جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 31
 بررسی تطبیقی دیدگاههای هرمنوتیکی شلایرماخر و علمای علم اصول
نویسنده:
مهدی ذاکری، جابر موسوی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, سال یازدهم زمستان 1393
صفحات :
از صفحه 645 تا 664
آسیب شناسی انکار علم دینی
نویسنده:
عبدالحسین خسروپناه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی, تابستان/ 1387
صفحات :
از صفحه 87 تا 117
حق تشریع
عنوان :
نویسنده:
عبدالله امیدی فرد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم : دانشگاه قم , زمستان / 1385
صفحات :
از صفحه 199 تا 243
بررسی تبعیت دلالت از اراده از منظر ابن‌سینا و خواجه نصیر طوسی
نویسنده:
فردین جمشیدی مهر، علیرضا کهنسال
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, بهار و تابستان/1393
چکیده :
برخی از منطق‌دانان بر این باورند که دلالت تابع اراده است و تا اراده‌ای محقق نشود، دلالتی صورت نمی‌گیرد. ابن‌سینا، خواجه نصیر طوسی و دبیران کاتبی از این دسته‌اند. برخی دیگر از بزرگان منطق نظیر قطب‌الدین رازی در این امر به مخالفت برخاسته و دلالت را تنها تابع علم به وضع دانسته‌اند. تتبعات تاریخی نشان می‌دهد که این مسئله از زمان ابن‌سینا و به‌توسط شخص وی مطرح شده است. از این رو تلاش کرده‌ایم که نظر ابن‌سینا به صورت کامل، تقریر و دربارۀ اختلافات دو تن از شارحین بزرگ کلام وی یعنی خواجه نصیر طوسی و قطب رازی داوری شود. عده‌ای از اصولیون به‌نام نیز که در یک مسئلۀ اصولی اختلاف نظر داشته‌اند، استطراداً به این بحث پرداخته و تفسیر دیگری را بیان کرده‌اند و مدعی شده‌اند که مراد عَلَمین (ابن‌سینا و خواجه نصیر) چیزی جز تفسیر آنان نبوده است. این نوشتار در صدد مقایسۀ نظر اصولیان و منطق‌دانان نیست و ذکر پاره‌ای از نظرات در اصول فقه تنها نشان‌دهندۀ وجودِ برداشت‌ها و تفسیرهای دیگر از کلام ابن‌سینا و خواجه نصیر می‌باشد. در این مقاله به شرح و جرح اقوال مشهور پرداخته و نتیجه گرفته‌ایم که در این باب نظر صائب همان قول قطب‌الدین رازی صاحب محاکمات است.
صفحات :
از صفحه 19 تا 30
عقلانیت و علم معیار تمایز معنویت در اسلام از معنویت در سایر مکاتب
نویسنده:
محمدرسول آهنگران
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, تابستان/1395
کلیدواژه‌های اصلی :
محمد بن یعقوب کلینی , ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق , خواجه نصیرالدین طوسی , علامه حلی , ملا عبدالرزاق لاهیجی , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , معنویت , نهج البلاغه (نهج‌البلاغه) , 03. انسان شناسی Human nature , اهل بیت(ع) , سیره ائمه اطهار علیهم السلام , احکام شرعی , سعادت بخشی همه ادیان (مسائل جدید کلامی) , رستگاری (مسائل جدید کلامی) , انسان شناسی مادی (مسائل جدید کلامی) , عقلانیت (مسائل جدید کلامی) , روانشناسی دین , عقل در اسلام , شیخ حر عاملی , آخوند خراسانی , جایگاه عقل در اسلام , خواجه نصیرالدین طوسی , علامه طباطبایی , محمد بن یعقوب کلینی , سعادت اخروی , قرآن , عقل(فقه) , علامه حلی , 1. ادیان religions , شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع) , ادیان توحیدی (ادیان الهی) , ادیان تحریف شده (در مقابل ادیان تحریف نشده) , دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته) , ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق) , فلسفه دین , کارل گوستاو یونگ , حضرت آدم(ع) , چ. امام پنجم(حضرت امام باقر ع) , ب. امام اول(حضرت امام علی ع) , ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع) , مکاتب بشری , ایمان , خیالات , دین و آرامش , نیاز بشر به دین , معنویت و علم , معنویت و عقل , باور به غیب , احساس مذهبی , مبنای معنویت در اسلام , احکام حدسی , محمدرسول آهنگران , فیاض لاهیجی
صفحات :
از صفحه 1 تا 23
بررسی تطبیقی حسن و قبح و ثمرات آن در اندیشه شیعه، معتزله، اشاعره و ماتریدیه
نویسنده:
محمدکاظم عمادزاده، مسعود راعی، روح الله روح الهی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه, بهار/1391
کلیدواژه‌های اصلی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق , سید مرتضی‏: علی بن حسین بن موسی , شیخ طوسی‏: ابوجعفر محمد بن حسن , خواجه نصیرالدین طوسی , علامه حلی , ملا عبدالرزاق لاهیجی , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , مرتضی مطهری , علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی , فعل قبیح , 09. قواعد کلامی Basic Principles of Kalam , عدلیه (مذاهب کلامی) , حسن و قبح , قاعده حسن و قبح عقلی , ماتریدیه (اهل سنت) , معتزله (اهل سنت) , امر بین امرین , اهل بیت(ع) , حسن و قبح عقلی , عدل الهی , حسن و قبح نقلی (شرعی) , قاعده قبح عقاب بلابیان , اخلاق اسلامی و دینی , اخلاق عملی , محمدرضا مظفر , حسن و قبح ذاتی , علامه مجلسی , شیخ مرتضی انصاری , آخوند خراسانی , سید مرتضی , خواجه نصیرالدین طوسی , شیخ طوسی , مرتضی مطهری , علامه طباطبایی , محمد رضا مظفر , عدالت , دروغ , علامه حلی , شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع) , ارسطو , افلاطون , سید مصطفی محقق داماد , ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق) , الف. حضرت رسول اکرم(ص) , کلما حکم به الشرع حکم به العقل , تکلیف بالایطاق , مدرک عقلی , مدرک نقلی , پایه اخلاق جاودان , مسعود راعی , اخلاق عملی , فیاض لاهیجی
صفحات :
از صفحه 155 تا 174
بررسی کاربرد قاعدۀ «الواحد» در مکتب اصولی آخوندخراسانی و پیامدهای اعتقادی آن
نویسنده:
نسرین هژبری، محمدرضا کاظمی گلوردی، جمشید سمیعی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
مشهد: جامعة المصطفی العالمیة, بهار و تابستان/1395
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , علامه حلی , فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , مرتضی مطهری , محمدتقی مصباح یزدی , برهان , ابن سینا: ابوعلی سینا , آخوند خراسانی , علوم اعتباری , براهین قاعده الواحد , اهل بیت(ع) , حقیقی , گزاره حقیقی , گزاره اعتباری , جدل , قاعده «الواحد» , ابطال تسلسل , ‌ اعتبار , کفایه الاصول , محمدرضا مظفر , آخوند خراسانی , محمدتقی مصباح یزدی , مرتضی مطهری , علامه طباطبایی , غلامحسین ابراهیمی دینانی , ابن سینا , محمد رضا مظفر , فلسفه الهی , عقل اول , علیت , تسلسل , توحید افعالی(الهیات بالمعنی الاخص) , قدرت واجب , قرآن , اصطلاحنامه فقه , علامه حلی , دور و تسلسل , 13. علم کلام , غلامحسین ابراهیمی دینانی , صحیح و اعم , سید جلال آشتیانی , فخر رازی , ابوحامد غزالی طوسی , مفاهیم حقیقی(مقابل مفاهیم غیر حقیقی) , اعتباری((مفاهیم ارزشی)، مقابل مفاهیم وهمی) , اعتباری((مفاهیم وهمی)، مقابل مفاهیم ارزشی) , مکتب اصولی , عمل انسان , وضع مرکبات , تعدد شرط و وحدت جزا , علت بسیط , ملاصدرا شیرازی , ملا محسن فیض کاشانی
صفحات :
از صفحه 83 تا 102
شیوه های احراز وثاقت متن قرآن از دیدگاه دانشمندان مسلمان
نویسنده:
فتح الله نجارزادگان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, زمستان/ 1383
چکیده :
احراز وثاقت هر متنی اعم از آسمانی و غیر آسمانی، شرط نخست برای اعتبار فهم مخاطب است. این احراز در گرو عناصری متعدد از جمله حصول اطمینان به بقای متن بدون کاهش و افزایش یا تغییر و تبدیل در اجزای آن است. وثاقت متن قرآن در مقام بقا، با سه شیوة «ابطال تغییر در متن» «تدارک تغییر متن» و «تفکیک در اجزای متن» احراز شده است. شیوة نخست با دو اهرم ایجایی در اثبات تحریف ناپذیری قرآن و سلبی در ابطال ادلة تحریف، شکل گرفته و نظریة رایج میان فریقین به شمار می آید. شیوة دوم «حجّیه بین الدفتین» را پیشنهاد می کند که در آن، احتمال تحریف متن موجود، با دستور معصومان (ع) برای رجوع به همین قرآن، تدارک می شود. در نظریة سوم وثاقت هر بخشی از قرآن به طور جداگانه و براساس نیاز مستنبط تحصیل می شود. شیوة اول و دوم پیشینة کهن دارند. شیوة سوم به طور سربسته در قرن 11 ق مطرح شده و سپس در قرون اخیر میان برخی از دانشمندان بزرگ علم اصول بسط یافته و ارکان آن مدلل شده است. احراز وثاقت متن قرآن در میان شیوه های مذکور جز یا ابطال احتمال تغییر متن، امکان پذیر نیست و در شیوة دیگر با چالشهای جدی روبروست.
صفحات :
از صفحه 273 تا 287
  • تعداد رکورد ها : 31