مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
17. فرق کلامی
>
نقض فتاوی وهابیت
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
تنها فرادادههای دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
نوع منبع:
کتاب
تمام موارد
فرمت:
تصویر
تمام موارد
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
تعداد رکورد ها : 206
عنوان :
دين الخالص أو إرشاد الخلق إلى الدين الحق المجلد 6
نویسنده:
محمود محمد خطاب سبكی؛ محقق: امین محمود خطاب
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , حاشیه،پاورقی وتعلیق
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
المكتبة المحمودية السبكية,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
کتب کلام اهل سنت
کلیدواژههای فرعی :
نقض فتاوی وهابیت ,
بدعتهای ابن تیمیه ,
تشبه زن به مرد ,
تشبه مرد به زن ,
سجده سهو ,
سجده شکر ,
سجده تلاوت ,
پوشش ( فعل ) ,
پوشش طلا بر مرد ,
وهابیت (فرق اسلامی) ,
بدعتهای وهابیت ,
چکیده :
کتاب الدین الخالص او ارشاد الخلق الی الحق نوشته محمود محمد خطاب السبکی (1274 هجری قمری ـ 1352 هـ ق) از علمای مالکی مذهب الازهر میباشد که در آن دیدگاه ابنتیمیه درباره نزول خداوند به آسمان دنیا را رد کرده و ابنتیمیه را متهم به بهتان و افتراء زدن به علما و سلف میکند و تمسک به ظواهر در این موارد را مخالفت با معقول و منقول و خروج از دین قائل شدن به تشبیه و تجسیم میداند. سبکی در کتاب، آیات و روایات مربوط به صفات خبری خداوند که از متشابهات میباشند را تبیین کرده و نظرات ابنتیمیه و کسانی که فقط ظاهر آنها را اخذ میکنند و از تأویل آنها خودداری میکنند را نقد کرده و هرگونه تشبیه و تجسیم را از ساحت مقدس ربوبی را رد میکند. وی مینویسد: آنچه که ابنتیمیه در کتابش «شرح حدیث النزول» به اسحاق بن راهویه و عبدالله بن طاهر و جمهور محدثین و احمدبن حنبل نسبت داده که میگویند: خداوند به آسمان دنیا نزول میکند و عرش از او خالی نمیباشد، (این کلام ابنتیمیه) علاوه بر این که دارای تناقض میباشد، لازمه اش اثبات مکان برای خدا هست و در حالی که با ادله قطعی نقلی و عقلی بطلان آن ثابت شده است و نتیجه این ادعا، محتاج و مرکب بودن خداوند میباشد؛ لذا این کلام (ابنتیمیه) بهتان بر علما و افتراء بر سلف این امت میباشد، همچنین متشابهات را باید تأویل کرد و نباید به ظاهرشان اکتفا کرد و اگر کسی به ظاهر آنها تمسک کند مخالفت با معقول و منقول کرده و از دین خارج شده و قائل به تجسیم و تشبیه میشود. برخی موضوعاتی که در این مجلد به آن پرداخته شده است عبارتند از: -
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دين الخالص أو إرشاد الخلق إلى الدين الحق المجلد 5
نویسنده:
محمود محمد خطاب سبكی؛ محقق: امین محمود خطاب
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , حاشیه،پاورقی وتعلیق
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
المكتبة المحمودية السبكية,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
کتب کلام اهل سنت
کلیدواژههای فرعی :
ولادت پیامبر (ص) ,
نقض فتاوی وهابیت ,
بدعتهای ابن تیمیه ,
سجده سهو ,
قربانی ( عین ) ,
آداب ذبح ,
آداب نوافل ,
وهابیت (فرق اسلامی) ,
بدعتهای وهابیت ,
چکیده :
کتاب الدین الخالص او ارشاد الخلق الی الحق نوشته محمود محمد خطاب السبکی (1274 هجری قمری ـ 1352 هـ ق) از علمای مالکی مذهب الازهر میباشد که در آن دیدگاه ابنتیمیه درباره نزول خداوند به آسمان دنیا را رد کرده و ابنتیمیه را متهم به بهتان و افتراء زدن به علما و سلف میکند و تمسک به ظواهر در این موارد را مخالفت با معقول و منقول و خروج از دین قائل شدن به تشبیه و تجسیم میداند. سبکی در کتاب، آیات و روایات مربوط به صفات خبری خداوند که از متشابهات میباشند را تبیین کرده و نظرات ابنتیمیه و کسانی که فقط ظاهر آنها را اخذ میکنند و از تأویل آنها خودداری میکنند را نقد کرده و هرگونه تشبیه و تجسیم را از ساحت مقدس ربوبی را رد میکند. وی مینویسد: آنچه که ابنتیمیه در کتابش «شرح حدیث النزول» به اسحاق بن راهویه و عبدالله بن طاهر و جمهور محدثین و احمدبن حنبل نسبت داده که میگویند: خداوند به آسمان دنیا نزول میکند و عرش از او خالی نمیباشد، (این کلام ابنتیمیه) علاوه بر این که دارای تناقض میباشد، لازمه اش اثبات مکان برای خدا هست و در حالی که با ادله قطعی نقلی و عقلی بطلان آن ثابت شده است و نتیجه این ادعا، محتاج و مرکب بودن خداوند میباشد؛ لذا این کلام (ابنتیمیه) بهتان بر علما و افتراء بر سلف این امت میباشد، همچنین متشابهات را باید تأویل کرد و نباید به ظاهرشان اکتفا کرد و اگر کسی به ظاهر آنها تمسک کند مخالفت با معقول و منقول کرده و از دین خارج شده و قائل به تجسیم و تشبیه میشود. برخی موضوعاتی که در این مجلد به آن پرداخته شده است عبارتند از: -
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دين الخالص أو إرشاد الخلق إلى الدين الحق المجلد 4
نویسنده:
محمود محمد خطاب سبكی؛ محقق: امین محمود خطاب
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , حاشیه،پاورقی وتعلیق
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
المكتبة المحمودية السبكية,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
کتب کلام اهل سنت
کلیدواژههای فرعی :
نقض فتاوی وهابیت ,
بدعتهای ابن تیمیه ,
نماز قضا ,
نماز مسافر ,
نماز عیدین ,
نماز جمعه ,
نماز خوف ,
نماز مریض ,
مبطلات نماز ,
وهابیت (فرق اسلامی) ,
بدعتهای وهابیت ,
چکیده :
کتاب الدین الخالص او ارشاد الخلق الی الحق نوشته محمود محمد خطاب السبکی (1274 هجری قمری ـ 1352 هـ ق) از علمای مالکی مذهب الازهر میباشد که در آن دیدگاه ابنتیمیه درباره نزول خداوند به آسمان دنیا را رد کرده و ابنتیمیه را متهم به بهتان و افتراء زدن به علما و سلف میکند و تمسک به ظواهر در این موارد را مخالفت با معقول و منقول و خروج از دین قائل شدن به تشبیه و تجسیم میداند. سبکی در کتاب، آیات و روایات مربوط به صفات خبری خداوند که از متشابهات میباشند را تبیین کرده و نظرات ابنتیمیه و کسانی که فقط ظاهر آنها را اخذ میکنند و از تأویل آنها خودداری میکنند را نقد کرده و هرگونه تشبیه و تجسیم را از ساحت مقدس ربوبی را رد میکند. وی مینویسد: آنچه که ابنتیمیه در کتابش «شرح حدیث النزول» به اسحاق بن راهویه و عبدالله بن طاهر و جمهور محدثین و احمدبن حنبل نسبت داده که میگویند: خداوند به آسمان دنیا نزول میکند و عرش از او خالی نمیباشد، (این کلام ابنتیمیه) علاوه بر این که دارای تناقض میباشد، لازمه اش اثبات مکان برای خدا هست و در حالی که با ادله قطعی نقلی و عقلی بطلان آن ثابت شده است و نتیجه این ادعا، محتاج و مرکب بودن خداوند میباشد؛ لذا این کلام (ابنتیمیه) بهتان بر علما و افتراء بر سلف این امت میباشد، همچنین متشابهات را باید تأویل کرد و نباید به ظاهرشان اکتفا کرد و اگر کسی به ظاهر آنها تمسک کند مخالفت با معقول و منقول کرده و از دین خارج شده و قائل به تجسیم و تشبیه میشود. برخی موضوعاتی که در این مجلد به آن پرداخته شده است عبارتند از: -
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دين الخالص أو إرشاد الخلق إلى الدين الحق المجلد 3
نویسنده:
محمود محمد خطاب سبكی؛ محقق: امین محمود خطاب
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , حاشیه،پاورقی وتعلیق
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
المكتبة المحمودية السبكية,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
کتب کلام اهل سنت
کلیدواژههای فرعی :
نقض فتاوی وهابیت ,
بدعتهای ابن تیمیه ,
مکروهات نماز ,
نماز جماعت ,
نماز داخل کعبه ,
نماز وتر ,
احکام مسجد ,
وهابیت (فرق اسلامی) ,
بدعتهای وهابیت ,
چکیده :
کتاب الدین الخالص او ارشاد الخلق الی الحق نوشته محمود محمد خطاب السبکی (1274 هجری قمری ـ 1352 هـ ق) از علمای مالکی مذهب الازهر میباشد که در آن دیدگاه ابنتیمیه درباره نزول خداوند به آسمان دنیا را رد کرده و ابنتیمیه را متهم به بهتان و افتراء زدن به علما و سلف میکند و تمسک به ظواهر در این موارد را مخالفت با معقول و منقول و خروج از دین قائل شدن به تشبیه و تجسیم میداند. سبکی در کتاب، آیات و روایات مربوط به صفات خبری خداوند که از متشابهات میباشند را تبیین کرده و نظرات ابنتیمیه و کسانی که فقط ظاهر آنها را اخذ میکنند و از تأویل آنها خودداری میکنند را نقد کرده و هرگونه تشبیه و تجسیم را از ساحت مقدس ربوبی را رد میکند. وی مینویسد: آنچه که ابنتیمیه در کتابش «شرح حدیث النزول» به اسحاق بن راهویه و عبدالله بن طاهر و جمهور محدثین و احمدبن حنبل نسبت داده که میگویند: خداوند به آسمان دنیا نزول میکند و عرش از او خالی نمیباشد، (این کلام ابنتیمیه) علاوه بر این که دارای تناقض میباشد، لازمه اش اثبات مکان برای خدا هست و در حالی که با ادله قطعی نقلی و عقلی بطلان آن ثابت شده است و نتیجه این ادعا، محتاج و مرکب بودن خداوند میباشد؛ لذا این کلام (ابنتیمیه) بهتان بر علما و افتراء بر سلف این امت میباشد، همچنین متشابهات را باید تأویل کرد و نباید به ظاهرشان اکتفا کرد و اگر کسی به ظاهر آنها تمسک کند مخالفت با معقول و منقول کرده و از دین خارج شده و قائل به تجسیم و تشبیه میشود. برخی موضوعاتی که در این مجلد به آن پرداخته شده است عبارتند از: -
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دين الخالص أو إرشاد الخلق إلى الدين الحق المجلد 2
نویسنده:
محمود محمد خطاب سبكی؛ محقق: امین محمود خطاب
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , حاشیه،پاورقی وتعلیق
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
المكتبة المحمودية السبكية,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
کتب کلام اهل سنت
کلیدواژههای فرعی :
اذان و اقامه ,
نقض فتاوی وهابیت ,
بدعتهای ابن تیمیه ,
نماز ,
ارکان نماز ,
شرایط نماز ,
احکام وقت نماز ,
آداب نماز ,
وهابیت (فرق اسلامی) ,
تارک نماز ,
بدعتهای وهابیت ,
چکیده :
کتاب الدین الخالص او ارشاد الخلق الی الحق نوشته محمود محمد خطاب السبکی (1274 هجری قمری ـ 1352 هـ ق) از علمای مالکی مذهب الازهر میباشد که در آن دیدگاه ابنتیمیه درباره نزول خداوند به آسمان دنیا را رد کرده و ابنتیمیه را متهم به بهتان و افتراء زدن به علما و سلف میکند و تمسک به ظواهر در این موارد را مخالفت با معقول و منقول و خروج از دین قائل شدن به تشبیه و تجسیم میداند. سبکی در کتاب، آیات و روایات مربوط به صفات خبری خداوند که از متشابهات میباشند را تبیین کرده و نظرات ابنتیمیه و کسانی که فقط ظاهر آنها را اخذ میکنند و از تأویل آنها خودداری میکنند را نقد کرده و هرگونه تشبیه و تجسیم را از ساحت مقدس ربوبی را رد میکند. وی مینویسد: آنچه که ابنتیمیه در کتابش «شرح حدیث النزول» به اسحاق بن راهویه و عبدالله بن طاهر و جمهور محدثین و احمدبن حنبل نسبت داده که میگویند: خداوند به آسمان دنیا نزول میکند و عرش از او خالی نمیباشد، (این کلام ابنتیمیه) علاوه بر این که دارای تناقض میباشد، لازمه اش اثبات مکان برای خدا هست و در حالی که با ادله قطعی نقلی و عقلی بطلان آن ثابت شده است و نتیجه این ادعا، محتاج و مرکب بودن خداوند میباشد؛ لذا این کلام (ابنتیمیه) بهتان بر علما و افتراء بر سلف این امت میباشد، همچنین متشابهات را باید تأویل کرد و نباید به ظاهرشان اکتفا کرد و اگر کسی به ظاهر آنها تمسک کند مخالفت با معقول و منقول کرده و از دین خارج شده و قائل به تجسیم و تشبیه میشود. برخی موضوعاتی که در این مجلد به آن پرداخته شده است عبارتند از: -
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دين الخالص أو إرشاد الخلق إلى الدين الحق المجلد 1
نویسنده:
محمود محمد خطاب سبكی؛ محقق: امین محمود خطاب
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , حاشیه،پاورقی وتعلیق
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
المكتبة المحمودية السبكية,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
کتب کلام اهل سنت
کلیدواژههای فرعی :
تیمم ,
01. خداشناسی (کلام) ,
پیامبر شناسی ,
نقض فتاوی وهابیت ,
بدعتهای ابن تیمیه ,
طهارت ,
وضو ,
غسل ,
آداب طهارت ,
وهابیت (فرق اسلامی) ,
بدعتهای وهابیت ,
چکیده :
کتاب الدین الخالص او ارشاد الخلق الی الحق نوشته محمود محمد خطاب السبکی (1274 هجری قمری ـ 1352 هـ ق) از علمای مالکی مذهب الازهر میباشد که در آن دیدگاه ابنتیمیه درباره نزول خداوند به آسمان دنیا را رد کرده و ابنتیمیه را متهم به بهتان و افتراء زدن به علما و سلف میکند و تمسک به ظواهر در این موارد را مخالفت با معقول و منقول و خروج از دین قائل شدن به تشبیه و تجسیم میداند. سبکی در کتاب، آیات و روایات مربوط به صفات خبری خداوند که از متشابهات میباشند را تبیین کرده و نظرات ابنتیمیه و کسانی که فقط ظاهر آنها را اخذ میکنند و از تأویل آنها خودداری میکنند را نقد کرده و هرگونه تشبیه و تجسیم را از ساحت مقدس ربوبی را رد میکند. وی مینویسد: آنچه که ابنتیمیه در کتابش «شرح حدیث النزول» به اسحاق بن راهویه و عبدالله بن طاهر و جمهور محدثین و احمدبن حنبل نسبت داده که میگویند: خداوند به آسمان دنیا نزول میکند و عرش از او خالی نمیباشد، (این کلام ابنتیمیه) علاوه بر این که دارای تناقض میباشد، لازمه اش اثبات مکان برای خدا هست و در حالی که با ادله قطعی نقلی و عقلی بطلان آن ثابت شده است و نتیجه این ادعا، محتاج و مرکب بودن خداوند میباشد؛ لذا این کلام (ابنتیمیه) بهتان بر علما و افتراء بر سلف این امت میباشد، همچنین متشابهات را باید تأویل کرد و نباید به ظاهرشان اکتفا کرد و اگر کسی به ظاهر آنها تمسک کند مخالفت با معقول و منقول کرده و از دین خارج شده و قائل به تجسیم و تشبیه میشود. برخی موضوعاتی که در این مجلد به آن پرداخته شده است عبارتند از: -
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فواكه العذاب فى معتقد الشيخ محمد بن عبدالوهاب (فى الصفات)
نویسنده:
حمد بن ناصر آل معمر؛ مقدمه نویس: عبدالله بن عبدالمحسن تركی؛ محقق: عبدالرحمن بن عبدالله ترکی
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
لبنان/ بیروت: مؤسسة الرسالة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
وهابیت (فرق اسلامی)
کلیدواژههای فرعی :
01. خداشناسی (کلام) ,
صفات الهی ,
نقض فتاوی وهابیت ,
آیات صفات الهی ,
توحید از دیدگاه وهابیت ,
شبهات وهابیت بر علیه شیعه ,
انتقادات وارد بر وهابیت ,
رد عقاید وهابیت ,
عقائد وهابیت ,
پاسخ به شبهات وهابیت ,
صفات الهی در حدیث ,
بدعتهای وهابیت ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
كتاب البحث عن أدلة التكفير و التفسيق
نویسنده:
اسماعیل بن احمد بستی؛ محقق: ویلفرد مادلونگ؛ مقدمه نویس: زابینه اشمیتکه
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
تهران: مرکز نشر دانشگاهی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
وهابیت (فرق اسلامی)
,
فاقد چکیده
کلیدواژههای فرعی :
نقض فتاوی وهابیت ,
شرک ,
ملحدان ,
شبهات وهابیت بر علیه شیعه ,
توسل در وهابیت ,
هستی شناسی سلفی ,
روش شناسی سلفی گری ,
خداشناسی سلفی گری ,
دین شناسی سلفی گری ,
انسان شناسی سلفی گری ,
شرک وهابیت ,
بدعتهای وهابیت ,
شابک (isbn):
964-01-1126-0
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ولايتان التكوينية و التشريعية عند الشيعة و اهل السنة : مقاربات في المنهج و المفهوم
نویسنده:
محمدعلي حلو
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
عراق/ کربلاء: العتبة الحسينية المقدسة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
نقض فتاوی وهابیت ,
عقاید اهل سنت ,
عقاید شیعه ,
ولایت تشریعی الهی ,
تقریب بین مذاهب ,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات ,
علت ولایت تکوینی ,
سلفیه (فرق اسلامی) ,
وهابیت (فرق اسلامی) ,
شبهات وهابیت بر علیه شیعه ,
شبهات ولایت تکوینی ,
گونههای ولایت تشریعی ,
ولایت تشریعی اثباتی ,
اعمال ولایت تکوینی ,
قلمرو ولایت تکوینی ,
منشا ولایت تکوینی ,
مراتب ولایت تکوینی ,
ولایت تشریعی پیامبر(ص) ,
ولایت تشریعی ائمه(ع) ,
کد کنگره:
BP223/8/و8ح8
چکیده :
الولايتان التكوينية و التشريعية عند الشيعة و أهل السنة مقاربات في المنهج و المفهوم، اثر سید محمدعلی حلو، کتابی است پیرامون ولایت تکوینی و تشریعی میان شیعه و اهل سنت و بررسی نکات مشترک میان هر دو دیدگاه. کتاب با مقدمه مؤلف آغاز و مطالب در دو بخش تنظیم شده است. نویسنده با استفاده از آیات و روایات، در ابتدا به تعریف و تشریح ولایت تکوینی پرداخته و قرائتهای مختلف را مطرح نموده و سپس ولایت تشریعی را توضیح داده و ضمن اشاره به اقسام آن، نظر شیعه و اهل سنت را در مورد آن بررسی کرده است. در مقدمه، به بیان این نکته پرداخته شده است که مباحث مربوط به مبحث ولایت در فقه اسلامی، از مهمترین مباحثی شمرده میشود که اهتمام ویژهای را در احادیث نبوی و آیات قرآنی، به خود اختصاص داده است؛ بهگونهای که بهروشنی و وضوح، نشانهها و علائم ولایت معصوم(ع) را میتوان در آنها یافت؛ چه اینکه معصوم پیامبر(ص) باشد یا خلیفه و جانشین منصوب از طرف وی. نویسنده پیش از پرداختن به مطالب کتاب، به بحث از امکان علم غیب نزد ائمه اهلبیت(ع) پرداخته و علت انکار آن را از سوی سلفیها خاطرنشان شده و اجمالا پارهای از عقاید و تفکرات آنان در زمینه توحید و شرک را به چالش کشیده است. وی سپس از واقعه غدیر خم و اجتماع هزاران نفری مسلمانان در آن روز و در آن شرایط سخت در صحرای میان مکه و مدینه به امر پیامبر(ص)، یاد کرده و آیات مربوط به این واقعه و اکمال دین همراه با شأن نزول و روایاتی را که در ذیل آنها صادر شده تشریح نموده و خاطرنشان کرده که همه اینها بدین منظور بوده که پیامبر(ص) به امر خداوند ولایت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب(ع) را به مردم اعلام نماید. نویسنده در بحث تقسیم ولایت مینویسد: ولایت به دو قسم تقسیم میشود: قسمی از آن متعلق به عالم ملک و ملکوت و تکوین بوده و «ولایت تکوینی» نام دارد و قسمی دیگر، مربوط به وضع تشریعی و عالم تشریع بوده و «ولایت تشریعی» نام گرفته است. بخش اول کتاب، به مباحث مربوط به ولایت تکوینی اختصاص یافته است. نویسنده در ابتدای این بخش، به این نکته اشاره دارد که کسی معتقد نیست که امور عالم، خارج از اراده باری تعالی میباشد، بلکه سرچشمه و منشأ تمامی امور، خداوند بوده و کسی این امر را انکار نخواهد کرد جز متکبران و معاندان؛ اما بااینحال، امکان این امر نیز وجود دارد که خداوند، بعضی از بندگان خویش را تکریم نموده و برخی از امور را به ایشان تفویض نماید تا در برخی از امور، به قدرت و اذن و اراده او، تصرف نمایند و این همان کرامت اولیاء الله و محبان خداست که در موارد متعددی، در قرآن کریم، بدان اشاره شده است که از جمله آنها عبارتند از: - ماجرای انتقال تخت بلقیس توسط عاصف بن برخیا؛ - زنده شدن پرندگان به درخواست حضرت ابراهیم(ع)؛ - زنده شدن مردگان توسط حضرت عیسی(ع). نویسنده در ادامه، به مباحث مربوط به ولایت تکوینی و پیامدهای سیاسی آن و نیز مشکل معرفتشناختی مدرنیته پرداخته و به این سؤال پاسخ داده است که آیا ولایت تکوینی به معنای اعجاز میباشد یا نه. قرائت عرفانی ولایت تکوینی در مفهوم شیعی (تفاوت میان ولایت و نبوت از دیدگاه عارفان)؛ مباحث ریشهای ولایت تکوینی در مفهوم اهل سنت (مساوی بودن ولایت تکوینی با معجزه در مفهوم اهل سنت) و بررسی نظریات بزرگانی چون تفتازانی، شهرستانی و آلوسی و قرائت تجربی ولایت تکوینی و علم حدیث، از جمله مباحث مطرحشده در این بخش میباشد. در بخش دوم، به مباحث مربوط به ولایت تشریعی پرداخته شده است. نویسنده ابتدا به بررسی دلیل ولایت تشریعی نزد شیعه امامیه (که عبارت است از اینکه پیامبر(ص) در حدیث معروف ثقلین، کتاب خدا و اهلبیت(ع) را قرین و همراه یکدیگر معرفی نمود که تا قیامت از یکدیگر جدا نخواهند شد و تمسک به آن دو مایه نجات و رستگاری و تخلف از آنها، مایه گمراهی و ضلالت است و این اشاره پیامبر(ص) به عدم افتراق و جدایی این دو از یکدیگر، دلیل است بر ملازمت آن دو با هم و هر نوع خللی بر یکی، مساوی است با خلل بر دیگری و از آنجا که قرآن، کلام باری تعالی بوده و باطلی در آن راه نخواهد داشت و نیز معصوم و مصدر احکام الهی است، پس ناگزیر عترت نیز چنین میباشند) پرداخته است. و جعل تشریعی و حق تشریع را توضیح داده. و سپس شبهات مطرحشده در این زمینه را تحت عناوین وحدانیت خداوند، غلو و... مورد بحث و بررسی قرار داده است. و سرانجام، اقسام ولایت تشریعی را توضیح داده است که شامل دو قسم زیر میباشد: - تفویض بعضی از احکام به پیامبر(ص) از سوی خداوند؛ - رعایت سیاست مردمان و جامعه از طرف پیامبر(ص). در پایان، به توضیح، بررسی و نقد دیدگاه اهل سنت پیرامون ولایت تشریعی پرداخته شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بين الشيعة و اهل السنة
نویسنده:
سليمان دنيا؛ گردآورنده: هادی خسروشاهی
نوع منبع :
کتاب , حاشیه،پاورقی وتعلیق
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
تهران: المجمع العالمي للتقريب بين المذاهب الاسلامية,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید اسلامی
,
فاقد چکیده
کلیدواژههای فرعی :
انسجام اسلامی ,
نقض فتاوی وهابیت ,
عقاید اهل سنت ,
عقاید شیعه ,
تقریب مذاهب اسلامی ,
راهکارهای تقریب ,
آثار وحدت اسلامی ,
همگرایی امت اسلامی ,
توحید از دیدگاه وهابیت ,
دین شناسی سلفی گری ,
اندیشهی سلفی گری ,
بدعتهای وهابیت ,
شابک (isbn):
978-964-167-024-7
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
تعداد رکورد ها : 206
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید