جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
خداجویی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 12
عنوان :
حقوق بشر در نهج البلاغه
نویسنده:
محمد سلطانمرادی، مریم هابیلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حقوق بشر (مسائل جدید کلامی)
,
حقوق بشر اسلامی
,
فلسفه حقوق
,
حقوق بشر در نهج البلاغه
کلیدواژههای فرعی :
هدایت مردم ,
بیت المال ,
عدالت اقتصادی ,
کرامت اکتسابی ,
خداجویی ,
ادیان توحیدی ,
اهل بیت(ع) ,
حقوق خصوصی ,
حقوق عمومی ,
حقوق سیاسی ,
حق تعیین سرنوشت ,
حق کار ,
حق مالکیت ,
حق آزادی و امنیت شخصی ,
اعلامیه جهانی حقوق (مسائل جدید کلامی)بشر ,
حقوق بشر غربی ,
حکومت امام علی (ع) ,
کرامت نفس ,
حق اجتماعی ,
سیره نبوی(پیامبر ص) ,
سیره علوی (امام علی ع) ,
حقوق مردم بر حاکم ,
قوانین اسلامی ,
جاودانگی انسان ,
حقوق بشر دینی ,
اصول حقوق بشر ,
حق آزادی مذهب ,
حق برابری ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه جعفری: محمدتقی جعفری
,
محمدرضا مظفر
شاپا (issn):
2228-7256
چکیده :
امام علی (ع) حدود چهارده قرن پیش در دوران حکومت کوتاه خویش به بیان اصول مبنایی حقوق بشر و حقوق خصوصی، عمومی، سیاسی و اجتماعی انسان پرداخته است. این مقاله بر آن است تا با روش توصیفی و تحلیلی به موضوع حقوق بشر در نهج البلاغه بپردازد. نتایج بررسی ها بیانگر آن است که مکاتب غربی علی رغم اینکه به وضع و ترویج اصطلاح حقوق بشر پرداخته اند، مبتکر اصلی حقوق بشر نمی باشند. از این رو پیشینه حقوق بشر را می توان در ادیان الهی به ویژه در دین مبین اسلام جستجو نمود. متون اسلامی به روشنی حقوق انسان ها را در عرصه های مختلف مطرح نموده است. افزون بر اینکه اصول اعلامیه جهانی حقوق بشر با حقوق بشر اسلامی تفاوت مبنایی دارد که این امر با مقایسه اعلامیه مزبور با قوانین و حقوق اسلامی و منابع فقهی به وضوح قابل درک است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 9 تا 44
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارتباط تشکیل حکومت حضرت رسول الله (ص) با فطرت خدا جوی انسان ها چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
نبی خاتم (ص) در زمان نبوتش دوران های مختلفی را سپری کردند: 1. دوران اختفا: یعنی، دوره ای که رسالت ایشان مخفیانه بود و فقط در محدوده های خاصی تبلیغ صورت می گرفت و این دوره سه سال به طول انجامید. 2. دوران علنی و آشکار: یعنی، دورانی که رسالت به صورت عمو
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خداجویی
,
حکومت پیامبر اسلام (ص)
,
سیره نبوی(پیامبر ص)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل تطبیقی نقش خودشناسی در معرفت به خدا از دیدگاه ملاصدرا و ابن عربی
نویسنده:
ابوذر رجبی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا
,
شناخت
,
خداوند
,
خود
,
امتناع
,
ابن عربی
,
علم نفس
,
عرفان نظری
کلیدواژههای فرعی :
علامه طباطبایی ,
رابطه انسان و خدا ,
فطرت ,
خداشناسی ,
امکان معرفت نفس ,
انسان شناسی عرفانی ,
حرکت اشتدادی نفس ,
خداجویی ,
شناخت حضوری وجود ,
عدم ادراک ذات خدا ,
مظهریت اسماء الله ,
شناخت ناپذیری انسان ,
برهان انفسی ,
فایده معرفت نفس ,
وجود ربطی نفس ,
اضطراری بودن برهان انفسی ,
حضوری بودن خودشناسی ,
پیامبر ,
تجرد نفس (فلسفه) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
شاپا (issn):
چکیده :
شناخت خود یا نفس آدمی که از آن به خودشناسی یاد می شود، از مهمترین مباحثی است که از گذشته های دور مورد تأکید فلاسفه و عرفا بوده است. حکما و عارفان مسلمان با الهامگیری از آیات و روایات، به خصوص حدیث «من عرف نفسه عرف ربه» به طرح مهمترین راه خداشناسی، یعنی راه انفسی که همان خودشناسی می باشد، پرداخته اند. صدرالمتألهین و ابن عربی دو تن از بزرگترین فلاسفه و عرفای اسلامی در آثار مختلف خود به شیوه های گوناگون به خودشناسی و امکانپذیری یا عدم امکان شناخت خود اشاره کرده اند. ملاصدرا به صراحت از امکانپذیری خودشناسی سخن میگوید. ابن عربی نیز با دو تحلیل از شناخت نفس یاد می کند؛ گاهی از امتناع شناخت خود سخن می گوید و در برخی موارد از امکانپذیری آن. در این تحقیق به تحلیل دو نگره صدرایی و ابن عربی دراین باره می پردازیم و با بررسی دقیق روشن می سازیم این دو نگره هیچ تفاوتی با هم ندارند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 89 تا 113
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی قاعدۀ «معطی الشیء...» و کارکرد آن در خداشناسی
نویسنده:
علیرضا سبزواری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
اسمای الهی
,
فقدان
,
اعطا
,
کمال و سریان
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
معطی الشیء لایکون فاقدا له
کلیدواژههای فرعی :
علم الهی ,
حکمت متعالیه ,
الله ,
وحدت و بساطت خداوند ,
خداشناسی ,
معلول (درمقابل علت) ,
فاعلیت الهی ,
سنخیت ,
برهان حرکت (اثبات خدا) ,
افاضه وجود ,
خداجویی ,
فطرت انسان ,
علت تامه ,
علت ناقصه ,
فاعلیت بالعنایه ,
حیات الهی ,
فاعلیت بالتجلی ,
قاعده بسیط الحقیقه ,
قاعده اعطای کمال ,
سریان وجودی خدا در هستی ,
حیات روح ,
معطی ,
برهان محرک اول ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
حسن حسن زاده آملی
چکیده :
قاعده اعطا، خاستگاه گوناگونی در علوم اسلامی دارد و در این میان، حکمت متعالیه با نظریه «وحدت وجود» و مباحث پیرامونی آن، مانند سریان پذیری هستی، کارآمدترین بسترِ بهره برداری از این قاعده تلقی میگردد. این نوشتار با توجه به معناشناسی واژگانِ قاعده اعطا و بررسی کاربردهای مختلف آن، از اثبات وجود خدا تا معرفت به صفات علم، قدرت و حیات او، سعی در ارائه گونه های برداشت صحیح و نادرست از مضمون آن کرده است. در این زمینه، بررسی اثبات پذیری و عدم بداهت قاعده مزبور میتواند راهگشای نقد مضمونی به برخی برداشتهای نادرست گردد و دیدگاه کاملی از معنای آن در اختیار قرار دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 37 تا 56
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی معرفت فطری خدا در الهیات کالوینی و الهیات اسلامی (با تکیه برآراء جان کالوین و علامه طباطبایی)
نویسنده:
مهدی فدایی، محمد جواد فلاح
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فطرت
,
حس الوهی
,
معرفت درونی
,
03. انسان شناسی Human nature
,
01. خداشناسی (کلام)
,
درباره علامه طباطبایی
کلیدواژههای فرعی :
خداشناسی ,
عقلگرایی ,
رویت قلبی خداوند ,
ادراکات فطری ,
قلب ,
خداجویی ,
خدای متشخص ,
جهت داری ادراک انسان ,
گرایش درونی به خداوند ,
ارتباط قلبی با خداوند ,
شان اثباتی فطرت ,
فطرت افتقاریت ,
فطرت امید ,
فطرت کمال گرایی ,
جایگاه امور فطری ,
هدایت پذیری انسان ,
تاثیر گناه بر فطرت ,
طبقات مومنین ,
خداترسی ,
متعلق معرفت فطری ,
ماهیت معرفت فطری ,
تجربهگرایی = آمپریزم (فلسفه) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
از نظر علامه طباطبایی انسان داراى فطرتى خاص است که او را به سنت خاص زندگى و راه معینى که منتهى به هدف و غایتى خاص (خداوند) مىشود، هدایت مى کند؛ راهى که جز آن را نمى تواند پیش گیرد: «فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْها». از سوی دیگر براساس الهیات کالوینی اذعان به وجود خداوند در اعماق ذهن هر انسانی وجود داشته و اکتسابی نیست، بدانسان که نظریهای باشد که در مدرسه و با تعلیم استاد فراگرفته شود؛ بلکه چیزی است که هریک از ما قبل از تولد کاملاً آن را میشناسیم و خود طبیعت هم اجازه فراموشی آن را به کسی نمیدهد. در این مقاله کوشیده ایم وجوه اشترک و افتراق این دو دیدگاه را بررسی کنیم. جایگاه معرفت فطری بودن قلب، لزوم تکامل و بلوغ گرایش فطری و تأثیر گناه بر این نوع معرفت به عنوان وجوه مشترک، و انگیزه طرح بحث، ماهیت معرفت فطری، متعلق معرفت فطری و نحوه دریافت این نوع معرفت به عنوان وجوه افتراق این دو دیدگاه در این نوشته مورد بررسی قرار گرفته است
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 69 تا 87
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
برهان فطرت بر اثبات خدا
نویسنده:
محمد محمدرضایی، محمدقاسم الیاسی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خداشناسی فطری
,
01. خداشناسی (کلام)
,
اثبات خدا
,
فطرت(کلام)
,
فطرت خدا شناسی
,
اثبات وجود خدا
کلیدواژههای فرعی :
خداجویی ,
آیات فطرت ,
آیه فطرت ,
براهین خداشناسی ,
علم حضوری(مقابل علم حصولی) ,
خداشناسی ملاصدرا ,
تفاوت فطرت و غریزه ,
فطرت از دیدگاه دکارت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
امام خمینی
چکیده :
خداشناسی و خداجویی در فطرت انسان همگام با آفرینش وی سرشته شده است. حتی برهان صدیقین، برهان وجودی، برهان شهودی و اخلاقی به گونه ای از آبشخور فطرت خداشناسی سیراب می شوند. همه آدمیان به نحو بسیط این شناخت را در عمق جان و وجدان خویش احساس می كنند؛ اما شاید به دلیل عوامل گوناگون محیطی، اجتماعی، فرهنگی و موانع مختلف دنیایی وضوح و روشنی آن را از یاد برده باشند. علم به این آگاهی فطری یا خداشناسی فطری، نیازمند تلنگر و جرقه هایی است كه دم به دم از سوی دین پژوهان و فیلسوفان باید صورت بگیرد تا تجلی آن همواره محفوظ باقی بماند؛ چنانكه آدمی هنگام غرق شدن كشتی زندگی اش ناخودآگاه به ندای باطنی خود پی می برد كه او را به سوی ساحل نجات فرا می خواند و یاری می كند. از این رو، این مقاله تلاش می كند تمام تقریرهای مهم برهان فطرت كه در دنیای غرب و اسلامی تاكنون صورت گرفته جمع آوری و بررسی كند و تا حد ممكن ریشه های نخستین عقلی، قرآنی و روایی و منابع غربی آن را پیدا كند. آنگاه با تحلیل و ارزیابی مشخص خود كه برهان فطرت با شناخت عقلی حصولی است یا با شناخت حضوری یا اعم از آنها آیا این تقریر بر اساس خداجویی بوده یا خداشناسی یا اعم از هر دو؟ سرانجام با تامل و تحقیق، جمع بندی میان آن تقریرها را بیان كرده و نظر برگزیده مشخص شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 51 تا 72
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسه ای میان بسیط الحقیقه از دیدگاه ملاصدرا و منادشناسی لایب نیتز
نویسنده:
علی اصغر زکوی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا
,
مناد
,
قاعده بسیط الحقیقه
,
الهیات لایب نیتس
,
حکمت متعالیه
,
برهان بسیط الحقیقه
,
لایبنیتس
,
مناد نخستین
کلیدواژههای فرعی :
اسفار ,
وحدت وجود ,
حرکت جوهری ,
الله ,
اصالت وجود ,
عقلگرایی ,
مطلق وجود ,
ادراک (معرفت شناسی) ,
الهیات مسیحی ,
فقر وجودی ,
خداجویی ,
بساطت ,
وحدت تشکیکی وجود ,
ادراک ,
ادراک انسان ,
وحدت وجود ,
قرآن ,
بازنمایی ,
وجود مقید ,
اصل جهت کافی ,
هماهنگی پیشین بنیاد ,
الهیات مسیحی ,
بساطت واجب ,
حرکت جوهری ,
امکان فقری ,
وجود محدود ,
اصالت وجود ,
بساطت ,
بساطت واجب(امور عامه) ,
وحدت تشکیکی وجود ,
نظام احسن ,
واجب تعالی (اسماء ذات) ,
وجود حق مطلق (اسماء ذات) ,
قرآن ,
حقایق واقع ,
وجود کامل مطلق ,
عقل گرایی(مقابل تجربه گرایی) ,
حقایق عقل((لایب نیتس)، مقابل حقایق واقع لایب نیتس) ,
حقایق واقع((لایب نیتس)، مقابل حقایق عقل لایب نیتس) ,
اصل جهت کافی((لایب نیتس)، اصطلاح وابسته) ,
فعلیت محض ,
وحدت معرفت ,
حقایق عقل ,
اصل کمال ,
ادراک پنهان ,
ادراک آشکار ,
ادراک بسیط ,
ادراک مرکب ,
شعور عمومی موجودات ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
عبدالله جوادی آملی
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
با توجه به نقش مهم قواعد فلسفی در نظام های مابعدالطبیعی، توجه صدرالمتالهین شیرازی به قاعده بسیط الحقیقه و لایب نیتز به مفهوم بساطت، سوال تحقیق این است که: چه شباهت ها یا تفاوت هایی میان مفهوم بسیط الحقیقه صدرایی و مناد لایب نیتز وجود دارد و این دو فیلسوف با پی گیری این دو مفهوم و لوازم آن، به چه نتایجی دست یافتند؟ با یک بررسی همه جانبه و تطبیقی در آثار این دو فیلسوف، معلوم می شود که به لحاظ تلازم میان مفهوم بساطت و مفاهیمی هم چون وحدت، کلیت و جامعیت، هر دوی آن ها معتقدند خداوند به عنوان بسیط الحقیقه یا مناد نخستین و فعلیت محض کل اشیا است، کمالات همه موجودات را داراست و از نقایص آن ها مبراست. او جام جهان نماست همان طور که، جهان آینه خدا نماست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 115 تا 134
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عوامل بى توجهى به معرفت فطرى و خداشناسى چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : با مطالعه آیاتى که خداشناسى فطرى را مطرح مى کنند، به راحتى مى توان دلیل این را که برخى در همه حال به فکر خدا نیستند و بعضى دیگر به کلى منکر خدا مى شوند، دریافت. به اجمال مى توان موارد ذیل را براساس آیات قرآن، موانع بى توجهى به معرفت فطرى قلمدا
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
شناخت فطری (معرفت شناسی)
کلیدواژههای فرعی :
خداشناسی ,
خداجویی ,
شناخت معرفت فطری ,
معرفت فطری ,
شناخت فطری ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نخستین واجب اعتقادی
نویسنده:
رضا برنجکار، مهدی نصرتیان اهور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شناخت عقلی
,
خداشناسی
,
نظر
,
واجب اعتقادی
,
عقل و دین
,
عقل و ایمان
کلیدواژههای فرعی :
قاعده دفع ضرر محتمل ,
وجوب شکر منعم ,
معتزله ,
خداشناسی ,
اشاعره ,
وجوب نظر ,
تبلیغ دین ,
اراده ,
اجماع ,
وجوب شک ,
وجوب مقدمی نظر ,
افحام در تبلیغ دین ,
خداجویی ,
شک دستوری ,
اراده ,
اجماع ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه حلی
شاپا (issn):
0
چکیده :
نخستین واجب اعتقادی یکی از مسائل چالش برانگیز علم کلام است. شک، قصد، اراده، نظر، استدلال، و معرفت الله از مهترین نظریه های این بحث می باشد. اگر مقصود از نخستین واجب، نخستین واجب به حسب مقصوداصلی باشد باید معرفت الله را مصداق آن معرفی نمود و اگر مقصود از نخستین، اولین به هر عنوان باشد، قصد و اراده، نخستین واجب اعتقادی است. البته اگر به معرفت فطری و قلبی خدا معتقد باشیم، اعتقاد و ایمان به خدا نخستین واجب خواهد بود
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 9 تا 22
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی کتاب اندیشهی اسلامی 1 از دید تحلیل گفتمان انتقادی
نویسنده:
غلامرضا کسایی، جلال رحیمیان
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تحلیل گفتمان انتقادی
,
کتاب اندیشه اسلامی 1
,
چارچوب ون دایک (2003)
کلیدواژههای فرعی :
خداجویی ,
برهان فطرت ,
فطرت(کلام) ,
خداپرستی فطری ,
اثبات وجود خدا ,
شرور و وجود خدا ,
شر ,
خالق (اسماء فعل) ,
قرآن ,
سیر آفاق و انفس ,
بازنمایی اجتماعی مشترک ,
ضعف وجودی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
جعفر سبحانی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
این مقاله در صدد است به تحلیل انتقادی متن کتاب اندیشه اسلامی 1 پرداخته، مشخص کند که آیا نویسندگان اصل بیطرفی را در ارائه مطالب رعایت کردهاند یا خیر. بدین منظور، چارچوب ون دایک (2003) مورد استفاده قرار گرفته است. از آنجا که امکان بررسی کل محتوای کتاب میسر نمیباشد، دو بخش از آن (بخش 2، تحت عنوان وجود خدا و بخش 4 مسأله شر) جهت انجام پژوهش انتخاب شدهاند. نتایج تحقیق نشان میدهد که مشکلاتی از قبیل ارائه استدلال ناقص، استفاده از روشهای ناصحیح استدلال، بهرهجویی از مثالهای نامربوط، تلاش در راستای برتر نشان دادن ایدههای موافق در مقایسه با ایدههای مخالف، عدم معرفی نظرهای ناهمسو، بهره گرفتن از کلمات و یا عبارات دارای بار منفی جهت کوچک جلوه دادن منتقدان و استفاده از اغراق، در متن کتاب به چشم میخورد و بایسته است که نویسندگان در ویرایشهای بعد، نسبت به برطرف نمودن این ایرادها اقدام نمایند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 131 تا 153
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 12
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید