مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
احکام واجب الوجود اسماء واجب(حکمت نظری) افعال واجب(حکمت نظری) براهین اثبات واجب(حکمت نظری) براهین توحید(حکمت نظری) شناخت افعال خدا شناخت ذات خدا شناخت صفات خدا صفات واجب(حکمت نظری) علم اسماء مراتب الهیت
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 2099
آيا مسيحيت و يهوديت به وجود حوادث بعد از مرگ معتقد هستند مانند( سوال، فشار قبر و عالم برزخ) در مجموع اعتقاد اين دو شريعت به جهان بعد از مرگ چه شباهتها و چه تفاوتهايي با دين اسلام دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : معاد در یهودیت در هیچ جای تورات سخنی از معاد به معنی بازگشت به عالم آخرت نیامده است. البته در مواردی کلمه ی آخرت آمده است ولی مراد از آن عاقبت دنیوی است نه آخرت اصطلاحی. امّا در کتاب تلمود که سنّت شفاهی یهود است از معاد به فراوانی سخن گفته شده بیشتر ...
آيا وجود هفت آسمان و اينكه بهشت در آسمان هفتم است صحيح است ؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : مراد از هفت آسمان، مراتب وجودي هستي است، نه هفت آسمان فلكي؛ اما اين كه بهشت در آسمان هفتم باشد دليلي بر اثبات آن وجود ندارد. eporsesh.com بیشتر ...
در باره ى معاد جسمانى و روحانى چند نظريه وجود دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : سه نظريه در چگونگى بر پايى معاد مطرح است: 1. فقط جسمانى: برخى فقيهان و حديث نگاران (در دوره هاى پيشين) روح را داراى واقعيتى مادى مى دانستند كه مانند آتش در ذغال و يا آب در برگ گل ها، در بدن سريان و جريان دارد و با نابودى بدن پس از مرگ، نابود م بیشتر ...
آیا پیامبر از نور آفریده شده اند یا از گل و آیا موجودات به خاطر وجود آن حضرت آفریده شده اند یا آن حضرت برای سایر موجودات آفریده شده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
سوال فوق دربردارنده دو مساله می باشد. اول آن که آیا پیامبر اکرم از نور خداوند خلق شده اند یا مانند بقیه بشر از گل بوجود آمده اند؟ و سوال دوم این است که آیا موجودات، به خاطر وجود آن حضرت آفریده شده اند یا این که آن حضرت برای سایر موجودات آفریده شده بیشتر ...
خداشناسى و وجود شناسى در متافیزیک ارسطو
نویسنده:
جی پاتزیگ، یارعلی کرد فیروز جایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
تبيين و بررسی برهان علامه طباطبايی در ارجاع نظريه «تشكيك در وجود» به نظريه «وحدت شخصی وجود»
نویسنده:
حسين کلباسی اشتری, مهدی ساعتچی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
چکیده مقاله نظرية وحدت شخصي وجود، اساس هستي‌شناسي عرفاني است، از اينرو گروهي از محققين اهل عرفان در مقام تبيين و دفاع از عقيدة خويش به اثبات برهانيِ اين نظريه اقدام نموده‌اند. حكيم و عارف معاصر، علامه طباطبايي نيز در آثار خود به اقامة براهيني در اثبات اين مدعا پرداخته‌ است. ازجملة اين براهين، برهاني است كه در آن از طريق واكاويِ برهان حكماي متألّه مبني ‌بر وحدت سنخي وجود و تشكيكي بودنِ آن، مدعاي عرفا مبني ‌بر وحدت شخصي وجود به اثبات رسيده ‌است. اين برهان از حيث روش استدلال و همچنين پرداختن به فروع و نتايجِ گوناگون مطلب، بويژه روشن ساختن نسبت ميان نظرية عارف و نظرية حكيم، بديع و قابل توجه است. مقالة حاضر پس از تقرير هر يك از دو نظريه، به تبيين و تحليل برهان مذكور پرداخته و برخي از نتايج متفرع بر آن را مورد بررسي قرار ميدهد.
صفحات :
از صفحه 21 تا 36
مجموع السید حمیدان 
نویسنده:
حمیدان بن یحیی قاسمی؛ مقدمه نويس: مجدالدين بن محمد مويدي؛ محققان: احمد احسن علي حمزي، هادي حسن هادي حمزي
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
يمن: مركز اهل البيت (ع) للدراسات الاسلامية,
چکیده :
«مجموع السيد حميدان» مجموعه ‏ايست كه در آن آثار به جاى مانده از سيد حميدان بن يحيى القاسمى گردآورى شده است. اين آثار عبارتند از: 1- تنبيه الغافلين على مغالط المتوهمين: اين كتاب داراى پنج فصل است كه در فصل اول آن نسبت به فريب خوردن دانش ‏پژوه با ظاهر سخنان فريبنده هشدار داده مى‏ شود. در فصل دوم درباره عقل و نفس و ديدگاه ‏هاى مختلف در اين‏ باره سخن به ميان مى‏ آيد. در فصل سوم به توضيح معناى علم و انواع آن و نيز روش هاى علم و... پرداخته مى‏ شود. در فصل چهارم از عالم و ماهيت و اصل و انواع آن سخن به ميان آمده و در فصل پنجم معناى اسلام و ايمان و نيز صفات خداوند متعال بيان مى‏ گردد. 2- التصريح بالمذهب الصحيح: اين كتاب نيز داراى پنج بخش است: در بخش اول نويسنده به بيان برخى مقدمات مى ‏پردازد كه در آنها ابتلاء انسان به برخى امور در كسب علوم دينى يادآورى شده است. در بخش دوم از مسائل امامت سخن به ميان آمده است. در بخش سوم درباره صانع و صفات ذاتى و فعلى او سخن گفته شده است. در بخش چهارم از عالم و صفات ذوات آن و نيز كيفيت فناء و نابودى آن سخن به ميان آمده در بخش پنجم به نقد و بررسى برخى از اصول معتزله پرداخته شده است. 3- المسائل الباحثة عن معاني الأقوال الحادثة: كتابى است مشتمل بر بيست مسأله كه در آن‏ها نويسنده به نقد ديدگاه معتزله پرداخته و مذهب اهل بيت عليهم السلام را درباره آن مسائل يادآور مى‏ شود. 4- المنتزع الاول من اقوال الائمة: كتابى است كه به موضوع مهم امامت اختصاص يافته‏ و نويسنده در آن به بيان اقوال ائمه زيديه در تصريح بر امامت على عليه السلام و انحصار امامت پس از پيامبر (ص) در آن حضرت و نيز صفات امام و... پرداخته است. 5- المنتزع الثاني من اقوال الأئمة (ع): مشتمل بر گزيده‏ اى از سخنان ائمه زيديه درباره ذات خداوند و نيز صفات و احكام او مى ‏باشد. 6- تذكرة تشتمل على أربع مسائل من كلامه (ره) 7- الفصل السابع من سبعة فصول من كتاب التطريف، كه در آن نويسنده به رد ديدگاه ‏هاى گروه مطرفيه از زيديه به وسيله دلايل عقلى و نقلى و نيز اجماع مى‏ پردازد. 8- تنبيه اولى الالباب على تنزيه ورثة الكتاب، مشتمل بر شش فصل است. در فصل اول برخى از اصول فقهى و احكام آنها كه در كتاب و سنت بيان شده، يادآورى مى‏ شود. در فصل دوم به بيان اصولى كه مخالفان ائمه بدانها احتجاج كرده ‏اند پرداخته مى‏ شود. فصل سوم به بيان برخى اختلاف حالات ائمه زيديه اختصاص يافته است. در فصل چهارم نمونه ‏هايى از موارد اختلاف فيما بين ائمه زيديه بيان و موارد صحيح از ناصحيح مشخص گرديده است. در فصل پنجم ويژگى‏ هاى مورد اجماع درباره كسى كه مى‏ تواند اجتهاد كند بيان شده و در فصل ششم به بيان فرق ميان شيعى و متشيع پرداخته شده است. 9- بيان الاشكال فيما حكى عن المهدى (ع) من الاقوال‏ 10- حكاية الاقوال العاصمة من الاعتزال مما انتزع و جمع من كتب الامام المنصور باللّه. 11- جواب المسائل الشتوية و الشبه الحشوية. در اين كتاب سيد حميدان به برخى سؤالات و ايراداتى كه يكى از فقيهان معاصر وى بر برخى از ديدگاه ‏هاى زيديه گرفته پاسخ مى ‏گويد. 12- خبر خولة الحنفية 13- سؤال و جواب من كلامه (ره). در پايان اين مجموعه برخى قصائد سيد حميدان نيز درج گرديده است.
 آیا الان بهشت و جهنم وجود دارد؟ آیا حضرت آدم از بهشت رانده شد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : کلمه ی جنت به معنای بوستان است . قرآن از جایگاه ابدی ما به جنت تعبیر می کند . جنت النعیم . این جنت اسم توصیفی است و می گوید که در آنجا حیات است و سرسبزی و یک زندگی فوق العاده . پس قرار است که ما یک بهشتی را ببینیم . یک بهشتی هم هست که آدم از آ بیشتر ...
 آیا رشد در برزخ وجود دارد ؟ می گویند که اگر انسان خوبی باشی در برزخ هم در بهشت هستی ، آیا این جمله درست است ؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در روایات داریم که دوره تلاش ما تا هنگام مرگ است. در روایت داریم که وقتی انسان می میرد اعمالش منقطع می شود و به پرونده اش هم چیزی اضافه نمی شود مگر سه چیز . یکی صدقه ی جاریه مثلا درمانگاهی احداث کرده که بعد از او مردم از آن سود می برند ، یکی ا بیشتر ...
 مراد از«محال معرفة الله‏» در زیارت جامعه چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در فرازی از زیارت جامعه می خوانیم:سلام بر جايگاه‏هاى معرفت و شناخت خدا. ائمّه عليهم السلام جايگاه‏هاى معرفت و شناخت خدا هستند. واژه «محال» جمع محل، به معناى جاى حلول است كه چيزى در مكانى قرار مى‏گيرد و به هر مكانى كه چيزى در آن حلول كند، محل گويند. بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 2099