جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
تجربهگرایی = آمپریزم (فلسفه)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
تعداد رکورد ها : 29
عنوان :
تجربه گرایی، منطق و ریاضیات: مقالات فلسفی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Hans Hahn (auth.), Brian McGuinness (eds.)
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Springer Netherlands,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
پوزیتیویسم منطقی
,
تجربهگرایی منطقی
,
تجربه گرایی (مسائل جدید کلامی)
,
پوزیتیویسم منطقی(کلام جدید)
,
حلقه وین
,
پوزیتویسم منطقی(معرفت شناسی)
,
تجربهگرایی = آمپریزم (فلسفه)
,
پوزیتیویسم منطقی
چکیده :
ترجمه ماشینی: نقشی که هانس هان در حلقه وین بازی کرد همیشه به اندازه کافی مورد توجه قرار نگرفته است. از چند جهت مهم بود. در وهله اول، هان به سه نفر از طراحان اصلی دایره تعلق داشت. او و دوستانش، فیلیپ فرانک و اتو نورات، به عنوان دانشجو در دانشگاه وین و در طول دهه اول قرن حاضر، کم و بیش به طور منظم برای بحث درباره مسائل فلسفی ملاقات می کردند. هنگامی که هان اولین پست استادی خود را در دانشگاه چرنوویتز در شمال شرق امپراتوری اتریش پذیرفت و مسیرهای سه دوست از هم جدا شد، آنها تصمیم گرفتند در آینده ای به چنین بحث های غیررسمی ادامه دهند - شاید در یک گروه تا حدودی بزرگتر و با همکاری یک فیلسوف از دانشگاه. اتفاقات مختلف اجرای پروژه را به تاخیر انداخت. هان در طول جنگ جهانی اول به ارتش اتریش فرستاده شد. هان در جبهه ایتالیا مجروح شد. در اواخر جنگ، پیشنهادی از دانشگاه بن را پذیرفت که به پاس قدردانی از 1 دستاوردهای ریاضی قابل توجه او، در بن ماند. بهار 1921 هنگامی که او به وین بازگشت و یک کرسی ریاضیات در دانشگاه خود داشت.در آنجا، در سال 1922، کرسی استادی ماخ بولتزمن برای فلسفه علوم استقرایی با مرگ آدولف استور خالی شد؛ و هان دید. فرصتی برای تحقق نقشه قدیمی خود و دوستانش.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقالاتی در تجربه گرایی افراطی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
William James
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
.Longmans, Green & Co,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
تجربه گرایی (مسائل جدید کلامی)
,
تجربه گرایی افراطی
,
تجربهگرایی = آمپریزم (فلسفه)
چکیده :
ترجمه ماشینی: مقالاتی در تجربهگرایی رادیکال (ERE) اثر ویلیام جیمز مجموعهای است که پس از مرگش توسط همکار و زندگینامهنویسش رالف بارتون پری در سال 1912 ویرایش و منتشر شد. این مجموعه از ده مقاله از مجموع دوازده مقاله تجدید چاپ شده نشریه منتشر شده از 1904 تا 1905 که جیمز آن را داشت گردآوری شده است. در اوت 1906 در کتابخانه دانشگاه هاروارد و دپارتمان فلسفه هاروارد برای استفاده تکمیلی توسط دانشجویانش سپرده شد. پری دو مقاله از فهرست اصلی را با دو مقاله دیگر جایگزین کرد که یکی از آنها در زمان قبلی وجود نداشت. از آنجا که ERE مجموعه ای از مقالات است که در یک دوره زمانی نوشته شده است، و در نهایت توسط نویسنده آنها انتخاب یا گردآوری نشده است، این یک توضیح سیستماتیک از اندیشه او نیست، حتی اگر پری در مقدمه خود چیز دیگری را پیشنهاد می کند. این شرایط، علاوه بر تحول موضع فلسفی خود جیمز، به تنوع گسترده ای در فهم، سوءتفاهم و نظر انتقادی تجربه گرایی رادیکال کمک کرده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
زبان و تجربه گرایی: پس از حلقه وین [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Siobhan Chapman
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Palgrave Macmillan,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
تجربه گرایی (مسائل جدید کلامی)
,
حلقه وین
,
فلسفه زبان
,
تجربهگرایی = آمپریزم (فلسفه)
,
فلسفه تحلیلی
,
زبان و تجربه گرایی
چکیده :
ترجمه ماشینی: این کتاب نگرش به تجربهگرایی در مطالعه زبان را از فلسفه زبان اواسط قرن بیستم و زبانشناسی امروزی مقایسه میکند. این کتاب بر پاسخ به پوزیتیویسم منطقی حلقه وین، به ویژه در کار فیلسوف بریتانیایی جی.ال. آستین و کار بسیار کمتر شناخته شده فیلسوف نروژی آرنه ناس، تمرکز دارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درسگفتار سپهر معرفت ـ سلسله مباحث عرفان اسلامی ـ جلسه پنجم
نوع منبع :
فیلم , درس گفتار،جزوه وتقریرات
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
ادبیات عرفانی
,
عرفان شیعی
,
عرفان نظری
کلیدواژههای فرعی :
ارتباط با واقعیات ,
چیستی عرفان ,
غرایز انسانی ,
تجربهگرایی = آمپریزم (فلسفه) ,
چیستی جهان هستی (عرفان) ,
لذت عرفانی (عرفان) ,
آزادی شخصی ,
انزوای انسان معاصر (عرفان) ,
عظمت روح انسان (عرفان) ,
تعریف زیبایی (عرفان) ,
اپیکوریسم (مکتب فلسفی) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه جعفری: محمدتقی جعفری
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ایا ازمایش های فکری استدلال هستند؟
نویسنده:
ابراهیمی تیرتاش فهیمه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
استدلال
,
الاستدلال
,
آزمایش فکری
,
افلاطون گرایی
,
پاد آزمایش فکری
,
منطق عام
,
الاختبار الفکری
,
مضادة الاختبار الفکری
,
المنطق العام
,
الاستدلال الاستقرائی
,
التجریبیّة
,
الأفلاطونیة
,
تجربهگرایی = آمپریزم (فلسفه)
,
استدلال استقرائی (منطق)
چکیده :
چکیده فارسی:آزمایش فکری ابزاری ابتکاری است که نقش مهمی در حوزه های مختلف علوم (اعم از علوم عقلی و علوم تجربی طبیعی و انسانی) ایفا می کند. مهم ترین ویژگی این آزمایش ها آن است که بدون داده تجربی تازه ای، ما را به شرایط معرفتی جدیدی می رساند و می تواند نظر ما را در مورد یک نظریه تغییر دهد. درباره نحوه عملکرد آزمایش های فکری، دیدگاه های مختلفی وجود دارند. در این مقاله، ابتدا نمونه هایی از آزمایش فکری و ویژگی های آنها ارایه و سپس دیدگاه استدلالی نورتن تشریح می شود که یکی از مشهورترین دیدگاه ها درباره آزمایش فکری است. در ادامه انتقادات سه تن از منتقدان اصلی دیدگاه استدلالی ارایه شده، در پایان نشان داده می شود با وجود مزایای بسیار دیدگاه استدلالی، نورتن باید نظر خود را مبنی بر اینکه در آزمایش فکری از تجربه فراتر نمی رویم، تعدیل کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 121 تا 144
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درس هایی از کلام اسلامی - برهان وجوب و امکان - جلسه 2
سخنران:
آیت الله جعفر سبحانی
نوع منبع :
سخنرانی , فیلم
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اثبات خدا
,
راههای خداشناسی
,
برهان وجوب و امکان
,
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
,
براهین خداشناسی
,
13. علم کلام
کلیدواژههای فرعی :
علم حصولی ,
علم حضوری ,
واجب الوجود من جمیع الجهات ,
اصل علّیت ,
فطریات ,
تجربهگرایی = آمپریزم (فلسفه) ,
واجب الوجود من جمیع الجهات ,
بسیط من جمیع الجهات ,
انسان نفسانی ,
تعاقب پدیده ها (کلام) ,
علیت در غیر محسوسات (کلام) ,
قدیم بودن جهان طبیعت (کلام) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
جعفر سبحانی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
زمینههای فلسفی نقد پوزیتیویستهای منطقی از متافیزیک
نویسنده:
ابوالفضل ابراهیمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
متن ناقص پایان نامه
وضعیت نشر :
تبریز: دانشگاه تبریز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
منطق گرایی
,
فلسفه تحلیل زبانی ( تحلیل زبان )
,
پوزیتیویسم منطقی
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
پوزیتویسم منطقی(معرفت شناسی)
,
نقد متافیزیک
,
تجربهگرایی = آمپریزم (فلسفه)
,
منطق جدید
,
منطق کلاسیک
چکیده :
از جمله رویدادهای مهم فلسفی در فاصلهی بین دو جنگ جهانی تشکیل حلقهای فلسفی در وین بود که در آن بسیاری از حامیان علم درصدد برآمدند تا چالشهایی را که در آستانه قرن بیستم عارض اندیشهی پوزیتیویسم علمی شده بود، برطرف کنند. پوزیتیویسم منطقی حاصل و خروجی اندیشهای بود که در این حلقه پا گرفت و از جمله نمایندگان آن میتوان به کارناپ، آیر، شلیک و وایزمن اشاره کرد. پوزیتیویستهای منطقی دارای چند اصل عقیدتی عمده بودند: تمایز قاطع بین قضایای تحلیلی و ترکیبی که قدری از هیوم و قدری از ویتگنشتاین اخذ شده بود. اصل تحقیقپذیری که آن نیز گمان میرود از رسالهی ویتگنشتاین آمده باشد. و یک برنهاد فروکاهنده دربارهی نقش مشاهده در تعیین معناداری شناختی که خواستگاهاش را میتوان به تجربهگرایان کلاسیک از قبیل لاک و هیوم و تقلیلگرایی راسل رسانید. انکار متافیزیک، ماحصل اصلی به کارگیری اصول اساسی مذکور توسط پوزیتیویستهای منطقی میباشد. بنابراین، زمینههای فکری پوزیتیویستهای منطقی در نقد متافیزیک را هم میتوان در فلسفهی تحلیلی، مخصوصاً" نزد فیلسوفانی مثل ویتگنشتاین (در اصل تحقیقپذیری، اصل معناداری و اصل ضرورت این همانی است) و راسل وفرگه (در اصل منطقگرایی) و هم نزد فیلسوفان سنتی از قبیل هیوم و کانت (در نقد متافیزیک) ریشهیابی کرد. پوزیتیویستهای منطقی از میان همهی مکاتب فلسفی، متافیزیک را طرد و تخطئه میکردند، چرا که معتقد بودند احکام متافیزیکی بیمعنی بوده و هیچ طریقهی ممکنی برای آن که در تجربه به تحقیق برسند ندارند. همانطور که در مورد زمینههای فکری پوزیتیویستها در بالا اشاره کردیم، طرد و رد متافیزیک امری نو ظهورنبود، هیوم متافیزیک را سفسطه و مغلطه خوانده بود و ادعا کرده بود که از تعبیرات بی دلالت و بی مدلول استفاده میکند. کانت هم متافیزیک مشروع را از متافیزیک نامشروع فرق می نهاد. در حالی که منتقدان پیشین متافیزیک در صدد غیر علمی و بیفایده نشان دادن متافیزیک بودند، پوزیتیویستهای منطقی با استناد به رسالهی ویتگنشتاین، متافیزیک را فاقد معنی میشماردند و آن را به طور کلی انکار میکردند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مفهوم شناسی طبیعتگرایی روششناختی بهمثابه یک ابرپارادایم برای علم مدرن
نویسنده:
مصطفی میرباباپور
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رابطه علم و دین نزد کانت
,
معرفتشناسی دینی (مسایل جدید کلامی)
,
تجربهگرایی = آمپریزم (فلسفه)
,
طبیعتگرایی روششناختی
,
طبیعتگرایی علمی
,
طبیعتگرایی فلسفی
چکیده :
چکیده طبیعتگرایی روششناختی مهمترین ویژگی علم معاصر است که بر اساس آن شناخت و تبیین جهان طبیعی فقط از طریق علل طبیعی موجه است و استفاده از هرگونه امر ماورائی مانند خدا و فعل او در شناخت طبیعت ممنوع است. در حال حاضر این خصیصه به عنوان یک قالب و ابرپارادایم برای علم مدرن شناخته میشود. بر اساس این ابرپارادایم، هر فعالیت معرفتی که بخواهد شایسته عنوان علم شود، باید این روش را رعایت کند. مفهومشناسی طبیعتگرایی روششناختی برای فهم بهتر پدیده پیچیده علم و نیز نظریهپردازی در مورد علم دینی مهم و حیاتی است؛ طبیعتگرایی روششناختی معمولاً با برخی از مقولات مانند پوزیتیویسم یا طبیعتگرایی علمی اشتباه گرفته میشود. در این نوشتار بیان خواهد شد که هرچند طبیعتگرایی روششناختی شباهتهایی با روشتجربی، تجربهگرایی فلسفی و علمی، پوزیتیویسم، پوزیتیویسم منطقی، علمگرایی، طبیعتگرایی علمی و طبیعتگرایی هستیشناختی دارد، اما با آنها متفاوت است. هدف از این مقاله جلوگیری از برخی خلطها در فضای علمی کشور در بیان ویژگیهای علم است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 213 تا 242
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی مبانی تجربهگرایی در علوم انسانی
نویسنده:
علی مصباح
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
تجربه گرایی (مسائل جدید کلامی)
,
علوم انسانی (سایر)
,
تجربه گرایی علوم انسانی
,
تجربهگرایی = آمپریزم (فلسفه)
کلیدواژههای فرعی :
حواس ظاهری ,
انسان شناسی ,
نقد ,
روش شناسی ,
روش شناسی علوم انسانی ,
معقول ثانی ,
اعتباریات ,
تبیین (منطق) ,
03. انسان شناسی Human nature ,
حس گرایی ,
قوه عاقله (عقل) ,
نمادهای زبانی ,
تفهم ,
فیزیک ,
معقولات اولی ,
نمود عینی ,
روش شناسی علوم اجتماعی ,
طبیعت گرایی ,
شیمی ,
روش شناسی ,
طبیعت گرایی فلسفی ,
روش شناسی علوم انسانی ,
امور اعتباریه صرف ,
تفهم ,
حکم کلی ,
معقول ثانیة فلسفی ,
زیستشناسی ,
موضوع علوم انسانی ,
معرفت شناسی علوم اجتماعی ,
معقولات اولی((مفاهیم ماهوی)، مقابل معقولات ثانیه) ,
معقولات ثانیه((ما لیس باول)، مقابل معقولات اولی) ,
معقولات ثانیه فلسفی(مقابل معقولات ثانیه منطقی) ,
حس گرایی (مانع معرفت) ,
عقل(قوه عاقله) ,
حواس خمس(اصطلاح وابسته) ,
منطق روش شناسی علوم ,
حالات و انفعالات ,
حالات انسان ,
فعل معنادار ,
رفتار معنادار ,
تاریخ علوم ,
نماد زبانی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمدتقی مصباح یزدی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
«تجربهگرایی» به عنوان اولین رویکرد در علوم انسانی، مورد توجه دانشمندان این عرصه قرار گرفت، و هنوز هم، باوجود نقدها و رقیبهای جدی، روش غالب در تحقیقات علوم انسانی و اجتماعی است. موافقان و مخالفان تجربهگرایی در علوم انسانی از شیوهها و راهبردهای مختلفی برای اثبات نظر خویش و ابطال نظریات مخالف بهره بردهاند: از تغییر در موضوع علوم انسانی، تا تحول در هدف آنها، تا دگرگونی در مبانی هستیشناختی یا معرفتشناختی آنها. به نظر میرسد نکتهای کلیدی که منتقدان تجربهگرایی در علوم انسانی از آن غفلت ورزیدهاند، بررسی و تحلیل ماهیت موضوع علوم انسانی و لوازم روششناختی آن است. توجه به این نکته میتواند برخی کاستیهای تجربهگرایی را آشکار کند. نقطه عزیمت این مقاله را این اصل روششناختی تشکیل میدهد که روش هر علم وابسته به موضوع آن است، و ماهیت موضوع است که نوع روش تحقیق مناسب را تعیین میکند. بر این اساس، سعی میشود تا ماهیت موضوع علوم انسانی، تحلیل، و عدم تناسب روش تجربی با آن نشان داده شود. راهبرد این نوشتار برای این کار، تحلیل منطقی مفاهیمی است که در موضوعات مسائل علوم انسانی بهکار میروند تا نشان دهد این موضوعات شامل مفاهیمی از سنخ معقولات اولیٰ، معقولات ثانیه منطقی، و اعتباریات محضاند و مطالعه هر دسته از آنها نیازمند روشی ویژه و منحصربهفرد میباشد. از اینرو، پیشنهاد نوشتار حاضر، آن است که روش تجربی هر چند در بررسی و مطالعه برخی از موضوعات علوم انسانی، کارآیی محدود و مناسب خود را دارد، لکن نمیتواند به عنوان تنها روش مطلوب و مفید در این علوم مورد تأکید و توجه قرار گیرد؛ بلکه عمده مسائل علوم انسانی به روشهایی دیگر نیازمندند تا بتوانند همه موضوعات خویش را بررسی کرده، به اهداف خود دست یابند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 119 تا 142
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی رابطه تجربهگرايی و الهيات مسيحی در قرون وسطای متأخر
نویسنده:
جواد قليپور , يوسف دانشورنيلو
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
معرفت ادیان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
الهیات مسیحی
,
کلیات
,
تجربهگرایی = آمپریزم (فلسفه)
,
قرون وسطای متأخر
,
مابعدالطبیعه ارسطویی
,
قضیه تحلیلی و ترکیبی
چکیده :
باور رايج اين است كه آنچه علم جديد را از ساير حوزههاي معرفت بشري متمايز ميسازد، همان روش تجربي است. اين باور بهخوديخود، اينگونه به اذهان تداعي ميشود كه تجربهگرايي، بهمثابه يك روش همزاد علم جديد است و در دورة انقلاب علمي پديدار گشته است. اما بررسيهاي تاريخي نشان ميدهد كه تجربهگرايي، نه در بحبوحه ظهور علم جديد در انقلاب علمي، بلكه در منازعات الهياتي قرون وسطاي متأخر متولد شد. اين نكته، براي روشن كردن رابطة علم و دين حائز اهميت است. شواهد حاكي از اين است كه متألهان مسيحي، با انگيزههاي الهياتي، مسائلي را مطرح كردند كه بستر مناسبي را براي پيدايش تجربهگرايي به وجود آورد. اين مقاله، با روش توصيفي- تحليلي، عوامل پيدايش تجربهگرايي را در قرون وسطاي متأخر و در ميان متألهان مسيحي مورد بررسي قرار ميدهد. يافتهها حاكي از اين است كه در اين عصر، سه عامل مهم، كه با انگيزههاي الهياتي همراه بودند، در به وجود آمدن تجربهگرايي مؤثر واقع شدند: نقد كليات، نقد مابعدالطبيعه ارسطويي و تفكيك ميان قضاياي تحليلي و تركيبي. همچنين اين تحليل، رابطه تجربهگرايي و الهيات مسيحي در قرون وسطاي متأخر را روشن ميكند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 65 تا 86
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
تعداد رکورد ها : 29
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید