مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه فلسفه
>
حکمت نظری
>
فلسفه (خاص)
>
فلسفه الهی
>
فلسفه اسلامی
>
الهیات بالمعنی الاخص
>
علم معاد (فلسفه ذیل الهیات بالمعنی الاخص)
>
مواقف آخرت
>
جهنم
ابواب جهنم
جهنم اشقیاء
جهنم محسوس
حفره های جهنم
دوزخ جسمانی
منازل جهنم
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
تعداد رکورد ها : 163
عنوان :
طبقات دوزخ
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
قرآن مي فرمايد: «وَإِنَّ جَهنَّم لَمَوعِدهم أَجمَعين لَها سَبْعة أَبواب لِكُل باب مِنْهم جِزء مَقْسوم» حجر/43 – 44 . [و قطعا وعده گاه همه مردم گمراه آتش دوزخ است. آن دوزخ داراي هفت در و هر دري ويژه گروهي از گمراهان است.] در برخي روايات اين هفت در اش
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
طبقات جهنم
,
جهنم
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فلسفه عذاب جهنم
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
1 نخست باید توجّه داشت که این خود افرادند که خود را گرفتار عذاب می کنند. اگر خداوند متعال به جهنّم رفتن گناهکاران یا نزول بلایا را به خود نسبت می دهد ، از آن جهت است که به جهنّم رفتن گناهکاران و نزول بلایا طبق قوانین جهانی خلق شده از سوی خدا رخ می د
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عذاب جهنم
,
جهنم
,
تبیین فلسفی عذاب اخروی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تناسخ و معاد جسمانی در حکمت متعالیه
نویسنده:
علی ارشد ریاحی، افسانه صباغان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا
,
معاد جسمانی
,
التناسخ
,
ابطال تناسخ
,
معاد جسمانی
,
حکمت متعالیه
,
تناسخ
,
ابطال تناسخ
کلیدواژههای فرعی :
اسفار ,
کتاب مفاتیح الغیب (ملاصدرا) ,
عالم البرزخ ,
تناسخ نزولی ,
قیامت ,
تهافت الفلاسفه ,
تناسخ صعودی ,
آکل و مأکول ,
بهشت و جهنم ,
بدن اخروی ,
تناسخ صعودی ,
تناسخ مطلق ,
تناسخ نزولی ,
اهل بیت(ع) ,
شبهه آکل و مأکول ,
عالم برزخ ,
عالم قیامت ,
معاد جسمانی ,
نسخ ( تناسخ ) ,
اعاده بدن ,
المبدأ و المعاد ,
بدن عنصری ,
قیام صدوری ,
قیام صدوری صور نفسانی ,
بدن ,
بدن اخروی ,
بدن دنیوی ,
نسخ ,
جهنم ,
بهشت ,
نفس انسان ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
تناسخ محدود ,
طبایع عالم ماده ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
شاپا (issn):
9112-2008
چکیده :
در این مقاله سازگاری قول به استحاله تناسخ و اعتقاد به معاد جسمانی در حکمت متعالیه مورد بررسی قرار گرفته است. به این منظور ضمن تعریف و ذکر اقسام تناسخ، محذوراتی که موجب شده است فلاسفه حکمت متعالیه تناسخ را محال بدانند، جمع آوری شده است و سپس با توجه به آراء این حکماء در مورد چگونگی معاد جسمانی، مشخص شده است که هیچ یک از آن محذورات در معاد جسمانی وجود ندارد و در نتیجه قول به استحاله تناسخ با اعتقاد به معاد جسمانی کاملا سازگار است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 9 تا 30
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معناشناسی استکبار در قرآن کریم
نویسنده:
اصغر افتخاری، مجتبی باباخانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
استکبار
,
قرآن
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
تکبر (اخلاق)
,
معناشناسی استکبار
,
استکبار در قرآن
کلیدواژههای فرعی :
معاد ,
اهل بیت ,
عذاب ,
انسان شناسی ,
الالحاد ,
الولایه ,
جور ,
عذاب الهی ,
النار ,
علو ,
تفسیر نمونه ,
جامعه شناسی ,
03. انسان شناسی Human nature ,
امامت ,
اهل بیت(ع) ,
علو (صفات خبریه الهی) ,
سورة غافر ,
سوره اعراف ,
ملأ ,
معاد(فلسفه) ,
جهنم ,
عذاب ,
هدایت ,
سوره اعراف ,
سوره بقره ,
سوره فرقان ,
سوره غافر ,
کفر ,
ظلم ,
تفسیر جوامع الجامع ,
تکذیب آیات الهی ,
میزان ,
عتو ,
استنکاف ,
ریشه استکبار ,
خود برتر بینی ,
اتراف حقیقت ,
نفی حقیقت ,
مجادله با حق ,
مانع هدایت ,
ادبار ,
تعارض حق و منفعت ,
انواع کفر ,
مناظره و مخاصمه ,
تفسیر المیزان (کتاب) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
محمدجواد مغنیه
شاپا (issn):
0
چکیده :
یکی از حوزههای نسبتا جدید در عرصه مطالعات زبانشناسی، روش معناشناسی است که بیشترین کاربرد را در تحلیل متون و فهم ساختار آن دارد. در این میان، قرآن کریم با توجه به آسمانی بودن متن آن و منزه بودنش از سهو و اشتباههای رایج بشری، از اتقان و اعتبار بسیار بالاتری نسبت به سایر متون برخوردار است. لذا بررسی ساختار متن و نحوه استعمال واژگان در این کتاب آسمانی میتواند روش مناسبی در فهم هرچه دقیقتر معانی آن باشد. این جستار با استفاده از روش معناشناسی توصیفی به تبیین دقیق معنای «استکبار» در قرآن کریم پرداخته است. این مفهوم در مجاورت با واژگانی تحلیل شده است که «همنشینِ» آن، در آیات و سورههای مختلف قرآن کریم آمدهاند. بر این اساس، ضمن ارائه تعریفی مختار از استکبار با بهرهگیری از همنشینهای آن، مفاهیمی همچون «عُتُوّ»، «غرور» و «بیباوری به معاد» به عنوان علل و ریشههای استکبار، و نیز مفاهیمی چون «عُلوّ»، «استنکاف»، «کفر» و «ظلم» به عنوان آثار و نتایج استکبار، بر اساس نحوه استعمال در قرآن کریم شناخته شدهاند. بررسی زبانشناسانه واژههای همنشین مزبور، حکایت از آن دارد که استکبار در قرآن کریم از محل تلاقی سه جریان اعتقادی (نفی معاد)، روحی (خودبرتربینی) و بالاخره اجتماعی (اتراف و نفی حقایق) حاصل میآید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 27 تا 53
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فلسفه آفرینش بهشت و جهنم
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
مراد از اين جهان دنياي مادي است که اکنون ما در آن زندگي مي کنيم . و منظور از آن جهان در کاربرد عرفي جهان آخرت است که شامل بهشت و جهنم هم مي باشد. در رابطه با چرايي آفرينش ابتدا به راز آفرينش اين جهان و انسان و سپس به جهان آخرت خواهيم پرداخت . البته
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
بهشت و جهنم
,
شناخت معاد
,
جهنم
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اقسام بهشت و جهنم
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
بهشت و جهنّم، هر كدام بر دو قسم است: حسّي و غير حسّي (عقلي). بهشت حسّي از آيه «اِنّ المتُقين في جِنات و نَهر»قمر/ 54 و بهشت عقلي از آيه «في مَقعد صِدق عنِد مَليك مُقتدر» قمر/55 برمی آید، چنانكه جهنّم غير حسّي را از آيات «نار الله المُوقدة التي تطلع
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
بهشت و جهنم
,
شناخت معاد
,
جهنم
,
بهشت
کلیدواژههای فرعی :
بهشت حسی ,
بهشت غیرحسی ,
جهنم حسی ,
جهنم غیرحسی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اخلاق و عرفان اسلامى
نویسنده:
محمدتقی مصباح یزدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق اسلامی و دینی
,
عرفان اسلامی
,
طاعت
,
اخلاص عمل
کلیدواژههای فرعی :
جهنم ,
اهل بهشت ,
قرآن ,
طاعت ,
عبودیت ,
دعای کمیل ,
عبادت برتر ,
عبادت بردگان ,
انواع عبادت ,
اقسام نیت ,
عامل فساد عبادت ,
وجوب نیت در عبادت ,
اقسام نیت در عبادات ,
عبادت بازاریان ,
عبادت شاکران ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
چکیده :
در جلسات گذشته از سوی حضرت استاد درباره نيت و اقسام آن مباحثی مطرح گرديد، و همچنين در اين باره كه عوامل فساد عبادت نيت های غيرخدايی هستند، مباحثی ارائه گرديد. در اين جلسه نيز حضرت استاد به بحث درباره اخلاص در عمل و اقسام عبادت از حيث نيت آنها پرداخته اند كه آن را به محضر اهل معرفت تقديم می كنيم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
انسان از آغاز تا انجام
نویسنده:
محمدحسین طباطبایی؛ مترجمان: صادق لاریجانی، هادی خسروشاهی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
قم: بوستان کتاب قم (انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عالم مثال
,
عالم امر
,
آفرینش انسان
,
03. انسان شناسی Human nature
,
شفاعت
,
عالم جزا
,
عالم ماده
,
معاد(کلام)
,
عالم برزخ
,
حیات اخروی
,
انسان
,
حکمت الهی در خلقت انسان
,
مراحل خلقت انسان
,
عالم عقل
,
فلسفه خلقت
,
جهنم
,
اعراف
,
بهشت
,
تفسیر قرآن
,
تفسیر قرآن با قرآن
,
13. علم کلام
کلیدواژههای فرعی :
معاد ,
علامه طباطبایی ,
اسماء ,
ولایت ,
انسان ,
سعادت و شقاوت ,
روح ,
هبوط ,
عالم مثال ,
امام ,
خلق ,
عالم امر ,
صراط ,
قیامت ,
مرگ ,
دنیا ,
میزان ,
شفاعت ,
نفخ صور ,
ملائکه ,
ضلالت ,
اجل مسمی ,
عالم برزخ ,
نامه اعمال ,
حساب ,
موت ,
رزق ,
توفی ,
ظاهر و باطن ,
عالم ماده ,
روح ایمان ,
اسباب و مسببات ,
قدس ,
عرض امانت ,
اسفل سافلین ,
یمین و شمال ,
کتاب و طائر ,
عمل و جزا ,
اذن ,
اعراف الحجاب ,
رستاخیز موجودات غیر ذی روح ,
حیات و علم ,
استبشار ,
موازین ,
بهشت و جهنم ,
اذن ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
شابک (isbn):
978-964-548-973-9
چکیده :
اثر حاضر ترجمه ای است از کتاب الانسان به قلم فیلسوف و مفسر بزرگ قرآن علّامه فقید سید محمد حسین طباطبائی قدس سره. کتاب الانسان خود مشتمل بر سه رساله کوچکتر است:
1. الانسان قبل الدنیا،
2. الانسان فی الدنیا،
3. الانسان بعد الدنیا.
این رساله سوم که از حیات پس از مرگ بحث می کند، از همه مفصل تر است. این سه رساله من حیث المجموع مکتوبی است بسیار نفیس و در حقیقت دریایی است مالامال از گوهرهای معارف قرآنی. اندیشه بلند حضرت علامه قدس سره، در این حرکت فکری لطایف قرآنی بسیاری از خود به جای گذاشته که هر یک به نوبه خود افکار ناب دیگری را می طلبد. «تفسیر قرآن با قرآن» همّ اصلی ایشان در این رساله هاست. سبک مرحوم علامه در این رسائل، سبک خاصی است. بنای اصلی هر سه رساله بر اختصار و ایجاز تامّ است. لذا گاه دیده می شود که تقریب بسیاری از مطالب و نحوه استفاده های قرآنی به عهده خواننده گذاشته می شود. این سبک به وضوح دقت و صبر بیشتری را می طلبد و نمی توان آن را با بسیاری کتابهای دیگر در این زمینه قیاس کرد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حقیقت بهشت و جهنم از دیدگاه حکمت متعالیه (ملاصدرا، علّامه طباطبایی و آیت الله جوادی آملی)
نویسنده:
معصومه یاوری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
بهشت
,
شناخت معاد
,
حکمت متعالیه
,
جهنم
,
بهشت
,
صدرالمتألهین
,
درباره علامه طباطبایی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
زندگانی پس از مرگ از جمله ابهاماتی است که همواره ذهن بشر متفکر را به خود مشغول کرده است. البته سخنان و گفتههایی که از طریق ائمه معصومین (ع) به ما رسیده و یا در قرآن آمده، تاحدی این ابهامات را برطرف میسازد. بهشت و جهنم نیز گوشه ای از این ابهامات است که قسمت اعظم فهم آن به روایات و آیات قرآن باز میگردد. و عقل تا حد بسیار اندکی قادر به فهم آن میباشد. وجود بهشت و جهنم، چگونگی خلقت آنها، اوصاف، لذایذ و آلام آنها، کیفیت خلود و امثال آن از فروعات بحث بهشت وجهنم است که با بررسی برخی از کتابها، پایان نامهها و مقالات در این رساله تاحدی به آنها پرداخته شده است. ابتدائاً نظر برخی از حکما و متکلمان قبل از ملاصدرا بیان شده و در ادامه نظریات ملا صدرا، علامه طباطبایی و آیت الله جوادی آملی که برگرفته از آیات و روایات میباشد گفته شده است. از دیدگاه ملاصدرا بهشت و جهنم مانند درختی هستند که اصل آنها اکنون موجود است، اما شاخ و برگ آن را انسانها با اعمال و رفتار خویش به وجود میآورند. یعنی بهشت و دوزخ هر کسی بستگی به اعمال او در این دنیا دارد و خود شخص آنها را در این دنیا میسازد. اما حجاب طبیعت مانع از درک آن میشود. ایشان اکثر مباحث بهشت و جهنم را تأویل میبرد و با ذوق فلسفی خویش آیات و روایات را تفسیر میکند. مثلاً در مورد درهای هفتگانه دوزخ میگوید آنها قوای هفتگانه انسان است. وی در بحث خلود قائل است که خلود و دوام در بهشت و دوزخ برای بهشتیان و دوزخیان ابدی است اما این بدان معنا نیست که عذاب هم برای دوزخیان دائمی باشد، بلکه پس از مدتی عذاب با طبعشان عجین شده و برای آنها گوارا میگردد.علامه طباطبائی نیز درباره مکان بهشت و جهنم می گوید، ممکن است آن دو در بطن آسمان و زمین باشند، اما درک آن در این جهان به دلیل وجود ماده ممکن نیست. ایشان در بحث خلود قائل است بهشتیان دائماً در بهشت اند، اما ممکن است جهنمیان با لطف و کرم پروردگار از دوزخ خارج شوند.در پایان آیت الله جوادی آملی با دلایلی از قرآن و روایات خلقت فعلی بهشت و جهنم را امری حتمی میداند و معتقد است خلقت دوزخ یکی از نعمتهای الهی و عامل بازدارندهای از خلاف و معصیت است برای انسان هایی که به معرفت حقیقی نرسیدهاند. نظر وی در باب خلود نیز مانند نظر علامه میباشد. وی برخلاف ملاصدرا قائل است که عذاب هیچگاه برای دوزخیان گوارا نخواهد شد. زیرا خلاف فطرت است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسه و تطبیق آرای ابن سینا و توماس آکوئینی در مسائل مربوط به معاد
نویسنده:
محمد مهدی مشکاتی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اصفهان: دانشگاه اصفهان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آکوئیناس
,
علم نفس
,
معاد جسمانی
,
معاد روحانی
,
ابن سینا
,
فلسفه بوعلی
,
احوال معاد
کلیدواژههای فرعی :
اشراق الهی ,
رؤیت خدا ,
رؤیت عقلی ,
عالم برزخ ,
مرگ بدن ,
رؤیت بصری خدا در آخرت ,
جامع الهیات ,
بقاء نفس ,
لذت حسی ,
لذت عقلی ,
الم حسی ,
الم عقلی ,
شر ,
سعادت اخروی ,
جهنم ,
بهشت ,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته) ,
دین مسیحیت (ادیان زنده) ,
تخیل(راه های معرفت) ,
نفس ناطقه(اصطلاح وابسته) ,
وحی و معاد ,
ماده آتش دوزخ ,
کیفیت معاد جسمانی ,
عمومیت معاد ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
موضوع معاد از اهم مباحث دینی، فلسفی و کلامی است. ابن سینا فیلسوف مسلمان و توماس آکوئینی، فیلسوف و متکلم مسیحی، دو اندیشمند برجسته اند که در این زمینه دارای نظرهای خاصی هستند. ابن سینا در همه موارد (بجز قبول معاد جسمانی) روشی کاملا فلسفی دارد؛ در حالی که توماس، روشی فلسفی- کلامی اتخاذ می کند. درباره نفس، هر دو اتفاق نظر دارند که جوهری غیرمادی است و لذا با مرگ بدن، از بین نمی رود. همچنین، هر دو قائل به حدوث نفس بوده، برای خلود آن هم اقامه برهان می کنند. عالم برزخ و بهشت و دوزخ مادی در فلسفه ابن سینا جایگاهی ندارد، اما توماس با استفاده از متون نقلی، وارد بحث در جزئیات این موارد می شود. این هر دو نفر، اصل معاد را ضروری و همگانی می دانند، ولی ابن سینا تنها راه قبول معاد جسمانی را، تعبد به شرع مقدس می داند. عمده ترین مانع او در اثبات عقلی آن، مادیت قوه خیال است، اما توماس با تاکید بر نقش بدن در حقیقت انسان، ضرورت معاد جسمانی (البته جسمانیتی متفاوت با این دنیا) را می پذیرد. در خصوص معاد روحانی، ابن سینا با اثبات تجرد نفس، بقای آن را تضمین می نماید و با تقریر اصولی، قائل به وجود لذت و الم عقلی یا همان سعادت و شقاوت می شود. توماس نیز با رد احتمالات متعدد، سعادت نهایی انسان را در رویت عقلی بی واسطه ذات خداوند می داند که البته تحققش برای انسان تنها در قیامت و آن هم با اشراق خاص الهی ممکن است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 83 تا 96
مشخصات اثر
ثبت نظر
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
تعداد رکورد ها : 163
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید