مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه عرفان
تاریخ عرفان
روانشناسی عرفان
عارفان
عرفان اسلامی
عرفان تطبیقی
عرفان شرقی
عرفان مسیحی
عرفان های نوظهور
عرفان یهودی
فلسفه عرفان (فرا عرفان)
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
تعداد رکورد ها : 1265
عنوان :
بررسی تطبیقی عشق از منظر حافظ و افلاطون
نویسنده:
طیبهالسادات طبائی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
افلاطون
,
عشق
,
حافظ (اسماء افعال الهی)
,
محبت الهی
,
نقد کتاب
,
اصطلاحنامه عرفان
,
هنر و علوم انسانی
,
حافظ، شمسالدین محمد
چکیده :
از جمله مفاهیمی که در تمامی اعصار توجه آدمی را به خود جلب کرده و او را به تدبّر، تعمّق و تلاش جهت تفسیر و تأویل آن واداشته است، مفهوم "عشق" میباشد. افراد زیادی در طول تاریخ در خصوص عشق سخن گفتهاند، اما در آن میان نام افلاطون به عنوان نخستین فیلسوفی که عشق را مورد تفحص قرار داده و شهرت جهانی مفهوم "عشق افلاطونی" را تا ابد از آن خویش ساخته و نیز نام حافظ که در جهان اسلام و ادب پارسی از بزرگترین صاحب نظران در باب عشق بوده و بیش از هر موضوع دیگر اشعار خویش را بر پایهی عشق بنا نهاده است، درخششی چشم گیر دارد. ما نیز در این رساله به بررسی دیدگاه این دو شخصیت بزرگ در خصوص عشق و مقایسه و مقارنهی آنها جهت نمایاندن نقاط اشتراک و افتراق آنها پرداختهایم. برای این هدف، نخست ما هر یک را به طور جداگانه از نظر فضای فکری و فرهنگی جامعهی عصر خودشان مورد بررسی قرار داده و با تعمّق در آثارشان (در مورد افلاطون مکالمهی "مهمانی" و "فایدروس" و در مورد حافظ، "دیوان غزلیات" او) خصایص عشق را از منظر آنها دسته بندی کردیم و سپس در فصل آخر برای فهم هر چه عمیقتر، به مقایسه و بیان شباهتها و تفاوتهای دیدگاه آنها پرداختیم. آنچه به عنوان نتیجهی مقایسات حاصل آمد، وجود شباهتهای فراوان میان اقوال و عقاید این دو فیلسوف و عارف بزرگ بود؛ چیزی که می-توان آن را سخن گفتن از حقیقتی واحد با بیان و کلام متفاوتِ برخاسته از فاصلهی زمانی، زبانی، فرهنگی و مذهبی آنها دانست.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فرهنگ مصطلحات عرفانی – حکمی ویژهی سید حیدر آملی در جامعالاسرار و منبعالانوار و مقایسه با مثنوی شریف مولانا
نویسنده:
لیلا نعمتی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مثنوی مولانا
,
حکمت
,
اصطلاحشناسی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
هنر و علوم انسانی
,
مثنوی (کتاب)
,
جامع الاسرار و جامع الانوار
,
آملی، حیدربن علی
,
جامعالاسرار و منبعالانوار (کتاب)
چکیده :
یکی از مهمترین و تأثیرگذارترین جنبههای فکری در حوزهی ادبیات ایران و اسلام،آموزههای حکمی و مفاهیم عرفانی است که تلفیق این دو موضوع از قرن هفتم هجری به بعد به ویژه با ظهور بزرگانی همچون مولاناجلالالدین بلخی و سید حیدر آملی به اوج اعتلاء میرسد.سیدحیدر آملی شخصیتی است در ملتقای عقل، نقل و شهود بلکه جامع اندیشهای علمی و قدرتمند و شهودی روشن و قابل اثبات با ابزار عقل و نقل در برابر شخصیتی که از جهت هرم فکری و کمال معنوی با یکدیگر همانندی مینمایند، مولانا نیز از عقل، نقل و شهود به کمال برخوردار است، وی در سیر اندیشهی خویش همیشه با استفاده از آیات الهی عقل و شهود خود را تفسیر و توجیه میکند.در این پژوهش سعی بر آن بوده تا با تکیه بر دو اثر برجستهی جامعالاسرار و منبع الانوار از سید حیدر آملی و مثنوی معنوی مولوی، ضمن استخراج و شرح اصطلاحات عرفانی- حکمی، از راه مقایسه، وجوه اشتراک و امتیاز این دو اثر و نیز افق فکری ودیدگاه معرفتی دو تن از بزرگان عالم بازنمایی شود. همچنین انتظار میرود از راه شناخت و تبیین کلید واژههای عرفانی این دو کتاب با مطالعات تطبیقی و بینامتنی بتوان به روابط پیچیدهی تجربهها و تعبیر در حوزهی عرفان و نیز حل عقدههای معنایی در آثار عرفانی نائل آمد.فصل اول رساله به مقدمه و کلیات بحث همچون اهمیت، پیشینه، اهداف و روش تحقیق اختصاص دارد؛ فصل دوم مروری است کلی بر عرفان و تصوف و بیان ویژگیهای اجمالی هر یک؛ در فصل سوم و چهارم به ترتیب شرح احوال و آثار و عقاید سیدحیدر آملی و جلالالدین محمد مولوی آمده است؛ فصل پنجم قسمت اصلی و بخش اعظم رساله است که در قالب 72 مدخل به طرح و شرح اصطلاحات عرفانی و حکمی اختصاص دارد؛ در فصل ششم که بخش پایانی است هم به نتیجهگیری از مباحث و جمعبندی مطالب پرداخته شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأثیر احیاءالعوم الدین امام محمد غزالی بر بوستان و گلستان سعدی
نویسنده:
مریم غفوریان
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ادبیات تطبیقی
,
فضایل اخلاقی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
هنر و علوم انسانی
,
احیاء علومالدین (کتاب)
,
سعدی، مصلحبن عبدالله
,
قرن هفتم هجری قمری
,
بوستان (کتاب)
,
غزالی، احمدبن محمد
,
گلستان (کتاب)
چکیده :
ادبیات ایرانزمین آنگاه که به قلههای خود مینگرد، شاید بیش از ده نفر را مد نظر خودنداشته باشد. بیتردید فردوسی، خیام، عطار، سنایی، مولوی، نظامی، سعدی و حافظ بخشی از این قلههای بلند پارسی و فرهنگ جهانیاند. در این میان، شیخ اجل – سعدی- نظر به مسافرتهای دور و دراز در مصر، عراق و شام با اندیشههای نظریهپرداز بزرگ جهان اسلام – امام محمد غزالی – و آثار وی در نهایت نیکویی آشنا میشود. و حتی کار به جایی میرسد که در نظامیه بغداد کسب ادرار از طریق تدریس کتاب ارزشمند احیاءعلومالدین غزالی مینماید. این موضوعمنظر ادبیات تطبیقی فرانسوی تأثیرپذیری مستقیم سعدی از افکار و اندیشههای غزالی است. علیالخصوص اندیشههای اخلاقی و عرفانی در این پایاننامه، موضوع تأثیرپذیری شیخ اجل از افکار، آثار، اندیشه-های وی فراخور وقت و حوصلهی فراوان میباشد. همچنین به تأثیرپذیری سعدی از غزالی در دو اثر جاودانش، یعنی بوستان و گلستان و به موارد فراوانی از این تأثیرپذیری اشاره کردهایم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی زبانی و مفهومی بهگودگیتا(همراه با مباحث تطبیقی در عرفان ایران)
نویسنده:
مهدی علایی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
زبان
,
واژگان
,
نگرش زبانی
,
باستان شناسی
,
mysticism
,
اصطلاحنامه عرفان
,
دین هندو
,
Language
,
hinduism
,
language attitudes
چکیده :
چکیده ندارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسه ی تطبیقی دیدگاه های عرفانی ملامتیان و کیش مانی
نویسنده:
امین نژادسبهانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
اسطوره
,
بشر
,
تابع هدف
,
mysticism
,
اصطلاحنامه عرفان
,
mankind
,
قاب خمشی
,
لولای خمیری
چکیده :
موضوع این پژوهش «مقایسه تطبیقی دیدگاه های عرفانیملامتیان و کیش مانی» است. در این تحقیق سعی شده است با مراجعه به منابع مختلف به بررسی شیوه ی عرفانی مانویان و ملامتیان پرداخته شود. از آنجایی که تصوف از شیوه های مختلف عرفانی بهره جسته است. تأثیر ادیان مختلف در برخی از فرقه های آن قابل ملاحظه است از جمله در فرقه ی ملامتیه تشابهاتی میان آراء و عقاید این گروه از صوفیان و آیین مانی وجود دارد. این تألیف شامل شش فصل می باشد. فصل اول به شرح حال مانی و همچنین سیر گسترش مانویت می پردازد. در فصل دوم سعی شده است اصول اعتقادی مانویان ارئه شده و مورد بررسی قرار گیرند. فصل سوم حاوی مطالبی راجع به ریشه های آیین مانی است و در فصل چهارم تاریخچه تصوف و عقاید فرقه ی ملامتیه گنجانده شده است. پس از این فصل، در فصل پنجم به فرقه ی قلندریه پرداخته شده و در پایان،در فصل ششم، اشتراکات تصوف، ملامتیه و قلندریه با مانویت بررسی شده اند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی دو منظومهی «منطق الطیر» و«الهینامه» از دیدگاه عرفانی
نویسنده:
اقدس درخشان کیوی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انسان
,
عطار
,
نمادآفرینی
,
اصطلاحنامه تصوف
,
اصطلاحنامه عرفان
,
منطقالطیر
,
عطار، محمد بن ابراهیم
,
هنر و علوم انسانی
,
تمثیل (ادبیات)
,
الهی نامه (کتاب)
چکیده :
در این پژوهش با توجه به موضوع این پایاننامه «بررسی تطبیقی دو منظومه «منطقالطیر» و «الهینامه» از دیدگاه عرفانی»، با نگاه به تحولات فکری و اجتماعی و دوران بحرانزای روزگار عطار در اثر حمله غز و مغول و اینکه کتاب الهینامه پیش از منطقالطیر به نظم در آمده میتوان نتیجه گرفت که در منظومه الهینامه، عطار به عنوان شاعری متعصب و معتقد نگاهی شریعتمدارانه به انسان دارد و ارتباط انسان با خدا همراه با حسابگری و خردورزی و محبت است، ولی در منظومه منطقالطیر عطار به عنوان یک شاعر عارف برجسته نگاهی طریقتمدارانه به انسان دارد و ارتباط انسان با خدا عاشقانه است.از سویی در این پژوهش اثبات شده است که کمال انسان در منطقالطیر در انسان کامل دیده میشود ولی در الهینامه کمال انسان در خوب بودن و آرمانی بودن اوست.نکتهی آخر اینکه مرغان در منطقالطیر رمز و نماد شخصیتهای انسانی هستند که بهانهجوییها و تعلقات مادی آنها طبیعی و ذاتی است انسان سالک با تزکیه نفس و با تقویت بعد روحانی میتواند خود را از این تعلقات برهاند و نفس خود را مهار سازد تا بتواند مظهر خلافت و کرامت و امانت الهی باشد .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسه تطبیقی (تحلیل مضمونی و ساختاری) عشق و مستی در شعر ابنفارض و جامی
نویسنده:
آیت فتحی کندوله
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قرآن
,
ادبیات تطبیقی
,
هشیاری
,
تغییر رفتار
,
وحدت وجود
,
شَعَرَ
,
شراب
,
اصطلاحنامه عرفان
,
تجزیه و تحلیل محتوا
,
جامی، عبدالرحمنبن احمد
,
هنر و علوم انسانی
,
ابن الفارض، عمربن علی
,
عشق و عبادت الهی
,
عشق معنوی
,
باده ی عرفانی
چکیده :
ابن فارض وجامی دو شاعر عارف وعاشقی هستند که با گذر ازسبک ها ومضمون های شاعران مادی گرا ، به عشق ،باده واصطلاحات رایج آندو ، روح ومعنای تازه ورمزگونه ای بخشیده اند ودرآفرینش این مضمون ها ،ضمنبیشترین تأثیر پذیری از قرآن کریم ،برآن بوده اندتامفهوم های صوفیانه را با مضمون های آن پیوند دهند؛ این تاثیر پذیری، گاه درمعناوبه شکل تلویحی وگاه به شکل اقتباس صورت گرفته است. عشق از نگاه آن دو سرآغازیالهی داشته که در پرتو ایمانوگرایش به پروردگار ،تکامل ورستگاری می یابد .افزون بر این،کاربرد مضمون های مربوط به عشق وباده، درخدمت مشرب فکری ایشان یعنی« وحدت وجود» بوده است. جامی در این زمینه،تحت تأثیر اندیشه ومعانی شعری ابن فارض قرار گرفته است .این پژوهش بر آن است تا بر اساس چارچوب های ادبیات تطبیقیبه تحلیل محتوایی وساختاریشعر ابن فارض وجامی با محوریتعشق معنویوباده ی عرفانی ،بپردازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی وحدت وجود از دیدگاه علم فیزیک و عرفان و اهداف تربیتی آن
نویسنده:
زهرا ریگی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وحدت وجود
,
علوم تربیتی
,
نگرش
,
اهداف تربیتی
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
نگرش علمی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
عرفان نظری
,
علم فیزیک
,
وحدتگرایی
,
روانشناسی تربیتی
چکیده :
وحدت وجود را می توان يكي از مهمترین ايده ها در اکثر مکاتب عرفانی دانست. البته مکاتب گوناگون عرفانی، در نوع جهان بینی و دستور العمل های مربوط به سیر و سلوک، تفاوت هایی با یکدیگر دارند، اما این ایده، فصل مشترك اغلب آنها است. توجیه منطقی و عقلانی این امر با مشکلاتي همراه است. در این تحقيق به تبيين وحدت وجود و بررسي هماهنگي آن با يكي از ديدگاه هاي علمي متداول پرداخته شده است. و در نهایت به بررسی اهداف تربیتی از منظر وحدت گرایانه علمی و عرفانی پرداخته شده است.روش مورد استفاده در اين پژوهش از نوع توصيفي- تحليلي است. تحليلي به اين صورت كه در آن بعد از بيان يك فرض يا بيان كلي سعي مي شود با كمك داده ها و اطلاعات مورد قبول موجود آن فرض مورد بررسي يا تاييد قرار گيرد. براي روشن شدن موضوع سعي شده است با وارد كردن داده ها در قالب يك چهار چوب روشن، از آن داده ها استنتاج منسجم و مطمئن تري به دست آيد. نتایج پژوهش نشان داد که در ديدگاه مشترك عرفا و فيزيك دانان، مبناي اين جهان موجودي غير عيني و هوشمند است. جلوه ها و نمودهای هستی یگانه است يا جهان یک شبکه واحد و پیچیدة ارتباطی است که بین اجزای آن ارتباط و همبستگی وجود دارد. تمام اشیاء به موجب قوانین طبیعت نامتناهی او پدیدارند؛ يا هیچ جرمی معدوم نمی شود و هیچ جرمی نیز از عدم (نیستی) به وجود نمی آید. اهداف تربيتي مبتني بر اين مباني عبارتند از :1)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی رویکردهای شاعران انقلاب اسلامی به واقعه عاشورا (حمید سبزواری، نصرالله مردانی، قیصر امینپور، علی معلم و علی موسوی گرمارودی)
نویسنده:
محمدباقر تقوی زیروانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ادبیات دینی
,
حماسه
,
تراژدی
,
شعر عاشورایی
,
قیام عاشورا
,
اصطلاحنامه عرفان
,
تجزیه و تحلیل محتوا
,
موسوی گرمارودی، علی
,
هنر و علوم انسانی
,
امینپور، قیصر
,
مردانی، نصرالله
,
معلم، علی
,
سبزواری، حمید
,
ادبیات انقلاب اسلامی
,
تراژدی شعر انقلاب اسلامی. پیامهای عاشورا.
چکیده :
واقعۀ عاشورا، از آغاز زبان و ادبیات فارسی در شعر بيشتر شاعران ایران زمین، تجلی داشتهاست. این واقعۀ سترگ چنانکه بیشتر محققان اذعان دارند، حادثهای داراي ابعاد مختلف و چند وجهی به شمار میآید و شاعران فارسی زبانبا رویکردهای متفاوتی به این واقعۀ عظیم نگریستهاند. در این بین، ابعاد تراژیک و عرفانی بیشترین بازتاب را در سیر شعر عاشورایی داشتهاند و ابعاد حماسی و پیامهای عاشورا کمتر مورد توجه قرار گرفته است. امّا بعد از انقلاب اسلامی ایران، تفاوت عمدهای در نگرش شاعران بزرگ کشور به واقعۀ عاشورا ایجاد میشود. تقربیاً همۀ ابعاد و رویکردهای واقعۀ عاشورا در شعر عاشورایی انقلاب تجلی مییابند. رویکرد حماسی که حلقۀ مفقوده در طول تاریخ شعر عاشورایی ادبیات فارسی به شمار میرفت، دراین دوره دوباره احیا میشود. ابعاد تراژدی این حادثۀ عظیم، با قرار گرفتن در کنار ابعاد دیگر این واقعه، از آن رکود و ایستایی که گرفتار آن شدهبود، رهایی مییابد و به جایگاه واقعی خود دست مییابد. عرفان و حماسه نیز بعد از فرسنگها فاصلهبه هم میپیوندند و بالاخره پیامهای عاشورا نیز در شعر عاشورایی انقلاب، در کانون توجه شاعران قرار می گیرد.ولایت مداری، نگاه تحلیلی به واقعة عاشورا، پیوند عرفان و حماسه، پیروزی خون بر شمشیر و استمرار عاشورا از ویژگیهای مهم شعر عاشورایی انقلاب اسلامی است، که از آغاز شعر عاشورایی تا قبل از دوران انقلاب اسلامی، این خصیصههای مهم و حیاتی كمتر منعكس شدهاند و این مسأله خود، گواه اهمیت و غنای شعر عاشورایی انقلاب اسلامی میباشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی عشق و مستی در شعر ابن فارض و مولوی
نویسنده:
مهدی داوری نژاد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عشق
,
ابن فارض
,
علوم انسانی
,
مولانا
,
ادبیات تطبیقی
,
مستی
,
اصطلاحنامه عرفان
چکیده :
چکیده ابن فارض و مولوی، از شاعران عارف قرن هفتم، در فرهنگ مصر و ایران جایگاهی مشابه دارند. ویژگیهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی روزگارشان همانند بوده است. هر دو به مشرب عشق و مستی و نیز اندیشههای وحدت گرایانه متمایل بودند. در نقد فرد و اجتماع کوشیده و شیوهای ملامتی داشتهاند و ... . این همدلیها و همچنین معرفت مولوی و ابن فارض به ادب، شعر و فرهنگ اسلامی، همزبانی مولوی با ابن فارض را در ابعاد فکری – ادبی به دنبال داشت؛ از جمله، چنان که از قراین بر میآید، ابن فارض و مولوی، جهان بینی، عرفان و سلوک اجتماعی و فردی خود را بر شالودهی عشق بنا نهاده و از شُرب مدام سخن گفتهاند؛ به گونهای که در باور آنها عشق – عموماً یا خصوصاً- مهمترین موضوع هستی، مبدأ و معاد شناسی، انسان شناسی و بزرگترین انگیزه برای تعالی آدمی است. در پایان نامه حاضر بیان میداریم که اصطلاح عشق الهی را نمیتوان به مآخذ و منابع اوّلیهی اسلامی مستند ساخت؛ زیرا عشق در مجموع، در زمان نزول قرآن کریم، مفهوم منفی و سخیفی داشته است. با تغییر و تحوّل دیدگاه شاعران و نویسندگان و جایگزین شدن عشق الهی به جای عشق صوری و ظاهری، معشوق حقیقی و الهی نیز جانشین معشوق زمینی و مادی گشت، واژههای عاشقانه آسمانی شدند و بار معنوی تازهای یافتند. آنچه از شواهد متنی و قراین عقلی به دست میآید، این است که ابن فارض در برههای از زندگی دچار معشوقان و خوبرویان زمینی شده؛ امّا در مورد مولوی نمیتوان چنین ادّعایی کرد؛ زیرا عشق او به شمس تبریزی،دریچهای است برای رسیدن به معشوق حقیقی. این پایاننامه بر آن است تا دیدگاههای این دو عارف را در زمینهی عشق و مستی مقایسه کند و نقاط مشترک از جمله (توصیفناپذیری عشق، منشا عشق، اوصاف و اقتضائات عشق، نشانه-های عشق، انواع و مراتب عشق، اوصاف معشوق و عاشق و ... ) و اختلافی آنها از جمله (یکسان نبودن سطح توانایی در بیان عشق و مستی، تکلف مانع پرداختن به معانی است، غم و فراق در مقابلِ شادی و وصال، پایان-پذیری و پایانناپذیری عشق و ...) و همچنین تحلیلی از اسالیب این دو را بر اساس مکتب فرانسه و با روش توصیفی - تطبیقی مورد بررسی قرار دهد.کلیدواژهها: ابن فارض، مولوی، عشق، مستی، عرفان، ادبیات تطبیقی.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
تعداد رکورد ها : 1265
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید