مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
2. اصطلاحنامه مسایل جدید کلامی current debates in Kalam
>
مسایل جدید معرفت شناسی
>
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
>
معرفتشناسی دینی (مسایل جدید کلامی)
قبض و بسط تئوریک شریعت
معرفت شناسی اسلامی
معرفت شناسی اصلاح شده
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
تعداد رکورد ها : 130
عنوان :
وثاقت معرفت عقلانى در تفسير الميزان
نویسنده:
عباس قربانى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
معرفتشناسی دینی (مسایل جدید کلامی)
,
تفسیر قرآن
,
فلسفه دین
,
تفسیر المیزان (کتاب)
,
وثاقت معرفت عقلی
کلیدواژههای فرعی :
حجیت عقل ,
سوفیست ,
نهایه الحکمه ,
تعقل ,
آیات تکوینی ,
وثاقت گروی ,
شکاکیت(مسائل جدید کلامی) ,
ماتریالیسم ,
حکمت متعالیه ,
سفسطه (منطق) ,
بدایة الحکمة ,
لزوم توجیه باورهای غیر پایه ,
امکان معرفت(معرفت شناسی) ,
ادراکات حسی(مقابل ادراکات عقلی) ,
حس گرایی (مانع معرفت) ,
بدیهیات اولیه ,
مبناگروی(مقابل انسجام گروی در توجیه) ,
باور پایه((اصطلاح وابسته)، قسیم استدلال تسلسل معرفتی و دور معرفتی) ,
عقل(قوه عاقله) ,
عقل ابزاری ,
علم((تصور از طریق حد تام)، اصطلاح وابسته) ,
اعتماد به عقل ,
بداهت مفهوم علم ,
مصداق علم ,
آیات تشریعی ,
امر بدیهی علم ,
اشکال عدم ثبات ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
قرآن كريم با دعوت به خردورزى از انسان، ايمان به خدا، جهان غيب و زندگى مؤمنانه را طلب مى كند. اما وثاقت عقل حتى در باب جهان مشهود سخت مورد مناقشه است. در اين صورت، چگونه مى توان به دعوت قرآن پاسخ مثبت داد؟! در تفسير الميزان چه راه حلى ارائه مى شود؟ در اين تحقيق، با هدف يافتن پاسخ براى پرسش هاى فوق و تأمين اعتماد نسبت به عقل و يافته هاى آن، با روش كتابخانه اى و استناد به مطالب علامه طباطبائى در الميزان و به تناسب، آثار ديگر ايشان و نيز با تحليل منطقى روشن مى شود كه استاد در عين تأكيد بر بداهت مفهوم علم و تحقق مصداق آن، ضمن پاسخ به شكاكان و حس گرايان، وثاقت معرفت عقلى را اثبات مى كند و بدين ترتيب، مخاطب ايشان نسبت به اعتبار كاربست عقل براى تأمل در آيات تكوينى و تشريعى اطمينان خاطر مى يابد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 43 تا 52
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حس و توحید از منظر مفسران و فیلسوفان
نویسنده:
محمدتقی فعالی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معرفت حسی
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
معرفتشناسی دینی (مسایل جدید کلامی)
,
معرفت شناسی اسلامی
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص))
کلیدواژههای فرعی :
فطرت(کلام) ,
آیات فطرت ,
امر الهی ,
علم حضوری ,
علم نفس ,
شناخت قلبی ,
شناخت عمودی ,
خطاپذیری ,
رئالیسم (مسائل جدید کلامی) ,
فلسفه غربی ,
قرآن ,
تفسیر قرآن ,
خود سازی ,
علم حصولی(مقابل علم حضوری) ,
حس گرایی (مانع معرفت) ,
قول به شبح(اصطلاح وابسته) ,
قول به اضافه(اصطلاح وابسته) ,
حواس ظاهر(مقابل باطن) ,
خطای ادراک حسی ,
معرفت در قرآن ,
داستان ابراهیم (ع) ,
حس باطنی انسان ,
معارف فطری ,
ارزش ادراک حسی ,
نظریه عینیت ,
محدودیت حس ,
شناخت افقی ,
تصرف پذیری ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
ناصر مکارم شیرازی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
محمدجواد مغنیه
شاپا (issn):
2228-7256
چکیده :
از نظر تمام مفسران و نیز فیلسوفان دستیابی به معرفت برای انسان امکان پذیر است. آدمی می تواند با توسل به روش های مختلف به معرفت دست یابد. در این میان، حس راهی برای نیل به شناخت و طریقی برای مواجهه با جهان خارج است. حس انسان را با جهان خارج آشنا کرده پرده از رازهای حسی برمی دارد. متفکران در ارتباط با اعتبار طریق حس دیدگاه های متفاوتی را مطرح کرده اند اما آموزه های قرآن و استدلال هایی که از آیات قرآن به دست می آید ما را به این سمت رهنمون می نماید که حس راهی معتبر است. قرآن با ترتیب دادن استدلال های مختلف ارزشمندی شناخت حسی را به صورت فی الجمله می پذیرد. از سوی دیگر آیات قرآن بیانگر آن است که در حس امکان خطا وجود دارد. فلاسفه در ارتباط با نسبت نفس با شناخت حسی معتقدند که نفس انسان در مرحله قبل از حس، فاقد هرگونه معرفت است، اما قرآن اظهار می دارد که نفس در آغاز، فاقد علم حصولی است و طرح مساله فطرت ما را بر آن می دارد که معتقد شویم معارف فطری و غیرحصولی در نفس، قبل از حس وجود دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 69 تا 92
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
زبان دینی از منظر استیس، با تأکید بر مبانی معرفتشناختی آن
نویسنده:
محمدحسین مهدوی نژاد، معصومه سالاری راد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین
,
استیس
,
زبان دین (مسائل جدید دین شناسی)
,
زبان نمادین دین
,
فلسفه دین
,
اصطلاحنامه عرفان
کلیدواژههای فرعی :
واقع گرایی دینی ,
ایمان گرایی (مسائل جدید کلامی) ,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی) ,
معرفتشناسی دینی (مسایل جدید کلامی) ,
علم حصولی(مقابل علم حضوری) ,
علم حضوری(مقابل علم حصولی) ,
کارکردگرایی((اصطلاح وابسته)، قسیم تفسیرگرایی و بازنمون گرایی و ابزارگرایی و رفتارگرایی) ,
نظام زمانی ,
نظام سرمدی ,
اشراق عرفانی ,
نظام الهی ,
کارکرد زبان دینی ,
چکیده :
استیس در جایگاه یک فیلسوف انگلیسی تحلیل زبانی، دین را همسان با عرفان دانسته و گوهر آن را تجربه عرفانی می داند. وی تجربه عرفانی و به تبع آن، گزاره های دینی را در قالب زبان بشری و عقل مفهوم ساز، غیرقابل بیان و توصیف ناپذیر می داند. استیس هستی را دارای دو ساحت طولی زمانی و لازمانی می داند که هر مرتبه دارای زبان خاص خویش است. عالم زمانی را قلمروی عقل مفهوم ساز متناهی می داند اما دین را متعلق به مرتبه لازمانی دانسته که صرفا با شهود قابل ادراک می باشد. از منظر استیس، زبان دینی، نمادین است. قضایای نمادین برای گزارش واقعیت نمی باشند، بلکه کارکرد آنها، برانگیختن عواطف دینی در مخاطبان و انگیزش تجربه دینی است. در این نوشتار نخست با ایضاح مفاهیم کلیدی، مقصود استیس از دین، عقل و عرفان را بیان کرده ایم. سپس تحلیل استیس از مسأله نمادین بودن زبان دینی با تأکید بر کارکرد اصلیاش که انگیزش تجربه و احساسات دینی در دینداران است را تقریر نموده ایم. در پایان، مبانی معرفتشناختی نظریه وی، بررسی شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 199 تا 219
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معارف بشری تا چه اندازه در معرفت دینی تاثیر گذارند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
همواره تاثير و تأثّر به دنبال نوعي ارتباط و پيوند ميان اشياء به وجود مي آيد و هر چه پيوند ها بيشتر و شديد تر باشد تاثير پذيري بيشتر خواهد بود، افزون بر انسانها و حيوانات، جمادات و نباتات نيز تاثير پذير يا تاثير گذار هستند و به عبارتي هر چيزي متناسب ب
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کلام جدید
,
معرفت دینی
,
معارف بشری
کلیدواژههای فرعی :
معرفت دینی ,
ابزارهای معرفت دینی ,
روش شناسی معرفت دینی ,
معرفتشناسی دینی (مسایل جدید کلامی) ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا معرفت دینی معرفتی بشری است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
دين و معرفت ديني مراد از دين (وحياني) مجموعهاي از تعاليم و احكام است كه از جانب خداوند براي هدايت انسانها به سوي كمال آنها بر پيامبران به صورت وحي نازل شده است و آنان دين را به بشر ابلاغ كردهاند.[1] معرفتهايي كه پس از مراجعه به دين به روشهاي عقلاي
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کلام جدید
,
معرفت دینی
,
روش شناسی معرفت دینی
,
معرفتشناسی دینی (مسایل جدید کلامی)
کلیدواژههای فرعی :
معرفت دینی ,
شبکه معرفت دینی ,
ارزش معرفتی معرفت دینی ,
نیاز انسان به وحی ,
معرفت شناسی دینی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شرط صدق معارف دینی چیست و کدام یک از نظریات در باب صدق در معرفت دینی جریان دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
شرط صدق معارف ديني مطابق آموزههاي آن با واقع است. يعني معارف ديني زماني درست و صادق هستند كه مطابق با واقعيت جهان باشند. ناگفته نماند كه اين ملاك براي تمام دانستههاي بشري است و اختصاص به معارف ديني ندارد. براي دقيقتر شدن بحث بايد به پرسشهاي زير پا
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کلام جدید
,
معرفت دینی
,
ابزارهای معرفت دینی
,
معرفتشناسی دینی (مسایل جدید کلامی)
کلیدواژههای فرعی :
راستی در دین داری ,
صدق باور دینی ,
صدق معارف دینی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش عقل در تحصیل معرفت دینی چیست؟ آیا با وجود عقل از سایر منابع تحصیل معرفت دینی بینیاز نمیشویم؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
نخست دو اصطلاح عقل و معرفت ديني را توضيح ميدهيم: مقصود از عقل كه منبع معرفت ديني است، عقل برهاني ميباشد كه از مغالطه، وهم و تخيل، محفوظ و بر قضاياي يقيني متكي باشد.[1] اين عقل نيرويي است كه انسان به كمك آن ميتواند حقايق را بشناسد و مجهولات را از خ
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کلام جدید
,
معرفت دینی
,
ابزارهای معرفت دینی
,
معرفتشناسی دینی (مسایل جدید کلامی)
کلیدواژههای فرعی :
معرفت دینی ,
شبکه معرفت دینی ,
جایگاه عقل در معرفت دینی ,
راه های کسب معرفت دینی ,
منابع معرفت دینی ,
معرفت شناسی دینی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا دین از معرفت دینی متمایز است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
براي پاسخ به اين پرسش، ابتدا لازم است كه مراد خود را از دين و معرفت ديني روشن سازيم، تا به تمايز يا عدم تمايز بين دين و معرفت ديني حكم نمائيم، تا اين كه احياناً دچار مغالطات اشتراك لفظي نشويم. دين از لحاظ لغوي به معناي اطاعت، جزا، خضوع و تسليم است. ل
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کلام جدید
,
معرفت دینی
,
دین
کلیدواژههای فرعی :
ابزارهای معرفت دینی ,
معرفتشناسی دینی (مسایل جدید کلامی) ,
معرفتشناسی دینی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا معرفت دینی متحول است یا امری ثابت است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
براي روشن شدن بحث فوق ابتدا معاني مختلف تغيير معرفت ديني را ذكر كرده، و محل نزاع و اختلاف را هم توضيح ميدهيم. سپس شبهه تغيير معرفت ديني را که توسط آقاي دكتر عبدالكريم سروش مطرح شده را مطرح کرده و در پايان به نقادي او ميپردازيم. معاني مختلف تغيير و
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کلام جدید
,
معرفت دینی
,
معرفتشناسی دینی (مسایل جدید کلامی)
کلیدواژههای فرعی :
معرفت دینی ,
مبانی معرفت دینی ,
هندسه معرفت دینی ,
فلسفه معرفت دینی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارتباط بین معرفت دینی و معرفت اخلاقی چگونه هست؟ و آیا این دو نوع معرفت برای دستیابی به شناخت، از ابزارهای مشترکی برخوردارند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در باب ارتباط معرفت اخلاقي با معرفت ديني سه ديدگاه وجود دارد: 1. عدّهاي معتقدند كه معرفت اخلاقي در حوزة امور عملي از معرفت ديني گرفته ميشود، يعني اينكه در مقام تأسيس يك قاعدة اخلاقي، معرفت اخلاقي ممكن نيست مگر اينكه آن معرفت از دين گرفته شود؛ اين
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کلام جدید
,
دین و اخلاق
,
معرفتشناسی دینی (مسایل جدید کلامی)
,
معرفت شناسی اخلاقی
کلیدواژههای فرعی :
معرفت دینی ,
مبانی معرفت دینی ,
معرفت اخلاقی ,
ابزار معرفت اخلاقی ,
معرفتشناسی اخلاقی ,
معرفتشناسی دینی ,
نفس شناسی اخلاقی ,
دین و معرفت اخلاقی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
تعداد رکورد ها : 130
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید