جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
نام خانوادگی :
*
پست الکترونیک :
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
حروف تصویر :
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه فلسفه
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 1576
عنوان :
بررسی نظام معرفتشناختی ابنسینا و دلالتهای آن در برنامهدرسی
نویسنده:
حسین کارآمدبیشه
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
برنامه درسی
,
یادگیری
,
ابن سینا
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
فلسفه اسلامی
,
هنر و علوم انسانی
,
مکتبهای فلسفی غرب
چکیده :
این پژوهش که با استفاده از روش تحلیلی و استنتاجی و به منظور بررسی نظام معرفتشناسی ابنسینا و دلالتهای آن در برنامهدرسی انجام شده است، بر این فرض استوار میباشد که دیدگاههای معرفتشناختی فیلسوفان بر ساختار و عناصر برنامهدرسی اثر میگذارند. بر این اساس، یافتههای تحقیق حاکی از آنند که حس و عقل کانون نظام معرفتشناسی ابنسینا را تشکیل میدهند. از نظر شیخ، با اینکه بیشتر معرفتهای بشری در اثر ارتباط متقابل میان حس و عقل پدید میآیند، ولی وی تجربههای حسی را مقدمهای برای کسب معرفت عقلانی میداند. آدمی باید بکوشد تا با بهرهمندی هرچه زیادتر از تجربههای حسی، بر ادراکات عقلی خود بیفزاید و قدرت حدس را تقویت نماید. او میتواند مراتب مختلف معرفت حسی و عقلی را یکی پس از دیگری سپری کرده، به عقل فعال برسد و به حقایق هستی آگاهی یابد. در مقایسه با حس، عقل دارای کارکردهای مهمی میباشد و تجربه و روشهای تجربی در صورتی اعتبار مییابند که از پشتوانه عقلی برخوردار شوند.چنین نگرشی، رویکرد عقلگرایی در برنامهدرسی را در پی داشته است که افزون بر برخورداری از نقاط مشترک با رویکردهای شناختی برنامهدرسی، تفاوتهایی نیز با آنها دارد. مطابق با این رویکرد،قدرت تفکر و استدلال، هدف اساسی برنامهدرسی را تشکیل میدهد.هدف غایی برنامهدرسی، سعادت و کمال واقعی و یا دستیابی به قرب الهی است که در اثر اهداف واسطی رشد و شکوفایی عقل نظری و عقل عملی حاصل میشود. اهمیت نقش حس و عقل، اعتبار عقلی، تأمین کمال و سعادت انسان، علاقه فراگیر، قابلیت فهم و یادگیری، زمینهسازی برای استقلال در یادگیری، ارتباط با واقعیت مورد مطالعه و جامعنگری، مهمترین اصول حاکم بر محتوای برنامهدرسی میباشند. در سازماندهی محتوا نیز باید توالی و وسعت رعایت گردند. تعدد روشها، عقلانیت و تفکر، فعالسازی فراگیران، تناسب با قابلیتهای آنان، نقش حواس در آموزش و یادگیری و زمینهسازی برای کشف حقایق، از جمله اموریاند که در قالب الگوهای آموزش و یادگیری فعال باید مورد توجه واقع شوند. کسب مهارتهای تفکر و استدلال، تحقق هدفها، رشد اخلاقی فراگیران، پرهیز از ارزشیابیهای مبتنی بر حفظ مطالب، ملاحظه سطوح مختلف دانش و تنوع روشها و ابزارهای ارزشیابی، مهمترین اصول ارزشیابی هستند که در الگوهایی همچون خردگرا و هدفگرا تحقق میبایند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درسگفتار فلسفه هنر
مدرس:
بابک احمدی
نوع منبع :
درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
صوت
متن
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه فلسفه
,
درسگفتار / سخنرانی فلسفه غرب
,
فلسفه هنر
چکیده :
درسگفتار فلسفه هنر از بابک احمدی در ۱۱ جلسه ی ۳ ساعته برگزار شده است. این مجموعه درسگفتار که به صورت صوت در اختیار کاربران صدانت قرار داده شده است، حول مباحث کتاب “حقیقت و زیبایی” می باشد. . اندکی توضیح پیرامون کتاب حقیقت و زیبایی: کتاب «حقیقت و زیبایی؛ درسهای فلسفه هنر» در ۱۳ فصل و ۲۶ درس با روشی جدید مهمترین مسایل زیبایی شناسی و فلسفه هنر را به مخاطبان آموزش میدهد. فصل نخست به بیان روشکاری و شرح مقولات و مفاهیم مورد بحث در این کتاب اختصاص دارد. در فصل دوم با عنوان «دشواریهای تعریف زیبایی» زیبایی و مفاهیم وابسته به آن در رسالههای افلاطون، ارسطو و در ادامه فلوطین، ادموند برک و کانت، توضیح و شرح شدهاست. احمدی در فصل سوم با عنوان «هنر و روح دوران» به فلسفه هنر و فلسفه تاریخ هنر از دیدگاه هگل پرداختهاست. فصل چهارم «از نگاه هنرمند» نام دارد و در آن مقام هنرمند از دیدگاه رمانتیکهای آلمانی، شلینگ، شوپنهاور و نیچه، بررسی شدهاست. نویسنده در فصل پنجم با عنوان «زمینه اجتماعی اثر هنر» به بیان دیدگاههای مارکس، انگلس، گئورگ لوکاچ و آنتونیو گرامشی درباره زمینههای اجتماعی هنر پرداختهاست. «هنر و مدرنیته» نیز عنوان فصل ششم کتاب است و در آن مدرنیسم از منظر تئودور آدورنو، نقد این اندیشمند از زیبایی شناسی و دیدگاههای زیباییشناختی والتر بنیامین و برتولت برشت، بررسی و تحلیل شدهاست. احمدی در فصل هفتم کتاب با عنوان «از بیانگری تا شکل» با توضیح مفهوم «بیانگری در هنر» به بیان نظریات «بندتو کروچه» و «رابین جرج کالینگوود» در اینباره پرداخته و در ادامه به بیان «نماد و بیانگری» از دیدگاه ارنست کاسیرر و همچنین دیدگاههای زیباییشناختی ویتگنشتاین پرداخته است. در فصل هشتم کتاب با عنوان «ساختار اثر هنری» دیدگاههای فرمالیستهای روس و ساختارگرایان درباره هنر و نقد هنری و ادبی بررسی شده و در فصل نهم نیز با نام «ناخودآگاهی و هنر» دیدگاههای فروید و یونگ و همچنین زیباییشناسی از منظر سوررئالیستها تشریح شدهاست. «تاویل و دریافت مخاطب» عنوان فصل دهم کتاب است که در آن ضمن بحثهایی پیرامون میزان اثرپذیری مخاطب، ریشههای «زیبایی شناسی دریافت» و دیدگاههای یاس و آیزر و همچنین تاویل از منظر گادامر و پل ریکور، برای مخاطب باز شدهاست. فصل یازدهم کتاب به بحث و بررسی پیرامون شیوههای برخورد با اثر هنری و دیدگاههای مارشال مکلوهان و ژان بودریار در این حوزه اختصاص دارد. «معمای معنا» نیز عنوان فصل دوازدهم کتاب است و در آن نسبت حقیقت و هنر از منظر ژاک دریدا و مفهوم «متافیزیک حضور» این اندیشمند تحلیل شدهاست. و در نهایت فصل آخر کتاب نیز با عنوان «راز اثر هنری» دیدگاههای مارتین هیدگر، فیلسوف شهیر آلمانی تحلیل و شرح شدهاست. بحث هیدگر از گوهر شعر و نظرش درباره شعر هولدرلین، شاعر آلمانی نیز دیگر مبحث این فصل است. گفتی است بیست و پنجمین انتشار «حقیقت و زیبایی؛ درسهای فلسفه هنر» تالیف بابک احمدی با شمارگان یک هزار نسخه، ۶۰۸ صفحه و قیمت ۲۹ هزار و پانصد تومان از سوی نشر مرکز روانه کتابفروشیها شد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی انتقادی معرفت شناسی از منظر ابن تیمیه
نویسنده:
غیور الحسنین
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حس
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
عقل(منطق)
,
ابن تیمیه (فرق اسلامی)
,
الهیات و معارف اسلامی
,
درباره ابن تیمیه
,
Epistemology شناخت شناسی - بحث معرفت (مجتبوی)
چکیده :
معرفت شناسی سنگ بنیاد برای همه ی علمهاست، وآن علمها در اطراف این علم می چرخند. وجهان بینی وایدئولوژی هر مکتب فکری عقدی مبتنی بر معرفت شناسی است. وگروه وهابی سلفی راه وروش خاصی در اسلام دارند، مانند تکفیر مسلمان ها وتخریب قبور وامثال آن. وراه وروش خاص آنها بر دیدگاه ها ونظریه های ابن تیمیه استوار است. وبرای فهمیدن دیدگاه هایش بر خود لازم می دانیم به فهمیدن نظریه هایش در معرفت شناسی، وامکان ندارد بر نظریه هایش نقد کنیم مگر در میان دیدگاه های معرفت شناسی آن بتوانیم نقد کنیم. پس این پایان نامه رأی ابن تیمیه را در معرفت شناسی بررسی می کند. ورویکردی که محقق در تحقیق خود بر آن اعتماد می کند آن رویکردی توصیفی وتحلیلی است.ما در دوران بحث وبررسی به این نتیجه رسیدیم که منشأ علم ودانش از منظر ابن تیمیه وحی است که بر رسول -صلی الله علیه وآله وسلم- نازل شد وابن تیمیه آن را از راویان حدیث می گیرد. ومعتقد است که چیزی که رسول -صلی الله علیه وآله وسلم-آورده اند، وصحابه وتابعین از آن فهمیده اند حجت است، وما به این علمها احتیاج نداریم. واین مطلب مخصوص ابن تیمیه است که می گوید محسوس ومتخیّل موجود است، وچیزی که قابل احساس نیست وجود ندارد. وعقل وخیال ووهم را به حس ارجاع می دهد. پس معرفت حسی نزد او محور اصلی است، وخیلی اهمیتی دارد. وملاک در اختلاف نص است نه عقل.ابن تیمیه نظریه ی نومینالیسم را در معرفت شناسی مبنا قرار داده، وباور دارد که وجود واقعی خارج از ذهن است که آن وجود واقعی از جزئیات وموجودات معیّن ومشخّص تشکیل شده است، وکلّیات در خارج هرگز وجود ندارند. ودر حقیقت ابن تیمیه فکر نومینالیسم را به بالا ترین مقام رسانده حتی در زمینه شریعت نیز آن را قرار داده است. وموجودات ملکوتی در نظرش موجودات معین ومشخص هستند که در میان آنها ذات الهی وجود دارد. واز اینجا فهمیده می شود که او قائل به موضوع جسمانیت شده است.وتاکید می کند بر این مطلب که مقدم بودن شرع بر عقل همیشه در تعارض واجب است، چون عقل تصدیق می کند خبری را که شرع می دهد، وشرع در هر خبری که عقل می دهد تصدیق نمی کند.وابن تیمیه علم حضوری را از اساس انکار می کند. بنابر این از خودِ علم نفس که علم حضوری است انکار می کند. بلکه تفاوت می گذارد بین علم نفس ووجود نفس. ویقین دارد که خودِ وجود نفس خالی از علم است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درسگفتار قبسات میرداماد
مدرس:
سیدمحمد موسوی بایگی
نوع منبع :
صوت , درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
صوت
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه فلسفه
,
فلسفه اسلامی
,
قبسات
,
درسگفتار / سخنرانی فلسفه اسلامی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الانسان يبحث عن المعنى : مقدمة فى العلاج بالمعنى التسامى بالنفس
نویسنده:
ويكتور فرانكل؛ مترجم: طلعت منصور؛ ویراستار: عبدالعزیز قوصی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
كويت: دار القلم,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه فلسفه
,
فاقد چکیده
کلیدواژههای فرعی :
روانشناسی وجودی ,
روان شناسی امید ,
راوانشناسی انسان گرایی ,
روان شناسی شخصیت ,
روانشناسی فلسفی ,
علم نفس ,
روح گرایی ,
روان شناسی ادراک(اصطلاح وابسته) ,
آرامش (روانشناسی) ,
پدیدهشناسی روح ,
خودشکوفایی در روان شناسی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شعاع اندیشه و شهود در فلسفه سهروردی
نویسنده:
غلامحسین ابراهیمی دینانی
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: انتشارات حکم,
کلیدواژههای اصلی :
حکمای مسلمان
,
اندیشه فلسفی
,
فلاسفه اسلام
,
شیخ اشراق
,
فرق و مذاهب (ادیان و فرق و مذاهب)
,
فیلسوفان
,
افکار فلسفی
,
حق و صدق
,
آیات و احادیث
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
حکمت اشراق the School of Illumination
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
غلامحسین ابراهیمی دینانی
چکیده :
این کتاب به اندیشه فیلسوف مسلمان شیخ شهاب الدین سهروردی می پردازد. دکتر دینانی از شهاب الدین سهروردی با عنوان " فیلسوف فرهنگ " یاد می کند و نظر بسیاری از فلاسفه را به اندیشه ها و افکار فلسفی سهروردی جلب می کند. موضوع برخی از فصل های این کتاب عبارتند از: نور در فلسفه شیخ اشراق، حق و صدق در نظر سهروردی، موضع سهروردی در برابر ابوالبرکات بغدادی، صدرالمتالهین و سهروردی و ... می باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نشاة الفكر الفلسفى في الاسلام المجلد 3
نویسنده:
الدکتور علی سامی النشار
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
مکتب خراسان
,
تصوف اسلامی
,
مکتب کوفه
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
فرق اسلامی (فرق)
,
تاریخ موضوعی (اسلام)
,
عصر خلافت
,
تصوف مسیحی
,
مکتب بصره
,
مکتب شام
,
مکتب موصل
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نشاة الفكر الفلسفى في الاسلام المجلد 1
نویسنده:
الدکتور علی سامی النشار
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اسلام و مسیحیت
,
عقلانیت دینی
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
فلسفه اسلامی
,
فرق اسلامی (فرق)
,
اندیشه دینی
,
1- فلسفه یونان باستان و روم
,
اسلام و یهودیت
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درسگفتار حکمت اشراق
مدرس:
سید محمد موسوی
نوع منبع :
صوت , درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
دوره 1391
دوره 1395-1396
عکس
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه فلسفه
,
حکمت اشراق the School of Illumination
,
فلسفه اسلامی
,
درسگفتار / سخنرانی فلسفه اسلامی
چکیده :
سهروردی در ضمن تحصیل چنین استنباط کرد که موجودات دنیا از نور به وجود آمده و انوار به یکدیگر میتابد و آن تابش متقابل را اشراق خواند و به همین جهت لقب شیخ الاشراق را یافت. نظریه فلسفی سهروردی این بود که هستی غیر از نور چیزی نیست و هرچه در جهان است و بعد از این به وجود میآید نور است، لذا جهان جز اشراق نمیباشد. منتها بعضی از نورها رقیق است و برخی غلیظ و برخی از انوار ذرات پراکنده دارد و پارهای دیگر دارای ذرات متراکم است و همانگونه که نورهای قوی بر ضعیف میتابد نورهای ضعیف هم بسوی انوار قوی تابش دارد. انسان هم از این قاعده مستثنا نیست و به دیگران میتابد، همانگونه که نورهای دیگران به او میتابد. بمناسبت اینکه از انسان به دیگران نور تابیده میشود انسان فیاض است و میتواند به دیگران نور برساند و از نور سایرین روشن شود. سهروردی میگفت که حکمت بر دو نوع است: حکمت لدنی و حکمت عتیق. حکمت عتیق یعنی حکمت قدیم همواره بوده و در قدیم هندیها و ایرانیها و بابلیها و مصریها و بعد از آن یونانیها برخوردار بودهاند. اما حکمت لدنی خاصان از آن برخوردار میشوند. اما در آغاز این دو حکمت از یک مبدأ سرچشمه میگرفته و آن ادریس بوده که نام دیگر آن هرمس است. بعد از اینکه مردم حکمت از ادریس آموختند به عقیده او به دو شاخه شد که یکی به سمت ایران ودیگری بهطرف مصر و بعد این دو شاخه وارد اسلام گردید.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درسگفتار الهیات نجات
مدرس:
محمدحسین حشمت پور
نوع منبع :
صوت , درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
صوت
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قوای نفس
,
حواس ظاهری
,
حواس باطنی
,
اقسام عقل
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
فلسفه اسلامی
,
فلسفه مشاء
,
صور کلیه عقلیه
,
صور جزئیه
,
حواس باطنی
,
نجات: ابن سینا
,
درسگفتار / سخنرانی فلسفه اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
نفس حیوانی ,
نفس انسانی ,
حافظه (معرفت شناسی) ,
خیال(معرفت شناسی) ,
عقل عملی((مدرک جزئیات مربوط به عمل)، اصطلاح وابسته) ,
نفس ناطقه(اصطلاح وابسته) ,
مراتب عقل نظری(اصطلاح وابسته) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 1576
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
با موفقیت به ثبت رسید