جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
ثواب و عقاب
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
تعداد رکورد ها : 67
عنوان :
چرا خداوند به گناهکاران مهلت بیشتری می دهد تا بر گناهانشان بیفزایند؟ مگر او نمی خواهد بنده اش به کمال برسد؟ پس چون بنده اش را دوست دارد نباید به عذاب بیشتر او راضی باشد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
1. در ابتداء لازم است اشاره شود كه تعبير «مهلت بيشتري مي دهد تا گناهانشان افزوده شود» در سؤال چندان گويا نيست و بخوبي معلوم نيست كه مراد ايشان از اين «مهلت» چيست؟ اگر مراد ايشان اين است كه چرا خداوند كساني را كه گناه مي كنند، با خواست و ارادة خود از
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اراده الهی
,
اختیار انسان
,
عدل الهی
,
حکمت الهی
کلیدواژههای فرعی :
ثواب و عقاب ,
خشم و غضب الهی ,
اعمال انسان ,
محبت الهی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تکیلف کسانی که ظلم بسیار کردند و چه بسا بدون سختی مُردند و یا آنها که سختی و آزار بسیار دیدند و با همین زجر و سختیها از دنیا رفتند، چیست؟ مگر بخشی از عواقب و یا اثرات کارهای خوب و بد انسانها در همین دنیا به آنها باز نمیگردد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
1. دربارة اين كه ظالماني بودهاند كه تا دم مرگ زندگي خوب و راحتي داشتهاند و احياناً جان دادن آساني، بايد گفت، اولا: دنيا جاي عمل است نه حساب و کتاب, فان اليوم عملٌ و لاحساب وغدا حساب و لا عمل[1]؛ لذا نبايد توقع اين را داشت انسان ظالم و گناهکار حتما
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ثواب و عقاب
,
عدل ( صفات )
,
اعمال انسان
,
یوم الحساب
,
عدل الهی
کلیدواژههای فرعی :
ماهیت ثواب و عقاب ,
ثواب و عقاب اخروی ,
ثواب و عقاب در قرآن ,
آیه 30 شوری ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عقل و ایمان از منظر ملاصدرا و امام خمینی ره
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
متن
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ایمانگرایی = فیدئیسم (معرفتشناسی)
,
ثواب و عقاب
,
درجات ایمان
,
ایمان (فرجام شناسی)
,
علم در قرآن
,
عقل - ایمان گرایی
,
عقل و ایمان
,
عقل
,
رسول باطنی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
امام خمینی
چکیده :
عقل و ایمان به چه معناست و مراتب و درجات آن کدام است؟ ظهور هر یک از عقل و ایمان در ساختن انسان و رسیدن به غایت وهدف نهایی او چگونه است؟ ایمان چه رابطهای با عقل دارد؟ تضادّ یا توافق؟ سئوالات دیگری از این دست، مجموعه مسائلی را ایجاد میکند که میتوان آنها را ذیل عنوان کلّیِ عقل و ایمان تعریف نمود و رسیدن به پاسخ آنها را در پرتو سنجش ماهیتِ عقل و ماهیتِ ایمان و نسبتشان جستجو کرد. در این راستا بررسی نظرات امام خمینی(ره) و مرحوم صدرای شیرازی میتواند رهگشای مسأله باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا بین عمل با پاداشهای موعود خداوند، تناسب رعایت شده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
با بیان چند نکته تطابق ثواب های ذکر شده با اعمال مربوط به آنها روشن می شود: 1- ثواب های الهی بر اساس استحقاق بندگان نیست بلکه تفضلی است که خداوند بر اساس رفتارهای بندگان در دنیا و قابلیتهایی که کسب کرده اند، به آنها لطف می کند[1]. بندگان ( د
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
عدل الهی
,
دلایل عدل الهی
,
ارتباط عمل حسنه و پاداش
کلیدواژههای فرعی :
ثواب و عقاب ,
عمل و جزا ,
تناسب عمل و پاداش ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عذاب و عقاب شیعیان گناهکار در کجا است؟ در دنیا، یا در برزخ، و یا در قیامت؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
1. شیعه به چه کسی گفته می شود در اصطلاح فرقه شناسی، شیعه به کسانی گفته می شود که به امامت و خلافت بلا فصل علی (ع) معتقدند و بر این عقیده اند که امامت او از طریق نص جلی یا خفی[1] ثابت شده است و امامت حق او و فرزندان او است.[2] با این حال از روایات ائم
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد
,
قیامت
,
گناهان شیعیان
,
بهشت و جهنم
,
جهنمیان
کلیدواژههای فرعی :
عمل صالح ,
ثواب و عقاب ,
عدالت جزایی وجودی ,
احادیث شفاعت ,
شفاعت اصحاب نبی صلی الله علیه و آله ,
شیعه اثنی عشری ,
مجازاتهای اخروی ,
شفاعت حضرت محمد(ص) ,
مجازات الهی ,
تناسب جرم و مجازات ,
تناسب عمل و پاداش ,
شفاعت و عذاب ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اگر شخصی مرتکب جُرمی مانند قتل و زنا شود و در دنیا مجازات قانونی را تحمل نماید، آیا در آخرت نیز عذاب میبیند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
احکام و دستورات الهی تنها ناظر به جنبه اخروی نیستند، بلکه علاوه بر نگاه جامع به زندگی اخروی، هنگام جعل و انشای حکم از سوی پروردگار، زندگی دنیوی انسان نیز چه از جهت فردی و چه از جهت اجتماعی لحاظ شده و با این رویکرد، احکام شرعی بهوجود میآیند؛ زیرا زن
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ثواب و عقاب
,
عقاب و ثواب
,
ماهیت ثواب و عقاب
,
مجازاتهای اخروی
,
جهنمیان
کلیدواژههای فرعی :
رحمانیت الهی ,
رحیمیت الهی ,
احکام شرعی ,
جرم و جنایت ,
مجازاتهای دنیوی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فلسفه و حکمت تشریع روزه : دوره اول، ویژه نامه ماه رمضان : حبل المتین
نویسنده:
روح الله کیانی,محمدابراهیم ماروسی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دبیرخانه شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
روزه
,
اثرات روزه
,
فلسفه روزه
,
علت
کلیدواژههای فرعی :
مساوات ,
ثواب و عقاب ,
تذکر قیامت ,
تندرستی ,
پیروی از دستورات الهی ,
استجابت دعا ,
شناخت احکام الهی ,
اجتناب از گناهان ,
فلسفه احکام ,
احکام قرآن ,
پیامبر ,
آرامش روحی ,
تعلیم حکمت ,
اخلاص ,
صبر ,
آمرزش گناه ,
فواید روزه ,
کنترل شهوت ,
چکیده :
دلایل محکمی وجود دارد که بیان مسائل مختلف از نیازهای زندگی روزمره انسان، بی شک در کلام الهی گنجانده شده است؛ که با تلاوت آن «بخوان» «شفا و رحمت برای مؤمنان...» پدید می آید و بشر، هدایت و رستگاری را خواهد آموخت و از سوی دیگر در اندیشه مسلمین، هر حکم و دستورى که در قرآن نازل شده، داراى ملاک، مصلحت و حکمتى ویژه است، زیرا آفریدگار جهان دارای نهایت علم و حکمت است و از هرگونه بیهودگى، سستى و پوچى در آفرینش یا در هدایت خلق و تشریع و تعیین احکام مبرّاست:«وَ ما خَلَقْنَا السَّماءَ وَ الْأَرْضَ وَ ما بَیْنَهُما لاعِبینَ» «وَ ما خَلَقْنَا السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ ما بَیْنَهُما إِلاَّ بِالْحَقِّ» «وَ ما خَلَقْنَا السَّماءَ وَ الْأَرْضَ وَ ما بَیْنَهُما باطِلاً» «إِنَّا کُلَّ شَیْ ءٍ خَلَقْناهُ بِقَدَرٍ» و «الَّذی أَحْسَنَ کُلَّ شَیْ ءٍ خَلَقَهُ» در این آیات، رابطه ای وثیق میان حسن آفرینش، قانون مند بودن، حق بودن و پوچ و باطل نبودن آن، مشهود است و در آیات دیگر، پیوند و پیوستگى میان خلقت و هدایت در نظام احسن آفرینش تبیین شده است:«رَبُّنَا الَّذی أَعْطى کُلَّ شَیْ ءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدى» چنانکه هدایت الهى در آیه ای دیگر مبتنى بر سنجش و محاسبه و ملاک و معیار معرفى شده است:«سَبِّحِ اسْمَ رَبِّکَ الْأَعْلَى الَّذی خَلَقَ فَسَوَّى وَ الَّذی قَدَّرَ فَهَدى» نزول قرآن، بى تردید در جهت هدایت و عرضه برنامه زندگى به انسان صورت گرفته است:«وَ نَزَّلْنا عَلَیْکَ الْکِتابَ تِبْیاناً لِکُلِّ شَیْ ءٍ وَ هُدىً وَ رَحْمَةً وَ بُشْرى لِلْمُسْلِمینَ» بخشى از آیات این کتاب هدایت گر و متعالى، مربوط به احکام و بایدها و نبایدهایى است که خداوند براى خلق تعیین فرموده است و از جمله این بایدها و نبایدها آیاتی است که در مقام تشریع و تبیین وجوب روزه است و بر اساس آنچه یاد شد، این حکم نیز نمی تواند بدون ملاک و به دور از مصلحت و سنجش باشد. این مقاله بر آن است تا زوایایی از فلسفه و چرایی وجوب روزه و مصلحت این حکم الهی پرده بردارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 59 تا 69
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
منقذ من التقليد المجلد 2
نویسنده:
محمود بن علي حمصي رازي
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
معرفی کتاب
فهرست
وضعیت نشر :
قم: مؤسسة النشر الاسلامی التابعة لجماعة المدرسين بقم المقدسة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
ثواب و عقاب
,
امام شناسی
,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
,
امامت
,
دلایل امامت
,
وعد و وعید
,
آیات امامت امام علی (ع)
,
احادیث امامت امام علی(ع)
,
ایمان (فرجام شناسی)
,
نص رسول الله (ص) بر امامت حضرت علی (ع)
,
معاد(فلسفه)
,
کفر
,
13. علم کلام
,
کتب کلام شیعه
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
سدیدالدین حمصی رازی
,
ابواسحاق ابراهیم بن نوبخت
شماره ديويي:
297/4172
چکیده :
«المنقذ من التقليد»، نوشته الشيخ سديدالدين الحمصى الرازى، از عالمان بزرگ شيعى، متوفاى اوائل قرن هفتم هجرى است. حمصي در آغاز هر بحث نوعا خلاصه مطالب را بيان مي كند و دورنمايي از مباحث را به دست خواننده مي دهد. هنگام شروع بحث، اكثراً موضوع را تعريف كرده و ادله مدعايش را ارائه مي كند؛ سپس ديدگاه ديگران و همچنين ابهامات موجود در بحث را به صورت سؤال و جواب مورد بحث قرار مي دهد. اين اثر نفيس كلامى با شرح كوتاهى از زندگانى مولف و مقدمه وى آغاز شده و مباحث با عناوين زير پى گيرى شده است: القول فى حدوث الجسم القول فى محدث (صفات ثبوتيه و سلبيه ) الرد على الفرق المخالفه فى التوحيد القول فى العدل (و مسائل مربوط به آن) القول فى كونه تعالى متكلما و صفته كلامه و... و الكلام فى التكليف و... القول فى اللطف و المصلحه و المفسده و... و القول فى النبوات (مسائل مربوط به آن) القول فى صفات النبى (ص) ...
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی دشواره قیامت در آیین یهود و بیان آیات متناظر آن از قرآن کریم
نویسنده:
فاطمه سعیده اقارب پرست,اعظم پرچم
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
معاد
,
یهود
,
آخرالزمان
,
ثواب و عقاب
,
دین یهود
,
آخر الزمان
,
قرآن
,
حلول گرایی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
اندیشه معاد در آیین یهود دارای تعابیر متعددی است. برخی از این تعابیر، برخاسته از اندیشه حلول گرایی و برتری قوم یهود است که ثواب به قوم برتر و عقاب به اقوام ستمگر مربوط است. دسته دیگری، بدون در نظر گرفتن مسئله قومیت، پاداش و عقاب را فردی می دانند. آنچه مسلم است، عقاید مختلف پیرامون معاد، دین یهود را با سؤالاتی مواجه کرده است؛ اینکه چگونه فرد یهودی با وجود مسئله برگزیدگی و قومیت برتر، به دلیل ظلم ها و خطاهایش عذاب می شود؟ اگر عذاب مربوط به اقوام ستمگر نسبت به یهود باشد، ضمانت اجرایی شریعت و احکام الهی که در عهد قدیم مطرح شده، مورد سؤال قرار می گیرد. این پژوهش به طرح دیدگاه های متفاوت یهود، پیرامون معاد و بررسی آن در آموزه های قرآن می پردازد. حاصل آنکه، اندیشه قوم گرایی یهود در مسئله معاد و سردرگمی در عمل به آموزه های دینی، ازجمله زهد و تقوا، ساختار بنیادی احکام اجتماعی، نظیر قصاص را در این دین دچار ابهام می کند؛ زیرا از نظر یهودیان، تنها قوم یهود، رستگاری را برای افراد رقم می زنند. درحالی که بر اساس تعالیم قرآن، «هر کس در گرو اعمال و دستاوردهای خویش است» (مدثر: 38).
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
منشأ الزام در مفاهیم و گزاره های اخلاقی
نویسنده:
عنایت الله شریفی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها : دانشگاه معارف اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نسبت اخلاق و عقل
,
خداوند
,
آیات و روایات
,
الزامات اخلاقی
,
بایدها و نبایدها
,
دین و اخلاق
,
عقل
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
عقل گرایی(مقابل تجربه گرایی)
کلیدواژههای فرعی :
ثواب و عقاب ,
آیه 013 اسراء ,
آیه 073 انبیاء ,
اراده تشریعی ,
اراده تکوینی ,
نظریه امر الهی (فرا اخلاق) ,
وجدان ,
جایگاه عقل در اسلام ,
آیه 61 یونس ,
آیه 19 غافر ,
آیه 13 حجرات ,
آیه 220 بقره ,
آیه 33 مائده ,
آیه 12 مائده ,
نظارت خدا ,
نظریه وجدان ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علامه جعفری: محمدتقی جعفری
چکیده :
الزام و بایستگی در مفاهیم و احکام اخلاقی از مسائل مهم فلسفۀ اخلاق است. بسیاری از دانشمندان اسلامی عقل و مدرکات آن را سرچشمه الزامات اخلاقی دانسته و معتقدند مفاهیم اخلاقی خصوصیتی دارد که عقل، آن را دریافته و به الزامی بودن آن حکم می کند.نظریاتی مانند نظریه برکسن فرانسوی ـ وجود دو نیروی فشار اجتماعی و گرایش های پر جاذبه درونی انسان ها ـ امرالهی و وجدان گرایی از دیگر نظریات مطرح در منشاء الزام است. منشاء الزام بودن خداوند در مفاهیم و احکام اخلاقی مسئله این مقاله است. شارع و قانون گذار در احکام ثابت اسلام، خداست که بر اساس پشتیبانی مصالح و مفاسد، احکام و قوانین را جعل می کند. ازاین رو هر فرد طالبِ سعادت در دنیا و آخرت در می یابد که باید از قوانینی پیروی کند که این سعادت را تضمین، و لذا خود را ملزم می کند که الزامات الهی از جمله الزامات اخلاقی را رعایت نماید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 105 تا 128
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
تعداد رکورد ها : 67
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید