که اتهامات وارده از طرف وهابیون بی پابه و اساس بوده و هیچ گونه جنبه قرآنی و روایی ندارد.
تفسیر المنار المجلد 4
نویسنده:
محمد رشید رضا
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم , آثار مرجع
منابع دیجیتالی :
چکیده :
المنار (تفسیر القرآن العظیم) تفسیری است جامع ولی ناتمام در ۱۲ جلد که به آیه ۵۳ سوره یوسف پایان می‌یابد. از اول قرآن تا آیه ۱۲۶ سوره نساء به انشای شیخ محمد عبده (متوفای ۱۳۲۳) و املای سیدرشیدرضا (متوفای ۱۳۵۴) است و بعد از آن، رشید رضا به پیروی از سبک شیخ محمد عبده، آن را تا سوره یوسف ادامه داده است. تفسیر المنار یکی از تفسیرهای اجتماعی و تربیتی است که تفسیرهای زیادی از آن متاثرند. توجه کردن به مشکلات کنونی مسلمانان، بررسی علل عقب ماندگی جامعه اسلامی، امکان ساخت جامعه‌ای قوی، برانگیختن امت به یک انقلاب قرآنی علیه اوضاع عقب مانده خویش، برخورد درست علمی با زندگی، عنایت کامل به (ضرورت) تامین اسباب و علل تمدن اسلامی، برخورد با دشمنان، پاسخگویی به تهاجمات فکری استعمارگران که بر اعتقادات و تاریخ و تمدن و بزرگان اسلامی شبیخون زده‌اند (با ادله‌ای علمی و حقایق تاریخی) و بطلان تفکر آنان از ریشه، از ویژگی‌های این تفسیر است. این تفسیر در میان تفسیرهای قرآن کریم دارای رویکردی سیاسی، اجتماعی و تربیتی است که مؤلّف آن به مفسّری مجدّد با روش تفسیری نوینی شهرت دارد و یکی از پیشگامان و متفکران حرکت اسلامی معاصر است.
مع الدکتور موسی الموسوي في کتابه الشیعة و التصحیح
نویسنده:
أميرمحمد قزويني
نوع منبع :
کتاب , مناظره،گفتگو و میزگرد , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
کویت: موسسة دائرة المعارف الإسلامي,
چکیده :
کتاب «مع الدكتور موسى الموسوى فى كتابه الشيعة و التصحيح» اثر عربى دكتر علاءالدين سيد اميرمحمد قزوينى، جواب به اشكالات وارده در كتاب «الشيعة و التصحيح»، نوشته دكتر موسى موسوى است. مولف در ابتدا مقدمه‌ اى ذكر كرده و سپس در عناوين مختلف به اشكال بر گفتارهاى كتاب «الشيعه و التصحيح» پرداخته است. روش كار مولف چنين است كه در هر بحث، با آوردن عبارت «و اما قوله» سخن دكتر موسوى را آورد و با عبارت «اقول» به جواب از اشكالات وى پرداخته است. كتاب شامل ابواب و فصول دسته‌ بندى شده و خاصى نمى‌ باشد و نويسنده فقط به چند عنوان مشهور كه مورد اختلاف شيعه و سنى است پرداخته و بحث خود را در مورد آنها ادامه داده است. مولف با اشاره به اين مطلب كه كتاب «الشيعة و التصحيح» به جاى آن كه به تصحيح بپردازد و عقائد شيعى را بررسى كند، شروع به اشكال‌ تراشى‌ هايى كرده كه نه تنها بوى تصحيح در آن نيست، بلكه به تخريب و تحريف پرداخته است. مولف، علت غلط بودن هر كدام از لغات و اصطلاحات آقاى موسوى را در كنار غلطش ذكر كرده و صحيح آن را نيز عنوان كرده است. نويسنده در عنوانى ديگر، اشكالاتى را كه دكتر موسوى به امامت و خلافت از نظر شيعه گرفته است مورد بررسى قرار داده و به اشكالات وى جواب مى‌ دهد. در مباحث بعدى به موقف علماى شيعه درباره زنان پيامبر (صلی الله علیه و آله)، بحث تقيه در نزد شيعه، اعقتاد به امامت حضرت مهدى عجل الله تعالی فرجه، نماز جمعه، تحريف قرآن، جمع بين دو نماز، رجعت و بداء پرداخته شده و براى هر يك از اخبار و رواياتى كه خودِ اهل سنت در كتاب هایشان نقل كرده‌ اند دليل و استناد آورده شده است.
آلاء الرحمن في تفسير القرآن - الجزء الثانی (النساء: 1 - 57)
نویسنده:
محمد جواد البلاغی النجفی
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت - لبنان: دار احیاء التراث العربی,
چکیده :
آلاءُ الرَّحمن ‎فی ‎تَفْسیر الْقُرآن، تفسیری ناتمام به زبان عربی شامل سه سوره اول قرآن مجید یعنی فاتحه ‎الکتاب، بقره، آل عمران و قسمت کمی از سوره نساء است. نویسنده این تفسیر محمد جواد بن‎ حسن بلاغی نجفی (۱۲۸۰-۱۳۵۲ق)، مفسر، فقیه و متکلم امامی قرن ۱۴ هجری قمری است. بلاغی، انگیزه و چگونگی نگارش این تفسیر را در نامه‎ای به شاگرد خود، میرزا علی اردوبادی غروی، بدین شرح بیان کرده است: به توفیق خدا... از ذیحجه ۱۳۴۹ق تألیف تفسیری درباره قرآن کریم، موافق اصول علم و مذهب شیعه را شروع کردم، زیرا که من دیدم اَهّمِ تفاسیر نزد ما، مثل تبیان و مجمع‎ البیان، در لغت و صرفِ کلمه و قرائات، و تفاسیر امثال عطا و مجاهد... و اشباههم بسیار بیانات کرده‎اند و... بحرانی... احادیث را بدون تحقیقی در آنها نقل می‎کند و در مزایای قرآن شریف بیاناتی نمی‎نماید. او با توجه به این دیدِ انتقادی، تلاش کرده است تا در عین اختصار، حق مطلب را در تبیین و تفسیر مفاهیم و معارف قرآنی ادا کند. رآن بر دیگر معجزات از جهات گوناگون (تاریخی، استدلالی، نداشتن تضاد و تناقض، تشریع یک نظام اجتماعی عادلانه، اشتمال آن بر اخلاق و علم غیب و جز آن)، چگونگی جمع آوری قرآن در یک مصحف و زمان آن، عدم تحریف لفظی قرآن به ‎ویژه از دیدگاه شیعه امامی، اختلاف قرائات، نیاز به تفسیر قرآن و شرایط و شئون آن، نقد تفسیرهایی چون الدُّر المنثور. بخش دوم که شامل تفسیر سوره نساء تا آیه ۵۸ است. در پایان جزء دوم، به تفسیر آیه ۶ سوره مائده اختصاص دارد. بخش دوم این تفسیر در ۱۴۹ صفحه نگارش شده است.
اصول العقدية للامامية
نویسنده:
صابر طعيمه
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
تقية في فقه أهل البيت عليهم السلام المجلد 3 (بحوث الشيخ مسلم الداوري)
نویسنده:
محمد علي المعلم
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
تزکیة الأبرار وإدانة الأشرار فی الرد على کتاب لله ثم للتاریخ
نویسنده:
محمد کاظم مصباح
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
دارالکاتب العربی,
چکیده :
کتاب‌های زیادی بر ضد شیعه در طول تاریخ نوشته شده که طبق آماری که یکی از مراکز تحقیقاتی مستقر در حوزه علمیّه قم از این کتاب‌ها تهیه نموده، از مرز ۵۰۰۰ عنوان متجاوز گردیده است. یکی از کتاب‌هایی که بر علیه شیعه نوشته شده کتاب «للّه... ثمّ للتاریخ» و ترجمه آن «اهل‌بیت از خود دفاع می‌کند» است. دولت سعودی اهتمامی ویژه و بی‌سابقه برای نشر و توزیع این کتاب میان جوان‌های شیعه داشته است. نویسنده کتاب، خود را بعنوان یک روحانی و مجتهد شیعه معرفی کرده و پس از نقل نقاط ضعف و شبهاتی از مذهب شیعه، در پایان تمایل خود را به طرف مذهب اهل‌سنت نشان داده است. بر این کتاب نقدهایی از جانب شیعه بیان شده است، از جمله نقدها: تناقضگویی‌، نسبت‌های ناروا به مراجع تقلید شیعه، بی‌اطلاعی از اصطلاحات شیعه و حوزه علمیه و تجلیل از افراد مرتد و مخالف دین استّ که در ادامه به صورت تفصیلی بیان می‌شود. کتاب" تزکیة الأبرار وإدانة الأشرار فی الرد على کتاب لله ثم للتاریخ" ردیه ایست بر کتاب "لله ثم للتاریخ" و از عقائد شیعه و اهل بیت دفاع کرده است و جواب های بسیار دقیق و متقنی به اراجیف کتاب لله ثم للتاریخ داده است.
  • تعداد رکورد ها : 81