مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
08. صفات attributes
>
صفات ثبوتیه
>
اختیار (صفت)
>
اختیار عباد
>
اختیار انسان
اختیار معصوم
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
تعداد رکورد ها : 381
عنوان :
جبر و اختیار از دیدگاه وحید بهبهانی
نویسنده:
رضا برنجکار
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جبر و اختیار(کلام)
کلیدواژههای فرعی :
فعل اختیاری ,
قدرت فاعل مختار ,
اختیار انسان ,
اراده فاعل مختار ,
قدرت انسان ,
اراده انسان ,
ترک فعل ,
حسن و قبح ذاتی ,
صدور فعل ,
فعل اضطراری ,
حکم عقلی ,
علیت ,
ترجیح بلا مرجح ,
گناه ,
ضرورت ,
شاپا (issn):
2345-3788
چکیده :
نوشتار حاضر، ديدگاه آيت الله وحيد بهبهانی درباره جبر و اختيار را به شيوه توصيفی - تحليلی و بر اساس تنها رساله او در اين باره، بررسی می كند. وحيد بهبهانی در رساله " جبر و اختیار "، در صدد اثبات و تحليل اختيار و رد جبر است. او مهمترين مانع در راه اثبات اختيار را ضرورت عليت می داند. وی ضرورت به معنای حكم ضروری بر صدور فعل بر اساس قرائن را می پذيرد و با اختيار قابل جمع می داند، اما ضرورت صدور فعل به معنای محال بودن عدم صدور آن را نمی پذيرد. به اعتقاد او هرچند برای صدور فعل، مرجح لازم است، اما اين مرجح، قدرت انسان بر ترك را از بين نمی برد. او فعل را هم محتاج فاعل می داند و هم مرجح، و مرجح، فاعل را مجبور به فعل نمی كند. وحيد بهبهانی به تفصيل به اشكالات نظريه خود پرداخته و به آن ها پاسخ می دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 57 تا 70
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبادی نظریه عدالت ارسطو
نویسنده:
فرزانه ذوالحسنی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران : دانشگاه امام صادق (ع) ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
هستی شناسی اسلامی
,
خلق
,
اجاره انسان
,
نظریهی عدالت
,
نظریه عدالت ارسطو
کلیدواژههای فرعی :
فضیلت عقلانی ,
حد وسط ,
اجتماعی بودن انسان ,
عدالت طبیعی ,
اختیار انسان ,
ماهیت سعادت حقیقی ,
احکام علل اربعه ,
اخلاق ارسطویی ,
فلسفه سیاست ,
عقل عملی((مدرکات عقل عملی)، اصطلاح وابسته) / Alʿaql al-ʿamalī(practical intellect) ,
نفس ناطقه(اصطلاح وابسته) ,
صورت بدن ,
فلسفه سیاسی ارسطو ,
عدالت قانونی ,
صورت دولتشهر ,
علل چهارگانه اجتماع ,
نظام سیاسی یونان ,
اخلاق ارسطویی ,
چکیده :
نظریه عدالت ارسطویی در حوزه فلسفه سیاسی غالبا با رویکرد سیاسی ـ اجتماعی و بدون تحلیل مبادی آن، مورد بررسی قرار گرفته است. در این مقاله با رویآوردی میان رشتهای نشان داده شده است که ریشههای این نظریه در وجودشناسی، انسانشناسی، اخلاق ارسطویی و عرف یونان محکم شده است و این نظریه نتیجه اجتنابناپذیر نظام فکری ارسطویی است. عدالت نزد ارسطو کاملا بر اساس مدل کلی طبیعی در وجودشناسی وی معنا مییابد. تحلیل ارسطو از رابطه نفس و بدن بر مبنای تئوری ماده و صورت و جایگاه ویژه عقل نظری و عملی در انسانشناسی با نگاه انسانانگارانه او به دولتشهر عجین شده و مفهوم عدالت توزیعی را میآفریند. نظریه عدالت، مفهوم عام همان نظریه فضیلت و رعایت حد وسط در اخلاق ارسطویی است که وی تلاش میکند در اندیشه سیاسی خود در جامعه پیاده کند. وی دولتشهری را پیشنهاد میکند که تفاوت طبقاتیاش بر اساس فضایل تنظیم شده است و شهروندانش با رعایت قانون برای انجام رفتارهای فضیلتآمیز توسط دولتمردان با فضیلت تربیت میشوند. این دولتشهر به سمت غایت عدالت که همان سعادت یعنی تحقق رفتار فضیلتآمیز با همگان است پیش میرود. البته در چینش طبقات بر اساس میزان فضیلت انسانها ارسطو به شدت از عرف یونان متأثر است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 87 تا 103
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تصحیح و تحقیق رساله تحریر الدلائل فی تقریر المسائل اثر اثیرالدین ابهری : سال 47، شماره 1 : فلسفه و کلام اسلامی
نویسنده:
مهدی عظیمی
نوع منبع :
مقاله , مدخل آثار(دانشنامه آثار) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اثیرالدین ابهری
,
نسخه شناسی
,
رساله ثمانیعشرة مسئلة فی الکلام
کلیدواژههای فرعی :
توحید ,
معتزله ,
الله ,
نفس ناطقه ,
اشاعره ,
رویت خدا ,
اختیار ,
جزء لایتجزی ,
براهین اثبات وجود خدا ,
اثبات نبوت ,
تهافت الفلاسفه ,
سبک شناسی ,
الوجود ,
اختیار خداوند ,
صفات الهی ,
اختیار ,
اشاعره (اهل سنت) ,
رؤیت خدا ,
معتزله (اهل سنت) ,
اختیار انسان ,
خاتمیت ,
معدوم ,
خلأ ,
افعال خدا ,
صورت و ماده ,
صفات خدا ,
ماهیت ,
هیولی ,
جزء لا یتجزی ,
امر عدمی ,
بساطت واجب(امور عامه) ,
افعال واجب(حکمت نظری) ,
براهین اثبات واجب(حکمت نظری) ,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص)) ,
اختیار واجب ,
معرفت شناسی اسلامی ,
اندیشه شناسی ,
وجود (اسماء اول عرفان نظری) ,
نفس ناطقه(اصطلاح وابسته) ,
رساله ثمانیعشرة مسئلة فی الکلام ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2008-9422
چکیده :
اثیرالدین ابهری را رسالهای است که در نسخهشناسیها با نام «ثمانیعشرة مسئلة فی الکلام» یا «المسائل» شناسانده شده است، ولی برپایه یافته ما نام اصلی آن «تحریر الدلائل فی تقریر المسائل» است. این رساله، که گویا تنها نوشته کلامیِ تاکنون ـ شناختهشده اوست، دربردارنده هجده مسئله کلامی است که بیشوکم با بیست مسئلهای که غزالی در تهافتالفلاسفه پیش میکشد همخوانی دارند. ابهری در بیشترِ این مسئلهها از مکتب اشعری در برابر فیلسوفان و معتزلیان دفاع میکند. در این نوشتار، «تحریر الدلائل» را بر اساس گواهی ابنتیمیه، سبک نویسندگی ابهری، و اندیشههای فلسفی او، اصالتسنجی کرده؛ و برپایه نسخههای خطی راغبپاشا 1461، مجلس شورا 1830، و آیتاللّه مرعشی 59/35، که گویا هر سه در قرن یازدهم هجری کتابت شدهاند، به شیوه بینابین تصحیح کردهایم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 103 تا 145
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا محدودیت هایی که دین برای انسان به وجود می آورد مخالف آزادی اوست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
آزادي را مي شود از سه بُعد نگاه كرد و هر سه با هم فرق كرده و جواب ها هم متفاوت خواهد بود. فلذا مقدمتاً ابعاد آزادي مشخص شده و توضيح داده مي شود بعد جواب سؤال داده خواهد شد. براي آزادي سه معنا مي توان تصور كرد: 1ـ آزادي به معناي ولنگاري: در اين آزادي
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اختیار انسان
,
دین و آزادی
,
انسان و آزادی
,
جامعه شناسی دین
کلیدواژههای فرعی :
اختیار انسان ,
آزادی اراده انسان ,
آزادی انسان ,
دین و آزادی ,
منطق محدودیت آزادی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مگر انسانها طبیعتاً موجودات شرور و خلافکاری هستند که به این بهانه حق آزادی را از آنها سلب کنیم؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در پاسخ به اين شبهه بايد گفت: اولاً نميتوان انسان را لوح سفيدي پنداشت كه صرفاً با عوامل و عناصر غير ذاتي شكل ميگيرد، بلكه در بُعد بينش و گرايش، انسان از عناصر سرشتي و فرا حيواني برخوردار است. ثانياً طبيعت انسان را سراسر پست و شرور دانستن و به تعبير
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اختیار انسان
,
دین و آزادی
,
جامعه شناسی دین
کلیدواژههای فرعی :
اختیار انسان ,
آزادی اراده انسان ,
اختیار انسان ,
آزادی انسان ,
انسان و آزادی ,
منطق محدودیت آزادی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چگونه مفاد آيه ي (لا اكراه في الدين) - كه دلالت بر آزادي در انتخاب دين دارد - با مفاد آيه ي ديگري كه ميفرمايد: و هر كس غير از اسلام ديني بجويد هرگچگونه مفاد آيهي (لا اكراه في الدين) - كه دلالت بر آزادي در انتخاب دين دارد - با مفاد آيه ي ديگري كه ميفرمايد: و هر كس غير از اسلام ديني بجويد هرگز از او پذيرفته نشود و او در جهان ديگر از جمله ي زيان كاران خواهد بود،»[1] سازگار مي باشد؟ز از او پذيرفته نشود و او در جهان ديگر از جمله ي زيان كاران خواهد بود،»[1] سازگار مي باشد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
عدم اجبار بر پذيرش دين خاصي، دليل بر حق بودن تمام اديان و مسلكها نميباشد بلكه دليل بر احترام به آزادي انسان در انتخاب دين و عدم ثمربخشي، اجبار در گرايش به دين خاص ميباشد. از سوي ديگر، حق بودن اديان و شريعتها در طول تاريخ، دليلي بر حقيقتجو بودن پ
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جبر و اختیار(کلام)
,
آیه 256 بقره
,
انتخاب دین
,
آیه 256 سوره بقره
کلیدواژههای فرعی :
اختیار انسان ,
اختیار انسان ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حدود آزادی در قرآن کریم کدام است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
از آنجا كه بحث «آزادي» وصفي از اوصاف نفساني انسان است، با تعدد و تفاوت انسانشناسيها، معنا و مفهوم آن متعدد ميگردد، هستي شناسي و جهان بيني هر شخص، به انسان شناسي او را تحت تأثير قرار ميدهد و هر انسان شناسي خاص، مفهوم ويژهاي از آزادي به ما عرضه م
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
03. انسان شناسی Human nature
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
انسان شناسی قرآن
,
منطق محدودیت آزادی
کلیدواژههای فرعی :
اختیار انسان ,
آزادی اراده انسان ,
اختیار انسان ,
آزادی انسان ,
انسان و آزادی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پیرامون آیه شریفه «لا اکراه فی الدین قد تَبَیَّنَ الرُّشْد مِنَ الْغَی»[1] توضیحاتی را بیان فرمائید.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
خداوند متعال در كريمه 256 بقره می فرمايد: لا اِكْراه فِی الدّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَی فَمَنْ يَكْفُر بِالطاّغُوتِ وَ يُؤمِنْ بِاللهِ فَقَدْ اِسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقی لاَنْفِصامَ لَها وَ اللّهُ سَميعٌ عَليمٌ». ترجمه: در قبول
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جبر و اختیار(کلام)
,
آیه 256 بقره
کلیدواژههای فرعی :
جبر و اختیار ,
جبر و تفویض ,
اختیار انسان ,
اختیار انسان ,
جبر و اختیار در قرآن ,
جبر اختیار ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الف) آیا دولت و افراد میتوانند کسی را به اقرار خداوند متعال و تغییر دین اجبار نمایند؟ ب) آیا آیة شریفة «لا اکره فی الدین»[1] با حکم ارتداد در دین تعارض دارد؟[2]
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
آن چه به عنوان پاسخ قابل بيان است، اين است که: اوّلاً آية «لا اكراه في الدين» اشاره به اين حقيقت دارد كه در قبول دين، اكراه و اجبار وجود ندارد؛ زيرا اساس و شالودة دين برايمان و اعتقاد قلبي استوار است. اجبار فقط در اعمال و حركات جسماني مؤثر است و افكا
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اختیار انسان
,
جبر و اختیار(کلام)
,
اختیار انسان
,
آیه 256 بقره
,
آیه 256 سوره بقره
کلیدواژههای فرعی :
جبر و تفویض ,
جبر و اختیار در قرآن ,
انتخاب دین ,
جبر اختیار ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا قرآن کریم، دربارة محدودیت آزادیهای فردی و سیاسی سخن گفته است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
واژه «آزادي» در لغت، به معناي قدرت انتخاب، رهايي، خالص شدن از آميختگي، مبرا بودن از عيب و نقص وميانه شيء است و در اصطلاح، معاني گوناگون دارد كه تا بيش از دويست تعريف ميرسد، به عنوان نمونه، آزادي عبارت است از «فقدان موانع در راه تحقق آرزوهاي انسان»[1
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اختیار انسان
,
اختیار انسان
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
انسان شناسی قرآن
,
امتحان و سنت های الهی
کلیدواژههای فرعی :
اختیار انسان ,
آزادی انسان ,
انسان و آزادی ,
منطق محدودیت آزادی ,
محدودیت ذاتی آزادی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
تعداد رکورد ها : 381
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید