مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه علوم قرآنی
>
تفسیر و مفسران
>
تفسیر قرآن
تفاسیر تابعین تابعین
تفاسیر تک نگار
تفاسیر عصر کهن
تفاسیرعصر جدید
تفسیر ابن عباس
تفسیر اجتماعی
تفسیر اجتهادی
تفسیر اجمالی قرآن
تفسیر اخلاقی
تفسیر ادبی
تفسیر اشاری
تفسیر اهل بیت (ع)
تفسیر اهل سنت
تفسیر باطن قرآن
تفسیر باطنیه
تفسیر به رأی
تفسیر بیانی
تفسیر پلورالیستی قرآن
تفسیر پوزیتیویستی
تفسیر پیامبر (ص)
تفسیر تابعین
تفسیر تاریخی
تفسیر تبیینی قرآن
تفسیر تحلیلی
تفسیر تدبری قرآن
تفسیر تربیتی
تفسیر ترتیبی
تفسیر تمسکی قرآن
تفسیر خوارج
تفسیر درایی
تفسیر دوران نهضت های اصلاحی
تفسیر رمزی
تفسیر سیستمی
تفسیر شیعه
تفسیر صحابه
تفسیر ظاهر قرآن
تفسیر عرفانی
تفسیر عصر جدید
تفسیر علمی قرآن
تفسیر فقهی
تفسیر فلسفی
تفسیر قرآن با قرآن
تفسیر کلامی
تفسیر مأثور
تفسیر متصوفه
تفسیر مزجی
تفسیر موضوعی
تفسیر وجوه قرآن
تفسیرسکولاریستی قرآن
تفسیرمعنوی
زبدة البیان (مقدس اردبیلی)
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
تعداد رکورد ها : 2285
عنوان :
تاویل قرآن
نویسنده:
على اکبر بابایى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
آیات متشابه
,
تفسیر قرآن
کلیدواژههای فرعی :
راسخان در علم ,
کلمات ظاهر قرآن ,
آیات وعد و وعید ,
تفسیر باطن قرآن ,
معناشناسی قرآن ,
تفسیر المیزان (کتاب) ,
معنای باطنی آیات قرآن ,
متشابهات بدوی ,
متشابهات مستقر ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
چکیده :
بحث تاویل در قرآن در این مقاله ذیل این موضوعات پی گیری می شود: چیستی تاویل قرآن، معنای حقیقی و منظور واقعی آیات متشابه، معنای باطنی آیات کریمه، مصداق خارجی وتجسم عينی وعد و وعيدهای قرآن كريم در مورد آخرت و ساير پيشگويی های آن، مصادیق پوشیده در تاویل؛ و در انتها سه نتیجه در خصوص تاویل بیان شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سیاق و سباق، در مکتب تفسیری علامه طباطبایی
نویسنده:
مهدی ایزدی مهدی، نورالدین زندیه
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تفسیر قرآن
,
سیاق در تفسیر
,
روش تفسیری علامه طباطبایی
,
انواع سیاق
,
معنی لغوی و اصطلاحی سیاق
,
سیاق در تفسیر المیزان
,
درباره علامه طباطبایی
کلیدواژههای فرعی :
اهداف سوره ها ,
سیاق آیات ,
سباق ,
کلمات قرآن ,
تفسیر قرآن با قرآن ,
غرر آیات ,
انسیاق ,
چینش آیات و سور قرآن ,
سیاق عام ,
سیاق سور ,
سیاق سوره ,
تفاوت سیاق و سباق ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
سید محمدباقر صدر
چکیده :
اصطلاح «سیاق» و استفاده از آن در علم تفسیر، در طول تاریخ تفسیر با رشد آرامی مواجه بوده است، ولی در تفسیر المیزان این مفهوم، رشد قابل توجهی پیدا کرده، به گونهای که در هر سوره چندین بار مورد استفاده واقع شده است. در حقیقت سیاق به عنوان یکی از مهمترین اصول و مبانی علامه طباطبایی در استفاده از روش تفسیر قرآن به قرآن است. با این حال در مواردی شاهد آن هستیم که مفسر با چشمپوشی از سیاق، آیه را به طور مستقل معنا نموده یا در کنار معنای سیاقی، یک معنای مستقل هم ارائه میدهد. این مطلب نه از بیقاعده بودن روش، بلکه از وجود برخی ضوابط در نحوه ظهور سیاق و همچنین غلبه «سِباق» بر سیاق حکایت دارد. نکته مهم و قابل تأمل در این میان این است که علامه طباطبایی اگرچه از سباق در برابر سیاق بهرهمند شده، ولی از این اصطلاح استفاده نکرده است. در مقاله حاضر تلاش شده است تا ضمن اشاره به مبانی روش تفسیری علامه طباطبایی در استفاده از سیاق، با انواع سیاق و شرایط استفاده از آن آشنا شده و در نهایت اصول حاکم بر استفاده از سیاق و سباق در تفسیر قرآن به قرآن استخراج شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 33
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قرآن و نفاق قبل از هجرت
نویسنده:
غلامعلى عزیزى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه تاریخ اسلام
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
نفاق
,
انقلاب اسلامی
,
اندیشه سیاسی
,
جامعه صدر اسلام
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
مدینه ,
قرآن ,
سوره ماعون ,
سوره عنکبوت ,
سوره مدّثّر ,
تفسیر قرآن ,
عصبیت ,
تاریخ معاصر ایران ,
منفعت طلبی ,
گروهک منافقین ,
ویژگی های منافقان ,
انگیزه های نفاق ,
ترس از قدرت حاکم ,
پیامدهای نفاق ,
نفاق در مکه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
با آن كه سالها از ظهور اسلام به عنوان يك مكتب الهی جريان نيرومند عقيدتی و سياسی می گذرد و گزارشهای متعدد و متنوعی از آن تهيه و در دسترس نسلهای پس از صدر اسلام قرار گرفته است، اما همچنان ابرهای تيره، فضای جريانات مكه و مدينه آن روزگار را پوشانيده است كه البته گستره ای فرونتر از تصور ما را در بر می گيرد. ما بر آن نيستيم كه عوامل اين تيرگی و مجهول ماندن را بررسی كنيم، كه خود، بحث مهم و مستقلی است، بلكه صرفا اشاره ای بر آنچه گذشته است خواهيم داشت. بی ترديد اگر نكات مبهم و ناشناخته تاريخ صدر اسلام و منقولات تاريخی صحيح و سقيم از همه باز شناخته شود، ارزش فراوانی خواهد داشت و فصل جديد را در برخورد با آن گزارشها به روي ما می گشايد. به عنوان نمونه، اگر اطلاعات كاملی از برخورد افراد، اعم از مشركان و مومنان و منافقان، نسبت به دعوت پيامبر اكرم صلی الله عليه و آله و موضع گيری های آنان به دست آوريم و پيروان واقعی آن حضرت را از دشمنانش باز شناسيم، از يك سو، گرايش های فكری و باورهای مذهبی گروههای زيادی از مسلمانان تغيير خواهد كرد و از سوی ديگر، به عنوان تجربه ای گويا فرا راه آينده مسلمانان قرار خواهد گرفت. همگونی حوادث سالهای اخير انقلاب اسلامی در ايران با جريانهای صدر اسلام، بيانگر اهميت دانستن و به كار بستن تجربه های گذشته است و يكی از آن تجربه ها رويارويی با جريان مرموز و خطرناك نفاق است. بنابراين، شناختن ويژگيها، اهداف و خط مشی آنها راهگشای جامعه كنونی خواهد بود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فطرت در قرآن
نویسنده:
مرتضى حاج حسینى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
03. انسان شناسی Human nature
,
فطرت(کلام)
,
آیات فطرت
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
کلیدواژههای فرعی :
طبیعت انسان ,
خلافت الهی ,
عالم ذر ,
اهل بیت(ع) ,
آیه میثاق ,
اخلاق اسلامی و دینی ,
روانشناسی دین ,
تفسیر قرآن ,
رذایل اخلاقی ,
فضایل اخلاقی ,
تقوا ,
حرص ,
شهوت جنسی ,
فطرت(سرشت) (معرفت شناسی) ,
الهام فطری ,
فطرتمندی انسان ,
الهام فطری فجور ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
يكى از مباحثى كه در قرآن و سنت، با اهميت ويژه اى، مطرح گرديده بحث فطرت است. فطرتمندى انسان، فطرى بودن دين، فطرت پسندى حسن عدل و قبح ظلم، معلوم بودن فجور و تقوى به الهام فطرى، اعتراف رسمى انسان به ربوبيت الهى در عالم ذر و عهد و پيمان خداوند با او در عدم تبعيت از شيطان از جمله مسائلى است كه آيات قرآن و روايات ائمه معصومين (عليهم السلام) بر آن دلالت صريح دارند. اما آنچه مهم است اينكه گرچه در پاره اى آيات، انسان فطرتمند معرفى شده و بحث از الهام فطرى فجور و تقوى به انسان به ميان آمده است ولى در بعضى آيات ديگر، انسان به عنوان موجودى ظلوم، جهول، هلوع، كفار و طغيانگر مطرح شده است. در این مقاله موضوعات: معنای لغوی فطرت، انسان شناسی قرآن، آیه میثاق، جهت تبیین معنای فطرت در قرآن مورد تحلیل قرار گرفته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شخصیت علامه طباطبایى (ره) در گفتگو با آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
مرتضى جوادى آملى
نوع منبع :
مقاله , مناظره،گفتگو و میزگرد
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی
,
اهل بیت(ع)
,
انس با قرآن
,
معرفت شناسی اسلامی
,
تفسیر المیزان (کتاب)
کلیدواژههای فرعی :
جهان بینی عرفانی ,
نبوت ,
جهان بینی اسلامی ,
میراث انبیا ,
اخلاق عرفانی ,
سلوک اخلاقی ,
اخلاق اسلامی و دینی ,
جهانبینی توحیدی ,
علم و عمل ,
قرآن ,
تفسیر قرآن ,
نزول قرآن ,
منازل سلوک ,
تخلق به اخلاق الهی ,
ارث معرفتی ,
فیوضات الهی ,
اخلاق عرفانی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
این نوشتار، که با استفاده از محضر استاد جوادی آملی در آستانه یازدهمین عروج ملکوتی علامه طباطبایی (ره) تدوین شده، به بررسی ابعاد مختلف شخصیت این عالم ربانی پرداخته است. اهم موضوعات مطرح شده در اینجا عبارتند از: موضوع معرفت، انس با قرآن، و در نتیجه کیفیت نگرش ایشان به قرآن، جهان بینی توحیدی، سلوک اخلاقی و توجه ایشان به ائمه اطهار علیهم السلام.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آيا اين مطلب درست است که ائمه معصومين در بهشت قرآن را براي مؤمنين تفسير و تأويل مي فرمايند؟ اگر چنين است آيا تمام جنبه هاي قرآن براي اهل بهشت کاربرد دارد، مثلاً آيات مربوط به تاريخ، تعدد زوجين و ...؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در قرآن داريم که سخن اعلي نشينان اهل بهشت(نبي مکرم و اهل بيت و اولياء خدا) ، حمد و تحيت و گفتگو و ذکر الهي است « وَآخِرُ دَعْوَاهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ – يونس 10» «وَقَالُوا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَذْهَبَ عَنَّا الْحَزَنَ
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد(کلام)
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تفسیر قرآن
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
هرمنوتیک و نسبت آن با اندیشه اسلامی
نویسنده:
محمدباقر سعیدی روشن
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
هرمنوتیک
,
قرآن
,
تفسیر قرآن
,
هرمنوتیک (فلسفه)
کلیدواژههای فرعی :
زبان قرآن ,
03. انسان شناسی Human nature ,
آیه 97 نحل ,
تفسیرپذیری قرآن ,
فهم متون دینی ,
ضرورت وحی ,
آیه 122 انعام ,
متن قرآن ,
امکان راهیابی به بطن قرآن ,
آیه 22 مجادله ,
آیه 166 نساء ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمدتقی مصباح یزدی
چکیده :
این مقال بر آن است تا هرمنوتیک یا تفسیر خاص قرآن را بررسی کند. مؤلف ابتدا مبانی و زیرساختارهای فکری خاص در فهم قرآن را مطرح میکند، زیرا مبانی یا باورهای پایه و زیرساختهای اعتقادی تأثیر به سزایی در شیوه فهم، اصول و قواعد و معیارها و منطق فهم یک متن دارد. از آن جا که این مبانی در مورد قرآن منحصر به فرد است، هرمنوتیک و تفسیر آن نیز منحصر به فرد خواهد بود. از جمله آن که تفسیر و قرائتهای مختلف در باب ضروریات دین جایز نیست و امکان فهم قرآن که کتاب هدایت است، برای بشر میسر میباشد، زیرا اگر این متن قابل فهم نباشد مستلزم نقض حکمت الهی است و نیز نزول آن لغو خواهد بود. مؤلف در ادامه به مکانیسم فهم متن اشاره میکند و انواع قراین را در آن دخیل میداند که میتوان به قراین درون متنی و برون متنی اشاره کرد. سرانجام به این نتیجه میرسد که روش فهم قرآن باروش فهم متون بشری متفاوت است و امکان قرائتهای مختلف از قرآن همانند متون دیگر صحیح نیست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 40 تا 55
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آداب اجتماعی در تفسیر المیزان
نویسنده:
فاطمه امین پور، معصومه امین پور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی
,
تفسیر قرآن
,
آداب اجتماعی
,
تفسیر المیزان (کتاب)
کلیدواژههای فرعی :
آخرت گرایی ,
سعادت بشر ,
کمال مطلوب انسان ,
اخلاق اسلامی و دینی ,
سعادت اخروی ,
قرآن ,
تقوا ,
انفاق ,
آداب ,
قرآن و جامعه شناسی ,
اصل خدامحوری ,
نظام اجتماعی اسلام ,
رفتارهای اجتماعی انسان ,
ادب برخورد با مخالفان ,
انواع ادب ,
ادب نفی امتیازهای طبقاتی ,
ادب عفت کلام ,
ادب انفاق ,
ادب برخورد با یتیم ,
ادب سلام کردن ,
ادب عفو ,
ادب گفتار ,
ادب دوستی ,
ادب احترام ,
ادب اجازه گرفتن ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
چکیده :
علامه طباطبائی از مفسرانی است که با رویکردی اجتماعی به تفسیر آیات قرآن می پردازد. ادب اجتماعی از مباحث ایشان در تفسیر المیزان است که مقاله حاضر می کوشد با بررسی آن، گامی در جهت احیای سبک زندگی اسلامی بردارد. بنابراین، با روش اسنادی و نوعی تحلیل محتوای کیفی در این تفسیر به تحلیل، تبیین و تفسیر آداب اجتماعی قرآنی می پردازد. نکته اساسی در این تحقیق این است که آداب اجتماعی دارای تنوع و گوناگونی در قرآنند. این آداب به دلیل آثار مطلوبی که در جامعه بر جای می گذارند، نه تنها نظام اجتماعی اسلامی را سامان دهی می کنند، بلکه فرد را نیز در مسیر سعادت و کمال مطلوب قرآن راهبری می نمایند. اساس آداب اجتماعی در قرآن بر محوریت تقوا، اخلاص و ایمان قرار داشته و ریشه اصلی آن خدامحوری و آخرت گرایی است. قرآن منظومه رفتارهای اجتماعی انسان را بسیار هدفمندانه وضع نموده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 15 تا 30
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تعارض ادله و نقش آن در تفسیر با تأکید بر دیدگاه علامه طباطبائی
نویسنده:
حسن صادقی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی
,
آیات الاحکام
,
تفسیر قرآن
,
تفسیر فقهی
,
اصطلاحنامه فقه
,
درباره علامه طباطبایی
کلیدواژههای فرعی :
روش جمع عرفی تعارض ,
آیات شفاعت ,
تعارض مستقر ,
روش تفسیر ,
قرآن ,
نص و ظاهر ,
انابه ,
قلب پیامبر (ص) ,
تفسیر المیزان (کتاب) ,
تعارض غیرمستقر ,
مصادیق تعارض مستقر ,
سازگاری آیات قرآن ,
آیات اوصاف الهی ,
آیات سنجش اعمال ,
آیات توبه ,
آیات بخشش گناهان ,
آیات حبط عمل ,
تقیید آیات با آیات ,
تقیید آیات با روایات ,
حکومت با روایات ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
علامه حلی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
جعفر سبحانی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
محمدرضا مظفر
,
سید محمدباقر صدر
چکیده :
«تعارض ادله» از مباحث مهم دانش اصول فقه است که چگونگی مواجهه با ادله گوناگون، به ویژه روش جمع میان ادله متنافی بدوی را ذکر می کند. این مبحث در تفسیر قرآن تأثیر زیادی دارد و علامه طباطبائی نیز از این مبحث در تفسیر قرآن بسیار استفاده کرده اند. مقاله حاضر، موارد تأثیرگذاری مبحث «تعارض ادله» در تفسیر قرآن را تبیین کرده، برخی از مصادیق عینی و کاربردی آن در آیات قرآن، به ویژه در غیر آیات الاحکام همانند آیات اوصاف الهی، شفاعت، علم غیب، سنجش اعمال، توبه، بخشش گناهان، حبط اعمال و... را با تأکید بر دیدگاه علامه طباطبائی ذکر می کند. با این بحث، سازگاری آیات قرآن کریم با یکدیگر و نیز سازگاری برخی از روایات با آیات روشن شده، تعدادی از شبهات ناسازگاری پاسخ داده می شود. در این نوشتار روشن می شود تعارض شروطی دارد که برخی از آنها در تفسیر نیز تأثیرگذار است. همچنین تعارض به دو قسم «غیرمستقر» و «مستقر» تقسیم می شود و در میان آیات، تنها تعارض غیرمستقر ممکن است. تعارض غیرمستقر مصادیق متعددی در تفسیر دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 87 تا 105
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تفسیر آیه 29 توبه در رابطه با کشتن اهل کتاب چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تفسیر قرآن
,
دارای لینک
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
تعداد رکورد ها : 2285
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید