مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
01. خداشناسی (کلام)
احکام خداشناسی
ادله توحید (کلام)
اسمای الهی
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
توحید (علم توحید)
صفات الهی
معرفت تنزیهی خدا Apophatic theology
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
تعداد رکورد ها : 1282
عنوان :
عبادت ما برای خود ماست، یعنی چه؟ این مسئله با عبادت برای خدا چگونه قابل جمع است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
پاسخ تفصیلی:
پاسخ به آنچه در سؤال آمده است، می تواند در دو بخش تنظیم گردد: یک. گرچه عبادت ها آثاری دارند، اما معصومین (ع) به این آثار چشم ندوخته اند و انگیزه آنان از عبادات، فقط و فقط خدا است و خدا را برای خدا می خواهند نه برای خود. برای توضیح این پاسخ، توج
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توحید در عبادت
,
01. خداشناسی (کلام)
,
مراتب توحید
,
عبادت خدا
کلیدواژههای فرعی :
هدف فعل الهی ,
هدف اصلی عبادات ,
آثار عبادت ,
هدف فاعل ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دلیل عقلی یگانگی خدا چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
"توحید" یکی از مهم ترین اصول دین اسلام، بلکه ادیان ابراهیمی به شمار می آید. توحید در لغت به معنای یکی دانستن و در اصطلاح اهل کلام، یگانه دانستن و یکتا شمردن حق تعالی است و در نقطه مقابل آن، شرک به خدا قرار دارد که قرآن مجید از آن به عنوان ظلم عظ
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
یگانگی خدا
,
01. خداشناسی (کلام)
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
صفات الهی
,
براهین توحید(حکمت نظری)
,
صفات ذاتیه ( الهی )
کلیدواژههای فرعی :
برهان نظم (اثبات خدا) ,
توحید ذاتی ,
توحید افعالی(کلام) ,
توحید در مالکیت ,
توحید در حاکمیت ,
برهان نفی ترکیب ,
مراتب توحید ,
توحید صفاتی(اخلاق) ,
توحید عبادی(اخلاق) ,
برهان وحدت ,
برهان وحدت انبیاء ,
برهان نفى شبیه ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
با توجه به اینکه خداوند دیده نمیشود؛ چرا حضرت موسى(ع) تقاضاى رؤیت خدا نمود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ به این سؤال را از دو دیدگاه میتوان مطرح نمود: یک. دیدگاه کلامى در علم کلام ثابت شده است که خداوند دیده نمیشود؛ زیرا چیزى اگر بخواهد دیده شود باید مادى و جسم باشد، مکان داشته باشد، در جهت خاص باشد، شعاعى از آن به چشم برسد تا دیده شود، و مسلّم ا
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
صفات الهی
,
رؤیت خدا
,
صفات ذاتیه ( الهی )
کلیدواژههای فرعی :
رویت خدا ,
قوم بنی اسرائیل ,
توبه موسی(ع) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
با توجه به اینکه خداوند عالم على الاطلاق است، غرض از امتحانات الهى چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
امتحان از طرف خدا براى کشف مجهول نیست؛ چون او به همه چیز عالم است، اما این سنت الهى، مبتنى بر یک سنت تکوینى است و آن سنت تکوینى، عبارت است از: سنت هدایت عامه الهیه از آن جهت که با موجودات مکلّف نظیر انسان ارتباط دارد. خداوند چند گونه هدایت دارد: 1. ه
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
امتحان الهی
,
عدل الهی
,
عالم على الاطلاق
کلیدواژههای فرعی :
علم الهی ,
تقدیر ,
فتنه و ابتلا ,
ابتلا ,
چگونگی علم خدا به موجودات ,
علم خداوند ,
هدایت خاص الهی ,
هدایت تکوینی ,
صفات خدا ,
قدر ,
هدایت عام الهی ,
امتحان عبودیت ,
امتحان و سنت های الهی ,
خواست تکوینى ,
خواست تشریعی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش فطرت در تعالی انسان از دیدگاه حکمای متعالیه معاصر (شهید مطهری و آیتالله جوادی آملی)
نویسنده:
زینب یوسفی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین
,
غریزه
,
غریزه
,
01. خداشناسی (کلام)
,
فطرت(کلام)
,
معاد(کلام)
,
انسان
,
معارف اسلامی
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
معاد(فلسفه)
,
خداشناسی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
آیت اله جوادی آملی
,
تعالی
,
درباره مرتضی مطهری
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
یکی از مباحث بسیار مهم و ارزشمند کلامی و فلسفی، بحث فطرت است. انسان این اعجوبه ی خلقت، بر فطرت آفریده شده و سرشتی روحانی و معنوی دارد. ارتباط این دو مقوله ی عظیم آفرینش، رابطه ی معناداری است که ما را به تأمّل و تعمّق فراوانی وا می دارد.در این پژوهش، بر تبیین ویژگی ها، متعلّقات و مصادیق امور فطری و بررسی مجموعه ی معارف دین و سرانجام تأثیر عمیق آن در تعالی انسان پافشاری شده است.عمده ی بحث های این رساله مبتنی بر نظریه های حکمت متعالیه است که دارای آراء برتر تئوریک در خصوص فطرت و نیز ارتباط آن با تعالی روحی انسان می باشد. به ویژه در سراسر این پژوهش، استناد ما- بیشتر- به نظرات دو اندیشمند وارسته ی معاصر(شهید مطهری و آیت الله جوادی آملی)در تبیین موضوعات مورد بحث می باشد، از آن جهت که آثار آنان در موضوع این تحقیق، در دسترس تر و آرای ایشان به روزتر و قابل فهم تر برای دانش پژوهان بوده است.هدف اصلی این رساله، پس از بررسی مباحث مربوط به اثبات مبدأ و معاد در موضوع فطرت، با استناد به آیات قرآن وروایات اسلامی، نقش آن در تعالی انسان، از دیدگاه اندیشمندان یاد شده می باشد.برای انجام آن، تحقیق جامعی در معنای لغوی و اصطلاحی فطرت صورت گرفته و از منظر قرآن و روایات به نتایج قابل قبولی دست یافته است. در قسمتی از مقاله به تفاوت ها و شباهت های معنای واژه فطرت با وا ژه هایی چون غریزه، طبع، صبغه و حنیف پرداخته و ویژگی های امور فطری و نقش فطرت را در تربیت و هدایت انسان روشن ساخته است.این تحقیق بر اساس روش کتابخانه ای و مراجعه به منابع و گردآوری اطلاعات و فیش برداری، همراه تجزیه و تحلیل اطلاعات گردآوری شده انجام شده و آنگاه با روش توصیفی تدوین و نگارش یافته است
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی انسان شناسی استاد مطهری و آیه الله جوادی آملی
نویسنده:
علی یوسفزادگان جهرمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اختیار
,
03. انسان شناسی Human nature
,
01. خداشناسی (کلام)
,
فطرت(کلام)
,
اختیار
,
خلافت الهی
,
کمال
,
انسان کامل (کلام)
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
خداشناسی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
آیت اله جوادی آملی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
انسان شناسی ضروریترین شناخت برای آدمی محسوب میشود، زیرا با شناخت انسان هست که آدمی هم به شناخت خدا راه پیدا میکند و هم به شناخت هستی میرسد، البته این شناخت هم به اندازه ظرفیت وجودی هر انسان و به مقدار علم و عمل او حاصل میشود. در این پایان نامه سعی بر آن شده است که انسان شناسی از دیدگاه استاد شهید مطهری و استاد جوادی آملی بررسی شده و برخی از دیدگاههای مهم و قابل بحث در آن با هم تطبیق داده شود. سیر بحث چنین اقتضا میکرد که بحث از معرفت نفس و فطرت که از جان و نهاد خود آدمی سرچشمه میگیرد شروع شده و هنگامی که انسان خود را شناخت، به دنبال راهنما و راهبری خواهد بود که راه مستقیم را به او نشان دهد و او را در رسیدن به مقصد نهایی و کمال انسانی یاری کند و الگوی کامل انسانیت برای او باشد. بعد از بحث انسان کامل، بحث کمال انسان و اختیار و چگونگی رسیدن به کمال با تکیه بر اهمّیت علم و معرفت و با تکیه بر توشه عمل و اخلاص مطرح گشته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
لطفاً به مقاله «برهان نظم از منظر شهید مطهری» که شبهاتی در مورد عقلانی بودن برهان نظم از دیدگاه شهید مطهری را مطرح نموده است پاسخ دهید.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
برهان نظم از زمره براهین سهل و ممتنع از حیث معرفتی در ساحت معرفت تجربی و فلسفی است اگر چه به دلیل ماهیتی که دارد و آن ماهیت،حکایت از هماهنگی اجزاء یک مجموعه و غایت مشترک می نماید از روشن ترین و همگانی ترین براهین اثبات تعلق جهان طبیعت به ماورای طبیع
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
برهان نظم
,
ادله عقلی
,
براهین خداشناسی
,
اثبات وجود خدا
,
درباره مرتضی مطهری
کلیدواژههای فرعی :
خداشناسی ,
اثبات وجود خدا ,
شناخت خدا ,
برهان اثبات وجود خدا ,
برهان نظم (اثبات خدا) ,
براهین اثبات واجب ,
نقد برهان نظم ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا ضرورت انجام کارها بهوسیله خداوند به معنای تعیین تکلیف برای او نیست؟!
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
متکلمان عدلیه (امامیه و معتزله) بر اساس دلایل و اصول خود، صدور بعضی از افعال را از خداوند واجب و ضروری میدانند. عدهای گمان بردهاند که این بیان متکلمان، مساوی با تکلیف کردن چیزی بر خدا و مجبور کردن او بر انجام یک کار است؛ بدین سبب از آوردن چنین تع
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
صفات الهی
,
افعال واجب(حکمت نظری)
,
توحید افعالی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
توحید ذاتی
,
صفات ذاتیه ( الهی )
کلیدواژههای فرعی :
وجوب علی الله ,
احکام وجوب ,
ضرورت ,
وجوب عن الله ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا شناخت خدا براى بشر ممکن است؟ تا چه حدى و ارزش این شناخت چقدر است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
براى پاسخگویى به این سؤال، در بدو امر باید ابزار شناخت معرفى گردند. ابزار شناخت عبارتند از: حس و عقل و قلب. حواس ظاهرى، صرفاً با عوارض و ظواهر اشیا سر و کار دارند و به عمق آنها نفوذ نمیکنند و علیرغم گستردگى و کثرت معرفتهایى که به انسان میدهند، ا
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
صفات الهی
,
شناخت خدا
کلیدواژههای فرعی :
شناخت حصولی خدا ,
شناخت حضوری خدا ,
مراتب شناخت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و نقد نظریه های «کلام جدید و نسبت آن با کلام قدیم»
نویسنده:
محمد محمدرضایی، حسین حجت خواه
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
پردیس قم دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کلام جدید
,
کلام قدیم
,
01. خداشناسی (کلام)
,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع)
,
2. اصطلاحنامه مسایل جدید کلامی current debates in Kalam
,
شخصیت ها
,
13. علم کلام
کلیدواژههای فرعی :
عبد الرحمان بن محمد ابن خلدون ,
مرتضی مطهری ,
تجدد ,
خداشناسی ,
مسائل کلامی ,
الهیات جدید ,
دین شناسی ,
تفتازانی ,
مبانی معرفت دینی ,
متکلم ,
سید احمد خان هندی ,
تجدد در تعیین مرز شریعت ,
نظام نوین کلامی ,
تجدد در موضوع کلام ,
تجدد در فضای فرهنگی ,
تجدد در مبانی معرفت دینی ,
محمد مجتهد شبستری ,
تجدد تجربه دینی ,
تحول معارف بشری ,
تجدد در روش ,
تجدد در مسائل و مبانی ,
تجدد در انگیزه متکلمان ,
تجدد نحله های کلامی ,
شبهات کلامی ,
نسبت = رابطه = ارتباط = ربط ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
شاپا (issn):
2008-7063
چکیده :
امروزه تعیین مرزهای علوم و مشخص کردن وزن دانش های نوپیدا، به عنوان علم جدید یا ادامة همان علم سابق، امری ناگزیر است. در مورد کلام قدیم و کلام جدید و رابطه آنها با یکدیگر، دیدگاه های گوناگونی میان اندیشمندان معاصر مطرح شده است. از یک سو، برخی آنها را دو علم جداگانه با دو هویت معرفتی مستقل می دانند که در همه اضلاع-حتی در موضوع و غایت - متفاوت اند و در نتیجه، تفاوت ماهوی دارند و از سوی دیگر، بیشتر دانشوران تفاوتی ماهوی میان آن دو قائل نیستند و کلام جدید را دنباله کلام قدیم و مرحله کمالی و تحول یافته آن، در برخی یا تمام اضلاع معرفتی می دانند. این پژوهش، با تأکید بر تفاوت میان کلام جدید و الاهیات جدید و خاستگاه متفاوت آن دو، با واکاوی و نقد رهیافت های کلام جدید، آنها را به شیوه ای علمی و منطقی بررسیده و کوشیده است نظریه ای را که در این بزنگاه به صواب نزدیک تر است بیابد. در نهایت، حاصل این کوشش، برگزیدن نظریه یکسان انگاری ماهویِ کلام جدید و کلام قدیم، با محوریت تجدد در برخی اضلاع معرفتی آن، بوده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 34
مشخصات اثر
ثبت نظر
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
تعداد رکورد ها : 1282
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید