مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
2. اصطلاحنامه مسایل جدید کلامی current debates in Kalam
>
مسایل جدید انسان شناسی
>
مناسبات انسان (مسائل جدید کلامی)
>
خدا و اختیار انسان
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
تنها فرادادههای دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
نوع منبع:
کتاب
تمام موارد
فرمت:
تصویر
تمام موارد
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
تعداد رکورد ها : 78
عنوان :
افعال العبد بين الجبر والاختيار
نویسنده:
ياسين خضير مجبل
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
جبر و اختیار(کلام)
,
جبریه (مذاهب کلامی)
,
اختیار
,
عقیده جبر fatalism
,
اراده الهی
,
جبر کلامی
,
اختیار انسان
,
خدا و اختیار انسان
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 174 تا 200
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
انتساب هدایت و اضلال به خدا در قرآن از دیدگاه علاّمه طباطبائی و فخر رازی
نویسنده:
محمد شعبانپور؛ طیبه یزدان مدد
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جبر و اختیار(کلام)
,
اختیار
,
اضلال الهی
,
هدایت الهی
,
اراده الهی
,
اختیار انسان
,
خدا و اختیار انسان
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
آیات خداشناسی
,
درباره علامه طباطبایی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
علاّمه طباطبائی هدایت را به دو قِسم هدایت اوّلی و هدایت ثانی تقسیم میکند. وی هدایت اوّل را به انسان و هدایت دوم را به خدا منتسب نموده است و با تبیینی که درباره هر یک انجام میدهد، هیچ یک از آنها را خارج از اراده الهی قلمداد نمیکند و در عین حال، نقش اختیار انسان را در هر یک بهوضوح نمایان مینماید. در باب اضلال الهی نیز باید گفت که وی اضلال منتسب به خداوند را اضلال مجازاتی دانسته است و به شیوهای آن را به خدا نسبت میدهد که در عین حال که اراده خداوند در آن وجود دارد، نقش اختیار بشر نیز در آن غیرقابل انکار است. فخر رازی نیز با استفاده از دلائل عقلی و نقلی، هدایت و اضلال الهی را تنها مستند به خداوند کرده است و فعل او معرّفی میکند، بدون اینکه در این میان، نقشی برای اختیار انسان قائل شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 99 تا 120
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جبر و الإختيار
نویسنده:
محمدتقي جعفري؛ مترجم: حسين واسطي
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
قم: المرکز العالمی للدراسات الاسلامیة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
جبر و اختیار(کلام)
,
امر بین امرین
,
کتب کلام شیعه
,
01- لا جبر و لا تفویض بل أمر بین أمرین
کلیدواژههای فرعی :
مفهوم قضا ,
عقیده جبر fatalism ,
امر بین امرین ,
جبر کلامی ,
معرفت قضا و قدر ,
اختیار انسان ,
قضا و قدر ,
مسایل کلامی جبر ,
خدا و اختیار انسان ,
اختلاف اعتباری قضا و قدر ,
بطلان جبر و تفویض ,
تفاوت جبر و اجبار ,
عمومیت قضا و قدر ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه جعفری: محمدتقی جعفری
شابک (isbn):
978-964-8961-67-6
چکیده :
کتاب «جبر و اختیار» از جمله آثار نوشته شده در مورد بحث جبر و اختیار به قلم مرحوم استاد محمدتقی جعفری میباشد. از آنجا که این بحث در علوم گوناگونی از جمله فلسفه، کلام و مباحث انسان شناسی مورد دقت و بررسی قرار میگیرد، کتابهای زیادی در این زمینه نوشته شدهاند و هریک از زوایای مختلف به موضوع نگاه کردهاند. استاد محمد تقی جعفری خواسته نگاه جامعی به موضوع جبر و اختیار داشته باشد. همین ویژگی آن را از سایر کتب نوشته شده در این زمینه متمایز ساخته است. این کتاب سه فصل اصلی دارد. در فصل اول مسأله جبر و آزادی از جنبه علمی خالص مورد بررسی قرار گرفته و بیشتر به فلسفههای غربی، یافتههای روانشناسی و انسان شناسی پرداخته شده است. این فصل از کتاب، که حجم عمدهای از کتاب را به خود اختصاص داده، به نقل نظر مکاتب گوناگون جهان در مورد مسئله جبر و اختیار پرداخته است. در فصل دوم، نویسنده، مسأله را از بعد فلسفی بررسی کرده و به تحلیل نظریات مختلف در این باب پرداخته است. این فصل از کتاب بیشتر به نقل نظریات اندیشندان اسلامی اختصاص دارد. فصل سوم که بخش کوچکی از کتاب را شامل میشود، به بررسی چند مسأله مرتبط با جبر و اختیار پرداخته و تعارض آنها را با اختیار انسان و سنتهای ثابت الهی در جهان، بررسی و تحلیل میکند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آزادی از دیدگاه امام خمینی (ره)
نویسنده:
مرکز تحقیقات اسلامی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
قم: محدث,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آزادی
,
دین و آزادی
,
آزادی اندیشه
کلیدواژههای فرعی :
اختیار انسان ,
آزادی و تکلیف ,
خدا و اختیار انسان ,
آزادی و حق خدا ,
آزادی و حق فرد ,
آزادی اجتماعی ,
آزادی بیان ,
آزادی تشریعی ,
ایمان و آزادی ,
دین و آزادی اجتماعی ,
دین و آزادی اظهار عقیده ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
شابک (isbn):
964-92539-4
چکیده :
آزادى از دیدگاه امام خمینى(ره) «آزادى از دیدگاه امام خمینى(ره)»، مجموعه سخنان امام خمینى(ره) در باب آزادى است که توسط مرکز تحقیقات اسلامى تهیه و منتشر شده است. سخنان حضرت امام خمینى(ره)، بهعنوان یک اسلامشناس بزرگ و شخصیّت برجستهاى که سالیان دراز براى آزادى ملت مسلمان ایران، سختىهاى فراوانى را به جان خرید، منبع بسیار غنى و سودمندى براى بازشناسى آزادى تعالىبخش اسلام از آزادى منحط غربى است (مقدمه کتاب، ص١۶). کتاب، گزیدهاى از اندیشههاى حضرت امام درباره آزادى است که در یک مقدمه و هشت فصل و یک ضمیمه سامان یافته است. فصل اول با عنوان کلیات، قصد دارد خوانندگان را براى ورود به بحث اصلى آزادى آماده و آشنا کند؛ لذا در این بحث مسائلى همچون مفهوم آزادى مطرح شده است. در این بخش، علاوه بر این، مطالبى همچون ارزش حیات در گرو آزادى، آزادى نعمت الهى است، با این نعمت چه کار باید کرد؟، از ویژگىهاى انقلاب اسلامى نوید آزادى به هموطنان است، از مصادیق آزادى آزادى در اندیشه است و هر آنچه که این انقلاب به ما داد - که یکى از آنها آزادى است - توسط ملت صورت گرفته است، مطرح شده است. فصل دوم کتاب، به آزادى در اسلام و حکومت اسلامى، حدود آزادى و آزادى زن اشاره مىکند. گردآورنده به نقل از حضرت امام در این بخش، مسائلى را که باعث انحراف جامعه و انسانها مىشود از مصادیق آزادى نمىداند؛ چنانکه امام فرموده: «در اسلام تمام آثار تجدد و تمدن مجاز است، مگر آنهایى که فساد اخلاق بیاورند، فساد عفت بیاورند. اسلام آن چیزهایى را که مخالف با مصالح ملّت بوده است، آنها را نفى کرده، آنهایى که موافق با مصالح ملت است، آنها را اثبات کرده است» (متن کتاب، ص٣٩). درباره آزادى زنان که از دیگر مباحث این بخش مىباشد، چنین فرمودهاند: «زنان همانطورکه قبلا گفتم، مىتوانند در ارتش باشند. آنچه اسلام با آن مخالف است و آن را حرام مىداند، فساد است؛ چه از طرف زن باشد و چه از طرف مرد فرقى نمىکند» (همان، ص۴٢). فصل سوم کتاب، درباره آزادى مطبوعات است. در این فصل مطرح شده است که: مطبوعات نباید از آزادى سوء استفاده کنند. آزادى باید در چارچوب اسلام و قانون باشد. در اینباره حضرت امام فرمودهاند: «اینکه داده مىشود به ملّت، آزادى است، نه خیانت؛ آزادى قلم است، نه خیانت قلم؛ آزادى بیان است، نه بیان خائنانه» (همان، ص۵٢). از دیگر فصول کتاب، روشنفکران و آزادى، آزادى غربى، مدعیان دروغین آزادى، توطئهگران، رژیم پهلوى و آزادى، است. در پایان کتاب، ضمیمهاى آمده است که حاوى برخى از کلمات قصار حضرت امام درباره آزادى است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تفسیر قرآنی تاریخ
نویسنده:
صائب عبدالحمید؛ مترجم: محمد باغستاني كوزهگر
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تاریخ در قرآن
,
غایت تاریخ
,
تمدن
,
سنت های تاریخ
,
افعال الهی
,
سنت الهی
,
اراده الهی
,
پایان جهان
,
جایگاه شناسی انسان (مسائل جدید کلامی)
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
آیات
,
آیات تاریخی
,
قرآن مجید
,
تاریخ
,
سقوط تمدن
,
سقوط تمدن ها از نظر قرآن
,
عمادالدین خلیل
,
تفسیر قرآنی تاریخ
کلیدواژههای فرعی :
آیه 117 هود ,
اختیار انسان ,
خدا و اختیار انسان ,
آیه 56 ذاریات ,
آیه 035 بقره ,
آیه 038 بقره ,
آیه 030 بقره ,
آیه 032 بقره ,
آیه 039 بقره ,
آیه 033 بقره ,
آیه 037 بقره ,
آیه 140 و 141 آل عمران ,
آیه 62 احزاب ,
چکیده :
مقاله پیش رو ترجمه ای است از کوششی که دکتر صائب عبدالحمید برای استخراج نظریه تفسیر قرآنی تاریخ از کتاب «التفسیر الاسلامی للتاریخ» دکتر عمادالدین خلیل چاپ 1412 قمری انجام داده و آن را در بخش پایانی (کتاب فلسفه التاریخ فی الفکر الاسلامی چاپ 1428 قمری ص 589-628) قرار داده است. در این مقاله اصول اندیشه دکتر عمادالدین خلیل تبیین گردیده و در پایان نیز دیدگاه او مورد نقد استخراج کننده مقاله قرار گرفته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 145 تا 176
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چرا خداوند اراده نکرده که همه انسانها هدایت شوند و به این خیر نائل آیند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
قبل از ورود به بحث ذکر چند نکته ضرورى به نظر میرسد: 1. ترجمه کامل آیه: «و اگر میخواستیم به هر انسانى [از روى جَبر] هدایتش را میدادیم، ولى [آزاد گذاردهام] و سخن و وعدهام حق است که دوزخ را از همه جنیّان و آدمیان پر کنم».[1] 2. معناى هدایت: هدایت ب
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آیات اختیار انسان
,
هدایت الهی
,
خدا و اختیار انسان
,
آیات جبر و اختیار
کلیدواژههای فرعی :
اختیار ,
اختیار ,
نظام هستی ,
هدایت تشریعی ,
هدایت تکوینی ,
آیه 13 سجده ,
هدایت عام الهی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه آینده پژوهی در آیات و روایات
نویسنده:
محمود واعظی، زینب قوام
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دفتر مطالعات و تحقیقات علوم اسلامی سازمان عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دوراندیشی
,
فراست
,
آیندهپژوهی
,
آینده پژوهی اسلامی
,
جایگاه عقل در اسلام
,
آموزههای دین اسلام (آموزههای ادیان)
,
دین اسلام (دین الهی توحیدی)
,
متوسمین در قران
,
متوسمین چه کسانی هستند
,
اهمیت دوراندیشی
,
اصول آینده پژوهی
,
هدف آینده پژوهی
کلیدواژههای فرعی :
بحران معنویت ,
بصیرت ,
نشانه های مؤمن ,
جهان بینی اسلامی ,
فرهنگ اسلامی ,
عبرت ,
خدا و اختیار انسان ,
انتظار منجی ,
عبرت - احادیث ,
آیه 75 حجر ,
پیامدهای دوراندیشی ,
خصوصیات افراد دوراندیش ,
تدبیر در روایات ,
آیه 18 حشر ,
آینده انسان ,
اهمیت فرهنگ ,
ساخت آینده ,
بصیرت در روایات ,
عاقبت اندیشی در روایات ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
چکیده :
مدیریت آینده، یکی از راهبردهای اساسی برای اداره جوامع بشری محسوب می شود. آینده پژوهی به دنبال کشف، وارسی و ارزیابی پیشنهاد آینده هایی است که می توانند واقع شوند (آینده های ممکن) و یا احتمال واقع شدن آنها وجود دارد (آینده های محتمل) و یا می باید واقع شوند (آینده های مطلوب). ساخت آینده مطلوب، مبتنی بر شناخت عناصر سازنده آن، اصول و مبانی آینده پژوهی است. آینده پژوهان در مجموعه تلاش های خود اهداف مهمی دارند که مهم ترین آنها، ارتقای سطح زندگی انسان ها و توسعه آینده نگری است. بررسی آیات قرآن مجید و روایات اهل بیت - علیهم السلام - نشان می دهد که در اسلام، نگاه به آینده، از اصالت و عمق ویژه ای برخوردار است. با اندیشه و تامل در آیات مربوط به آینده، در می یابیم که آیات و روایات به صورت مکرر، انسان ها را به تفکر، برنامه ریزی و تدبیر برای آینده ای سعادتمند فرا می خواند. قرآن چشم اندازی خیره کننده از آینده ارائه می دهد که در آن، هم هشدار و هم بشارت دیده می شود. قرآن از انسان های مطلوب به "متوسمین" تعبیر فرموده است:"ان فی ذلک لایات للمتوسمین" (حجر:75) در حقیقت، می توان گفت که با توجه به ویژگی هایی که در آیات و روایات برای متوسمین ذکر شده، این گروه در حقیقت، همان آینده پژوهان هستند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 71 تا 98
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطه خدا و عمل انسان از دیدگاه متکلمان اسلامی
نویسنده:
موسی عظیمی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
متن
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جبر و اختیار(کلام)
,
جبریه (مذاهب کلامی)
,
اختیار
,
اشاعره (اهل سنت)
,
اصول عقاید معتزله
,
عقاید اشاعره
,
عقیده جبر fatalism
,
معتزله (اهل سنت)
,
اصول اشاعره
,
عقاید شیعه امامیه
,
عمومیت قدرت الهی
,
اختیار انسان
,
جبر اشعری
,
قدرت الهی
,
قدرت الهی بر افعال عباد
,
خدا و اختیار انسان
,
محرک مباشر
,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع)
چکیده :
در مقاله حاضر رابطه خدا و عمل انسان از دیدگاه متکلمان اسلامی (اشاعره، معتزله و امامیه) و ادله هرکدام از آنها با توجه به قدرت الهی در مورد همه ممکنات، بررسی شده است. بنا بر دیدگاه اشاعره و معتزله فعل انسان یک فاعل دارد. از دیدگاه اشاعره این فاعل خدای متعال است و از دیدگاه معتزله خود انسان است. بنا بر دیدگاه امامیه، فعل انسان دو فاعل دارد: یکی فاعل مباشر و دیگری فاعل غیر مباشر. فاعل مباشر، انسان و فاعل غیر مباشر خدای متعال است. گناه نیز به عنوان فعل انسان، بنا بر دو دیدگاه اخیر ـ یعنی معتزله و امامیه ـ قابل توجیه و بنابر دیدگاه اشاعره غیر قابل توجیه عقلانی است. این مقاله تلاش می نماید تا موضوع فوق را از دیدگاه فرق اسلامی تطبیق و تحلیل نماید.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
گردنبند مروارید در تفاوت معنی (کسب) از نظر اشعری و ماتریدی: ترجمه کتاب (العقدالجوهری فیالفرق بین کسبیالماتریدی والاشعری؛ مولانا خالد نقشبندی)
نویسنده:
خالد نقشبندی؛ مترجم: عبدالعزیز محمدپور (داشبندیمکری)
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
وضعیت نشر :
تهران: تابش فرهنگ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جبر و اختیار(کلام)
,
جبریه (مذاهب کلامی)
,
اختیار
,
اشاعره (اهل سنت)
,
عقاید اشاعره
,
عقیده جبر fatalism
,
ماتریدیه (اهل سنت)
,
اراده الهی
,
اصول اشاعره
,
اختیار انسان
,
جبر اشعری
,
خدا و اختیار انسان
,
مقولات عشر
,
مقولات عشر
,
مقارنهگرایی
,
اکازیونالیزم
,
تاریخ فلسفه
,
انسان مختار
,
انسان مضطر
,
آزادی اراده (فلسفه دین)
,
اراده (وابسته اخص اختیار)(فلسفه اخلاق)
,
اختیار (مقابل جبر)(دامنه فلسفه سیاسی)
شماره ديويي:
297/414
چکیده :
معرفی کوتاه:کتاب حاضر، مشتمل بر سه رساله است. رسالهی نخست با نام "گردنبند مروارید" مربوط به علم کلام است و نیز مسالهی جبر و اختیار. از جمله این که آیا بنده را در انتخاب افعال دارای اختیار تام و کامل است یا خیر؟ و این که از دیدگاه معتزلیها، اشعریها، ماتریدیها و.... اختیار و یا "کسب" است که ملاک تکلیف و در نتیجه پاداش و کیفر قرار میگیرد؟ رسالهی دوم با نام "فلسفهی سیامندیه" به مبحثی در باب "مقولات عشر" بنابر روش ارسطو و پیروانش اختصاص دارد. و در رسالهی سوم با عنوان "مختصر تاریخچهی سیر فلسفه در عالم" ضمن بیان تاریخچهی علم حکمت در جهان، مواردی چند در این زمینه بررسی گردیده است. از جمله این که آیا فلسفه با کیش و آیین و عقل و دانش در تضاد و ناهمسویی و یا این که در تجانس و همسویی است؟ و این که دانش در هر امری میتواند به عقل متوسل گردد یا خیر؟
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رسالة القضاء والقدر
نویسنده:
عصام الدين ابوالخير احمد بن مصلح الدین المشتهر بـ طاش کبری زاده؛ اعتنی به: محمد زاهد کامل جول
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
کلن - آلمان: منشورات الجمل,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
جبر و اختیار(کلام)
,
جبریه (مذاهب کلامی)
,
اختیار
,
اراده الهی
,
اختیار انسان
,
قدر
,
خدا و اختیار انسان
,
قضاء
,
قدر
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
تعداد رکورد ها : 78
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید