مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
تنزیه ابراهیم(ع) تنزیه ایوب(ع) تنزیه داود(ع) تنزیه سلیمان (ع) تنزیه شعیب (ع) تنزیه نوح(ع) تنزیه یعقوب(ع) تنزیه یوسف(ع) تنزیه یونس(ع) عصمت آدم(ع) عصمت انبیا از معصیت عصمت انبیا از نسیان عصمت انبیا بعد از بعثت عصمت انبیا در اعتقاد عصمت انبیا در تبلیغ عصمت انبیا در تلقی وحی عصمت انبیا در غیر تبلیغ عصمت انبیا در فتوی عصمت انبیا قبل از بعثت عصمت انبیاء (ع ) از بدعت عصمت انبیاء (ع ) از جهل به احکام عصمت انبیاء (ع ) ازخطا عصمت انبیاء از سهو عصمت پیامبر (ص) عصمت حضرت عیسی(ع) عصمت حضرت موسی (ع) عصمت شعیب (ع) عصمت لوط (ع)
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 478
عصمة الانبیاء و الرسل عليهم السلام
نویسنده:
مرتضی عسکری؛ مترجمان: سعید حسن نقوی، باقر رضا کاظمی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
وضعیت نشر :
تهران: نیک ملکی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
کتاب «عصمة الانبیاء و الرسل (ع)» تالیف مرتضی عسکری، پیرامون موضوع عصمت انبیا و رسولان نگارش یافته است. مولف در آغاز کتاب مباحثی را حول عدم تسلط ابلیس بر خلفای الهی و عصمت خلفای الهی از معصیت مطرح کرده و در ادامه موضوعاتی مانند: روایت کاذب در رابطه با داود (ع) و پیامبر اسلام (ع)، بررسی متون روایات، بررسی اسناد روایات، تاویل برخی از آیات در روایات ائمه (ع) و دیگر موضوعات مرتبط را مورد بررسی قرار می دهد.
بر گستره کتاب و سنت
نویسنده:
مرتضی عسکری؛ مترجم: محمدجواد کرمی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
موسسه علمی فرهنگی علامه عسکری,
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
کتاب «بر گستره کتاب و سنت» به قلم علامه سید مرتضی عسکری و ترجمه محمدجواد کرمی با تقسیم بندی موضوعی بر اساس آیات قرآن و روایات موضوعات مختلف و حوادث گوناگون دینی را بررسی کرده است. اثر حاضر در 17 بخش با عنوان هایی مانند «صلوات بر محمد و آل محمد (ص)»، «مصحف در روایات و اخبار»، «امامان این امت دوازده نفرند»، «شیعیان اهل بیت پیامبر (ص)»، «عصمت انبیاء و رسولان»، «آیت تطهیر در کتب دو مکتب»، «تاریخ حدیث پیامبر (ص)»، «امام علی (ع) در قرآن» و «صفات خداوند جلیل در دو مکتب» هر موضوع را با استناد به روایات و آیات قرآن بررسی کرده است. در این کتاب نویسنده با روایتی داستانی سیره اهل بیت (ع) و داستان های قرآنی و را بیان و مطابق با موضوع داستان و روایتی را تعریف کرده است.
عصمت پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم از ديدگاه قاضي عبدالجبار، فخر رازي و علامه‌حلي
نویسنده:
‫عبدالحميد موسوي
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي، جامعة المصطفی العالمیة,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
‫مبحث عصمت پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم يکي از محوريترين مباحث کلامي در بستر اجتماعي و معرفتي در بين مسلمانان بوده و نيز از مباحث بحث برانگيز کلامي در بين متفکران جديد است. البته مسلمانان با هر فرقه ونحله و با هر مشرب کلامي، مرتبهاي از مراتب عصمت پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم را قبول دارند. عمده اختلاف مسلمانان در باب عصمت، اختلاف ايشان در گستره و محدوده عصمت است. علت پيدايش ديدگاههاي متفاوت در اين حوزه، وجود آيات متشابه و روايات ضعيف و فاقد حجيت در مبحث کلامي است. پژوهش حاضر در ضمن چهار بخش، اين موضوع را از ديد سه تن از متکلمان اسلامي بررسي کرده است؛ قاضي عبدالجبار متکلم معتزلي، فخررازي اشعري مذهب و علامه حلّي متکلم شيعي. اين سه در باب عصمت پيامبر در حوزه شريعت، اختلاف بنيادي ندارند و هر سه انديشمند اسلامي بر اين نکته اصرار دارند که پيامبر به عنوان دريافت کننده وحي، از صفت معصوميت برخوردار بوده است. عمده اختلاف ايشان در باب عصمت پيامبر، درحوزه اجتهاد و افعال شخصي ايشان است و روايات سهوالنبي نيز در حوزه افعال شخصي قابل بحث است. قاضي عبدالجبار پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم را عالم به کليات اصول عقايد و احکام بر اساس وحي قرآني ميشمارد؛ امّا در فروع فقهي و جزئيات کلامي، پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم را مستنبط و مجتهد قلمداد ميکند. فخررازي و علامه حلّي، پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم را در کليات و جزئيات، بهرهمند از وحي قرآني و غير قرآني ميدانند. در حوزه افعال شخصي، قاضي عبدالجبار و فخررازي پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم را مبرّا از خطا و نسيان نميشمارند. بر خلاف ايشان، علامه حلّي پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم را در اين حوزه نيز از خطا و اشتباه مبرّا ميداند؛ زيرا به نظر ايشان، دليلي که در مقام شريعت اثبات کننده عصمت است، شامل افعال شخصي ميشود و تفکيک ميان اين دو در مقام عمل ممکن نيست. روايات سهو، با جايگاهي که پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم به عنوان آورنده شريعت دارا هستند، در تعارض است. پذيرش روايات سهو، نقض غرض خداوند و محال است و در صورت پذيرفتن سهو و تفکيک بين دو مقام، احتمال سهو همواره وجود دارد.
قلمرو عصمت انبیاء (ص) و ائمه (ع) در کتاب کافی
نویسنده:
‫مهدی جدی سفیدان جدید
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
‫قم: ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی؛ معاونت آموزش حوزه های علمیه,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
---
نقد شبهات پيرامون عصمت انبيا در قرآن
نویسنده:
‫مددعلي ملاح
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي، معاونت پژوهشي، دفتر تبليغات اسلامي,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
‫شبهاتي که با استناد به آيات قرآن کريم، بر عصمت انبيا وارد شده است، مسأله اصلي پژوهش حاضر است که با روش کتاب‌خانه‌اي مورد بررسي قرار گرفته است. پژوهش حاضر بر اين فرضيه استوار است که تعارض آيات با عصمت انبيا تعارضي ظاهري است و در واقع، آيات قرآن سازگاري کامل با عصمت انبيا دارد. منظور از عصمت، مصونيت از هرگونه لغزش و خطا مي‌باشد. جمهور اهل سنت، ارتکاب گناه قبل از نبوت را براي پيامبر ممکن مي‌دانند؛ البته برخي از ايشان، بعضي از گناهان کبيره را حتي قبل از بعثت نيز ممتنع دانسته‌اند. آن‌ها همچنين بعد از نبوت نيز فقط ارتکاب کبائر را ممتنع مي‌دانند، هرچند باز هم برخي از اهل سنت، ارتکاب گناه را به‌صورت مطلق براي شخص نبي، ممتنع دانسته‌اند. اما شيعيان، صدور گناه را در همه حالات و صور براي نبي ممتنع مي‌دانند. از سوي ديگر، سهو و نسيان نبي هم از سوي اهل سنت ممکن تلقي مي‌شود ولي شيعيان در بخش تلقي وحي، تبليغ وحي و حفظ آن، سهو و نسيان نبي را ممتنع دانسته، و در بخش تطبيق احکام، اختلاف دارند. در خصوص پيامبر اسلام( يازده آيه از قرآن مورد توجه قرار گرفته و اصطلاحات به‌کار رفته در آن‌ها مانند ذنب، توبه، نسيان، عفو، خوف و خشيت، حرمت، القاي شيطان و ضلالت، شبهه عدم عصمت پيامبر را به وجود آورده است. اما بررسي تک‌تک اين آيات نشان مي‌دهد که مفاهيم ظاهري اين آيات، قابل تأويل بوده و سازگار با عصمت است. شبهه شرک در مورد حضرت ابراهيم(، شبهه قتل نفس درباره حضرت موسي(، شبهه عصيان حضرت آدم(، و اراده بر گناه در مورد حضرت يوسف(، از مهم‌ترين شبهاتي است که درباره ساير انبياي اولواالعزم و غير اولواالعزم وارد شده است، اما مفسران و متکلمان اسلامي و خصوصاً شيعيان، به آن‌ها پاسخ گفته و اين شبهات را مردود دانسته‌اند.
 در مورد عصمت انبیاى الهى توضیح دهید؟ چرا برخى آیات، با عصمت آنان منافات دارند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : براى پاسخ دادن به سؤال مذكور، در ابتدا معناى "عصمت" را بررسى مى‌نماييم. علامه‌ى طباطبائى (‌قدس سره) مى‌فرمايد: "مقصود ما از عصمت، وجود چيزى است در فرد معصوم كه از وقوع وى در امورى كه جايز نيست، مانند خطا يا معصيت، جلوگيرى مى‌نمايد."[1] فاضل مق بیشتر ...
 آیا حضرت موسی(ع) که در قرآن اشاره شده که مرد مصری را کشته معصوم هست یا نه؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : برای پاسخ به این سؤال چند نکته را باید تذکر بدهیم: الف) توضیح مختصری درباره عصمت: عصمت؛ در لغت به معنی محفوظ و مصون بودن و تمسک به چیزی است[1] و در اصطلاح متکلمین عبارت است از: لطفی که با وجود آن، شخص انگیزه ای بر ترک طاعت و ارتکاب معصیت ندارد بیشتر ...
قرآن در واقعه ی بدر و تبوک، پیامبر اسلام (ص) را مورد عتاب قرار می دهد که چرا این تصمیم را گرفته ای و یا چرا این کار را کرده ای! آیا اینها منافاتی با عصمت پیامبر (ص) ندارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در باره ی این نکته که آیا عصمت انبیا اقتضا می کند که پیامبر حتی اولی را ترک نکند یا چنین اقتضایی وجود ندارد، بحث های خوبی از ناحیه دانشمندان اسلامی صورت گرفته است. در بحث عصمت انبیا گفته اند: نهایت چیزی که برهان بر آن دلالت دارد، عصمت از عصیان بیشتر ...
مذهب اعتقادی بوعلی سینا
نویسنده:
احمد بهشتی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
این نوشتار,نخست مسلمانی شیخ الرئیس را از مسلمات دانسته,سپس به بررسی عقیده مذهبی اوپرداخته‌است.از آن‌جا که خاندانش اسماعیلی بوده‌اند, برخی او را شیعه اسماعیلی دانسته‌اند؛ولی اظهارات مستقیم و غیر مستقیم او به ویژه در مسائل اعتقادی و اندیشه‌های سیاسی ثابت می‌کند که او شیعه اثنا عشری بوده‌است.
صفحات :
از صفحه 5 تا 17
آیا حضرت آدم (علیه السلام) دچار گناه و لغزش شد؟ مگر انبیا از خطا و گناه منزه نیستند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
براى روشن شدن پاسخ، بيان نكات ذيل ضرورى است: 1. انبيا و اوصياى الاهى از مقامات شامخه‌ى روحانى و تكوينى در جهان هستى برخوردارند. آنان انوار غيبيّه‌ى الاهيه و مظاهر تامّه و آيات باهره‌ى جلال و جمال حق‌اند. طينت ابدان و خلقت ارواح آنان با دست قدرت جمال بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 478