جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 15
چالش فلسفی تنوع مذهبی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Philip L. Quinn and Kevin Meeker
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
USA: Oxford University Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: این جلد منحصر به فرد تعدادی از بهترین کارهای اخیر را در مورد چالش فلسفی که تنوع مذهبی برای باورهای دینی ایجاد می کند، جمع آوری می کند. این کتاب با مشارکت‌کنندگانی از فلسفه، مطالعات دینی و الهیات، با روشی که بسیاری از نویسندگان در بررسی انتقادی مستمر مواضع یکدیگر درگیر می‌شوند، متحد می‌شود. کثرت گرایی جان هیک یک نقطه کانونی از مجموعه را فراهم می کند. هیک استدلال می‌کند که تمام سنت‌های اصلی دینی با واقعیت نهایی یکسانی ارتباط برقرار می‌کنند، هر کدام از طریق انواع شکل‌های فرهنگی شکل‌دهی شده از تفکر و تجربه با آن مواجه می‌شوند، اما همگی راه‌هایی به یک اندازه مؤثر برای رستگاری یا رهایی ارائه می‌دهند. موضع محوری دیگر دفاع ویلیام پی آلستون از رویه مسیحی در شکل‌گیری باورهایی درباره مظاهر خدا در پاسخ به تجربیات حضور یا فعالیت الهی است. مقالات هیک و آلستون استدلال های خود را توسعه می دهند و سایر منتخب ها پاسخ می دهند و جنبه های مختلف یک یا هر دو موضع را نقد یا دفاع می کنند. شکاکیت مذهبی، انحصارگرایی مذهبی، شمول گرایی مذهبی و دیدگاه های دیگر نیز نشان داده شده است. در مقدمه، ویراستاران ارتباط بین مقالات را پیشنهاد می کنند و در مورد تبادلات اضافی بین مشارکت کنندگان گزارش می دهند. تنها گلچینی که پوشش جامعی از بحث های فلسفی جاری در مورد تنوع مذهبی ارائه می دهد، چالش فلسفی تنوع مذهبی برای دوره ها و سمینارهای فلسفه دین، الهیات فلسفی و ادیان جهانی ایده آل است.
الهیات عمومی، تنوع دینی و یادگیری میان‌دینی: کمک به خیر عمومی از طریق آموزش دینی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Haussmann, Werner; Lähnemann, Johannes; Pirner, Manfred L.; Schwarz, Susanne
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Routledge,
ناسازگاری‌های تنوع دینی [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
Geert Drieghe (گیرت دریگه)
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی : پایان نامه من خود را در حوزه فلسفه جهان بینی قرار می دهد. به طور خاص، هدف آن است به این پرسش هنجاری بپردازد که وظیفه چنین فلسفه ای در مواجهه با آن چیست مشکل باورهای متضاد بین جهان بینی های دینی. برای پاسخ به این سوال، من به روش تحلیل آپورتیک، به طور خلاصه، آپورتیک. اولا، آپورتیک ها روشی متمایز از آن ارائه می دهند بازیابی ثبات در مجموعه های ناسازگار بر اساس رد پایان نامه و اصلاح پایان نامه. ثانیاً، آپورتیک منجر به درک در دسترس بودن خروجی های آپورتیک بر اساس می شود معیارهای معرفتی از یک طرف، این ما را به سمت انتخاب یک مونیسم/کثرت گرایی جهت گیری سوق می دهد که مسیر میانی بین مواضع معرفتی انحصارگرایی و کثرت گرایی را هدایت می کند در از سوی دیگر، به ما امکان می دهد تا معیارهای معرفتی برای کسب جهان بینی را بر اساس سه مورد شناسایی کنیم سوپرکلاس های متمایز این ابرکلاس ها را می توان از ادعاهای اعتبار یورگن هابرماس استخراج کرد و برای درک خود نظریه های معاصر دین به کار می رود.
رویکرد فراگیرانه گشوده وسلی به تنوع دینی و الحاد جدید [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
Benjamin Bradford DeVan (بنجامین بردفورد دوان)
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی : بررسی «آتئیسم جدید» نه یک پدیده منزوی، بلکه بیان معاصری از سنت طولانی‌تر حمایت و تضاد بی‌خدایی نسبت به دین، باورهای الهی و اعمال مرتبط را نشان می‌دهد. اگرچه همه منتقدان دین ملحد نیستند و آتئیست‌ها در میان خود تنوع نشان می‌دهند، یک رویکرد فراگیرانه باز وسلی به تنوع مذهبی و الحاد جدید استدلال می‌کند که آتئیست‌های جدید به اندازه کافی شبیه افراد مذهبی هستند تا بتوان با استفاده از ابزارهای مفهومی مربوط به تنوع مذهبی به آنها نزدیک شد. تعامل و گفتگو به طور خاص، پیشنهاد می‌کند که یک نگرش باز شامل گرایانه خوش‌بینانه از فلسفه دین، مبتنی بر منابع روش‌شناختی، کتاب مقدس، تاریخی و اخلاقی ارائه‌شده و ادغام‌شده توسط سنت وسلی، برای رویکرد به موضوعات تنوع دینی که بی‌خدایی و آتئیست‌های جدید را در بر می‌گیرد، مؤثر است. . تنوع وسلی از شمول گرایی باز مشکلاتی را که پارادایم های رقیب از فلسفه دین نشان می دهند، کاهش می دهد یا از بین می برد و از پیچیدگی های ضمنی یا صریح برای انتخاب الهیات اصلاح شده، کاتولیک و جهان گرا اجتناب می کند. این به طور منسجمی به یادگیری متقابل و واقعی در میان مؤمنان مذهبی و ملحدان و یک فوریت امیدوارکننده در مورد رستگاری می‌پردازد. اصرار بر اینکه هر فردی دارای ارزش مقدس یا شأن ذاتی است، زیربنای آزادی غیرمذهبی و تلاش‌های سازنده برای متقاعد کردن است. همکاری حول اولویت‌های مشترک را تقویت می‌کند، مخالفت محتاطانه را در صورت لزوم تقویت می‌کند، و در همان چیزی عمل می‌کند که جان وسلی آن را راه عالی‌تر عشق می‌نامد. به عنوان یکی از نمونه های مسیحیت جهانی، اعتقادی، و انجیلی; رویکرد فراگیر باز وسلی به تنوع مذهبی و الحاد جدید با هدف تفسیر صادقانه کتاب مقدس و استفاده انتقادی از سوابق تاریخی، عقل، منطق و علوم با گوش دادن به تجربه وجودی و عملی است. با ارج نهادن به هر صدایی در کنفرانس، به طور مؤثر گفتگوی مداوم در مورد موضوعات حیاتی برای الحاد و دین، از جمله روابط دین و علم، مشکلات شر و رنج، و شکوفایی اخلاقی بهینه برای واقعیت‌های فیزیکی و معنوی را واسطه می‌کند.
بررسی و مقایسۀ دیدگاه علامه طباطبایی و آلوین پلنتینگا در مورد تنوع ادیان
نویسنده:
عباس یزدانی، پریسا فیضی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
اصفهان: دانشگاه اصفهان,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
یکی از مهمترین مباحث فلسفه دین، مساله تنوع دینی است. دیدگاه های مختلفی در بحث تنوع دینی از سوی دین پژوهان مطرح شده است. پژوهش حاضر به بررسی و مقایسه نظریه آلوین پلنتینگا، فیلسوف دین مسیحی به عنوان مدافع نظریه انحصارگرایی دینی و علامه طباطبایی، فیلسوف و دین پژوه اسلامی پیرامون تنوع ادیان می پردازد. از بررسی آثار مختلف علامه طباطبایی می توان استنباط نمود که وی با ارایه دیدگاهی شمول گرایانه، بر این باور است که همه ادیان به نحوی بهره ای از حقیقت داشته، پیروان سایر ادیان هم می توانند اهل نجات و رستگاری باشند، اما دین اسلام به عنوان خاتم ادیان، کاملترین دین محسوب شده، از حقانیت کاملتری برخوردار است و نیز به بهترین وجه می تواند پیروان خود را به فلاح و رستگاری نائل نماید. مهمترین دلیل ایشان برای شمول گرایی این است که هدایت الهی ایجاب می کند تمام انسانها به سعادتی در خور خویش برسند. بی شک، لازمه وسیع دانستن رحمت خداوند آن است که بیشتر انسان ها را اهل نجات بدانیم، اما آلوین پلنتینگا برخلاف نظر علامه طباطبایی، با نگرشی انحصارگرایانه در مورد تنوع دینی، بر این باور است که فقط آموزه های یک دین دارای حقانیت بوده، صرفا یک دین می تواند دین صحیح باشد و بقیه ادیان باطل خواهند بود. او حقانیت و نجات را منحصر در دین مسیح و آموزه ها و تعالیم آن می داند و مسیحیت را دینی موجه تلقی می کند.
صفحات :
از صفحه 109 تا 124
مقایسه دیدگاه جان هیک و سید حسین نصر در باب کثرت گرایی دینی
نویسنده:
محمد محمدرضایی، طاهر کریم زاده
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
اصفهان: دانشگاه اصفهان,
چکیده :
پلورالیسم دینی به دنبال راهی برای اثبات حقانیت ادیان گوناگون و رستگاری پیروان آنهاست. جان هیک به عنوان بزرگترین حامی این تفکر، با بهره گیری از معرفت شناسی کانت، ادعا می کند که پیروان ادیان مختلف، به حقیقت فی نفسه دسترسی ندارند و فقط نمودی از امر مطلق را دریافت می کنند. او قلمرو معرفت شناسی کانت را از تجربه های حسی فراتر دانسته، آن را شامل تجربه های دینی نیز می داند. از دیدگاه هیک، در واقع هسته اولیه تمام ادیان، تجربه های دینی آنهاست و این فرهنگ ها و ادراکات گوناگون است که در ارایه تفسیر این تجربه دخالت کرده، تفسیرهای متکثر از آن ارایه می دهد. هیک با مبنا قرار دادن معرفت شناسی کانت، هم دچار تهافتها و نقدهای وارده بر کانت شده و هم علاوه بر آن رویکرد وی نقدهای بسیاری را در باب شناخت واقعیت غایی، متحمل گردیده است. سید حسین نصر نیز به عنوان یک مسلمان سنت گرا از کثرت گرایی دینی حمایت می کند. او با استفاده ار مبانیی که عمدتا متاثر از عرفای اسلامی است، به دفاع از این دیدگاه می پردازد؛ ولی نقدهایی نیز بر وی وارد است. در مقام مقایسه، اعتقاد به حقانیت ادیان و رستگاری پیروان آنها، بزرگترین وجه تشابه و استفاده هیک از مبانی تجربه گرایانه و قایل بودن وی به انسانی بودن آموزه ها و تفاوتهای ادیان و لزوم جرح و تعدیل آنها و در مقابل، الهی و آسمانی دانستن تمام آموزه های ادیان مختلف و جایز ندانستن دستکاری آنها از منظر نصر، بارزترین وجه اختلاف این دو متفکر در باب کثرت ادیان به شمار می آید.
صفحات :
از صفحه 19 تا 40
دیدگاه‌های دینی در مورد تنوع دینی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Robert McKim (رابرت مک‌کیم)
نوع منبع :
کتاب , مجموعه مقالات
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: دیدگاه‌های دینی در مورد تنوع مذهبی به پرسش‌های اساسی و بحث‌انگیز ناشی از تنوع مذهبی می‌پردازد. اعضای سنت های دینی در مورد بیگانگان و در مورد مذاهب آنها چه می توانند بگویند؟ بحث در مورد دیدگاه های مسلمانان، مسیحیان و یهودیان با کار روش شناختی ترکیب شده است.
تنوع‌پذیری تفسیر دینی و تنوع دینی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Robert McKim (رابرت مک‌کیم)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: این پژوهش به دو موضوع اصلی دینی - «تنوع پذیری تفسیر دینی جهان» و «تنوع ادیان» - می پردازد و پیامدهای آنها را برای باورهای دینی بررسی می کند. نویسنده رابرت مک کیم رویکردی انتقادی، باز و آزمایشی به باورهای مربوط به مسائل مذهبی ارائه می دهد.
تنوع دینی: ابعاد فلسفی و سیاسی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Roger Trigg (راجر تریگ)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: آیا ما باید صرفاً تنوع را در حوزه دین جشن بگیریم؟ انسجام اجتماعی یک کشور چطور؟ بین اعتقاد به حقیقت دینی و نیاز به احترام به ادیان دیگر کشش دائمی وجود دارد. تنوع مذهبی: ابعاد فلسفی و سیاسی بررسی می کند که یک ایمان راسخ تا چه حد می تواند تحمل تفاوت ها و احترام به نیاز به آزادی مذهبی را فراهم کند. این کتاب اعتبارات فلسفی رویکردهای مختلف به حقیقت در دین را روشن می کند، از یک بنیادگرایی جزمی تا یک کثرت گرایی که در سایه نسبی گرایی قرار دارد. آیا ما باید به سکولاریسمی متوسل شویم که همه ادیان را به عنوان یک موضوع شخصی و خصوصی تلقی می کند و هیچ کمکی به بحث در مورد خیر عمومی ندارد؟ قانون چگونه باید به موضوع آزادی مذهبی برخورد کند؟ این کتاب با معرفی ارتباط بحث های محوری در فلسفه دین مدرن، به بررسی پیامدهای سیاسی افزایش تنوع مذهبی در یک دموکراسی می پردازد.
پیرامون تنوع دینی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Robert McKim (رابرت مک‌کیم)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: رابرت مک کیم در کتاب «درباره تنوع مذهبی» تعدادی از پاسخ‌های احتمالی را به دانش سنت‌های مذهبی متنوعی که امروزه در دسترس همه ما است، متمایز و بررسی می‌کند. گریزی از این واقعیت نیست که حضور سنت های رقیب اکنون با هر یک از سنت ها به شیوه ای جدید و نیرومند روبرو می شود. و به طور گسترده ای به رسمیت شناختن حساسیت های مذهبی واقعی و جدیت واقعی مذهبی در دیگران وجود دارد. آگاهی از سنت های دیگر چگونه ممکن است و چگونه باید بر عضوی از یک سنت مذهبی خاص تأثیر بگذارد؟ چه نگرشی باید نسبت به باورها و چشم اندازهای نجات بخش اعضای دیگر سنت ها داشت؟ مک کیم چندین پاسخ پیشنهادی برای این سؤالات را بررسی می‌کند و عمیق‌ترین تحلیل‌ها را تا به امروز از گزینه‌هایی مانند انحصارگرایی و شمول گرایی ارائه می‌کند. او استدلال می کند که آنچه شبیه موقعیت های کاملاً تعریف شده و گسسته به نظر می رسد تا حدودی تحت بررسی حل می شود و احتمالات متفاوتی را آشکار می کند. مک کیم بهترین مکان را برای یافتن معقول‌ترین پاسخ‌ها پیشنهاد می‌کند و جذابیت گزینه‌های جامع‌گرا را مورد بررسی قرار می‌دهد. او توجه خاصی به ماهیت مبهم مذهبی شرایط ما و پیامدهای این ابهام دارد.
  • تعداد رکورد ها : 15