جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 7
تبیین دیدگاه کِنِث سورین در نقد گفتمانی تئودیسه ها
نویسنده:
مهدی خسروی سرشکی استاد راهنما: نعیمه پورمحمدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
کلیدواژه‌های اصلی :
خیر و شر اخلاقی , شر طبیعی , شرور اخلاقی , عدل الهی , خیر و شر طبیعی , تئودیسه , شرور , شرور (مسائل جدید کلامی) , شر , شر اخلاقی , مسئلة منطقی شرّ , شر فلسفی (مابعدالطبیعی) , مسئله قرینه‌ای شرّ , تئودیسه پرورش روح , مساله اخلاقی شر , مسأله شر(فلسفه دین) , صورت مساله شر در منطق جدید , نقد گفتمان تئودیسه‌ها , شر روحی و عاطفی , مسئله اگزیستانسی شر , تئودیسه شر طبیعی , تئودیسه شر اخلاقی , نقد گفتمان ناظرمحور تئودیسه‌ها , مسئله قرینه‌ای شر از زاویه دید قربانی , تئودیسه‌های قربانی محور , تئودیسه دروتی سوئل , تئودیسه یورگن مولتمان , تئودیسه پ. ت. فورسیت , نقد گفتمان سوژه‌محور تئودیسه , نقد گفتمان ساختارگرایانه تئودیسه‌ها , نقد گفتمان درجه دوم تئودیسه‌ها , نقد گفتمان انتزاعی تئودیسه‌ها , نقد گفتمان خدامحوری تئودیسه‌ها , نقد گفتمان خداشناسی تئودیسه‌ها , نقد گفتمان سکولارگرایسم تئودیسه‌ها , نقد گفتمان غیر متن‌محوارنه تئودیسه‌ها , نقد گفتمان علّی تئودیسه‌ها , نقد گفتمان غیر تاریخ‌مندی ذهنیت تئودیسه‌پردازان , نقد گفتمان حرفه‌ای‌سازی تئودیسه‌پردازی , نقد گفتمان نظام‌مند بودن تئودیسه‌ها , نقد گفتمان کاربست عقل در تئودیسه‌ها , نقد گفتمان اخلاقی‌سازی و فقهی‌سازی جهان در تئودیسه‌ها
چکیده :
مسئله شر، یکی از مسائل مهم الاهیات و نیز فلسفه دین است. شر، انواعی دارد (طبیعی؛ اخلاقی؛ عاطفی؛ ما بعد الطبیعی) و چندین مسئله از آن به وجود می‌آید: مسئله منطقی شر (ناسازگاری منطقی میان وجود خدا و شر)؛ مسئله قرینه‌ای شر (توجیه عدالت خدا در برابر وجود و فراوانی شر)؛ مسئله اگزیستانسی شر (درد و رنج آدمی به دلیل موقعیت وجودی خویش). بر اساس صورت‌های مختلف مسئله شر، پاسخ‌ها در سه دسته قرار دارند: دفاعیه: پاسخ به مسئله منطقی شر؛ تئودیسه: پاسخ به مسئله قرینه‌ای شر؛ تسلا و معنابخشی: پاسخ به مسئله اگزیستانسی شر. کِنِث سورین در کتاب «الاهیات و مسئله شر» بیان می کند که تاریخ طولانی و پیچیده تئودیسه‌ نشان می‌دهد که تئودیسه‌ها، خاستگاه‌های مختلفی داشته‌اند و ساختار و وظیفه‌شان نیز تحت تأثیر گفتمان‌های مختلف دوره‌های تاریخی قرار داشته است. او در این کتاب، نقدهای گفتمانی زیادی (بنا بر آنچه ما استخراج کرده‌ایم هجده نقد) به تئودیسه‌ها وارد می‌داند و دست آخر تئودیسه‌های مورد نظر خود را با رویکرد عملی و قربانی‌محور پیشنهاد می‌کند. در این پایان‌نامه، دیدگاه سورین در نقد گفتمانی تئودیسه‌ها، استخراج و در هجده نقد گفتمانی ارائه می گردد.
بررسی تطبیقی مواجهه ملاصدرا و پلانتینگا با مسأله شرور
نویسنده:
عین اله خادمی، کبری عباسی کیا
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
ملاصدرا به عنوان یکی از حکمیان متأله در سنت فلسفه اسلامی و پلانتینگا به عنوان فیلسوف خداباور در ساحت تفکر فلسفه غربی، هر کدام با مبانی و تئوری­ های خاصی به تحقیق و تدقیق ژرف درباره مسأله بسیار مهم شرور پرداخته ­اند. ملاصدرا با استفاده از مبانی اصالت و خیر بودن وجود، عالم، قادر و حکیم بودن خدا و احسن بودن نظام هستی و راه ­حل­ های عدمی بودن شر و تبیین شر ادراکی و مجعول بودن شرور و غلبه خیرات بر شرور و طرد نگرش اومانیستی در مسأله شر، مشکل شرور را حل می­ کند. پلانتینگا بر اساس معرفت­ شناسی اصلاح شده و برخی مبانی الهیاتی و انسان شناسی مسیحی و با استفاده از توصیف جهان ممکن مورد نظر و نسبت میان اختیار انسان و قدرت مطلق خداوند، اثبات می­ کند که مسأله منطقی شر با وجود خدا تناقض ندارد. و هم­چنین پلانتینگا بر این نکته توافق دارد که قدرت خداوند شامل فرض جی ­ال ­مکی نمی ­شود، این دو متفکر در اصل اعتقاد به خدا، عالم، قادر و خیر بودن خدا و مرید آفریدن انسان مشابهت، اما در نوع مواجهه و تفسیر ذاتی و ناظر بودن پاسخ به شرور اخلاقی یا طبیعی و دفاع از عدل الهی و احسن بودن نظام هستی و غلبه نگاه منطقی با یکدیگر تفاوت دارند.
صفحات :
از صفحه 17 تا 44
نقد و بررسی دیدگاه عدمی‌انگارانه شرور
نویسنده:
محمد محمدرضایی، جابر موسوی‌راد
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
چکیده :
معضل شرور به‌عنوان امری بر ضد وجود خدا یا برخی صفات او مثل قدرت یا خیرخواهی مطلق الهی، مطرح شده است. فیلسوفان و متکلمان بسیاری به راه‌های مختلف در صدد پاسخ به این معضل بر آمده‌اند. در این میان راه‌حلی که بسیاری از فیلسوفان اسلامی پذیرفته‌اند، نظریه «عدمی‌انگاری شرور» است. مطابق این دیدگاه شرور، حقیقتی جز عدم ذات یا عدم کمال ذات ندارند. در مقاله حاضر این دیدگاه تقریر شده است و این سؤال مطرح می‌شود که آیا دردها و آلام، مورد نقضی برای دیدگاه فلاسفه محسوب می‌شوند؟ پرسش دیگر این است که بر فرض که دردها و آلام مورد نقضی برای دیدگاه فلاسفه نباشد، آیا می‌توانیم نقدهای دیگری را بر دیدگاه عدمی بودن شرور مطرح کنیم؟ در این مقاله از این دیدگاه دفاع شده است که با فرض قبول اصل مبنای فلاسفه، دردها و آلام نقضی برای دیدگاه فلاسفه محسوب نمی‌شوند. اما دیدگاه عدمی بودن شرور دارای نقدهای اساسی است. از جمله اینکه اولاً شروری که عدم کمال ذات محسوب می‌شوند، در واقع اموری وجودی هستند؛ ثانیاً بر فرض قبول عدمی بودن شرور، مشکل شرور با این نظریه حل نمی‌شود؛ ثالثاً هر شری معمولاً ملازم با امری وجودی است و رابعاً این دیدگاه مخالف آیات وروایات است.
صفحات :
از صفحه 197 تا 216
نظام احسن از دیدگاه لایب نیتس و ابن سینا
نویسنده:
اکبر عروتی موفق، ابوالقاسم اسدی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
چکیده :
یکی از مسایل فلسفی - کلامی مربوط به اوصاف و افعال الهی این است که آیا نظام حاکم بر این جهان بهترین نظام ممکن است؟ و آیا لازمه چنین نظامی این است که هیچ شری در آن نباشد؟ و اصولا خلق چنین نظامی ضرورت دارد یا خیر؟ از نظر لایب نیتس و ابن سینا حکیم، عالم، قادر و خیرخواه مطلق بودن خداوند مقتضی آن است که نظامی آفریده شود که در آن بالاترین و بیشترین کمالات تحقق یابد. هر دو فیلسوف معتقدند که شر امری است متحقق، اما نه از سنخ وجود بلکه از سنخ عدم و این که لازمه تحقق خیر کثیر تن دادن به شر قلیل است. اما آن چه این دو فیلسوف را از هم جدا می کند این است که خلق نظام احسن از نظر ابن سینا بر اساس یک ضرورت فلسفی صورت گرفته است در حالی که لایب نیتس انتخاب نظام احسن را از میان همه نظامهای ممکن دیگر امری ممکن تلقی می کند و اگر ضرورتی هم در این جا احساس می شود فقط یک ضرورت اخلاقی است.
صفحات :
از صفحه 51 تا 72
مبنای فلسفی تعیین ارزش‌ها از نظر سیّد محمّد حسین طباطبایی و دیوید هیوم
نویسنده:
محمد جواد موحدی، مهدی دهباشی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
اصفهان: حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
علامه سید محمد حسین طباطبایی و دیوید هیوم، دو اندیشمند بزرگ، یکی در جهان اسلام و دیگری در جهان غرب، به لحاظ داشتن اندیشه‌های فلسفی تأثیرگذار، بسیار حائز اهمیت هستند. در حوزه فلسفه اخلاق، هیوم به دنبال علم به طبیعت آدمی و انگیزه‌ها و رفتار اوست و انسان را به عنوان موجودی عاقل و فعال مورد بررسی قرار می‌دهد و در پی آنست تا نقش عقل را، به خصوص در اخلاق، بسیار کم‌رنگ جلوه دهد. علامه طباطبایی نیز در مباحث معرفت‌شناسی و توجه به چگونگی حصول معرفت برای آدمی، فاعلیت انسان و ارتباط فاعل و فعل را مورد کاوش و تحلیل قرار می‌دهد و در پی آنست که نقش عقل و ادراکات آن را در همه‌ سطوح زندگی انسان به عنوان نقشی اساسی و مرکزی نشان دهد. در این مقاله به بررسی و مقایسه‌ی مبانی فلسفی آنها، به طور خاص در قلمرو اخلاق و تعیین ارزش‌ها، می پردازیم.
صفحات :
از صفحه 1 تا 10
رهیافت اصلاح ساختار ژنتیک در حل مسأله‌ی شرور انسانی
نویسنده:
رضا نیرومند، مرتضی حسینی شاهرودی، سعید نظری توکلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
بهره بردن از قدرت علمی و خلاقیت انسان در محدود کردن و پس‌راندن شرور و جلوگیری از گسترش آن از مصادیق همکاری با خالق و یاری‌ دادن‌ به‌ خداوند در حل مسأله شر محسوب می‌شود‌. بسیاری صفات بد‌ اخلاقی‌ و خلق و خوی‌های ناپسند و در نتیجه شخصیت و رفتار شرورانه پایه‌ی زیستی و ژنتیکی دارند. فن‌آوری مهندسی ژنتیک این امکان را به ما می‌دهد که از ویژگی‌هایی در ژن‌ها‌یمان برخوردار باشیم که تا سرحد امکان، کمتر گرفتار شرور گردیم. بنابراین در قدم نخست، با بهر‌ه‌گیری از ژن‌درمانی می‌توان ‌از پیدایش‌ برخی‌ از نواقص جسمانی و اخلاقی‌ و انتقال‌ آن‌ به‌ نسل‌های‌ بعدی‌ جلوگیری‌ کرد و سپس با مهندسی ساختار ژنتیکی انسان و در نتیجه اصلاح نژاد بشر، می‌توان به انسانی دست یافت که دارای درصد بالایی از صفات و خصوصیات مطلوب‌ جسمانی، عقلانی، اخلاقی و الاهی بوده، تا در نتیجه‌ی آن، شمار چشم‌گیری از شرور روزمره‌ی انسانی از صفحه‌ی زندگی محو شود و به دیگر شرور تاریخی پیوندد. نگارنده رهیافت اصلاح ساختار ژنتیک را در شرایط موجود، راهبردی اساسی و بر‌تر در حل شرور انسانی و دستیابی به خیرات و کمالات ارزیابی کرده و معتقد است که بشریت باید هر چه زودتر تصمیم استفاده از آن را عملی کند.
صفحات :
از صفحه 101 تا 126
پاسخ بوئتیوس به دشواره شر
نویسنده:
سحر کاوندی - داود قرجالو
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
اصفهان: حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان,
چکیده :
رویکرد اصلی نوشتار حاضر ترسیم دیدگاه بوئتیوس فیلسوف نامدار رومی قرون وسطی به مسئله شر است. وی بی‌آنکه مرتکب خطایی شده باشد، در بند و به مرگ محکوم گشته و بجد با دشواره شر به خود می‌پیچد و به دنبال راه چاره است و از این رهگذر ماهیت سعادت واقعی را مدنظر قرار داده و اشکالاتی مطرح می‌سازد و به آنها پاسخ می‌دهد. دو اشکالی که وی مطرح ساخته بدین ترتیب است: 1) با وجود خدایی قادر مطلق، و خیرمحض چگونه می‌تواند شر وجود داشته باشد؟ و 2) چرا رویه جهان معکوس می‌چرخد و خیر فرودست باقی می‌ماند و شر، فرا؟ همچنین در این راستا دفع دخل مقدر می‌نماید و به دو اشکال احتمالی مبنی براینکه 1)آیا خدا می‌تواند از شر به مثابه یک ابزار استفاده نماید؟ و 2)رابطه شر و اختیار چگونه است، پاسخی پیش دستانه می دهد.
صفحات :
از صفحه 93 تا 104
  • تعداد رکورد ها : 7