مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
پژوهش‌ تاریخی (روش‌) پژوهش های تاریخی تاریخ اجتماعی تاریخ تشیع تاریخ سیاسی تاریخ نگاری تقویم اسلامی تمدن اسلامی سیره معصومین(ع) عصر امامت عصر خلافت عصر غیبت عصر نبوت نسب شناسی
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 1629
خودسازی و مسائل روانی
نویسنده:
محمدعلی گرامی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
چکیده :
«خودسازی و مسائل روانی» نوشته آیت الله محمد علی گرامی است. "این اثر که خلاصه ‏ای از سه سخنرانی نویسنده است که در تابستان 1348 در کانون علمی و تربیتی جهان اسلام ارائه شده، حاوی آموزه‏ ها و استناداتی است به حوادث صدر اسلام در خصوص خودسازی و فداکاری مسلمانان و آمادگی برای اجرای فرامین پیامبر (ص). نویسنده با یاد آوری آن رشادت ها و آمادگی‏ ها به بیان مواعظ و عبرت های تاریخی می‏ پردازد تا روح خفته مسلمانان معاصر را بیدار سازد و آنها را در مقابل عقب ماندگی ‏ها و نکبت ها و شقاوت ها حساس سازد. شناسایی موانع خودسازی، رابطه تحول و تکامل، دانایی و توانایی، ترس و غم، خوشبختی و غم و استعدادات روحی از نکاتی است که به عقیده نویسنده پایه تحولات فرزندان و دانش‏ آموزان را فراهم می‏ سازد و نظام تبلیغاتی و آموزشی هر جامعه ‏ای باید برنامه‏ های علمی برای شکوفایی استعداد ها داشته باشد.
مفاهیم القرآن المجلد 3
نویسنده:
جعفر سبحانی تبريزي
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت : مؤسسة التاریخ العربی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
كتاب «مفاهيم القرآن» اثر آيت‌ الله جعفر سبحانی، نخستين تفسير موضوعی قرآن كريم و به زبان عربی می‌ باشد كه در ده مجلد به نگارش درآمده و به چاپ رسيده است. مفسر در آغاز كتاب با مقدمه‌ ای در اهميت قرآن و تفسير در جامعه اسلامی به بايستگی انقلاب در جهان تفسير اشاره كرده و دانشمندان را از تكرار در شيوه تفسير برحذر داشته است، آنگاه به مباحثی در زمينه نهايت ناپذيری قرآن و سير تطور تفسير و انواع تفسير و روش تفسير موضوعی اشاره كرده است. جلد سوم: موضوع اصلی در اين جلد، رسالت جهانی، امی‌ بودن پيامبر اكرم (ص)، خاتميت و زندگی ايشان در قرآن كريم است. مطالب اين مجلد به صورت مشروح و مفصل‌ تر در دو مجلد هفت و ده از تفسير «منشور جاويد» به زبان فارسی است.
چند جستار در تاریخ فرهنگی زیدیان طبرستان
نویسنده:
محمد کاظم رحمتی
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: شب افروز,
چکیده :
«چند جستار در تاریخ فرهنگی زیدیان طبرستان» کتابی است که دربرگیرنده مجموعه مقالات آقای دکتر محمدکاظم رحمتی مرتبط با تاریخ زیدیه در ایران، پیدایش، گسترش و میراث فرهنگی آنان و غیره می باشد.
تاریخ الدعوة الاسماعیلیة
نویسنده:
مصطفی غالب
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت: دار الاندلس للطباعه و النشر و التوزیع,
چکیده :
«تاریخ الدعوة الاسماعیلیة» تالیف مصطفی غالب، از جمله آثار معاصر پیرامون فرقه اسماعیلیه است که به زبان عربی و در یک جلد نگارش شده است. نویسنده، هدف خود را از نگارش این اثر، خدمت به علم و حقیقت و معرفی دعوت پیچیده و معتقدات دینی اسماعیلیان و نیز انتقال میراث فرقه اسماعیلی به نسل جدیدشان دانسته است. کتاب، مشتمل بر مقدمات چاپ های کتاب و متن اثر در دو فصل است که با تشریح نظام و تشکیلات فرقه اسماعیلیه آغاز شده و سپس اعتقادات این فرقه و ائمه اسماعیلیه به ترتیب از امیرالمومنین علی (ع) تا آغاخان چهارم معرفی گردیده است.
تزویج ام کلثوم من عمر
نویسنده:
علی حسینی میلانی
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
یکی از حکایاتی که تلاش دارد رضایت امیرالمؤمنین علیه السلام را از خلیفه دوم بیان دارد؛ داستانی است که بیان می‌ کند خلیفه دوم با دختر خردسال امیرالمؤمنین علیه السلام (ام کلثوم) ازدواج کرده است. چرا که اگر امیرالمؤمنین از عمر راضی نبود و اختلافی با وی داشت حاضر نمی‌ شد دخترش را به عقد او درآورد. طبقات ابن سعد (محمد بن سعد بن منیع زهری متوفای 230 ق) قدیمی‌ ترین کتابی است که به نقل این ماجرا پرداخته و یازده روایت در این باره آورده است. کتاب «تزويج ام كلثوم من عمر»، نوشته آیت الله سید علی حسینی میلانی به بررسی و نقد روایات این حکایت پرداخته است.
محسن السبط مولود ام سقط
نویسنده:
محمد مهدی موسوی خرسان
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ق‍م‌ : الرافد‏‫‬,
چکیده :
كتاب «المحسن السبط مولود ام سقط» تاليف محمدمهدي سيدحسن موسوي خرسان كه به زبان عربی نوشته شده به بررسی به دنیا آمدن یا سقط فرزند حضرت فاطمه زهرا (س) به نام محسن پرداخته است. نگارنده با بهره‌ گیری از مستندات تاریخی و حدیث به این مطالب اشاره كرده است: عدم صحت كنیه‌ امیرالمومنین علی (ع) به عنوان «ابو حدب» مبنی بر اینكه فرزندی به این نام داشته یا نه، محسن به دنیا آمده یا سقط جنین شده، ذكر رویدادهای مختلف بویژه پس از وفات پیامبر اسلام (ص) و بیان خطبه‌ حضرت زهرا (س) و رثای برخی در سقط جنین محسن.
شیعة فی التاریخ
نویسنده:
محمد حسین الزین
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
چکیده :
«الشیعة فی التاریخ»، اثر محمدحسین زین عاملی، در پاسخ به کتاب «جولة فی ربوع شرق الادنی» نوشته یک جهانگرد مصری به نام محمد ثابت مصری، به رشته تحریر درآمده است. کتاب مذکور پر از اشتباهات تاریخی بوده و در آن به مذهب شیعه، دانشمندان شیعه و به شهرهای مقدسشان شدیدا حمله شده است. نویسنده، انگیزه خود را در نگارش این اثر، علاوه بر طرح پاره ای مطالب، بطلان ضمنی نوشته های جهانگرد مصری و ارشاد جوانانی دانسته که فریفته این چنین نوشته هایی می شوند. نویسنده سعی کرده که بیشتر مآخذ کتابش را از تالیفات اهل سنت انتخاب کند تا برای خواننده قانع کننده تر و از اتهام و تردید دورتر باشد. نویسنده درباره نام گذاری کتاب می نویسد: «آن را شیعه در تاریخ نام نهادیم؛ زیرا اکثر مباحث آن به مواضع تاریخی شیعه و گروه های منشعب از آن و نیز به شرح حال و محل پیدایش و عقاید و دلایل انشعاب آنها و بویژه به غلاتی مربوط می شود که سفسطه گران و متظاهران، آنها را وسیله ای برای بدگویی به شیعه دوازده امامی قرار داده اند؛ حال آنکه ما به گونه ای خاص اثبات کردیم که امامان و دانشمندان شیعه از هر نوع غلو و بدعت گذاری بیزاری جسته اند.»
روضة من الکافی
نویسنده:
محمد بن یعقوب کلینی
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
کتاب الکافی یکی از مهمترین کتابهای حدیثی و نخستین کتاب از کتب اربعه شیعه است که توسط ابو جعفر محمد بن یعقوب بن اسحاق کلینی نوشته شده است. سومین بخش از الکافی که به «روضة کافی» شهرت دارد، روایات مربوط به موضوعات مختلف و متنوع، بدون هیچ ترتیب و نظم خاصی گردآوری شده‌ است. مرحوم کلینی اخباری متفرقه که برخی از آنها گلبنی است در فهم حقائق و تحصیل معرفت و بعضی چون سروی است در بیان حسن سیرت، قسمتی دیگر داستان شیرین و درست و عبرت انگیز و اخباری مژده بخش و فرح خیز است، در این کتاب جمع آوری کرده‌ اند. چون کلینی کتاب الکافی خود را کامل ساخت و فصول آن را در هر ماده پرداخت، احادیثی فراوان به جا ماند شامل، سخنرانیها و نامه هائی از ائمه علیهم‌ السلام و آدابی از صالحان و حکمت هائی نغز و ابوابی از دانش، صرف نظر کردن از آنها روا نبود بدین جهت این مجموعه را از آنها فراهم کرد و آن را الروضة نامید.
تشیع (نشأته.. معالمه)
نویسنده:
هاشم موسوی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
لبنان - بيروت: مرکز الغدیر للدراسات الاسلامیة,
چکیده :
«التشیع نشأته.. معالمه» پژوهشی در تاریخ و عقاید شیعه است كه با استناد به متون كهن و مصادر معتبر انجام یافته است. در فصل اول مفهوم لغوی و اصطلاحی شیعه و ریشه ‏های شیعه بررسی شده و ثابت شده ریشه تشیع در سیره و سنت پیامبر (ص) وجود دارد. در ادامه گزارشی از عقاید شیعه در خداشناسی، صفات الهی، نبوت و امامت و معاد بیان شده سپس تاریخی اجمالی از ادوار فقه شیعه و مكاتب و گرایشهای شیعی در حوزه حدیث، فلسفه، كلام، تفسیر و اخلاق بیان شده است. فصل سوم به تاریخ سیاسی، مبارزات و اندیشه ‏های سیاسی شیعه اختصاص دارد و در فصل چهارم دولت های شیعی معرفی شده ‏اند.
ارشاد فی معرفة حجج الله علی العباد المجلد 2
نویسنده:
محمد بن محمد بن نعمان شیخ مفید
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
موسسه آل البیت لاحیاء التراث,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«الإرشاد فی معرفة حجج الله علی العباد» (تألیف: ۴۱۱ ق) معروف به «الإرشاد» کتابی کلامی تاریخی به زبان عربی درباره تاریخ اهل بیت (ع)، نوشته ابو عبدالله محمد بن محمد بن نعمان عکبری بغدادی معروف به شیخ مفید متوفای ۴۱۳ هجری قمری از متکلمان و فقهای برجسته شیعه است. این کتاب در دو بخش تشکیل شده که بخش اعظم آن به شرح حال و ذکر فضایل امام علی (ع) و شرح زندگانی امام حسین (ع) و واقعه کربلا اختصاص دارد. به دلیل اهمیت و جایگاه این کتاب، پژوهش‌ های فراوانی درباره آن صورت گرفته است. کتاب «الإرشاد» تاریخ زندگانی ائمه اطهار (ع) است که شیخ مفید با توجه به روایاتی که در اختیار داشته جمع آوری نموده است. شیخ مفید در این کتاب به فضایل اهل بیت (ع) و یاران آنان نیز اشاره دارد. کتاب «الإرشاد» از معتبرترین منابع روایی شیعه درباره تاریخ ائمه (ع) به شمار می‌ آید و بسیاری از منابع مهم شیعه که به زندگانی ائمه پرداخته‌ اند، این کتاب را مستند خود قرار داده‌ اند. این کتاب از مصادر بحارالانوار نیز می‌ باشد. کتاب «الإرشاد» بهترین کتاب برای دستیابی به منابع اولیه شیعه درباره زندگانی و فضایل ائمه (ع) است.
  • تعداد رکورد ها : 1629