جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
03.اساتید و پژوهشگران مراکز دانشگاهی و حوزوی (ایرانی و غیر ایرانی)
>
01.اساتید و مدرسان مراکز دانشگاهی ایران
>
اساتید دانشگاههای دولتی
>
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
>
دانشکده علوم انسانی
>
گروه الهیات و معارف اسلامی
>
عین الله خادمی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
تعداد رکورد ها : 26
عنوان :
بررسی تطبیقی مواجهه ملاصدرا و پلانتینگا با مسأله شرور
نویسنده:
عین اله خادمی، کبری عباسی کیا
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, تابستان و پاییز / 1391
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ملاصدرا
,
اصالت وجود
,
حکمت الهی
,
عدمی بودن شر
,
شرارت جهان گیر
,
پلانتینگا
,
جی ال مکی
,
نظام عمومی علیت
,
شرور اخلاقی
,
خیر و شر
,
خیر بودن وجود
,
وقوع شر در قضای الهی
,
شر ادراکی
,
جعل بالعرض شرور
,
غلبه خیرات بر شرور
,
نگرش اومانیستی به شر
,
تضاد قدرت مطلق و وجود شر
,
قدرت خدا بر امر محال
,
رابطه اختیار و وجود شر
,
ذاتی بودن گناه
,
شرور
,
شرور (مسائل جدید کلامی)
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
شر
,
مسئلة منطقی شرّ
,
آلوین پلانتینگا Alvin Plantinga
,
عین الله خادمی
,
مسأله شر(فلسفه دین)
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
2345-3761
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 17 تا 44
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
همآوردیِ سید مرتضی با معتزله در مسئله افضلیت انبیا بر ملائکه
نویسنده:
عین الله خادمی، محمد طباطبایی یزدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه, زمستان/94
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
سید مرتضی: علی بن حسین بن موسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
کلام شیعه
,
معتزله
,
ابلیس
,
افضلیت
,
شیعه
,
شیخ مفید
,
اشاعره
,
کلام امامیه
,
عدم حجیت خبر واحد
,
انبیا
,
ملائکه
,
کرامت انسان
,
خداوند
,
المخلوق
,
تفسیر کلامی
,
سید مرتضی علم الهدی
,
تکلیف خداوند
,
17. فرق کلامی
,
ابلیس
,
نسبت انسان و فرشته
,
نومعتزلیان
,
فضیلت انبیا
,
شیخ مفید
,
سید مرتضی
,
علامه طباطبایی
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
اهل حدیث
,
13. علم کلام
,
محمود زمخشری
,
حسن حنفی
,
عین الله خادمی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 89 تا 102
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی الزامات معرفت شناختی فطرت در تبیین گزاره های اخلاقی
نویسنده:
عین اله خادمی، علی حیدری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی, بهار و تابستان/ 1395
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
جعفر سبحانی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
گزاره های اخلاقی
,
فطرت(کلام)
,
اخلاق هنجاری
,
مبناگروی اخلاقی
,
اخلاق توصیفی
,
نسبت اخلاق و دین
,
اخلاق تحلیلی یا فرا اخلاق
,
جعفر سبحانی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
مرتضی مطهری
,
علامه طباطبایی
,
ابن سینا
,
عبدالله جوادی آملی
,
اصطلاحنامه معرفت شناسی(اسلامی)
,
رویکردهای معرفت شناسی
,
معرفت شناسی مقید
,
معرفت شناسی مطلق
,
مبناگروی(مقابل انسجام گروی در توجیه)
,
اخلاق و فطرت
,
اخلاق و معرفت شناسی
,
فطرت از دیدگاه علامه طباطبایی
,
فطرت به معنای عام
,
فطرت به معنای خاص
,
معرفت شناسی فطرت
,
عین الله خادمی
,
غیرواقع گرایی اخلاقی
,
فطرت از دیدگاه جوادی آملی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 34
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
علم انسان کامل از دیدگاه ملاصدرا
نویسنده:
عین اله خادمی، لیلا پوراکبر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, زمستان /1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
حرکت جوهری نفس
,
ملاصدرا
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
سلسله مراتب عالم
,
عالم مثال
,
تعریف علم
,
شناخت عقلی
,
مراتب ادراک
,
علم لدنی
,
تجلی خدا در انسان کامل
,
الهام(افعال الهی)
,
وحی
,
انسان کامل (کلام)
,
قوه تخیل
,
قوه عاقله (عقل)
,
عالم عقل
,
عالم محسوسات
,
قلب
,
ابزارهای معرفت (مسائل جدید کلامی)
,
ابن سینا
,
عقل اول
,
عقل فعال
,
لوح محفوظ
,
لوح محو و اثبات
,
تجرد تام عقلی
,
وارث علوم انبیا الهی
,
ابن عربی
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
ت. امام دوم(حضرت امام حسن ع)
,
ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع)
,
جایگاه علم
,
انسان کامل عارف
,
انسان واصل فانی
,
اانسان ناقص محجوب
,
عالِم تام
,
عالِم مکتفی
,
عالِم ناقص
,
عرش و کرسی
,
عین الله خادمی
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
در فرهنگ اسلام، انسان کامل که بهترین مصداق آن پیامبر(ص) و ائمهی معصومین(ع) میباشند، جامع اسما و صفات الاهی میباشد. علم یکی از این صفات به شمار میرود. از نظر ملاصدرا، علم امری وجودی و ذومراتب است و هرچقدر وجودی کاملتر باشد، از مرتبهی بالاتری از علم برخوردار خواهد بود. انسان کامل که از برترین درجهی وجودی برخوردار است، بالاترین مرتبهی علمی را نیز داراست؛ زیرا از نظر صدرا، انسان به وسیلهی حرکت جوهری در مراتب وجودی تعالی یافته، سرانجام، به تجرد تام عقلی نائل میشود که این، مرتبهی انسان کامل است. ابزارهای علم که شامل حس، خیال، عقل و قلب است، در انسان کامل، به بهترین نحو، حقایق علوم را ادراک میکند و این معارف مبتنی بر موهبت الاهی و عنایات ربانی است و از مقام قرب الاهی او سرچشمه میگیرد. گسترهی علم انسان کامل بسیار وسیع بوده، در همهی شئون هستی، به اذن خداوند حضور دارد و به خزائن و سرچشمههای علم الاهی اتصال داشته، از تمام رازهای مخزون عالم غیب و مراتب علم الاهی آگاه است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 103 تا 138
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تاملاتی پیرامون هماوردی های غزالی با فلاسفه
نویسنده:
عین اله خادمی، محمدکاظم نیک مرام
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه, پاییز/1390
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
کلام جدید
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
متکلم
,
غزالی و فلسفه
,
نقل
,
کتاب مقاصد الفلاسفه
,
روش شناسی علم کلام
,
امام محمد غزالی
,
اشارات و تنبیهات
,
تهافت الفلاسفه
,
سنخیت میان علت و معلول
,
فلسفه کلام، کلام غزالی، موضوع کلام، مسائل علم کلام، روش کلام، متکلّم
,
دین اسلام
,
نظریه عقل آزاد
,
فیلسوف
,
کیمیای سعادت
,
تفکر فلسفی
,
تعارض عقل و دین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
مرتضی مطهری
,
علامه طباطبایی
,
مهدی حائری یزدی
,
ابن سینا
,
فلسفه الهی
,
فلسفه مشاء
,
عقل ( جوهر )
,
علیت
,
عدم سنخیت
,
ارتداد
,
روش فلسفی
,
13. علم کلام
,
عبدالله جوادی آملی
,
ابونصر فارابی
,
المنقذ من الضلال
,
فخر رازی
,
سید یحیی یثربی
,
ابوحامد غزالی طوسی
,
احد فرامرز قراملکی
,
علم حصولی(مقابل علم حضوری)
,
میزان العمل
,
تعارض عقل و وحی
,
عین الله خادمی
,
کتاب شفا (ابن سینا)
,
کتاب احیاء علومالدین غزالی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 77 تا 101
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چیستی ایمان از دیدگاه ملاصدرا
نویسنده:
عین الله خادمی - قدسیه ماجدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, تابستان/ 1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
سید مرتضی: علی بن حسین بن موسی
,
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
حکمت متعالیه
,
یقین
,
معرفت
,
مقومات ایمان
,
تصدیق
,
مراتب ایمان
,
تصدیق(افعال قلوب)
,
ایمان شهودی
,
سید مرتضی
,
شیخ طوسی
,
حکمت متعالیه
,
علم (فضیلت اخلاقی)
,
معرفت
,
یقین
,
ایمان تقلیدی
,
ایمان شهودی
,
ایمان از نظر ملاصدرا
,
اقسام ایمان
,
رابطه مقامات نفس با ایمان
,
رابطه ایمان و عمل صالح
,
ابوحامد غزالی طوسی
,
ابوالحسن اشعری (موسس مکتب اشاعره)
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
امامان معصوم علیهم السلام
,
عین الله خادمی
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
2008-7063
چکیده :
یکی از مسائل چالشبرانگیز و در عین حال کلیدی در طول تاریخ تفکر اسلامی، مسئلۀ «ایمان» است که از جهات مختلف، مورد توجه اندیشمندان بوده است. ملاصدرا بهعنوان حکیمی متأله و شیعه، ایمان را از مادة أمن میداند؛ گویی شخص مؤمن با ایمان، از تکذیب و مخالفت با حق، ایمن میشود؛ هرچند ایشان، ایمان را با مفاهیم مختلفی چون تصدیق، حکمت، نور، توحید و عقل تعریف میکند، در دیدگاه او « علم و معرفت» مهمترین عنصر در «ایمان» است. صدرا ایمان تقلیدی و کشفی را از اقسام ایمان دانسته است و «عمل» را خارج از حوزۀ مفهومی ایمان قرار میدهد.<br /> او ایمان را همچون علم، امری وجودی میداند که احکام وجود بر آن سریان دارد، لذا امری مشکک، با قابلیت کمال و نقص و پایینترین مراتب آن ایمان تقلیدی بدون برهان و بالاترین مرتبهاش، حقالیقین است که از مراتب عرفانی محسوب میشود. ایشان توانسته بر اساس مبانی حکمت متعالیه در چهار شاخصۀ نقش کلیدی معرفت؛ علم امری وجودی؛ رابطۀ میان ایمان و عمل صالح و مراتب ایمان، به شایستگی در بُعد نظری از مباحث دینی، بهره ببرد و تبیین نوینی از ایمان ارائه کند؛ هرچند این نقد نیز (که توجه بایستهای در بحث نظری، به عنصر مودت و محبت ندارد) امکان طرح دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 289 تا 324
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چگونگی پیدایش کثیر از واحد (نظام فیض) از دیدگاه شیخ اشراق
نویسنده:
عین الله خادمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, تابستان/1384
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
المشارع و المطارحات
,
خلقت
,
صدور
,
اشراق
,
نظام فیض
,
نورالانوار
,
اشراق
,
نور اقرب
,
قهرو محبت
,
مشاهده (شهود)
,
ابن سینا
,
عالم ( امکانی )
,
الواح عمادی
,
پیدایش واحد از کثیر از نظر سهروردی
,
وحدت خداوند
,
رساله آواز پر جبرئیل
,
ابونصر فارابی
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
شمس الدین محمد شهرزوری
,
عین الله خادمی
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
1010-4968
چکیده :
در مکتب اشراقی ما با تنوع واژگان درباره صادر اول مواجه هستیم سهروردی در برخی از نوشته های خود مثل التلویحات و الواح عمادی و پرتو نامه و رساله فی اعتقاد الحکما و یزدان شناخت و اللمحات و کلمه التصوف و نظام فیض را به شکل فیلسوفان مشایی و به شکل ثلاثی که ابتکار ابن سینا است تقریر می کند غیر از این جهت اشتراک از حیث روش شناختی میان این آثار تفاوت وجود دارد اما در الواح عمادی بعد از تقریر آن به شکل مشایی تلاش می کند تا حدی از نظام مشایی فاصله بگیرد این روند در المشارع و المطارحات تعمیق می یابد سرانجام در هیاکل النور و بالاخص حکمه الاشراق شیخ نظریه نهایی و ابتکاری خویش را بیان می کند ومیان نظریه نهایی سهروردی و فارابی تفاوت ها و مشابهت هایی وجود دارد و اشکال مشترکی بر هر دو نظریه وارد است در نظریه نهایی سهروردی درباره نظام فیض قهر و محبت و اشراق و مشاهده نقش های اصلی را ایفا می کنند و نکات قابل تاملی در این موارد وجود دارد مهم ترین وجوه ممیزه نظریه شیخ اشراق ابتنای نظریه او بر اصالت نور و ارائه نظریه عقول عرضی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 65 تا 99
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین دیدگاه هستیشناسانه ابنسینا پیرامون عشق
نویسنده:
عین الله خادمی , اکرم باغخانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, تابستان و پاییز / 1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کمال
,
عشق
,
سریان عشق در موجودات
,
حقیقت عشق
,
عشق خداوند به خود
,
مراتب تشکیکی عشق
,
ادراک در فلسفه ابن سینا
,
رابطه عشق و ادراک کمال
,
عشق خداوند به نظام احسن
,
تجلی خیر مطلق
,
عشق در عقول مجرد
,
عشق غریزی موجودات به خیر مطلق
,
تبیین ابن سینا از مسئله اتحاد عرفانی
,
عشق در افلاک
,
علت حرکت افلاک
,
عشق نفوس الهی به علت اولی
,
رابطه عقل و عشق
,
عشق طبیعی
,
تفکیک عشق مجازی و حقیقی
,
مرتبه عاشقان مشتاق
,
ابن سینا
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
عین الله خادمی
شاپا (issn):
2345-3761
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 69 تا 84
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین مفهوم لذت و اقسام آن از منظر غزالی
نویسنده:
عین الله خادمی، حمیدرضا حاجی بابایی
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی, زمستان / 1391
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
زهد
,
خداشناسی
,
ابو نصر فارابی
,
لذت باطنی
,
لذت حسی ظاهری
,
انس
,
لذت حسی
,
لذت بدنی
,
ادراک ملایم
,
رابطه محبت و لذت
,
غریزه قلب
,
نور الهی قلب
,
لذت علم
,
مراتب زهد
,
لذت نظاره خداوند
,
حجب لذت عقلی
,
ملاک تمایز لذات
,
رابطه لذت و ادراک
,
شدت و ضعف لذت
,
تکوین لذات انسان
,
مراتب لذت از نظر غزالی
,
اشتغال به حیات جسمانی
,
سعادت از نگاه غزالی
,
رابطه قلب و لذت
,
مراتب قلوب
,
شخصیت ها
,
علم نفس
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
عین الله خادمی
شاپا (issn):
6024-2251
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 79 تا 98
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین سعادت قصوی از منظر مسکویه
نویسنده:
عین الله خادمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, بهار/ 1391
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
اخلاق دینی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
فلسفه اخلاق (اِتیک)
,
سعادت
,
ابن مسکویه
,
سعادت اخروی
,
تقرب به خدا
,
بهشت
,
کمال نهایی انسان
,
کمال نهایی انسان
,
قرآن
,
سعادت عظمی
,
اقسام سعادت
,
استکمال علمی
,
اخلاق اسلامی
,
کمال عقلی (نظری)
,
کمال عملی (اخلاقی
,
اخلاق دینی
,
علامه طباطبایی
,
ابن سینا
,
لذات حسی جسمانی
,
قرآن
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
قرب به خدا
,
کمال نهایی
,
ارسطو
,
افلاطون
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
ابن مسکویه
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
مراتب سعادت(مقابل مراتب شقاوت)
,
سعادت نفسانی
,
شقاوت انسان
,
دیدگاه سلبی اخلاق
,
دیدگاه ثبوتی اخلاق
,
ساکنان ملأ اعلی
,
حرکت شوقی به طرف خدا
,
حرکت عشقی به طرف خدا
,
عین الله خادمی
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
مسکویه، علاوه بر بیان دیدگاه خودش دربارهٔ سعادت قصوی، دیدگاه حکیمان سلف را دربارهٔ این مسئله گزارش میکند و دیدگاههای فیثاغورث، سقراط، افلاطون و ارسطو را برمیرسد. برای تبیین دیدگاه مسکویه دربارهٔ سعادت قصوی، میتوان بیان او را به دو قسمت سلبی و ثبوتی تقسیم کرد: بر اساس بیان سلبی او، حصول سعادت قصوی در تمتع از لذات حسی نیست. بر اساس بیان ثبوتی او شش ملاک (رسیدن به افق فرشتگان، دریافت حکمت از ساکنان ملأ اعلی، حرکت شوقی و عشقی به سوی خدا، دستیابی به کمال نهایی در دو بعد نظری و عملی، رسیدن به نعم بیحد و حصر بهشت، و تقرب به خدا) وجود دارد. نگارنده بر این باور است که این ملاکها مانعة الجمع نیستند، بلکه امکان جمع این ملاکها وجود دارد. گرچه برخی از این ملاکها قابل نقد هستند، اما در مجموع این ملاکها، مبین تأثر شدید مسکویه از دین مقدس اسلام است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 171 تا 191
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
تعداد رکورد ها : 26
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید