مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
2. اصطلاحنامه مسایل جدید کلامی current debates in Kalam
>
مسایل جدید خدا شناسی
>
همه -خداانگاری (مسائل جدید کلامی)
همه -خداانگاری اسپینوزا
همه -خداانگاری رواقی
همه -خداانگاری هگل
یگانه انگاری هندویی
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 12
عنوان :
پانتئیسم و خدای پیرس: الهیات با هدایت فلسفه و کیهان شناسی [مقاله انگلیسی]
نویسنده:
.Shook, John R
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
همه -خداانگاری (مسائل جدید کلامی)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پانتئیسم در اسپینوزا، هگل و فلسفه دین معاصر [پایاننامه انگلیسی]
نویسنده:
Mike Popejoy
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
متن کامل پایان نامه
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه دین معاصر مسیحی
,
هردر
,
همه -خداانگاری (مسائل جدید کلامی)
,
همه -خداانگاری اسپینوزا
,
همه -خداانگاری هگل
,
فلسفه دین
,
تاریخ فلسفه
,
فلسفه دین معاصر
چکیده :
ترجمه ماشینی: در این پروژه به بررسی دیدگاههای وحدتآمیز در تاریخ فلسفه پرداخته و از وحدتگرایی بهعنوان جایگاهی فلسفی در فلسفه دین معاصر حمایت میکند. من پانتئیسم را این دیدگاه می دانم که هر چیزی که وجود دارد یک وحدت را تشکیل می دهد و این وحدت الهی است. ادعای من این است که آنچه پانتئیسم خردگرایانه نامیده میشود، که به اندازه کافی با کمک شخصیتهای تاریخی بیان شده است، در فلسفه دین و متافیزیک معاصر و نه صرفاً بهعنوان یک مصنوع تاریخی، قابل بررسی است. پانتئیسم معمولاً حتی به عنوان جایگزینی برای اعتقاد به خدای کمال خداباوری، یک خدای شخصی کامل در نظر گرفته نمی شود. اغلب مردم بیخدایی را تنها جایگزین خدای کامل خداباوری سنتی می دانند. هدف اصلی این پروژه بیان نسخه ای از پانتئیسم است که هم از خداباوری کمال و هم از الحاد متمایز است. من بحث میکنم که پانتئیستهای نظریهگرا از چه طریقی همه هستی را تشکیل دهنده یک وحدت میدانند، و چه چیزی در این وحدت وجود دارد که ایجاب میکند آن را الهی یا خدا نامیدن. پانتئیسم سنت قدرتمندی در تاریخ فلسفه دارد و پانتئیسم خردگرایانه ای که من توسعه می دهم بر اساس دیدگاه های اسپینوزا، هردر و هگل است. در سه فصل اول، من دیدگاههای هر یک از این فیلسوفان را نسخههای متمایز اما نزدیک به همدیگر از پانتئیسم در نظر میگیرم. من سعی می کنم گزارشی سیستماتیک و خیرخواهانه از هر یک از دیدگاه های آنها ارائه دهم و در عین حال ایرادات آن دیدگاه ها را از جهات مختلف بررسی کنم. در فصل آخر، مبنایی را ارائه میدهم که ایتاکه معقولترین نسخه پانتئیسم است که از این تحلیل تاریخی حاصل میشود، که آن را پانتئیسم خردگرایانه مینامم. بر اساس این دیدگاه، خدا یا امر الهی را باید وحدتی فراگیر تصور کرد که ضرورتاً وجود دارد، اساساً مستقل است، بر اساس اصول عقلی ساختار یافته و برای هر چیزی که وجود دارد، مبنای تبیینی ایجاد میکند. علاوه بر این، شناخت اصول عقلی وجود از سوی فاعلان عقلی مانند انسان، یکی از عالی ترین دستاوردهای این وحدت الهی است. به طور خلاصه منابع استدلالی دیگری را که می تواند از چنین دیدگاهی پشتیبانی کند، و همچنین آنچه را که من به عنوان مزیت های متمایز فلسفی پانتئیسم عقل گرایانه نسبت به خداباوری کمال می دانم، در نظر بگیرید. در نهایت، من فکر میکنم پانتئیسم بهعنوان جایگاهی قابلتوجه هم در بحثهای فلسفی و هم در بحثهای دینی به طور کلی، شایسته توجه جدی است که یک حد وسط تازهکننده بین سنتگرایی و الحاد ایجاد میکند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مفاهیم جایگزین خدا: مقالاتی در مورد متافیزیک الوهیت [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Andrei A. Buckareff, Yujin Nagasawa
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
OUP Oxford,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
الهیات(کلام جدید)
,
همه -خداانگاری (مسائل جدید کلامی)
,
فلسفه دین
,
مفهوم خداوند
,
وجود خداوند(فلسفه دین)
,
کتب فلسفه دین
,
پان انتئیسم
چکیده :
هدف کتاب حاضر ارائه دیدگاه های بدیل در مورد مفهوم خداوند ، خارج از حوزه راست کیشی ادیان ابراهیمی است. بدین ترتیب که این کتاب ابتدا مفاهیم الهیات کلاسیک یا الهیات توحیدی را توصیف می کند یعنی خدایی که قادر مطلق و دانای مطلق و موجود کامل است و سپس مفاهیمی دیگر در مورد خداوند همچون پان تئیسم و پان انتئیسم را به عنوان الهیاتی غیر ابراهیمی مطرح می کند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سلیمان میمون و ظهور اسپینوزیسم در ایده آلیسم آلمانی [مقاله انگلیسی]
نویسنده:
Yitzhak Y. Melamed (وای. مِلامِد اسحق)
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
همه -خداانگاری (مسائل جدید کلامی)
,
عرفان یهودی
,
تاریخ فلسفه
,
ایده آلیسم آلمانی (فلسفه)
,
ایده آلیسم آلمانی
,
panthéisme وحدت وجودی - معتقد به همه خدایی ( فروغی)
,
Pantheism اعتقاد به همه خدایی - همه خدا انگاری (مجتبوی)
,
Pantheism همه در خدائی (خرمشاهی)
,
2- ایده آلیسم آلمانی
,
2. یهودیت حسیدی Hasidism (جنبش احیای معنوی در اروپای شرقی، موافقان کابالا و هواداران اندیشه اتحاد با خداوند)
,
همهخدایی (پانتِئیسم)
,
آکوسمیسم
,
جدال پانتئیسم
,
تعیینپذیری
چکیده :
ترجمه ماشینی: در این مقاله به بررسی یک موضوع در تاریخ ایده آلیسم آلمانی می پردازم که در ادبیات موجود به طور گسترده نادیده گرفته شده است. من استدلال میکنم که سالومون میمون اولین کسی بود که پیشنهاد کرد پانتئیسم اسپینوزا یک دیدگاه رادیکال مذهبی (یا «آیههنگر») است تا بیخدایی. پس از بحث در مورد زمینه تاریخی درگیری میمون با اسپینوزا، من به عنصر اصلی اسپینوزیستی فلسفه میمون اشاره می کنم: دیدگاه خدا به عنوان علت مادی جهان، یا به عنوان موضوعی که همه چیز در آن نهفته است. من استدلال می کنم که این دکترین اساس قانون تعیین پذیری میمون بود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه خداباوری گشوده بهعنوان رویکردی نوین در میان انواع خداباوری
نویسنده:
مهدی ابوطالبی یزدی، رسول رسولی پور، امیرعباس علیزمانی، قربان علمی، محسن جوادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
2. اصطلاحنامه مسایل جدید کلامی current debates in Kalam
,
الهیات(کلام جدید)
,
فلسفه نوافلاطونی
,
الهیات بالمعنی الاخص
,
فلسفه دین
,
خداباوری گشوده
,
خداباوری
,
صفات خداوند(فلسفه دین)
کلیدواژههای فرعی :
خدای متشخص ,
ثنویت هستی شناختی ,
صفات خدا ,
ماتریالیسم ,
خداشناسی طبیعی (مسائل جدید کلامی) ,
همه -خداانگاری (مسائل جدید کلامی) ,
الهیات پویشی ,
جمع خدای ادیان و خدای فلاسفه ,
رابطه متقابل خداوند و جهان ,
اثر پذیری خداوند از مخلوقات ,
نقد الهیات سنتی ,
گشودگی خداوند ,
گشودگی آینده ,
تاریخ الهیات جدید ,
چکیده :
خداباوری گشوده به عنوان رویکرد جدیدی در عرصۀ الهیات و فلسفة دین، نظریات و دیدگاههایی را مطرح کرده است که هم به لحاظ فلسفی و هم به لحاظ الهیاتی (کلامی) توجه بسیاری از اندیشمندان معاصر را به خود جلب کرده است. مدعای اصلی و اساسی حامیان این رویکرد این است که بسیاری از آموزه های رایج دربارۀ ذات و صفات خدا (و بهطور خاص صفاتی مانند علم پیشین خدا، تغییرناپذیری، انفعال ناپذیری و بیزمانبودن خدا)، برگرفته از فلسفه های یونانی، بهویژه سنت نوافلاطونی هستند و تحت تأثیر آنها قرار دارند و به همین دلیل، از مسیر اصلی خودشان که همان مسیر کتاب مقدس است، فاصله گرفته اند. بنابراین، برای زدودن انگاره های نادرست فلسفی از صفات حقیقی خدا در کتاب مقدس، بایستی بار دیگر آنها را بازبینی و اصلاح کنیم. از آنجا که بنیانگذاران و مدافعان این مکتب مدعی هستند که نظریاتشان در سنت خداباوری و خداباوری سنتی ریشه دارد، با نگاهی تاریخی به این جنبش الهیاتی و بررسی مسیر پیدایش آن، صحتو سقم ادعای آنها را ارزیابی می کنیم. برخی از الهیدانان و فلاسفۀ دین معاصر، خداباوری گشوده را از انواع خداباوری سنتی قلمداد می کنند، برخی دیگر آن را انحرافی در سنت خداباوری و برخی نیز آن را نوعی مکتب ارتدادی و بدعت آمیز میدانند که در سنت راست کیشی جایگاهی ندارد. بههرحال، هرچند زمان زیادی از آغاز این جنبش نمی گذرد توانسته است نظرها را، چه موافق چه مخالف، به خود جلب کند؛ تعداد بسیار زیاد مکتوباتی که در تأیید یا ردّ این مکتب نگاشته شده است، شاهد این مدعاست. بنابراین، جا دارد ما نیز با استفاده از منابع بسیار غنی خود در سنت فلسفیـکلامی اسلام و با شناخت کاملی از این دیدگاه، وارد عرصۀ بحث های جدید در حوزۀ الهیات و فلسفة دین شویم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 24
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارزیابی و مقایسه نقادانه دیدگاه طباطبایی، مطهری و جوادی آملی در باب وحدت وجود و لوازم الهیاتی آن
نویسنده:
مرضیه رضایی، حمیدرضا آیت الهی، محمد سعیدی مهر
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وحدت شخصی وجود
,
فلسفه اسلامی
,
حکمت متعالیه
,
وحدت وجود
,
وحدت تشکیکی وجود
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
عرفان نظری
,
لوازم الهیاتی وحدت وجود
کلیدواژههای فرعی :
اصالت ماهیت ,
همه -خداانگاری (مسائل جدید کلامی) ,
اصالت وجود ,
مفاهیم اعتباری ,
فلسفه دین ,
دین پژوهی ,
دین پژوهی غربی ,
تباین وجود و عدم ,
اثبات وجود مطلق ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
یکی از مباحث مهم در فلسفة دین، موضوع وحدت عالم و نسبتش با واحدبودن خداوند است. این برداشتهای متفاوت از وحدت عالم تحت بحث وحدت وجود چالشبرانگیز شده است. در این مقاله تلاش میکنیم دیدگاه فیلسوفان مسلمان وابسته به مکتب حکمت متعالیه را با این بحث روشن سازیم و استدلالهای آنها را ارزیابی کنیم و برتری دیدگاه برخی بر برخی دیگر را نشان دهیم. برای این کار دیدگاه سه تن از شارحان حکمت صدرا را که آرای متضادی دارند برگزیدهایم و تجزیه و تحلیل کردهایم. علامه طباطبایی که گاه به وحدت تشکیکی و گاه شخصی متمایل است، گاهی نیز حکم به همسانی دو تعبیر میدهد درنهایت با براهین قاطع وحدت شخصی را میپذیرد اما توان پاسخگویی شبهات را ندارد. مطهری با وحدت وجود، نفی کثرات و معدوم دانستن ممکنات مخالف است. و درنهایت علامه جوادی آملی با اثبات «وجود مطلق» و قرار دادن «وجود» و «نمود» در برابر «عدم» ایراداتی را که مانع اکمال فلسفه بر مبنای وحدت وجود بود، از میان برداشتند لذا راه برای تغییر و ارتقای بسیاری از مباحث همچون قاعدة بسیطالحقیقه باز شد. در این نوشتار در صددیم مقایسة نقادانهای از دیدگاه این سه متفکر داشته باشیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 91 تا 109
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی انتقادی نظریة زایتگایستِ اخلاقیِ داوکینز
نویسنده:
حمیدرضا آیتاللّهی، فاطمه احمدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نسبیت اخلاق
,
اصطلاحنامه فلسفه اخلاق
,
مبانی اخلاق (وابسته)
,
اخلاق ژنتیکی مبتنی بر نظریه تکامل
,
زایتگایستِ اخلاقیِ داوکینز
کلیدواژههای فرعی :
همه -خداانگاری (مسائل جدید کلامی) ,
آتئیسم علمی ,
تکامل ژن محور ,
تقلیل گرایی گزافی ,
نسبیگرایی فاجعهبار اخلاقی ,
نابسندگی تحلیل تکاملی از سرعت تحول زایتگایست اخلاقی ,
تعارض تحلیل داوکینز با شهود اخلاقی انسانها ,
ناموجه بودن پاداش و جزا و تعلیموتربیت با تکاملی دانستن اخلاق ,
تعبیر نامناسب از مطلقگرایی ,
جبر ژنتیکی نافی اختیار انسان ,
تلقی نادرست از ابتنای اخلاق بر دین و ایدئولوژیگرایی علمی ,
خطاهای روشی- مغالطة منشأ ,
چکیده :
داوکینز در دیدگاه «اخلاق ژنتیکی مبتنی بر نظریة تکامل» مدعی است که یک «زایتگایست اخلاقی» یا «روح زمانة اخلاقی» وجود دارد که در جوامع تکامل مییابد. وی با رد اصول اخلاقی مبتنی بر دین و مطلقگرایی اخلاقی معتقد است که ماهیت اخلاقیات بر اساس روح زمانه بهسرعت در حال تغییر است و هر دورهای اصول اخلاقی مختص به خود را میطلبد. به ادعای او دین و اخلاق محصول فرایند زیستی تکامل و انتخاب طبیعی هستند. اخلاقیات نیز ریشه در دین ندارند، بلکه منشأ داروینی دارند. ژنهای دگرخواه در خلال فرایند تکامل انتخاب شدهاند و ما به طور طبیعی واجد نوعدوستی هستیم و حس ترحم و نیکخواهی و سایر اخلاقیات را میتوان بر اساس تکامل تبیین کرد. نهتنها تمام حیات بلکه اخلاق نیز حاصل فعالیت ژنهاست. ژنها با واداشتن ارگانیسم به رفتار نیکوکارانه و اخلاقی، بقای خود را تضمین میکنند. طبق نظر او عمل اخلاقی عبارت است از عملی که توانایی بقا را در بلندمدت افزایش میدهد و عمل غیراخلاقی عملی است که از این توانایی میکاهد. این مقاله درصدد بیان اشکالات دعاوی داوکینز است. پیشفرض بیمبنای طبیعتگرایی، تقلیلگرایی گزافی، نسبیگرایی فاجعهبار اخلاقی، نابسندگی تحلیل تکاملی از سرعت تحول زایتگایست اخلاقی، تعارض تحلیل داوکینز با شهود اخلاقی انسانها، ناموجه بودن پاداش و جزا و تعلیموتربیت با تکاملی دانستن اخلاق، تعبیر نامناسب از مطلقگرایی، جبر ژنتیکی نافی اختیار انسان، خطاهای روشی- مغالطة منشأ، تلقی نادرست از ابتنای اخلاق بر دین و ایدئولوژیگرایی علمی از جملة انتقادات به دیدگاه وی هستند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 21
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و نقد منطقی بودن مسئله «شرّ»
نویسنده:
محمد علی عباسیان چالشتری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شرور
,
شر
,
مسئلة منطقی شرّ
,
فلسفه دین
,
خداباوری
,
مسأله شر(فلسفه دین)
,
آزادی اراده (فلسفه دین)
,
صورت مساله شر در منطق جدید
کلیدواژههای فرعی :
قدرت الهی ,
خداشناسی پویشی (مسائل جدید کلامی) ,
همه -خداانگاری (مسائل جدید کلامی) ,
شرور و علم مطلق خدا ,
الهیات پویشی ,
صفات خداوند(فلسفه دین) ,
علم مطلق خداوند (فلسفه دین) ,
خیریت خداوند(فلسفه دین) ,
آزادی اراده (فلسفه دین) ,
قدرت مطلق خداوند(فلسفه دین) ,
بعد روانی مساله شر ,
تلازم وجود شر و اختیار ,
بعد جامعه شناختی مساله شر ,
چکیده :
فیلسوفان دین عموما بر این باورند که وجود شر در عالم نیرومندترین چالش در برابر اعتقاد به وجود خداست. آنها میان دو وجه از مسئله تفکیک قائل شدهاند: وجه «فلسفی/دفاعیهای» و وجه «دینی/روان-جامعهشناختی». وجه فلسفی/دفاعیهای به نوبه خود به دو «مسئله منطقی) و «مسئله بینهای» تحلیل شده است. «مسئله منطقی شر) بر آن است که میان اعتقاد خداباوران به وجود خدا و این واقعیت که در عالم شروری وجود دارندء ناسازگاری منطقی وجود دارد. راههای مختلفی برای پرهیز از این ناسازگاری پیشنهاد داده شده است. ملحدان» اعتقاد به وجود شر را انتخاب کردهاند و اعتقاد به خدا را همچون اعتقادی باطل کنار گذاشتهاند. خداباوران به راههایی دیگر متوسل شدهاند؛ گروهی از خداباوران تلاش کردهاند تا نشان دهندء اعتقاد به وجود خدا با اعتقاد به وجود شر قابل جمع است. این مقاله در پی آن است تا نشان دهد مسئله شر منحصرا منطقی یا حتی فلسفی نیست» بلکه مسئلهای روان - جامعهشناختی و ایمانی هم هست.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی نسبت خداوند با بشر (دوئالیسم تجرد - تجسد) در آرای فمینیستی دیلی، ایریگاری، جانتزن و اندرسون
نویسنده:
مریم صوفی، محمد محمدرضایی، محمدتقی کرمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ثنویت هستی شناختی
,
الهیات(کلام جدید)
,
همه -خداانگاری (مسائل جدید کلامی)
,
فمینیسم
,
فلسفه دین
,
مفهوم خداوند
,
خداباوری
,
الهیات فمینیستی (مضامین الهیات جدید)
,
فلسفه دین فمینیستی
کلیدواژههای فرعی :
سوبژکتیویته ,
زبان دین (مسائل جدید دین شناسی) ,
عقلانیت (مسائل جدید کلامی) ,
زبان نمادین دین ,
عقلانیت جدید ,
فلسفه مرگ ,
زن در عرفان ,
زبان دین (فلسفه دین) ,
سوژه زنانه ,
خدای زنانه ,
بررسی جنسیتی خداوند ,
متافیزیک مردسالارانه ,
متعالی محسوس ایریگاری ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
مقاله حاضر به اهمیت خداوند در آثار فمینیستی، انتقادهای الهیدانان و فیلسوفان فمینیست به مفهوم خدای ادیان توحیدی و راهحل جایگزین آنها برای نسبت خداوند و بشر میپردازد که در این ارتباط، آرای متفکران فمینیستی چون مری دیلی، ایریگاری، جانتزن و اندرسون دربارۀ دوئالیسم تجسد - تجرد، مورد توجه قرار میگیرد و در ادامه تفکر و راهحلهای ایشان نقد و ارزیابی خواهد شد و انتقادهای افرادی نظیر هالیوود، اندرسون، تالیافرو، بایرن، منفرد هاوک و سارا کوکلی مطرح میشود و در نهایت رأی علامه جوادی آملی و استاد مطهری بهعنوان نمایندگان تفکر اسلامی در مورد صفات خداوند و جایگاه زنانگی در دین مطمح نظر قرار خواهد گرفت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 669 تا 695
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی نظریه وحدت شخصی وجود (با رویکرد کلامی فلسفی)
نویسنده:
طاهره صاحب الزمانی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وجود شناسی ملاصدرا
,
وحدت شخصی وجود
,
هستی شناسی اسلامی
,
هستی شناسی عرفانی (مسائل جدید کلامی)
,
الهیات(کلام جدید)
,
حکمت متعالیه
,
وحدت تشکیکی وجود
کلیدواژههای فرعی :
حادث ,
شواهد الربوبیه ,
ملاک احتیاج به علت ,
جبر و اختیار(کلام) ,
طبیعت وجود ,
وحدت حقیقت ,
جهان خارج ,
فاتالیسم ,
رابطه وحدت و کثرت ,
همه -خداانگاری (مسائل جدید کلامی) ,
امکان فقری ,
علیت ,
اصالت وجود ,
بساطت واجب(امور عامه) ,
احکام امکان ,
توحید خواص ,
جبرانگاری ,
وجود (اسماء اول عرفان نظری) ,
بدیهیات اولیه ,
کثرات عالم ,
وحدت صورت ,
وحدت ماده ,
باور دینی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
شاپا (issn):
2383-0689
چکیده :
در بینش ملاصدرا، وجود حقیقتی منحصر و مختص به ذات الهی است، اگرچه ملاصدرا بر وحدت وجود تکیه کرده است، کثرت را نیز قبول و توجیه کرده است. به بیان وی عالم هستی با تمام مظاهر و مراتبش و با این گستردگی چیزی جز تجلی الهی و ظهور جمال و جلال ربانی نیست. حال اگر در عالم هستی تحقق چیز دیگری به جز یک وجود اصالت ندارد، چگونه این عالم هستی با این همه کثرات را می توان تبیین کرد؟ ملاصدرا جهت تبیین کثرات عالم، داعیه دار اثبات عقلانی نظریه وحدت شخصی وجود است. تمامی مکاتب فلسفی حوزه اندیشه اسلامی نیز به نوعی مجبور به پذیرش این دیدگاه شده اند، لیکن این پذیرش مستلزم سه لازمه فلسفی و کلامی است: نفی علیت، همه خداانگاری، و پذیرفتن جبر و نفی اختیار. از همین رو به باور نگارنده، نظریه یادشده به لحاظ تفکر دینی مردود است. برای اثبات، ابتدا مبانی فلسفی ای که نظریه وحدت شخصی وجود بر آن ها مبتنی است بیان می شود و سپس انتقادات وارده مطرح می شوند تا از این ره گذر اثبات شود که سخن از نظریه وحدت شخصی وجود با باورهای اعتقادی و بدیهیات عقلی سازگار نیست و نظریه ای قابل انکار است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 87 تا 104
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 12
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید