جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 68
اگر امامان(ع) از زمان مرگ خود و چگونگی آن خبر داشتند، چرا پیشگیری نکردند و خود را در معرض هلاکت قرار دادند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
به تفصیل چند جواب به این سؤال در دانشنامه امیرالمؤمنین(ع)، ج ۷، ص ۳۳۱ ـ ۳۳۹ آمده است اما نویسنده، جواب زیر را بهترین جواب دانسته است: بى تردید، تقدیر شهادت براى امام(ع) براساس حکمت بالغه الهى است و مصالح ملزمه اى دارد که باید تحقق پیدا کند. از این ر بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
«مهدویت» در اندیشۀ ابن‌عربی
نویسنده:
محمد مظفری، مرتضی حسینی شاهرودی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
مشهد: جامعة المصطفی العالمیة,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
محور تحقیق حاضر تبیین دیدگاه ابن‌عربی در مسئله مهدویت است که با تکیه بر آثار او به ویژه فتوحات مکیه و مجموعه رسائل مورد واکاوی قرار گرفته است و در نتیجه به اثبات رسیده که ابن‌عربی آن گونه که برخی گمان برده‌اند، قائل به مهدویت نوعی نیست، بلکه نشانه‌هایی که او برای حضرت مهدی (عج) ذکر کرده، مطابق دیدگاه و آموزه‌های شیعی در مسئله مهدویت است. او مهدی (عج) را از عترت پیامبر (ص)، سلاله حضرت زهرا (س) و از تبار امام حسین (ع) و والد آن جناب را امام حسن عسکری (ع) فرزند امام‌نقی (ع) معرفی نموده که حتماً روزی ظهور خواهد کرد و جهان را پس از امتلاء از جور و ستم پر از عدل و داد می‌کند. وی آن حضرت را بقیةالله، معصوم، صاحب علم لدنی و عالم به غیب و احکام آن حضرت را عین احکام رسول خدا، دانسته و براین باور است که گوهر و حقیقت شریعت نزد حضرت مهدی (عج) است. هر چند در مورد خاتم‌الاولیاء بودن حضرت مهدی (عج) ظاهر سخنان ابن‌عربی متشتّت و متعارض به نظر می‌رسد، لیکن سخنان وی قابل جمع است و می‌توان از قرائنی که در کلمات او وجود دارد به این نتیجه رسید که او خاتم الاولیاء محمدی به طور مطلق را حضرت علی (ع) و مهدی (عج) می‌داند.
صفحات :
از صفحه 65 تا 82
نقد کتاب عصای موسی در مساله نفی آگاهی ائمه (ع) از جزئیات وفات خود
نویسنده:
محمد هادی ملازاده
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , نقد و بررسی کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علوم قرآن و حدیث ایران,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
در اين مقاله ابتدا نظر مشهور شيعه مبنی بر اينکه ائمه (ع) از همه چيز خبر دارند مطرح شده و سپس به بحث از يکی از موارد خاص اين مساله يعنی علم ائمه (ع) به جزئيات شهادت شان پرداخته شده است. شش دليل عقلی و نقلی از کتاب «عصای موسی يا درمان بيماری غلو» نوشته نعمت اله صالحی نجف آبادی مبنی بر عدم علم آنها به جزئيات شهادت شان مطرح گرديده و تک تک اين دلائل جواب داده شده بعضی از اين دلائل شش گانه عبارتند از: 1ـ با دليل عقلی فقط می توان علم امام به مسائل دينی و سياسی را اثبات کرد نه بيشتر. 2ـ آيه 34 سوره لقمان علم هر موجودی غير از خدا را به زمان مرگش نفی کرده است. 3ـ از کلامی در نهج البلاغه نفی علم امام (ع) به زمان مرگش فهميده می شود. رد نقض اين دلايل با شواهد قطعی و معتبر آيات و روايات امکان پذير است.
صفحات :
از صفحه 103 تا 116
آیا علم امام محدودست؟ در مناجات رجبیه آمده است که هیچ فرقی ما بین خداوند کریم و حجت وجود ندارد مگر آن که آن خالق و این مخلوق است یعنی تمامی صفات خالق را این مخلوق داراست با این وجود گفته می شودکه امام زمان هر وقت اراده کند می تواند از امور آگاهی پیدا کند.بنابراین شاید ما زمانی به امام توسل داشته باشیم که در آن وقت امام از ماآگاهی نداشته باشدآیامعنای این کلام علم غیب نداشتن امام نیست ؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
الف) روايات متعدد بيان گر آن است كه امام و حجت معصوم خداوند از رخدادهاي گذشته و آينده تا روز قيامت آگاه است از امام صادق ـ عليه السلام ـ نقل شده كه فرمود: «نحن والله نعلم ما في السموات و ما في الارض و ما في الجنة و ما في النار و ما بين ذالك؛[1] به خد بیشتر ...
آیا این درست است که خداوند وقایعی را که برای ائمه پیش می آیند و کارهایی که باید انجام دهند آن ها را نوشته و در صندوقی گذاشته و هر امام بعد از مرگ آن را به امام دیگر انتقال می دهد اگر هست آیا این با اختیار تضاد ندارد چون قبلا همه چیز معین شده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اين سئوال با توجه به اينکه در ابتدا آگاهي در مورد وقايع و امور عالم و منبع آن را مورد نظر قرار داده و سپس از انتقال اين علم و آگاهي با در نظر گرفتن چيستي آن ـ صندوقي محتوي نوشتار خداوند ـ از امامي به امام ديگر سخن به ميان آورده و در پايان تضاد علم ام بیشتر ...
بداء و نقد نظریه سلفیون معاصر
نویسنده:
محمد جواد سعدی، مسعود صلواتی زاده
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
چکیده :
بحث «بداء» یکی از مباحث کلامی و فلسفی است که خاستگاه آن قرآن و سنت است. علمای شیعه بیش از دیگر فرق اسلامی به آن پرداخته اند و با تعریفی روشن و روشی منطقی و با الهام از مستندات نقلی (قرآن و سنت) و ادله عقلی ابعاد گوناگون آن را تبیین نموده اند. به همین رو «بداء» را از مختصات شیعه امامیه بر شمرده اند. از دیرباز بحث «بداء» به دلیل تاثیر آن بر حوزه معارف دینی (علم الهی، تقدیرات، و اختیار انسان) و غامض بودن فهم آن محل چالش و ایجاد پرسش ها و شبهاتی از سوی مخالفین آن بوده است. در عصر حاضر، آقای ناصر قفاری در کتاب «اصول مذهب الشیعه عرض و نقد» شبهاتی را در مساله «بداء» ایجاد نموده است، و ما در این مقاله به روش گذشتگان نیک خود، و به دور از تعصبات غیر منطقی و در فضایی علمی و معقول به تییین «بداء» در مکتب تشیع پرداخته و پاسخی مناسب به شبهات و توهمات وی خواهیم داد و از اعتقادات حقه شیعه دفاع خواهیم کرد. در این تحقیق ما نیز، بر اساس ترتیب مطالب کتاب یاد شده، مهم ترین شبهات آن را در پنج محور برشمرده ایم: 1. عدم ذکر «بداء» در قرآن و سنت پیامبر (ص) 2. «بداء» مستلزم جهل در علم الهی 3. «بداء» تفکری اسلامی یا پدیده ای غیر اسلامی 4. ادعای علم غیب برای امامان (ع) 5. «بداء» در جانشینی امامان شیعه.
صفحات :
از صفحه 137 تا 160
علم غیب امام معصوم چگونه است؟ آیا هر لحظه که بخواهد می تواند از اعمال بندگان آگاه باشد یا این که هر لحظه می داند که بنده ای در حال چه کاری است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
وقتي ما به متون اسلامي اعم از قرآن و روايات مراجعه مي کنيم متوجه مي شويم که شاهد بودن پيامبر ـ صلي الله عليه و آله ـ و ائمه اطهار نسبت به اعمال ما ، امري است که در بين مسلمين خصوصاً شيعه، يقيني است. الف) «...وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَ بیشتر ...
مراد از عصمت مطلق که شیعه مدعی می باشدچیست؟ لازمه عصمت وجود علم غیب است وآن باحوادثی چون جاماندن عایشه از کاروان ،آیه عبس و تولی و ... چگونه قابل توجیه است؟ سب صحابه را چگونه می توان ارزیابی کرد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
الف: در معنا و مفهوم عصمت به سخنی از علامه طباطبایی ـ قدس سره ـ و نیز سخنی از علامه شهید مطهری بسنده می کنیم: علامه طباطبائی در پاسخ به سوالی درباره عصمت می گوید: «خداوند سبحان خطاب به رسول اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ می فرماید: «انزل الله علی بیشتر ...
با توجه به این که ائمه ـ علیهم السّلام ـ دارای علم لدنی بوده اند معنای رشادت با وجود این علم چگونه معنی می شود مثلاً حضرت علی ـ علیه السّلام ـ در لیلة المبیت و در جنگ خندق و...شجاعت به خرج داده است ؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
به نظر مي‌رسد كليد اصلي حل اين گونه مسايل آن است كه ما شناخت درست از علم لدني و علم غيب امام معصوم داشته باشيم. گرچه درباره علم انسان كامل (انبياء و امامان معصوم ـ عليهم السّلام ـ ) به امور غيبي و به تعبيری که درسوال آمده (علم لدني) به لحاظ داده‌هاي بیشتر ...
امامان معصوم تاکیدات فراوانی درموردداشتن همسرخوب نموده اند پس چرا برخی از ائمه ـ علیهم السلام ـ به رغم داشتن علم و توانایی وافر خودگرفتار همسران نا بخرد و خطاکار شده اند چه توجیهی برای این انتخاب نادرست آنان وجود دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اين سئوال دامنه گسترده دارد و تنها اختصاص به ازدواج و انتخاب همسر که در برخي موارد مانند جعده و ام الفضل همسران امام حسن مجتبي و امام جواد ـ عليه السلام ـ و حتي عايشه همسر پيامبر اکرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ ، موجبات آزار و اذيت آن بزرگواران را بیشتر ...
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
  • تعداد رکورد ها : 68