جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 12
معرفة المعاد المجلد 1
نویسنده:
محمدحسین حسینی طهرانی؛ مترجم: عبدالرحیم مبارک
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
دار الحجة البیضاء,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«معرفة المعاد»، یکی از آثار ارزشمند علامه طهرانی بشمار می‌ رود. معاد یکی از اصول عقاید پنج گانه شیعه است و در این زمینه سخنان زیادی گفته شده و کتب فراوانی نگارش یافته است. ایشان با استفاده از آیات قرآنی و اخبار معصومین علیه‌ السّلام و ادله عقلی و مطالب ذوقی کیفیت سیر و حرکت انسان در دنیا و نحوه تبدل و نشأت غرور به عالم حقائق و ارتحال او به سوی خدا را به نحو وافی وافر مطرح کرده‌ اند. مولف همچنین درباره عالم برزخ، نحوه خلقت فرشتگان، نفخ صور، حشر و نشر مردم در صحرای قیامت، حساب و کتاب، میزان، صراط، شفاعت، بهشت و دوزخ بحث مستوفایی به عمل و در خلال مباحث به داستان‌ های جذاب و شیرینی اشاره می‌ کند. این مباحث در حدود ده مجلد خواهد شد که قسمت معاد شناسی از دوره علوم و معارف اسلام را تشکیل می دهد. اهم عناوين و مباحث جلد اول عبارتند از: المجلس‌ الاوّل‌: في‌ الحقائق‌ و الاعتباريّات، المجلس‌ الثاني‌: في‌ الحياة‌ المؤقّتة‌ و الحياة‌ الدائمة‌، المجلس‌ الثالث‌: في‌ علّة‌ الخوف‌ من‌ الموت، المجلس‌ الرابع‌: في‌ انّ العمر هو الرأس مال‌ الافضل‌ لتكامل‌ الإنسان، المجلس‌ الخامس‌: في‌ تجانس‌ النوم‌ و الموت‌، المجلس‌ السادس‌: فعل‌ ملائكة‌ قبض‌ الارواح‌ و ملك‌ الموت‌ عين‌ فعل‌ الله‌ سبحانه‌، المجلس‌ السابع‌: في‌ انّ قبض‌ الروح‌ و مشاهدات‌ حال‌ النزع‌ تحدث‌ بالباطن‌ و تساميه‌‌‌
نقدی بر واقع نمایی تجربیات لحظات نزدیک به مرگ بر اساس آموزه های قرآن و روایات
نویسنده:
عباس گوهری
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علوم قرآن و حدیث,
چکیده :
امروزه بشر از دو طريق سعی نموده تا نسبت به مرگ به عنوان اسرارآميزترين حادثه، آنقدر آگاهی کسب نمايد تا بتواند نسبت به دل نگرانی های خويش از پديده ای که روزی قطعا برای او واقع خواهد شد فائق آيد. راه اول شناخت پديده احتضار با استفاده از تبيين های الهی و دينی مبتنی بر وحی است. راه دوم که به خصوص در جوامع غير مسلمان بسيار مورد توجه قرار گرفته، عبارت است از «تجربيات نزديک مرگ». هدف اصلي اين نگارش آن است که خواننده بتواند پس از مطالعه مقاله، وجوه تشابه و تفاوت تجربيات نزديک به مرگ نسبت به گزارش های آيات و روايات از پديده احتضار را دريابد.
صفحات :
از صفحه 83 تا 103
حقیقت موت، انواع و مراتب آن از دیدگاه علامه طباطبایی
نویسنده:
حسین کلباسی اشتری، زهرا نقوی
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي ,
چکیده :
پدیدۀ «موت» مقوله ای است که به غیر از دانش های تجربی ، از دیدگاه فلسفی، کلامی و عرفانی به طورعمیق مطالعه می شود و به لحاظ جایگاه بحث، پیوند استواری نیز با ابواب علم النفس عقلی و حقیقت روح و مراتب آن در حکمت و عرفان دارد. علامه محمدحسین طباطبایی با استناد به آیات قرآنی و روایات معصومان علیهم السلام و بر مبنا و ممشای حکمت متعالیۀ صدرایی بر این باور است که روح اصالتاً به عالم امر متعلق است که در نشئۀ طبع، حدوث جسمانی داشته و به تدریج با حرکت در جوهر خود، تجرد یافته و سرانجام از بدن جدا مى شود؛ بدین ترتیب که با مرگ تن، به کلى از بدن جدا و مستقل می شود. ایشان مرگ را در واقع انتقال از مرحله ای به مرحلۀ دیگر می دانند؛ نه نابودی و پوچ شدن و با توجه به آیات قرآنی، دو مرحله از مرگ را براى انسان ها بیان می کند؛ یکى از آن دو، همان مرگى است که سبب خروج آدمى از دنیا می شود و دیگری مرگی است در عالم برزخ براى ورود به نشئۀ آخرت. برخی از حکما از جمله علامه طباطبایی، افزون بر مرگ اضطراری و اجل محتوم، به دو نوع دیگر از مرگ نیز باور دارند که عبارت اند از: مرگ طبیعی و مرگ ارادی.
صفحات :
از صفحه 5 تا 28
آیا ملک الموت جان هر موجود زنده ای را می گیرد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در قرآن آمده است که: «خداوند جانها را موقع مرگشان می گیرد[1]». خداوند در این آیه شریفه، گرفتن جانها را کار خودش معرفی می کند و اگر مسند الیه «الله» را مقدم بر مسند «یتوفی» آورده برای آن است که حصر را بفهماند، یعنی قبض روح فقط کار خداست نه غیر. بیشتر ...
رفتار فرشتگان مرگ با مؤمنان چگونه است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : قرآن دراين باره مى فرمايد: (الَّذِينَ تَتَوَفّاهُمُ الْمَلائِكَةُ طَيِّبِينَ يَقُولُونَ سَلامٌ عَلَيْكُمْ ادْخُلُوا الْجَنَّةَ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ)؛[1] پرهيزكاران كسانى هستند كه فرشتگان جان آنان را در حالى كه پاك و پاكيزه اند مى گيرند و بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
کلیدواژه‌های فرعی :
چـه كسى جان انسان را مى گيرد؟ و اختلافى كه بين آيات مربوطه به نظر مى رسد چگونه رفع مى شود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : قـرآن كـريـم از يـك سـو , گرفتن جان را به خداى متعال نسبت مى دهد، چنانچه در آيه42 زمر فـرموده است : اللّه يتوفى الانفس حين موتها خدا جانها را هنگام مرگشان مى گيرد و از سوى ديگر , ملك الموت را مامور قبض روح معرفى مى كند قل يتوفاكم ملك الموت الذ بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
 آیا مرگ نام فرشته ‏ای است؟ آیا مرگ پایان زندگی و متّصل کننده به بهشت و جهنم است؟ آیا مرگ ترسناک و تنفرآمیز نیست، به خاطر این که موجب جدایی از خانواده و پایان خوشی‏ها می‏گردد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : به اين كه مرگ نام فرشته‌اي باشد بر نخورديم، ولي نام فرشته‌اي كه جان آدمي را به امر خدا مي‌ستاند مرگ (موكّل مرگ) "عزرائيل" است كه به او ملك الموت (فرشته مرگ) مي‌گويند.(1) مرگ پايان زندگي دنيا است. انسان با فرا رسيدن اجل و پايان عمر مي‌ميرد و به بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
آيا رفتار فرشتگان در هنگام مرگ با انسان ها يكسان است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
به استناد متون دينى، اعم از آيات الهى و روايات معصومين(عليهم السلام)رفتار فرشتگان مرگ با انسان ها يكسان نيست، بلكه به تناسب باور و عقايد و ملكات نفسانى هر كسى با او رفتار مى كنند. فرشتگان با مؤمنان و صالحان، با رحمت و الفت برخورد مى كنند و حال آن كه بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
کلیدواژه‌های فرعی :
ملك الموت در هنگام قبض روح انسان به چه صورتى ظاهر مى شود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : از آيات كريمه ى قرآن و روايات معصومين(عليهم السلام) استفاده مى شود كه قبض روح انسان ها با هم متفاوت است و برخورد فرشتگان مرگ با انسان هاى متوفّى كاملا فرق مى كند. با يكى از روى ملاطفت و رأفت و با صورتى زيبا برخورد مى كنند و با ديگرى از روى غضب بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
 مرگ انسان به دست کیست؟ خدا یا عزرائیل؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در قرآن كريم، گاهي خداوند كارهايي را به خودش نسبت مي دهد و گاهي همان كار را به ديگري ، مثلاً در مورد گرفتنِ جان انسان ، يك جا مي فرمايد : « الله يتوفي النفس » ( 1 ). خدا ، جان مردم را مي گيرد . و در جاي ديگر مي فرمايد : « يتوفاكم ملك الموت » ( بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
  • تعداد رکورد ها : 12