مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
2. اصطلاحنامه مسایل جدید کلامی current debates in Kalam
>
مسایل جدید دین شناسی
>
کثرت گرایی(کلام جدید)
>
کثرت گرایی دینی
رستگاری مسیحی
کثرت گرایی برون دینی
کثرت گرایی درون دینی
کثرت گرایی دینی اخلاقی
کثرت گرایی دینی حقیقت شناختی
کثرت گرایی دینی غیر فرو کاهشی
کثرت گرایی دینی فرو کاهشی
کثرت گرایی دینی معرفت شناختی
کثرت گرایی دینی وظیفه شناختی
کثرت گرایی رستگاری
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
تعداد رکورد ها : 168
عنوان :
صراط مستقیم، نه صراط های مستقیم نقدی بر مقاله «صراط های مستقیم، سخنی در پلورالیسم دینی، مثبت و منفی»
نویسنده:
غلامرضا مصباحی مقدم
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صراط مستقیم
,
صراط مستقیم
,
صراط های مستقیم (مسائل جدید کلامی)
,
کثرت گرایی دینی
,
دکتر عبدالکریم سروش
,
پلورالیسم دینی
,
پلورالیسم دینی
کلیدواژههای فرعی :
تشیع ,
شریعت ,
ادیان توحیدی ,
ابلیس ,
عهد عتیق ,
اهل سنت ,
اصحاب یمین ,
بیت المقدس ,
14. ادیان religions ,
10. شریعت/ Šarīʿa ,
اهل سنت (مذاهب کلامی) ,
ادیان توحیدی ,
اهل بیت(ع) ,
اصحاب یمین ,
تورات ,
ابلیس ,
قرآن ,
قرآن ,
آیات محکم ,
اسلام شیعی ,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع) ,
شریعت محمدی (ص) ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
اسلام سنی ,
عمر پیامبر اکرم (ص) ,
دین و شریعتی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
شاپا (issn):
1010-4968
چکیده :
نگارنده در این مقاله با توجه به آیات و روایات به نقد دیدگاه سروش در مورد کثرت گرایی پرداخته و آن را به دلیل متاثر بودن از آراء غربیان مورد قبول نمی داند. بر این اساس نمی توان متون دینی را به هر نحوی بخواهیم مورد تفسیر قرار دهیم بلکه باید با معیار قراردادن کتاب و سنت ملاکی برای درستی و نادرستی آراء خود بیابیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 227 تا 256
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی پلورالیسم حقانیت با تکیه بر آراء عرفانی ابنعربی و مولوی
نویسنده:
هاجر آویش، قاسم کاکایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: موسسه پژوهشی حكمت و فلسفه ايران ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مولانا
,
تشبیه
,
تنزیه الهی
,
ابن عربی
,
کثرت گرایی دینی
,
حقانیت ادیان
,
اصطلاحنامه عرفان
,
کثرت گرایی دینی(فلسفه دین)
کلیدواژههای فرعی :
اوامر الهی ,
وحدت دین ,
انسان کامل (کلام) ,
کثرت شرایع ,
سالک ,
وحدت حقیقت وجود(احکام هویت غیبی عرفان نظری) ,
اسماء الهی((اخص)، مقابل اسماء ربوبی خاص) ,
ایمان ایجادی ,
ایمان ایجابی ,
چکیده :
نظریه پلورالیسم دینی رویکرد جدیدی در عرصه دینپژوهی است و با این عنوان در زمان ابنعربی و مولوی مطرح نبوده است، با این حال میتوان با تدقیق در آثار و آراء این دو عارف، نظرشان را در خصوص حقانیت ادیان مختلف به دست آورد. در این مقاله سعی بر آن است که با مطالعه آثار ابنعربی و مولوی و به روش توصیفی ـ تحلیلی، رویکرد این دو عارف مسلمان را در خصوص مسأله حقانیت ادیان مختلف مورد بررسی قرار داده و با نظریه پلورالیسم دینیِ حقانیت مقایسه کنیم. به نظر میرسد که آراء ابنعربی و مولوی، علیرغم داشتن مضامین کثرتگرایانه، تفاوت اساسی با آن دارد. ایشان، با وجود اینکه عقیده دارند که در همه ادیان حقایقی یافت میشود و نمیتوان همگی آنان را باطل محض دانست، اما از سوی دیگر معتقدند که دین اسلام دارای بیشترین و کاملترین حقیقت میباشد. در واقع، ایشان بر اساس مکتب وحدت وجودی خویش، حقیقت را مشکک و دارای درجات مختلف دانستهاند که بالاترین درجه آن در دین اسلام یافت میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 32
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا مکتب تصوف قائل به پلورالیسم دینی است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پلوراليسم به معناي تكثر و تنوع و به رسميت شناختن تمام فرهنگها و دينها و زبانها است، به اين معنا كه حقيقت مطلق، نجات و رستگاري منحصر در يك دين و مذهب و پيروي از يك شريعت و آيين نيست بلكه حقيقت مطلق مشترك ميان همة اديان و مذاهب است و اديان و مذاهب، شري
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کثرت گرایی دینی
,
اصطلاحنامه تصوف
,
عقاید تصوف
,
پلورالیسم دینی
,
کثرت گرایی دینی(فلسفه دین)
کلیدواژههای فرعی :
پلورالیسم حقایق دینی ,
کثرتگرایی دینی ,
پلورالیسم دینی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
موضع شیعه در برابر کثرتگرایى فهم دینى چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
شيعه معتقد است كه آموزههاى اسلامى بر دو بخشاند: يكى ضروريّات دينى كه تغيير نمىپذيرند، و ديگر، قوانين متغيّر. اگر مراد كثرتگرايان اين است كه مىتوان از اصول ثابت اسلام قرائتهاى گوناگون به دست داد، بايد گفت كه اصول ثابت، ضرورى ديناند و تغيير و ق
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تعدد فهم دینی
,
تکثر فهم دینی
کلیدواژههای فرعی :
تحول فهم دینی ,
فهم متون دینی ,
کثرت گرایی(کلام جدید) ,
کثرت گرایی دینی ,
معیار فهم متون دینی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دین و اخلاق در جامعه گرایی دورکیم و نقد آن
نویسنده:
مسلم محمدی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق دینی
,
امیل دورکیم
,
فلسفه اخلاق (اِتیک)
,
دین
,
اخلاق
,
اخلاق دینی
,
علم اخلاق
,
جامعه شناسی دین
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
جامعهشناسی دین
,
جامعه شناسی اخلاق
کلیدواژههای فرعی :
کمال انسان ,
اجتماع ,
اجتماعی بودن انسان ,
امر قدسی ,
جبر اجتماعی ,
نسبیت اخلاقی ,
آرمان اخلاقی ,
مصالح اجتماعی انسان ,
جبر اجتماعی ,
کمال انسان ,
نسبیگرایی ,
میثاق اجتماعی (قرارداد اجتماعی) ,
امر اجتماعی ,
دین و جامعه ,
کثرت گرایی دینی ,
نسبیت اخلاق ,
دین و جامعه ,
نسبیت معرفت ,
حسن و قبح اخلاقی ,
پلورالیسم دینی ,
خرد جمعی ,
مکتب جامعه گرایی ,
انفعال انسان ,
تصمیم پذیری انسان ,
سمبل جامعه ,
دست ساز بودن دین ,
گزاره های متافیزیکی ,
پلورالیسم اخلاقی ,
پارادوکس جامعه گرایی ,
نفی جامعه گرایی ,
جامعه برتر از اخلاق ,
جامعه برتر از دین ,
صور بنیانی حیات دینی ,
آرمان اجتماعی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه جعفری: محمدتقی جعفری
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
امیل دورکیم جامعه شناس نامدار فرانسوی با بنیان گذاری مکتب جامعه گرایی، دین و اخلاق را در پرتو جامعه، ترجمه و توجیه نموده است. او افراد را موجوداتی صرفا منفعل و تصمیم پذیر و بدون برخورداری از هویت و شخصیت ذاتی می انگارد که در صورت هم بسته شدن با یک گروه و حزب، صورت و کمال انسانی به خود می گیرند. هم چنین دین نماد و سمبل جامعه است و تنها از آن رو که سبب اجتماع مردم در برخی عقاید و مناسک مشترک است اعتبار می یابد، تا بدان جا که در فرجام، دین مخلوق و دست ساز جامعه می گردد. در مجموع، گزاره های بنیادین و متافیزیک اعتبار و شخصیت نمی یابند جز در گرو خواست و خرد جمعی. در این پژوهش اثبات خواهد شد که تن دادن به خواست و اراده جمعی و ترجمه های گوناگون و گاه متناقض جوامع، به نسبیت گرایی و پلورالیسم دینی و اخلاقی می انجامد و در نتیجه، هیچ گزاره ارزشی و اعتقادی را نمی توان برخوردار از ثبات، عینیت و حسن یا قبح راستین دانست و ارزش آن ها در حد یک قرارداد اجتماعی تنزل می یابد. علاوه این که، عدم هم گرایی دورکیم با اکثریت جامعه، به پارادوکس و خودستیزی و در نهایت، به نفی جامعه گرایی خواهد انجامید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 20
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسه نظریه حقیقت دوگانه در نگاه ابنرشد، ابنرشدیان و کلیسای قرن سیزدهم
نویسنده:
علی قربانی، فتحعلی اکبری
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اصفهان: حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ابن رشد
,
حقیقت (اسماء ذات الهی)
,
ابن رشدیان
,
فلسفه (خاص)
,
فلسفه ابن رشد
,
حقیقت دوگانه
,
کلیسای قرن سیزدهم
,
کتاب فصل المقال
کلیدواژههای فرعی :
سکولاریسم ,
پلورالیسم ,
قلمرو دین ,
عقلگرایی ,
اصل امتناع تناقض ,
مشترک لفظی ,
طبع انسان ,
قلمرو دین (مسائل جدید کلامی) ,
کثرت گرایی دینی ,
سکولاریسم ,
لفظ کلی ,
مشترک ,
زبان و حقیقت ,
عقل گرایی(مقابل تجربه گرایی) ,
اصل امتناع تناقض ,
فطرت(سرشت) (معرفت شناسی) ,
فطرت(سرشت دینی) ,
مشترک معنوی ,
تعالیم مسیحی ,
قلمرو فلسفه ,
حقیقت در کلام ,
حقیقت در فلسفه ,
هستی شناسی حقیقت ,
هستی شناسی حقیقت دوگانه ,
قلمرو متن هستی ,
معرفت شناسی دوگانگی حقیقت ,
دوگانگی عمل گرایانه حقیقت ,
مراتب حقیقت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
شاپا (issn):
2322-3421
چکیده :
کلیسا در قرن سیزدهم در ارتباط با تلاشهای عقلانی فیلسوفان و اعتقادات دینی آنها نظریهای را مطرح کرد که به حقیقت دوگانه معروف شد. این نظریه عبارت است از این که چیزی میتواند در کلام حقیقت باشد؛ در حالی که نقیض آن نیز می تواند در فلسفه حقیقت باشد. کلیسا با این نظریه فیلسوفان را به کفر متهم می کند و فیلسوفان ابن رشدی خود را از آن مبرا می دانند و ابن رشد در کتاب فصل المقال به صورتهایی با این نظریه موافق است. با تحلیل دقیق این نظریه با توجه به آثار موجود و بررسی وقایع ناشی از آن می توان معانی مختلفی را برای این نظریه در نگاه هر یک از این سه طرف مطرح ساخت. در این مقاله سعی شده ضمن دستیابی به معانی مختلف این نظریه، مقایسهای نیز از لحاظ کفرآمیز بودن آنها با یکدیگر صورت پذیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 69 تا 84
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
یکی از سوالاتی که از سوی طرفداران پلورالیسم مطرح می شود این است که اصولا ما چگونه می توانیم بگوییم که خداوندی که هادی است فقط یک گروه را هدایت نموده و دیگران از این نعمت خداوند بی بهره اند و همچنین چگونه میتوانیم بر این عقیده مصر باشیم که حقیقت تنها از ان ماست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : üدرباره پلوراليسم دو سؤال وجود دارد: 1ـ آيا در هر مسألهاي يک حقيقت وجود دارد يا حقايق متعدد؟ مخالفان پلوراليسم معتقدند هر مسأله تنها يک پاسخ صحيح دارد. مثلاً توحيد حق است و شرک باطل. 2ـ آيا فقط کساني که دين صحيح را شناختهاند از عذاب ابدي ن
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
کثرت گرایی دینی
,
کثرت گرایی دینی(فلسفه دین)
کلیدواژههای فرعی :
پلورالیسم ,
کثرت گرایی ,
پلورالیسم دینی ,
معرفت شناسی پلورالیسم ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطه اسم هادی خداوند با کثرت گرایی
نویسنده:
علی جعفری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شمول گرایی
,
انحصارگرایی
,
هدایت تکوینی و تشریعی
,
طبیعت گرایی
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
کثرت گرایی دینی
,
دَیِّن
چکیده :
کثرت گرایی دینی، یکی از مسایل مهم کلام جدید است که در دو دهه اخیر، مورد بحث وبررسی قرار گرفته است. یکی از دلایل مهم نظریه پردازان کثرت گرایی دینی برای اثبات این فرضیه، «هدایت عام الهی» است که معمولا به آن تمسک می کنند. این تحقیق به بررسی رابطه اسم هادی خداوند و کثرت گرایی دینی وهمچنین بیان اقسام هدایت الهی و قرائتهای گوناگون کثرت گرایی دینی، پرداخته است.یافته تحقیقاین تحقیق به نکات ذیل دست یافته است: 1.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
گوهر و صدف دین از دیدگاه عارفان مسلمان و سنت گرایان استعلایی (با تأکید بر دیدگاه سیدحیدر آملی و فریتیوف شوان)
نویسنده:
خدیجه تبریزی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سید حیدر آملی
,
وحدت متعالی ادیان
,
کلام
,
کثرت گرایی دینی
,
فریتیوف شووان
,
گوهر و صدف دین
,
شریعت، طریقت و حقیقت
,
فلسفه دین و مسائل جدید کلامی
چکیده :
بحث از «گوهر و صدف دین» یکی از موضوعات رایج در دینپژوهی نوین است که در بسیاری از مباحث مطرح در این حوزه، نقشی مبنایی و محوری دارد. این بحث در گذشته نیز ذیل عناوینی همچون «شریعت، طریقت و حقیقت»، «ظاهر و باطن»، «اصل و فرع»، و «پوست و مغز (قشر و لبّ)» مطرح بوده است.در میان عالمان و متفکران جهان اسلام، عارف شیعی، سیدحیدر آملی یکی از شاخصترین کسانی است که به این بحث پرداختهاند. وی از همه اصطلاحات یادشده، در این بحث بهره گرفته؛ اما تعبیر سهگانه نخست، در آثار او پرکاربردتر است. علت آن نیز این است که نگاه تثلیثی بر کل نظام فکری سید سایه انداخته است. وی همچنین ضمن تقسیم هرکدام از اصول و فروع دین به پنج قسم، تفسیر خاص هر کدام از اهل شریعت، طریقت و حقیقت را از این آموزهها متمایز از دیگری میداند؛ با این تأکید که هیچگاه افراد گروههای بالاتر، اعتقادات و اعمال مربوط به گروههای پایینتر را کنار نمیگذارند.فریتیوف شووان یکی از پیشگامان جریان موسوم به «سنتگرایی» است؛ جریانی فکری که همه آموزههای اساسی آن را میتوان با نگاه مورد نظرِ این نوشتار بازخوانی کرد. مقصود این گروه از سنّت «حقایق همیشگی و همهجایی» است. در واقع، سنت گوهری است که در زمانها و مکانهای گوناگون، صدفهای مختلفی آن را احاطه کردهاند. به گفته شووان، اکتشاف حقایق یادشده، به دست گروههای زیر انجام میگیرد: عارفان ، روحانیون و حکیمان الهی. سنتگرایان همچنین بر وحدت متعالی ادیان تأکید میورزند. بر اساس این آموزه، ادیان موجود در باطن و گوهر با یکدیگر وحدت دارند؛ اما در سطح ظاهر و از نظر صدف، هیچ دینی دارای اعتبار مطلق نیست. همچنین، از نظر شووان، همه ادیان دارای ظاهر و باطنی هستند؛ باطن چون از امر مطلق سرچشمه میگیرد، مقتضیات نامحدودی دارد؛ اما ظاهر امری نسبی است و بنابراین مقتضیات آن هم محدود است. شووان به بررسی عوامل صدفساز نیز پرداخته و برای مثال، برخی از خصلتهای اعراب را در شکلگیری صدف اسلام موثر میداند.لایهبندی دین، ارائه تعریفی مشابه از حقیقت و سنت، وجود اصطلاحاتی مشترک، و دستهبندی انسانها متناظر با تقسیم دین به سهلایه، از شباهتهای میان دو دیدگاه یادشده است. از میان تفاوتهای دو مکتب نیز میتوان موارد زیر را برشمرد: سیدحیدر برخلاف شووان، بحث گوهر و صدف دین را مقدمهای برای کثرتگرایی دینی نساخته است. همچنین آنچه شووان و سنتگرایان از سنت مراد میکنند، و از گوهر بودن آن سخن میگویند، فراتر از ادیان رایج است. سخنان سید در بحث مربوط به گوهر و صدف دین، برخلاف بیانات شووان، بسیار تفصیلی و ناظر به همه اصول و فروع دین است. سرانجام سید بر پایبندی به شریعت (و نیازمندی دائمی به صدف) تأکید میورزد؛ اما در آثار شووان چنین تأکیدی دیده نمیشود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رستگاری کثرت گرا و رابطه آن با حقانیت از دیدگاه صدرالمتألهین
نویسنده:
مرتضی حسینی شاهرودی، روح الله زینلی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کثرت گرایی دینی
,
حکمت متعالیه
,
ملاصدرا و کثرت گرایی نجات
,
ملاصدرا و کثرت گرایی حقانیت
,
کثرتگرایی دینی
کلیدواژههای فرعی :
اسفار ,
حکمت متعالیه ,
شواهد الربوبیه ,
انسان شناسی ملاصدرا ,
رحمت الهی ,
عمل صالح ,
بهشت و جهنم ,
03. انسان شناسی Human nature ,
10. شریعت/ Šarīʿa ,
علم نفس ,
رحمت الهی ,
کمال نفوس انسانی ,
قرآن ,
رستگاری اسلامی ,
شمول گرایی رستگاری ,
کثرت گرایی رستگاری ,
حکمت متعالیه ,
اهل آخرت ,
جهنم ,
بهشت ,
اهل عذاب ,
عذاب ,
نظام احسن ,
قرآن ,
قرآن کریم ,
نفوس کملین ,
رویکرد اکثری به دین ,
رویکرد اقلی به دین ,
اکثری بودن رستگاری ,
قاعده سبقت رحمت بر عذاب ,
شریعت الهی ,
اصل تجسم اعتقاد و اعمال ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2008-7063
چکیده :
رابطه حقانیت و رستگاری از جمله مباحث مطرح در کثرت گرایی دینی است. برخی طرف داران کثرت گرایی با گرایش به اکثری بودن نجات، حقانیت اکثریت را از آن نتیجه گرفته اند. آنها در تأیید دیدگاه خود، با استشهاد به بخش هایی از سخنان صدرالمتألهین، ادعا کرده اند که او نیز طرفدار کثرت گرایی در معنای رایج آن، یعنی تکثر حقانیت و رستگاری است. در این نوشتار با تبیین دیدگاه صدرالمتألهین در دو عرصه رستگاری و حقانیت، بیان می گردد که هر چند ملاصدرا در حوزه رستگاری، اکثریت انسان ها را اهل نجات می داند اما حق بودن اکثریت را از آن نتیجه نگرفته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 93 تا 116
مشخصات اثر
ثبت نظر
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
تعداد رکورد ها : 168
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید