جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
07. افعال Acts
>
رؤیت
>
رؤیت حسی
>
رؤیت خدا با حس ششم
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 6
عنوان :
رؤية الله في ضوء الكتاب و السنة و العقل الصريح
نویسنده:
جعفر سبحانی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید شیعه امامیه
کلیدواژههای فرعی :
عقاید شیعه ,
امکان رؤیت بصری خدا ,
رؤیت خدا با حس ششم ,
رؤیت ذات خدا ,
رؤیت صفات خدا ,
رؤیت قلبی خدا ,
رؤیت بصری خدا در آخرت ,
رؤیت بصری خدا در دنیا ,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات ,
تنزه الهی از رویت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
جعفر سبحانی
چکیده :
رؤية الله في ضوء الكتاب و السنّة و النقل الصريح، اثر آیتالله سبحانى مىباشد. عقايد اشاعره (اهل حديث) كه ابوالحسن اشعرى در كتاب الانابه آنها را تا 51 اصل شمرده است، بيان مىكند، خداوند بر عرش خود استقرار دارد، خدا چهرهاى دارد؛ ولى بدون كيفيّت(بلا كيف)، خدا داراى دو دست است، بدون كيفيّت، خدا چشم دارد؛ اما بدون كيفيّت و براى همه اين اصول به آياتى از قرآن كريم استناد مىكند. اين بحث كه در كتب كلامى به تجسيم، تشبيه و رويت خدا معروف شد، قرنهاى زيادى از بحثهاى داغ محدّثان و متكلمان بود تا اين كه به ابن تيميّه مىرسيم. او در رساله حمويه و واسطيّه اين مساله را مىآورد با اين جمله: كه ما از مجموع آيات نتيجه مىگيريم كه خدا در بالاى اين عالم محسوس است. در ردّ اين عقيده كتابهاى زيادى به رشته تحرير درآمده است كه يكى از اين كتب از انديشمند و متفكر اسلامى آیتالله سبحانى مىباشد كه در كتاب خود در صدد ابطال اين نظريه با براهين عقلى و آيات قرآن و روايات است. ايشان اين نظريه را وارداتى مىداند و ريشه اين نظريه را در كتب عهدين مىداند كه از طريق اجبار يهود وارد محيط اسلامى شد كه از شخصيتهايى كه به ظاهر اسلام آورده بودند و اين نظريه كفرآميز را وارد جامعه اسلامیكردند كعب الاحبار و وهب بن منبه نام مىبرد. ايشان دلايلى را كه بر رويت خدا از طرف اشاعره بر رؤيت خداوند از قرآن كريم مىآورد، آيه الى ربها ناظرة و رواياتى از صحاح و مسانيد ذكر و براهين عقلى آنها را نيز بازگو مىكند و سپس تمام اين ادلّه نقلى و عقلى را پاسخ مىدهد و براى عدم رؤيت به 3 آيه از قرآن و روايات پيامبر(ص) و روايات ائمه(ع) استدلال كرده و در بخش ديگر از كتاب براهين عقلى بر عدم رؤيت ذكر مىكند تا اينجا رؤيت خدا كه تفسير حسى با ديدگان مادى بود در كتاب آمده و رؤيت يك تعبير ديگر دارد كه اين عقيده مخصوص شیعیان و معتزله مىباشد و آن رؤيت قلبى و شهود باطنى مىباشد كه اين رؤيت در پرتو ايمان كامل به دست مىآيد كه اين بحث در بخش آخر كتاب ايشان گنجانده شده است و ادله نقلى و برهانهاىعقلى او را به طور كامل ذكر مىكند. اين بحث در كتب راهنماى حقيقت و فرهنگ عقائد و مذاهب اسلامى از ايشان نيز آمده است. در آخر كتاب هم فهرست موضوعات به طور كامل و مفصل آورده شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی منتقدانه امکان رؤیت پروردگار با محوریت دیدگاههای فقهی و فلسفی بهاءولد
نویسنده:
محمد رسول آهنگران؛ میرجلال الدین کزازی؛ نیره السادات علوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آیات رؤیت الهی
,
رؤیت خدا
,
رؤیت خدا با حس ششم
,
رؤیت قلبی خدا
,
رؤیت بصری خدا در آخرت
,
تنزه الهی از رویت
,
مسایل جدید فقهی (مسائل جدید کلامی)
چکیده :
مسئله رؤیت از جمله مسائل پردامنه و جنجالی ست که در حوزه کلام و فلسفه اسلامی شکل گرفت. پایه گذار این اندیشه ابوالحسن اشعری است و باقی فرق اسلامی همچون معتزله ، امامیه ، حابطیه ، اسماعیلیه و...هر یک دیدگاهی نسبت به امکان یا عدم امکان رؤیت پروردگار در این جهان آن هم با چشم سر ، اتخاذ نموده اند . این مسئله همچون سایر مسائل مهمی که جنبه اجتماعی به خود گرفته و از حد اندیشه ای فردی و حاشیه ای فراتر رفته ، در ادب فارسی - به عنوان ادب و فرهنگ سرزمینی مسلمان - رسوخی چشمگیر یافت و اکثریت شاعران و نویسندگان و عارفان در آثار خود - چه نظم و چه نثر- بدین مسئله پرداخته اند. در میان عرفا و اندیشمندان بزرگ مسلمان ، بهاءولد پدر مولانا جلال الدین بلخی در قرن هفتم هجری و مقارن یورش مغول در تقریراتش که تحت عنوان «معارف» در دست ماست ، دیدگاههایش نسبت به مسئله رؤیت را بیان می دارد. او به عنوان یک فقیه و عارف و واعظ اشعری و ماتریدی با استناد به دلایل عقلی و نقلی در جای جای کتاب خود ، قائل به امکان رؤیت پروردگار در این جهان و جهان دیگر آنهم با چشم مادی است. این مقاله ضمن طرح دیدگاه وی با استناد به عدم امکان عقلی، سعی دارد تا آن را به چالش بکشاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 29 تا 52
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رؤية الله بين التنزيه و التشبيه
نویسنده:
عبدالكريم بهبهاني
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
تهران ایران: مركز الطباعة و النشر للمجمع العالمي لأهل البيت عليهم السلام,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
رؤیت خدا
,
کتب کلام شیعه
کلیدواژههای فرعی :
آیات رؤیت الهی ,
امتناع رؤیت ,
امکان رؤیت ,
حدیث رؤیت ,
آیات امتناع رؤیت ,
استحاله رؤیت بصری خدا ,
امکان رؤیت بصری خدا ,
رؤیت خدا با حس ششم ,
رؤیت خدا در دنیا ,
رؤیت قلبی خدا ,
رؤیت بصری خدا در آخرت ,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات ,
شابک (isbn):
964-8686-77-7
چکیده :
" فى رحاب اهل البيت " مجموعه كتابچههايى است كه در بیش از چهل مجلد موضوعات مختلف كلامى، فقهى و احياناً تاريخى و قرآنى را مورد بررسى قرار داده است. سيد عبدالرحيم موسوى و يك گروه تحقيقى تدوين و تنظيم آن را به انجام رساندهاند. "انگيزه تأليف" پاسخگويى و ردّ شبهاتى كه در عصر جديد از طرق شبكههاى اينترنتى و ارتباطى در مسائل اسلامى مطرح مىشود، سبب ايجاد گروههاى بحث و پاسخگويى به شبهات در مجمع جهانى اهل بيت علیهم السلام گرديد كه اين مجموعه حاصل آن جلسات است. "ساختار كتاب" در هر جلد از اين مجموعه مهمترين مباحث پيرامون آن موضوع اعتقادى يا فقهى و نيز نظرات و آراء اهل سنت و شبهات مرتبط به اختصار آمده است. در پايان نيز نتيجه و خلاصه بحث ديده مىشود. "جلد 37" درباره رویت خداوند و نظرات مختلف فرق اسلامی درباره آن بحث می کند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شهود خدا برهان خدا
نویسنده:
عسکری سلیمانی امیری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
رؤیت خدا
,
براهین خداشناسی
,
اثبات وجود خدا
,
قیاس
,
علم حصولی(مقابل علم حضوری)
,
علم حضوری(مقابل علم حصولی)
,
استقراء
,
شهود((ادراک بی واسطه)، اصطلاح وابسته)
کلیدواژههای فرعی :
تجربه دینی به مثابه برهان بر وجود خدا ,
امکان رؤیت بصری خدا ,
رؤیت خدا با حس ششم ,
تجربه خداوند ,
گزاره خود ارجاع ,
احساس (معرفت شناسی) ,
خودنمون(اصطلاح وابسته) ,
دیگرنمون ,
گزاره روان شناختی ,
گزاره وجود شناختی ,
تجربه غیر حقیقی ,
استنتاج مدعای وجودی از مدعای روان شناختی ,
صدق مدعای روان شناختی با انکار اکثریت قاطع ,
دیدگاه فروید در مورد خداوند ,
خبر مبتنی بر درون نگری نامتعارف ,
استدلال قیاسی (منطق) ,
شاپا (issn):
1735-4545
چکیده :
آيا شهود خدا می تواند دليلی بر وجود او باشد؟ كسانی مدعی شده اند كه از شهود خدا وجود خدا نتيجه گرفته می شود و كسانی ديگر معتقدند از آنجايی كه شهود خدا امری همگانی نيست، اين امر نمی تواند دليلی بر وجود خدا باشد. به نظر مي رسد، شهود و رؤيت هر چيزي متضمن نوعی حيثيت ديگرنمونی است. برای كسی كه چيزی را ديده است، وجود آن چيز اثبات می شود. اين نوع استدلال قياسی است نه استقرايی؛ زيرا نفی آن متضمن تناقض است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 61 تا 80
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا خداوند را در روز قیامت به چشم می بینیم؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : به دلايل زير ديدن به مفهوم قابليت درك حسي درباره ذات مقدس خداوند ممكن نيست: الف)-* خداوند وجود صِرف و بيحد و مرز است و همهي موجودات شعاع وجود اويند. از اين رو، دست اين پرتوهاي محدود، به دامان ادراك حسي آن وجود بينهايت نميرسد. قرآن شريف درا
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد(کلام)
,
رؤیت بصری خدا در آخرت
کلیدواژههای فرعی :
رویت خدا ,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام) ,
رؤیت خدا ,
امکان رؤیت بصری خدا ,
رؤیت خدا با حس ششم ,
رؤیت خدا در قیامت ,
رؤیت قلبی خدا ,
رؤیت بصری خدا در آخرت ,
رویت حق ,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص) ,
جود الهی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تطور نظریه اشاعره درباره رویت خدا
نویسنده:
محمدجواد نجفی , نرگس بهشتی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم : انجمن کلام اسلامی حوزه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسمای الهی
,
رؤیت خدا
,
راه کشف و شهود
,
حس ششم
,
عقل و دین
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص))
,
نقل (معرفت شناسی)
کلیدواژههای فرعی :
رویت قلبی خداوند ,
کیفیت رویت خدا ,
تاویل گرایی ,
اشاعره (اهل سنت) ,
معتزله (اهل سنت) ,
تشبیه ,
رؤیت خدا با حس ششم ,
تنزیه الهی ,
رؤیت بصری خدا در آخرت ,
هرمنوتیک ,
تحول روحی فخر رازی ,
اصطلاحنامه عرفان ,
مکتب اخباری (اهل حدیث شیعه) ,
شاپا (issn):
0
چکیده :
بحث از رویت خدا و چگونگی آن از مهمترین بحث های کلامی در میان فرق اسلامی از جمله اشاعره است. متقدمان اشعری بنا بر دلایل نقلی اعتقاد دارند که خداوند، قابل رویت است و مومنان در آخرت می توانند خدا را با چشم سر ببینند. این نظر اشاعره در روند تاریخی با تغییراتی رو به رو شد؛ به طوری که در دوره ای استدلال های عقلی و در زمانی رویکرد عرفانی در میان آنها قوت گرفت. فخر رازی از جمله اندیشمندان اشعری است که در این باره سخن گفته و نظریه او به جهت شرایط روحی و تاریخی اش با اشاعره پیش از خود متفاوت است. ایشان پس از بررسی نظرهای مختلف معتقد شد که رویت خدا با دلایل عقلی قابل اثبات نیست و مقوله ای است که جز با نقل و سمع نمی توان به آن دست یافت. او در پایان، رویت خدا در آخرت را نوعی کشف دانست و به این ترتیب دیدگاهی را پذیرفت که قرن ها قبل امامیه در پرتو تعالیم اهل بیت علیهم السلام به آن دست یافته بود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 79 تا 100
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 6
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید