جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
امینپور، قیصر
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 13
عنوان :
پیوند حماسه و عرفان در اشعار قیصر امین پور
نویسنده:
نظر چوب مسجدی مریم
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
انسان
,
مولانا
,
فردوسی
,
حماسه
,
امینپور، قیصر
چکیده :
نوعی ساختار شکنی که در شعردفاع مقدس به عنوان بخشی از ادبیات پایداری این مرز و بوم ظهور کرده است، پیوند حماسه و عرفان است. شعر حماسی، برجسته ترین شیوه های غیر ستیزی و دفع غیرخودی را با آفرینش هنری و گزینش کلمات و ترکیبات سازگار با آن به نمایش می گذارد و رسالت شعر عرفانی نیز تلطیف روح و کاستن از غلظت ها، بسط ضمیر آدمی برای پذیرش دیگران تا مرزهای گذشت از خود و کندو کاو درون برای زدودن بیگانگی هاست.دو عنصر حماسه و عرفان در اشعار شاعران دفاع مقدس به دفعات تجلی یافته است که این تجلی، ملهم از فرهنگ، ادبیات و فضای حاکم بر شرایط جنگ بوده است. در میان این شاعران، قیصر امین پور، به گونه ای خاص بین حماسه و عرفان پیوند زده که محصول زندگی و تجربه های خاص شاعر در فضای دوران دفاع مقدس است.امین پور، علاوه بر به کارگیری تصاویر مربوط به نبرد و جنگ، روکشی نازک از معانی لطیف عرفانی را نیز بر آن افزوده است که با این تلفیق زیرکانه مضامین عرفانی با مضامین حماسی، به شعرهای خویش، لطف و جذابیتی درخور توجه بخشیده است.در این مقاله، نگارنده برآن است تا پیوند حماسه و عرفان را در اشعار قیصر امین پور بازشناسانده و بررسی و تحلیل نماید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 221 تا 236
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل مفهوم انتقادهای اجتماعی، فلسفی و سیاسی در مجموعه اشعار قیصر امین پور
نویسنده:
گرجی مصطفی, آزاد هاجر
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
کلیدواژههای اصلی :
ادیبات معاصر
,
امینپور، قیصر
چکیده :
لطفا برای مشاهده چکیده به متن کامل (PDF) مراجعه فرمایید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 149 تا 169
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سبک شناسی شعر قیصر امین پور (با تکیه بر نوآوری بلاغی)
نویسنده:
چناری عبدالامیر
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
کلیدواژههای اصلی :
بلاغت
,
ایهام
,
شعر معاصر
,
ادبیات معاصر
,
ایجاز
,
متناقض نمایی
,
نقدشعر
,
امینپور، قیصر
چکیده :
قیصر امین پور (1338-1386) یکی از بزرگترن و تأثیرگذارترین شاعران دوران انقلاب اسلامی ایران است. بررسی سبک شعر او با تکیه بر نوآوری های بلاغی، موضوع مقاله حاضر است. شعرهای وی از جنبه بلاغی ارزش فراوانی دارد و بر ظرفیت ها و توانمندی زبان فارسی افزوده است. سه عنصر مهم بلاغی و سبکی در شعر امین پور عبارتند از: ایهام، متناقض نمایی و ایجاز. ایهام در شعر او انواع گوناگونی دارد که در این مقاله بررسی شده است. بسیاری از ایهام های او جدید است. متناقض نمایی نیز از نظر بسامد و انواع در شعر وی تحلیل شده است. ایجاز در شعر امین پور عواملی دارد از جمله: ایهام، نمادپردازی، شعرهای طرح وار و روایی کوتاه، بهره گیری از قالب های رباعی و دوبیتی و کم کردن ابیات غزل. امین پور توانسته است ویژگی های سبکی و بلاغی شعر کلاسیک و شعر نیمایی را هم در شعر نوی خود تلفیق کند و هم در شعرهایش در قالب های کلاسیک. یکی از عواملی که در نهایت، باعث برجستگی سبکی اوست، نوآوری در عناصر بلاغی مذکور و درک انتظار مخاطبان امروز از شعر است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 71 تا 86
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسه ساختاری غزلهای حسین منزوی و قیصر امینپور
نویسنده:
عصمت صفری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عاطفه
,
زبان
,
حسین منزوی
,
غزل نو
,
موسیقی
,
غزل
,
تخیل(راه های معرفت)
,
تخیل(مراتب علم)
,
منزوی، حسین
,
قیصر امینپور
,
هنر و علوم انسانی
,
امینپور، قیصر
,
معانی و عاطفه.
چکیده :
حسین منزوی و قیصر امینپور دو شاعر معاصر هستند که غزلیات آنها را میتوان در حوزه غزل نو بررسی نمود. غزل نو حاصل برخورد شعر سنتی فارسی و شعر نیمایی است که تقریباً از اواخر دهه چهل شکل گرفت و به تدریج با استقبال شاعران مواجه شد. در این پژوهش به بررسی و مقایسه ساختاری غزلهای منزوی و امینپور در پنج محور زبان، تخیل، موسیقی، معانی (به عنوان یکی از شاخههای مهم علوم بلاغی) و عاطفه پرداخته شده است. این پایاننامه مبتنی بر چهار فصل است که فصل اول شامل کلیات (مبانی نظری، سیر تحول غزل و تقسیمبندی غزل معاصر)، فصل دوم و سوم شامل بررسی ساختاری غزل منزوی و امینپور براساس پنج محور برشمرده و فصل چهارم مقایسه ساختاری غزلیات این دو شاعر به لحاظ این پنج محور است. نوگرایی در حوزه زبان و تخیل از ویژگیهای غزلهای منزوی و امینپور است اما در این میان منزوی، ضمن توجه به تازه کردن زبان غزل خود دارای رویکردی باستانگرایانه به زبان است. همچنین از نظر موسیقی بیرونی، منزوی دارای نوآوریها و ابداعاتی است. در حوزه علم معانی هر دو شاعر از ابزارهای این علم برای موثرتر کردن کلام خود بهره بردهاند اما در این زمینه تفاوتها و شباهتهایی دارند. از دیدگاه عاطفه، در غزلهای منزوی بیشتر به عواطف فردی که مهمترین آنها عشق است، پرداخته شده اما در غزل امینپور به مجموعهای از عواطف فردی و اجتماعی توجه شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی دلالتهای نحوی هنرمندانه در شعر ادبیات پایداری با مطالعه اشعار قیصر امینپور، سید حسن حسینی، محمدرضا عبدالملکیان با رویکرد علم معانی
نویسنده:
شکوفه خوشاوی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علم معانی
,
سیدحسن حسینی
,
امینپور، قیصر
,
دلالت نحوی هنرمندانه
,
محمدرضا عبدالملکیان
چکیده :
جملات در یک زبان، نقش انتقال خبر و معنا را به مخاطب بر عهده دارند. این وظیفه به ویژه در زبان علم برجستهتر است. در زبان ادبی، جمله علاوه بر این کارکرد، وظیفۀ انتقال شایستهتر معنا و احساس را برعهده دارد. بدون شک، نحو و چگونگی ساختار جملات، نقش مهم و تعیینکنندهای در میزان عاطفه و احساس و تأثیرگذاری کلام دارد. علم معانی یکی از علوم ادبی است که توجه و اهتمام ویژهای بر این نقش زبان و دلالتهای نحوی دارد.در این پژوهش به بررسی این موضوع در اشعار سه شاعر برجسته معاصر، قیصر امینپور، محمدرضا عبدالملکیان و حسن حسینی پرداخته شده است. درواقع در این نوشتار سعی میشود دلالتهای نحوی هنرمندانه در اشعار این سه شاعر با رویکرد علم معانی بررسی شود. بدیهی است به منظور بازبینی، نقد و تبیین مباحث علم معانی، انجام چنین پژوهشهایی مهم و ضروری است. اساس روش این پژوهش بر تحلیل اشعار سه شاعر فوق بر اساس مباحث دستوری و دلالتهای نحوی و نیز علم معانی است؛ بدینگونه که تمامی اجزای جملات در این اشعار از حیث اینکه چه نقشی در بیان احساس و عاطفۀ شاعر داشتهاند، مطالعه و بررسی شدهاند.واژگان کلیدی: علم معانی، دلالت نحوی هنرمندانه، قیصر امینپور، محمدرضا عبدالملکیان، سیدحسن حسینی.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی نمود شخصیتها (دینی، اسطورهای، تاریخی و سیاسی) در آثار ده شاعر معاصر فارسی قبل و بعد از انقلاب
نویسنده:
مجید جعفری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسطوره
,
شخصیت
,
شعر معاصر
,
نیمایوشیج
,
دَیِّن
,
شاعر
,
انقلاب اسلامی
,
اخوان ثالث، مهدی
,
شاملو، احمد
,
هنر و علوم انسانی
,
امینپور، قیصر
,
بازتاب شخصیت ها
,
قبل و بعد از انقلاب
,
نادرپور، نادر
,
کسرایی، سیاوش
چکیده :
شخصیتهای دینی، اسطورهای، تاریخی و سیاسی به گونههای مختلف مورد توجه شاعران هستند و نام، اندیشه و رفتار آنها دستمایه کار هنری شاعران میشود. شناخت و تحلیل ابعادی از اندیشهها و عقاید شاعران از رهگذر بررسی و تحلیل شیوه به کارگیری این شخصیتها در شعرشان ممکن میشود. شخصیتها عمدتاً نمونههای برجستهای برای بیان مفاهیم و اندیشهها هستند. توجه به شخصیتها در ادبیات دورههای متفاوت، کارکردهای متمایزی دارد و از آنجا که وجه فرهنگی و دینی در دو دوره قبل و بعد از انقلاب اسلامی آشکار است، بررسی جایگاه شخصیتها و نوع تلقی شاعران از آنها، امکان شناخت جریانهای شعری در دو دوره قبل و بعد از انقلاب اسلامی را بیشتر فراهم میسازد.برای اندیشهشناسی شاعران و زمانشناسی آنها، نگارنده این پژوهش آثار پنج شاعر قبل از انقلاب اسلامی (نیمایوشیج، احمد شاملو، مهدی اخوانثالث، نادر نادرپور و سیاووش کسرایی) و پنج شاعر بعد از انقلاب اسلامی (قیصر امینپور، سیدحسن حسینی، نصرالله مردانی، علی معلّم دامغانی و موسوی گرمارودی) را مورد بررسی قرار داد. بعد از مطالعه آثار ده شاعر و یادداشتبرداری، نتایج به دست آمده، مورد ارزیابی آماری قرار گرفت و به جدول ها و نمودارهای معناداری تبدیل گردید. دستاورد نهایی این پژوهش عبارت است از اینکه هر شاعری براساس اندیشه و تفکر خاص خود از شخصیتهای مختلف استفاده ویژهای میکند و شباهتها و تفاوتهای معناداری در نگاه شاعران به شخصیتها وجود دارد. در دستاورد دیگری به این موضوع رسیدیم که انقلاب اسلامی، نقش مهمی در تحول فکری شاعران پس از انقلاب اسلامی داشته استا
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جلوه های بینامتنی قرآن کریم در شعر قیصر امین پور
نویسنده:
رضا کیانی,جهانگیر امیری,فاروق نعمتی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اراک: دانشگاه اراک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شعر قیصر امین پور
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
ادبیات
,
امینپور، قیصر
,
بینامتنیت قرآن
,
شیوه اثرپذیری از قرآن
کلیدواژههای فرعی :
قرآن ,
بینامتنیت (زبان شناسی) ,
اثر پذیری واژگانی ,
اثرپذیری گزاره ای ,
پژوهش قرآنی ,
تاثیر قرآن بر ادبیات فارسی ,
ادبیات فارسی و قرآن ,
اثرپذیری تلمیحی ,
تاثیر قرآن بر شعر فارسی ,
چکیده :
درهم تنیدگـی متون، حاصـلِ رویکردِ زبانشناختی به ادبیات و نقدِ متن محور است. قیصر امینپور شاعر متعهد و نام آشنای ایران به اشکـال گوناگون، تحت تأثیرِ قرآن کریم قرار گرفته است. این تأثیرپذیری گاه از مضـمون و محـتوا، و گاه در الفاظ و فنونِ بیانی قرآن، صورت پذیرفته است. در شعر امینپور انواعِ گوناگونِ اقتباس از جمله: تلمیح، تحلیل، اثرپذیری واژگانی، اثرپذیری گزارهای و... ملاحظه میشود. علاوه برگونههای مختلف اقتباس، آرایهی ایهام تناسب با تأثیرپذیری از آموزههای قرآنی، در شعر این شاعر حضوری چشمگیر دارد. قیصر از این آرایهها بیشتر به منظور بیانِ رساترِ دردها و رنجهای انسان معاصر که از معنویات دور گشته، استفاده نموده است. اثرپذیری امینپور از قرآن کریم با چنان ظرافتـی همـراه است که پی بردن به اصـل و ریشـهی سرودههـایش اغلب کاری دشـوار بوده، و نیازمند دقت و تأمّل فراوان میباشد. پژوهش حاضر، تلاشی است در جهت واکاوی شیوههای اثرپذیری قیصر امینپور که در مباحث زبان شناسی نوین از آن به عنوان ((بینامتنی)) یا ((تناص)) یاد می شود
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 143 تا 165
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اين غزل گريه ها که می بينی ؛ نگاهی به جریانهای شعر آیینی پس از انقلاب
نویسنده:
کبری مرادی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
متن
وضعیت نشر :
قم: بنياد فرهنگى امامت,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شعر فارسی
,
مدح و رثای اهل بیت (ع)
,
شعر آیینی
,
شاعران نوگرا
,
ادبیّات فارسی
,
شعر معاصر ایران
,
شاعران معاصر
,
شاعران سنت گرا
,
ادبیات
,
شاعران آیینی
,
شعر آیینی دوره انقلاب اسلامی
,
اشعار آیینی طنز
,
پیشینه شعر آیینی
کلیدواژههای فرعی :
حسن حسینی ,
حسین منزوی ,
اشعار اخوان ثالث ,
سیدعلی موسوی گرمارودی ,
مدح پیامبر (ص) ,
علی رضا قزوه ,
امینپور، قیصر ,
مدح امیرالمومنین ,
شعر محمد علی مجاهدی ,
شعر رضا جعفری ,
حمید رضا برقعی ,
شعر فاضل نظری ,
چکیده :
این مقاله، شعر آیینی را ـ چنانکه میان شعرای معاصر مرسوم است ـ به مدایح و مراثی خاندان وحی مختص می داند و توحیدیه ها، مناجات ها و ... از موضوع این نوشتار خارجند. براساس پژوهش انجام شده، شعر آیینی فارسی که سابقه ای به قدمت شعر فارسی دارد، در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی روندی رو به رشد داشته است. شعر آیینی تا پیش از دوران مورد بررسی، غالباً به مضامین عاشورایی محدود بود و کمتر به دیگر مضامین آیینی می پرداخت؛ اما در دوران مورد بررسی ـ که سالهای 1357 تا 1390ش را در برمی گیرد ـ درمورد چهره های آیینی مختلف شعر سروده شد و شاعران آیینی سرا فصول جداگانه ای به هریک از معصومان و چهره های آیینی شیعی اختصاص دادند. در دهۀ سوم مورد بررسی، گونه ای از آیینی سرایی با رویکرد عرفانی شکل گرفت که مورد استقبال گستردۀ مخاطبان قرار گرفت. جریان دیگری که در سالهای پایانی دوران مورد بررسی در اشعار آیینی دیده شده، بهره گیری از طنز است که به صورت چشم گیری در حال گسترش است. گونۀ زبانی اخیر شاید به دلیل بی سابقه یا کم سابقه بودن آن ،مورد توجه و علاقۀ بخش قابل توجهی از مخاطبان قرارگرفته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 151 تا 178
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نگرش دینی در اشعار قیصر امینپور
نویسنده:
مریم محمدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ادبیات دینی
,
نگرش دینی
,
ادبیّات فارسی
,
الهیات(کلام جدید)
,
فلسفه دین
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
امینپور، قیصر
,
امینپور، قیصر
,
باور دینی
چکیده :
با فرآیند صنعتی شدن عصر جدید و از خودبیگانگی و وانهادگی انسان و جدال میان مدرنیته و دین، دینپژوهان برآن شدند تا برای معنا بخشیدن به هستی و زندگی به دفاع از دین و کارکردهای آن بپردازند. براین اساس فلسفهی دین، جامعهشناسی دین و روانشناسی دین در غرب شکل گرفت و هر یک کوشیدند تا راهکارهایی برای رویکرد به دین و حل مشکلات ناشی از عصر مدرنیته به پرسشهای برخاسته از حوزههای فلسفه، روانشناسی و جامعهشناسی دین ارائه دهند. در این میان فلاسفهی دین تلاش کردند تا دلایل عقلانی برای حقانیت اعتقادات خویش ارائه دهند و جامعهشناسان دین نیز به جای تعریف از دین بیشتر به کارکردهای دین تأکید ورزیدند و روانشناسان دینی نیز سعی کردند تا با برشمردن کارکردهای روانی دین، رازهای شگفت دین را مکشوف سازند و تجربهی دینی را ماهیت و گوهر دین قلمداد کنند. اگرچه هریک از این حوزهها نگاه خاصی به دین داشتهاند اما در بعضی از موضوعات بایک دیگر همپوشانی دارند.علمای اسلامی که معتقدند دین اسلام قابلیت پاسخگویی به نیازهای عالی بشر را دارد با تأثیرپذیری از آثار دانشمندان دینی و عرفای اسلامی گذشته پاسخهایی به سوالات برآمدهی عصرجدید دادهاند. در این میان امینپور نیز با رویکرد به ارزشهای اصیل و غنی اسلامی- عرفانی تلاش کرد تا پیوندی ظریف میان سنت و مدرنیته ایجاد کند و برای رهایی از دردهای گریزپذیر بشر چارهاندیشی کند. او علت بیشتر دردهای بشری را دوری از امر قدسی و تهیشدگی از معنا، دلآزردگی و روزمرگی را ناشی از دوری هویت دینی میپندارد. بر همین اساس حل مشکلات برخاسته را در بازگشت به خویشتن اصیل الهی خویش مییابد تا با پیدایی خود، خدا را پیدا کند. امینپور عبادات عادتی شده را به کناری مینهد و در صدد نو به نو کردن سنتهای دینی برمیآید. او با مضمونسازیهای تازه ازطریق بهرهگیری از آموزههای دین و تطبیق تاریخی دفاع مقدس با واقعهی کربلا جلوههای نورانی این درخشانترین حماسهی انسانی را به نمایش میگذارد. در پایان، در عبارتی کوتاه باید گفت: منبع الهام بسیاری از اشعار امینپور، مضامین دینی است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پیام های جهانی شاعران معاصر: نیما یوشیج، قیصر امین پور
نویسنده:
ایشانی طاهره
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
کلیدواژههای اصلی :
شعر معاصر
,
نیمایوشیج
,
شعر اجتماعی
,
پیام های جهانی
,
امینپور، قیصر
چکیده :
شعر معاصر از آغاز پیدایش، پیام آور ارزش های تازه ای برای انسان بوده است که بررسی این ارزش ها، ما را به چشم اندازهای تازه انسان امروزی نزدیک تر می کند. آنچه که علاوه بر جنبه زیبایی شناختی شعر، خواننده امروز از شاعر و اثرش انتظار دارد توجه به مسائل والای انسانی است. با مطالعه شعر هر شاعر می توان دریافت که آیا شاعر از «من فردی» به «من اجتماعی» رسیده است یا خیر؟ و دیگر این که آیا شاعر هنوز در بند شهرت طلبی های خویش است و درد مردم را به فراموشی سپرده است؟ از آن جایی که یکی از مهم ترین ویژگی های شعر دوره معاصر، مردم گرایی و محتوای اجتماعی آن است، به همین دلیل، در این پژوهش به تحلیل و بررسی سنجشی و مقایسه ای پیام های جهانی دو شاعر معاصر نیما یوشیج – نماینده دوره مشروطه و پس از آن و قیصر امین پور نماینده شعر انقلاب و پس از آن- پرداخته می شود. این شاعران، در زمینه های مختلف اجتماعی، سیاسی، عاطفی و شخصی اشعاری را سروده اند و به همین خاطر اشعار مشابهی در دیوان آن ها یافت می شود. بنابراین، ضمن بیان شباهت ها و تفاوت های شعری آنان از این دیدگاه، بسامد پیام های جهانی و فرامرزی آنان نیز مورد بحث و بررسی قرار می گیرد و بالتبع به «من اجتماعی» رسیدن آنان در مبحث نتیجه گیری نشان داده خواهد شد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 13
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید