مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
08. صفات attributes
>
صفات ثبوتیه
>
اختیار (صفت)
>
اختیار عباد
>
اختیار انسان
اختیار معصوم
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
تعداد رکورد ها : 381
عنوان :
بین علم الهی نسبت به اعمال و پیشامدهایی که در آینده برای انسان روی میدهد و اختیار انسان را چگونه باید جمع کرد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
ابتدا براي اينكه شبهه را خوب تقرير كنيم، ميتوانيم اينگونه آن را مطرح كنيم كه يكي از انگيزههايي كه اشاعره را به عقيدة جبر سوق داده است مسئله علم گسترده و پيشين خداست كه بر تمامي موجودات جهان و از آن جمله افعال و رفتار آدمي احاطه دارد. چنين علمي از ن
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جبر و اختیار(کلام)
,
اختیار انسان
,
علم الهی
,
علم خدا به آینده
کلیدواژههای فرعی :
افعال اختیاری انسان ,
افعال انسان ,
علم ازلی الهی ,
علم ازلی الهی به افعال انسان ,
علم الهی به افعال انسان ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
در رابطه با معنای جبر و اختیار ؛ قضا وقدر توضیح دهید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
پاسخ تفصیلی:
كلمة اختيار در عرف و نيز در مباحث نظري به چند صورت بكار ميرود: 1. اختيار در مقابل اكراه: اين معنا كه در امور حقوقي مصطلح است، به اين معنا است كه مثلاًَ انسان در معاملهاي كه ميخواهد انجام بدهد و چيزي را بفروشد با رضايت خودش باشد نه با تهديد و اجبار
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جبر و اختیار(کلام)
,
اختیار انسان
,
قضا و قدر
کلیدواژههای فرعی :
قدر ,
قدر علمی ,
قدر عینی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا فطرت الهی در انسان جبر ایجاد نمیکند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
نخست لازم است واژة فطرت تعريف شود تا افق مناسب براي بحث ايجاد گردد. «فطرت» از مادة «فطر» به معناي شكافتن چيزي از طرف طول است، سپس به هرگونه شكافتن اطلاق شده است و از آن جا كه آفرينش و خلقت به منزلة شكافتن پردة تاريك عدم است، يكي از معاني مهم اين واژه
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جبر و اختیار(کلام)
,
اختیار انسان
,
فطرت الهى
کلیدواژههای فرعی :
فطرت توحیدی ,
وجدان انسان ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خداوند با اینکه میدانست افرادی مثل شمر به جهنم میروند پس چرا آنها را آفرید و آیا لطف خدا اقتضا نمیکرد برای اینکه شمر به جهنم نرود او را نیافریند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
همانطور كه ميدانيم شمر يك انسان است و اگر گنهكار شده است از اين رو است كه مثل ساير انسانها داراي اختيار بوده است و به جاي قدم نهادن در راه بندگي، راه عصيان را پيش گرفته است. پس سؤال را اين طور ميتوان مطرح كرد كه چرا خداوند انسان مختار را آفريد با
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
هدف خلقت انسان
,
جبر و اختیار(کلام)
,
اعمال انسان
,
اختیار انسان
کلیدواژههای فرعی :
ثواب و عقاب ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معیار و ملاک حضرت حق در انتخاب اولیاء ا... چیست؟ آیا فقط علم حضوری خداوند است؟ اشکال اینست که خداوند در عالم ذر که ارواح تمام انسانها را جمع کرد آن ها را شاهد بر یگانگی خود گرفت و آنها «بلی» گفتند، آیا این «بلی» اختیاری بود یا اجباری؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اگر بخواهيم به طور مفصّل و دقيق به اين پرسش پاسخ دهيم، ابتدا بايد سؤال مذكور را به سه پرسش تبديل نمائيم و آن سه پرسش اينست: 1. در پيشگاه خداوند معيار در گزينش اولياء الله چيست؟ 2. اگر معيار انتخاب, علم حضوري الهي است آيا علم حضوري خداوند به افعال ان
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اولیاء الله
,
جبر و اختیار(کلام)
,
اختیار انسان
,
علم الهی
کلیدواژههای فرعی :
علم حضوری ,
علم حصولی(مقابل علم حضوری) ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اختیار انسان در شرایط گوناگون فرق می کند، آیا این مسأله در سنجش اعمال انسان در روز قیامت تأثیری دارد ؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
ابتدا بايد بيان شود كه حكمت خداوند به اين تعلق گرفته است كه انسان مختار باشد قال الله تبارك و تعالي: «إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبِيلَ إِمَّا شاكِراً وَ إِمَّا كَفُوراً»[1] به اين معنا كه ما راه را به او نشان داديم خواه شاكر باشد و پذيرا گردد يا ناسپاس.
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جبر و اختیار(کلام)
,
افعال انسان
,
اختیار انسان
کلیدواژههای فرعی :
تعلیم و تربیت ,
مثلث شخصیت ,
سنجش اعمال ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اگر خدا آینده ما را تعیین می کند و از آینده ما خبر دارد، چرا می خواهد که ما بد باشیم؟ چرا به ما قدرت بر کار بد داده است تا به جهنم برویم؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اين كه در سؤال آمده (خداوند تعيين كننده آينده ما است) نياز به تبيين دارد: اگر منظور از تعيين آينده، تعيين سرنوشت و قضا و قدر الهي است، دو صورت دارد؛ اگر تعيين سرنوشت از سوي خداوند به معناي انكار اسباب و مسببات و از آن جمله قوه و نيرو و اراده و اختيار
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جبر و اختیار(کلام)
,
افعال انسان
,
اختیار انسان
,
قضا و قدر الهى
,
علم خدا به آینده
کلیدواژههای فرعی :
عقاب و ثواب ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جبر محیط اجتماعی و تاریخی در فرد مقصّر یا قاصر تأثیر دارد یا خیر به عبارتی آیا وی مختار است یا مجبور؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
1. جبر اجتماعي غالباً اعتقاد به جبر اجتماعي در ميان معتقدان به «اصالت اجتماع» ديده ميشود. اصالت اجتماع داراي دو تفسير كاملاً متفاوت است. تفسير اول به تأثير و نفوذ عميق و همه جانبة اجتماع در هر فرد نظر دارد و اصالت روانشناختي اجتماعي آن مدنظر است نه
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جبر و اختیار(کلام)
,
افعال انسان
,
اختیار انسان
کلیدواژههای فرعی :
جبر اجتماعی ,
اصلت فرد و اصالت اجتماع ,
جبر تاریخی ,
اصالت فلسفی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
از طرفی می گویند انسان برای رسیدن به هدفش باید تلاش کند و از طرف دیگر می گویند، هر چه پیش می آید خیر است؛ این تناقض چگونه قابل حل است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
براي دريافت پاسخ بايد به اين حقيقت توجه نمود كه اولا: انسان در اعمال و رفتارش موجود مجبوري نيست, بلكه براساس عقل و نقل, انسان موجودي مختار، با اراده و داراي هدف غايي است و مكلف است براي رسيدن به كمال حقيقي و سعادت جاوداني حركت و تلاش كند، ثانيا: «خدا
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جبر و اختیار(کلام)
,
اعمال انسان
,
اراده انسان
,
قضا و قدر
کلیدواژههای فرعی :
اختیار انسان ,
تلاش ,
تلاش انسان ها ,
جهد و توکل ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
با توجه به قضا و قدر الهی, تلاش برای رسیدن به سعادت مفهومی ندارد، چون سرنوشت ما از قبل معلوم است؛ همان گونه که دعا کردن تأثیری ندارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
1. مفهوم قضا و قدر واژة «قدر» به معناي اندازه، و «تقدير» به معناي سنجش و اندازهگيري و چيزي را با اندازه معيني ساختن است و واژه «قضاء» به معناي يكسره كردن و به انجام رساندن و داوري كردن (كه آن هم نوعي به انجام رساندنِ اعتباري است) استعمال ميشود و گا
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جبر و اختیار(کلام)
,
اراده الهی
,
اختیار انسان
,
علم الهی
,
قضا و قدر
,
قضا و قدر علمی
,
قضا و قدر عینی
کلیدواژههای فرعی :
دعا ,
تقدیر ,
تقدیر الهی ,
قدر ,
قضاء علمی ,
قضاء عینی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
تعداد رکورد ها : 381
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید