جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 158
آیا امامان واقعاً معصومند؟ پس چرا بعضی اولاد آن ها بد بودند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در ضمن توضيح دو نکته،به پاسخ این سئوال اشاره مي شود: الف) عصمت امامان ـ عليهم السلام ـ از طريق ادله عقلي و آيات قرآني و روايات معتبر در نزد شيعه و سني قابل اثبات است که ما در اين جا صرفاً به بيان يکي از ادله عقلي عصمت امامان اکتفا مي گردد و در مورد س بیشتر ...
آیا این گفته ی برخی از مخالفین که می گویند اهل بیت قبل از نزول آیه تطهیر معصوم نبوده اند پاسخ داردیانه؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
عصمت ائمه طاهرين ـ عليهم السلام ـ از اموري است که ادله متعدد بر آن دلالت مي کند و دليل عصمت آن بزرگواران تنها آيه تطهير نيست تا بر فرض قصور دلالت اين آيه بر عصمت امامان قبل از نزول آن دليل ديگري بر عصمت ائمه نداشته باشيم در حالي که خود اين حرف که آيه بیشتر ...
اگر امامان را معصوم از گناه بدانیم؛ پس چرا نتوانسته‌اند فرزندان شان را صحیح تربیت نمایند و این همه مسلمین را به تباهی و بیراهه بکشانند همانند ادعای امامت فرزند امام صادق ـ علیه السّلام ـ یا ادعای امامت برادر امام عسکری ـ علیه السّلام ـ ؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
قبل از پاسخ توجه به چند نكته لازم به نظر مي‌آيد: الف) در اين‌كه ائمه طاهرين ـ عليهم السّلام ـ داراي مقام عصمت‌اند هيچ ترديدي نيست و با قطع نظر از ادله قطعي ديگر، عقل هر انساني به عصمت و مصون بودن امام از خطاء و اشتباه و سهو حكم مي‌كند، زيرا كسي كه دچ بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
اگر ائمه (علیهم السلام ) انسان هایی مثل ما بوده اند چرا ما به درجه عصمت نمی رسیم و آیا این مطلب با این که ما باید ائمه را الگو قرار دهیم، منافاتی ندارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
مقام انسان كامل مرتبه‌ای از مراتب سير معنوی انسانيت است كه شخص در اين رتبه به مقام خليفة اللهي كه همان مقام فناء و لقاء است نائل می‌شود.[1] يعنی همان طور كه خضر يك مقام است نه يك شخص و اين مقام در مقاطع زمانی مختلف در اشخاص مختلف بروز و ظهور می ‌كند[ بیشتر ...
بر فرض معصوم بودن 12 امام و فاطمه زهرا - علیهم السلام ـ آیا منطقی خواهد بود که انسان ها یک موجود ماورایی را که هیچ گونه خطایی نمی­کند به عنوان الگوی زندگی خود برگزیند و سعی کنند که مطابق روش و سلوک آن ها عمل کنند؟ آیا می­توان یک فرشته مهذب را الگوی یک انسان مادی و خطاکار قرار داد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اولاً معصومين(ع) فرشته مهذب نبوده اند بلکه انسان مهذب بوده اند: «قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِّثْلُكُمْ يُوحَى إِلَيَّ»[1]؛ بگو من همانا بشري هم چون شمايم که به من وحي مي­شود. وَلَآ أَقُولُ لَكُمْ إِنِّى مَلَكٌ[2]؛ و من به شما نمي­گويم من فرشته­ ام. بیشتر ...
آیا با توجه به این که معصومین علیهم السلام عصمت­شان اختیاری است ، اگر بر فرض محال اراده می­کردند گناه کنند قدرت بر انجام آن را داشتند یا این که اصلا آن ها نمی­توانند اراده گناه کنند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
با توجه به اين پرسش، ما در پي آن نيستيم که اثبات کنيم عصمت معصوم(ع) از روي اختيار است؛ بلکه سخن در آن است که اين ترک معصيت و خطا از معصوم، از چه جهت است و اين عدم توانايي و قدرت از چه باب است؟ آيا صدور معصيت از او محال است يا خير مي­تواند اما اراده بیشتر ...
حدیث الثقلین
نویسنده:
علی حسینی میلانی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
يکى از احادیث معروفى که شیعه و سنى نقل کرده‌ اند «حدیث ثقلین» است. این حدیث در منابع بسیارى نقل شده است. ترمذى در کتابش به سند خود، از جابر بن عبداللّه انصارى این گونه نقل مى کند: رسول خدا صلى اللّه علیه و آله فرمود: «يا أيُّهَا النَّاسُ! إنّي تَرَكْتُ فِيكُمْ ما إنْ أَخَذْتُمْ بِهِ لَنْ تَضِلُّوا: كِتابَ اللّهِ وَ عِتْرَتِي أهْلَ بَيْتِي؛ اى مردم! من در میان شما چیزى گذاشتم که اگر بدان تمسک کنید، هرگز گمراه نخواهید شد: کتاب خدا و عترتم که خاندان من هستند». کتاب «حديث الثقلين»، نوشته آیت الله سید علی حسینی میلانی به معرفی این حدیث شریف می‌ پردازد. کتاب که در چهار بخش تنظیم شده، ابتدا به پژوهشی در واژگان حدیث ثقلین پرداخته و واژه «ثقل» را از نظر لغوى بررسی می‌ کند و ضمن بحث به الفاظ دیگر حدیث اشاره می‌ کند. در ادامه راویان حدیث ثقلین شناسانده می‌ شوند و به روایت پیشوایان مشهور اهل سنت در مورد این حدیث اشاره شده است. در بخش سوم، مؤلف محترم به دلالت حدیث ثقلین بر امامت و خلافت امیرالمؤمنین و اهل بیت علیهم السلام می‌ پردازند و دیدگاه بزرگان اهل سنت را در دلالت حدیث بر این امر واکاوی می‌ کنند. دیگر مطالبی که نویسنده از این حدیث استنباط و استخراج می‌ کند اعلمیت و عصمت اهل بیت علیهم السلام است. وی ضمن این حدیث مسلمانان را در پرتو تعلیمات حدیث ثقلین به اتحاد دعوت می‌ کند. در بخش چهارم، اشکال‌ ها و ایرادهایی را که برخی از غرض ورزان بر حدیث ثقلین وارد کرده‌ اند، برشمرده و دلایل واهی بودن سخن هر کدام را با استناد به سخنان علمای اهل سنت پاسخ گفته است.
اعتقادات علامه مجلسی
نویسنده:
محمدباقر بن محمدتقي مجلسی
نوع منبع :
کتاب
وضعیت نشر :
اصفهان: مرکز تحقیقات رایانه ای قائمیه اصفهان ,
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
کتاب «اعتقادات علامه مجلسی» تالیف محمدباقر بن محمدتقي مجلسی، كتابي است كلامي كه شامل موضوعات زیر مي باشد: 1. اهل بیت (ع) واسطه های فیض بین خدا و خلق او هستند. 2- ردّ بر فلاسفه بسبب برگرداندن آیات و روایات از صریح آنها. 3- ردّ بر عارفان و صوفیان، بسبب بدعتها و اعتقاد به وحدت وجود. 4- خداشناسی- جبر و اختیار- قضا و قدر. 5- وجوب ایمان به پیامبران ذکر شده در قرآن (۲۵ نفر) و اقرار به عصمت آنها. 6- از اسباب کفر و ارتداد، استخفاف به قرآن و کعبه و احادیث و مقدّسات است. 7- اعتقاد به وجود ملائکه و اینکه همه یا بعضی از ایشان اجسامی لطیف هستند. ۸- برخی از موجبات کفر؛ از آن جمله، اعتقاد به وحدت وجود یا موجود. ۹- صفات الهی. ۱۰- حدوث عالَم خلقت، و بطلان اعتقاد به قِدَم ذاتی یا زمانی آن. ۱۱- شناخت برخی ضروریّات دین، که انکار یکی از آنها سبب کفر می شود. ۱۲- شأن و مقام پیامبر اکرم (ص) و ائمّۀ اطهار (ع) و فاطمه زهرا (س) و عصمت ایشان و برتر بودن ایشان از همگی انبیاء و مُرسَلین (ع)؛ و نفی غلُوّ درباره ایشان و کفر غلات. ۱۳- وجوب اعتقاد به وقوع معراج جسمانی برای پیامبر (ص)؛ تسلیم در قِبال احادیث سربسته و مرموز، و عدم تکذیب آنها. ۱۴- آنچه واجبست اعتقاد به آن، از آنچه محتضر می بیند از مرگ تا درون قبر. ۱۵- وجوب اعتقاد به جسمانی بودن فرشتگان – زیرا هیچ چیز جز خدا مجرّد نیست – و وجوب اعتقاد به دور بودن آسمان ها از هم (طبق احادیث و مطابق با نجوم اروپایی جدید). ۱۶- عصمت فرشتگان و داستان هاروت و ماروت و تفسیر آیاتش در احادیث. ۱۷- فشار قبر و عالَم برزخ. ۱۸- وجوب اعتقاد به جسمانی بودن بهشت و جهنّم و اینکه هر دو اکنون موجود –ولی مخفی از دید ما– هستند، تا قیامت. ۱۹- ایمان به رَجعَت. ۲۰- معاد، جسمانی است به ضرورت دین اسلام –حساب و کتاب و کاتبان اعمال و شفاعت و صِراط و میزان و جاودانگی کافِران در آتش جهنّم و سایر احوال قیامت، حقّ و ضروری است.
رسالتان حول العصمة
نویسنده:
لطف الله صافی گلپايگاني
نوع منبع :
کتاب
وضعیت نشر :
دار القرآن الکریم,
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
کتاب «رسالتان حول العصمة» تالیف لطف الله صافی گلپايگاني، دارای دو رساله است که در رابطه با مسئله عصمت تالیف شده است. مولف در ابتدا با بیان استدلال به آیه تطهیر بر عصمت اهل بیت (ع) مطالب خویش را آغاز کرده و سپس در رابطه با موضوعاتی مانند: عدم ملازمه بین عصمت و عدم اختیار، عصمت انبیا و ائمه (ع)، چیستی عصمت، انواع عصمت، علم امام و دیگر مباحث مرتبط سخن گفته و همچنین به سوالات مطرح در این باب پاسخ داده است.
اهل البیت فی آیة التطهیر
نویسنده:
محمدعلی مهدوی راد
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
آینه پژوهش,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
کتاب «اهل البیت فی آیة التطهیر» تالیف محمدعلی مهدوی راد، به بررسی آیه تطهیر و جایگاه اهل بیت (ع) در این آیه دارد. مولف در ابتدای کتاب خود به بررسی جایگاه اهل بیت در قرآن کریم پرداخته و آراء و اقوالی که در این رابطه وجود دارد را مورد تحقیق قرار می دهد و در ادامه مباحثی مانند: تفسیر نبوی آیه تطهیر، بررسی ادله واهی در رابطه با شمول آیه تطهیر بر همسران پیامبر (ص)، اراده تکوینی یا تشریعی در آیه، موضوع عصمت و دیگر موضوعات مرتبط را مطرح می کند.
  • تعداد رکورد ها : 158