جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 2090
برهان نظم از منظر فلسفه نقادی کانت
نویسنده:
علی فتح طاهری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
یکی از ساده‎ترین، عمومی‎ترین و در عین حال کهن‎ترین براهینی که برای اثبات وجود خدا اقامه شده، برهان نظم یا برهان غایت‎شناختی است. اندیشمندان بسیاری در تأیید یا رد این برهان قلم‎فرسایی کرده‎اند که در این میان، نقدهای کانت شهرت فراوان دارد. موضع کانت در برابر این برهان، هم جانبدارانه است و هم منتقدانه. او برهان نظم را همواره شایسته احترام می‎داند، زیرا تنها برهانی است که راه فهم را برای اعتقاد به وجود خداوند هموار می‎سازد و به آن جهت طبیعی می‎بخشد. این برهان مدعی است که از طریق شناخت طبیعت و بدون استناد به هیچ برهان استعلایی می‎تواند وجود خدا را مبرهن سازد؛ لیکن در عمل از عهده این کار برنمی‎آید و به ناچار در مراحلی از برهان از تجربه دست می‎کشد و به دو برهان دیگر یعنی برهان جهان‎شناختی و برهان وجودی پناه می‎برد. در نتیجه، برهان نظم علاوه بر نقایص خاص خود، مغالطه‎های دو برهان دیگر را نیز مرتکب می‎شود. کانت با انحصار براهین اثبات وجود خدا در سه برهان و رد هر سه، راه عقل نظری را در اثبات هستی خدا بسته می‎بیند و در نهایت مدعی است که اعتقاد به خدا را فقط بر بنیادهای اخلاقی می‎توان استوار ساخت.
صفحات :
از صفحه 57 تا 81
وجود روح قبل از بدن
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اگر ظاهر برخي از ادله نقلي آن است كه جان انسان قبل از تعلق به عالم طبيعت در جهان ديگر وجود داشته, نظير حديث: «إن لله خلق الأرواح قبل الأبدان ...» (بحار 26/119.) نمي توان بدون بررسي ساير متون نقلي از يك سو و بدون تحليل مباني عقلي مسئله از سوي ديگر, فت بیشتر ...
راه‏هاى رسيدن به فهم توحيد و معاد
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
يكى از بهترين راه‏ها براى فهم توحيد و معاد در حد درك بشر، «فكر در خود» است. و از آنجا كه استاد محمد شجاعى اين موضوع را با بيانى شيوا و جذاب و در عين حال عميق و تكان‏دهنده و راه‏گشا مطرح فرموده‏اند، بخشى از مطالب ايشان را با تلخيص و تصرف از جلد سوّم ك بیشتر ...
راه‏هاي خداشناسي
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ اين پرسش، ظاهراً در كتابهاى درسى شما وجود دارد؛ ولى به طور خلاصه، راه‏هاى پيش روى بشر براى خداشناسى، سه قسم است: الف. راه دل يا فطرت؛ يعنى هر انسانى به مقتضاى خلقت و ساختمان اصلى روح خود، خدا را مى‏شناسد؛ بدون اين كه نيازمند به اكتساب و تحصيل ع بیشتر ...
شناخت بهتر خدا
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در باب اين كه چگونه بهتر خدا را بشناسيد لازم است به نكات ذيل توجه فرماييد: در يك برآيند كلى شناخت انسان نسبت به خداوند سبحان دوگونه است: 1) شناخت حصولى: كه مقصود از آن شناخت از را عقل، تفكر، انديشه، استدلال و برهان است. 2) شناخت حضورى، كه خود دوگونه بیشتر ...
اسرار وجود و چيستي وجود
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
شايد مفهوم وجود - و معادل آن در فارسي يعني هستي - ساده‏ ترين و در عين حال پيچيده‏ ترين‏ مفاهيم باشد، زيرا ما در پديده‏ اى وجود را مى‏ يابيم ولى هنگامى‏ كه مى‏ كوشيم كنه آن را درك كنيم آن را دور از فهم مى‏بينيم، همچون‏روح كه اگرچه با آن زندگى مى‏كنيم بیشتر ...
مقصود از وجود، ذات، صفات و اسماء خدا
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
«ذات» اصطلاحآ به هستي محض و هويت مطلق گفته مي‌شود و هيچ لفظي وجود ندارد كه بر آن دلالت كند؛ زيرا دلالت لفظ بر ذات، متوقف بر ادراك و شناخت ذات است و هيچ كس توان درك يا شهود آن هويت مطلق را ندارد. او خدايي است كه افكار بلند انديشوران متألّه، كنه ذاتش ر بیشتر ...
عوالم وجود
عنوان :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:

اگر این عبارت را در کتاب یا متنی مطالعه فرموده اید یا از گوینده ای شنیده اید ، برای درک منظور و مرا او باید مشرب فکری او را بشناسید ؛ چون عبارت « عالم وجود» در علوم مختلف و در جهان بینی های مختلف ، معانی متفاوتی دارد ؛ و هر گوینده و نویسنده ای بس بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 2090