جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
امامت پژوهی
> 1400- دوره 11- شماره 1
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 12
سال 1401
دوره 12 , شماره 1 پیاپی 31
سال 1400
دوره 11 , شماره 2 پیاپی 30
دوره 11 , شماره 1 پیاپی 29
سال 1399
دوره 10 , شماره 2 پیاپی 28
دوره 10 , شماره 1 پیاپی 27
سال 1398
دوره 9 , شماره 2 پیاپی 26
دوره 9 , شماره 1 پیاپی 25
دوره 8 , شماره 24
دوره 8 , شماره 23
سال 1396
دوره 7 , شماره 22
دوره 7 , شماره 21
سال 1395
دوره 6 , شماره 20
دوره 6 , شماره 19
سال 1394
دوره 5 , شماره 18
دوره 5 , شماره 17
سال 1393
دوره 4 , شماره 16 زمستان 93
دوره 4 , شماره 15 پاییز 93
دوره 4 , شماره 13,14 بهار وتابستان 93
سال 1392
دوره 3 , شماره 9 بهار 92
دوره 3 , شماره 12 زمستان 92
دوره 3 , شماره 11 پاییز 92
دوره 3 , شماره 10 تابستان 92
سال 1391
دوره 2 , شماره 8 زمستان 91
دوره 2 , شماره 7 پاییز 91
دوره 2 , شماره 6 تابستان 91
دوره 2 , شماره 5 بهار 91
سال 1390
دوره 1 , شماره 4 زمستان 90
دوره 1 , شماره 3 پاییز 90
دوره 1 , شماره 2 تابستان 90
دوره 1 , شماره 1 بهار90
عنوان :
تحلیل و بررسی مبانی کلامی اثبات فضیلت امیرالمؤمنین علیه السلام در حادثة لیله المبیت
نویسنده:
عبدالرحیم سلیمانی بهبهانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
علم غیب پیامبر(ص) و امامان(ع) از دیرباز دستاویزی برای شبههافکنان بوده است. یکی از شبهات این است که: حضور انسان معصوم در صحنههای هولناکی که میداند آسیبی در آنها نخواهد دید، چه فضیلتی برای وی محسوب میشود؟ مقالۀ حاضر با تمرکز بر حادثۀ «لیلةالمبیت»، به روش توصیفی _ تحلیلی، مهمترین پاسخهای اندیشمندان به شبهۀ مذکور را بررسی میکند و نشان میدهد، یکی از اسباب تفاوت و تعدد پاسخها، اختلافنظر اندیشمندان در موضوعاتی است که نقشی مبنایی در این مسئله ایفا میکنند. این موضوعات اختلافی عبارتاند از: صحت یا عدم صحت اِخبار پیامبر(ص) به ایمنماندن امام(ع) در این حادثه، ثبوت یا عدم ثبوت علم غیبی آن حضرت در زمان حادثۀ لیلةالمبیت، فعلیبودن علم غیبی امام یا مشروط بودن آن به ارادۀ امام، بداپذیری یا قطعیبودن علوم غیبی پیامبر(ص) و امامان(ع). از میان شش حالتی که با ترکیب این موارد به دست میآید، در چهار حالت ورود شبهه منتفی است و در دو حالت دیگر نیز حداقل به دو طریق، شبهه قابل دفع است: عدم تلازم علم و عمل و تبعیت علم از معلوم. در هر صورت، فضیلت حادثۀ لیلةالمبیت برای امیرالمؤمنین(ع) بر اساس همۀ مبانی، ثابت است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 75 تا 100
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازپژوهی تأویل واژۀ «نور» در قرآن کریم به «ولایت معصومان علیهم السلام»
نویسنده:
رحمان عشریه ، سید محمد حسینی پور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
در تفاسیر روایی و جوامع حدیثی امامیه، احادیثی یافت میشوند که معنای باطنی واژۀ «نور» را در بیشتر آیات حاوی آن، شخص امیرمؤمنان یا امامان معصوم علیهم السلام دانسته اند. این تأویل، راهی برای بداندیشان هموار نموده است تا شیعیان را به «رویگردانی از ظاهر» و «بطن گرایی» متهم کنند. پژوهش حاضر، ضمن معناشناسی واژۀ «نور» و تبیین میدان معنایی آن، آیات حاوی این واژه و روایات ذیل آنها را برشمرده و به تأویل شناسی آن پرداخته و در ادامه، دلالت واژۀ «نور» بر معنای امام را از رهگذر دلالت های منطقی الفاظ نیز اثبات کرده است. نتیجه اینکه ضمن معتبر شمردن معنای ظاهری «روشنایی» برای واژۀ «نور» در تفسیر، تأویل این کلمه به مصادیقی چون کتاب و امام را به جهت وجود شاخصۀ هدایتگری در آنها دانسته است که با شواهدی مانند عقل، سیاق و سایر اخبار معتبر فریقین، تقویت میشود. بنابراین نه تنها اتهام عدول از ظواهر و توجه محض به بواطن مردود است، بلکه تأویل نور به امام، علاوه بر روایات، با مبانی علم معناشناسی، سیاق و مبحث منطقی دلالت الفاظ نیز تقویت می شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 9 تا 40
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازنگاهی به تفسیر آیه «النَّبَإِ الْعَظِیم» در پرتو احادیث امامیه
نویسنده:
مهدی خوشدونی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
سوره نبأ از سور مکی قرآن کریم میباشد که با بحث قیامت و معاد آغاز شده است. سیاق و مفاهیم آیات دال بر این است که منظور از «النَّبَإِ الْعَظِیمِ» در آیۀ دوم این سوره، سؤال از قیامت است؛ اما در منابع حدیثی امامیه روایاتی وجود دارد که دادههای حاصل از آنها، بیانگر تبیینی غیر از حقیقت یادشده دربارۀ این آیه است. از اینرو محتوای این احادیث در تناقض با دلالت ظاهری آیه است و مورد اشکال میباشد. مقالۀ حاضر که با هدف بررسی دلالتهای تبیینی ایندست روایات نگارش یافته است، با روش تحلیل محتوا و نقد درونمتنی، ضمن توجه به برخی اشکالات ممکن، به تحلیل دادههای حاصل از این روایات و نیز دلالتهایی که امکان فهم این روایات را فراهم میکند پرداخته است. نتیجه آنکه ضمن قبول تعارض این روایات با مراد ظاهری آیات، باید گفت که بر فرض صدور احتمالی این روایات، تنها راهکار حل مشکل آن است که آنها را بر اساس قاعدۀ جری باطنی (مصادیق باطنی) آیات قرآن کریم تشریح کرد. بنابراین دادههای این روایات که بهوفور در منابع نقلی موجودند و بخشی از میراث روایی امامیه در تفسیر قرآن را به خود اختصاص دادهاند، مورد توجه و تحقیق میباشند. البته برای فهم و تبیین چنین روایاتی، توجه به لایههای باطنی آیات قرآن کریم که در روش تفسیری اهلبیت علیهم السلام جایگاه ویژهای دارند، ضروری است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 43 تا 72
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
وحدت و تقریب بر پایة امامت با تکیه بر مبانی مشترک فریقین
نویسنده:
مرتضی علیزاده نجار ، محمدتقی سبحانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
بیگمان مراجعه به سیره و سخن پیامبر اکرم؟صل؟ بهترین راهگشا برای ارائۀ اندیشهای دینی و کارآمد در حوزۀ وحدت و تقریب است. از سنت مشترک اسلامی چنین به دست میآید که رسول خدا؟صل؟ همواره نسبت به مسئلۀ امامت و جانشینی _ که نخستین نقطۀ جدایی امّت اسلام بوده است _ هشدار داده و مسیر وحدت و تقریب را نیز تنها در این طریق دانسته است. نوشتار پیش رو با تمسک به سنّت پیامبر اسلام؟صل؟ مسیر وحدت و تقریب را با الگوی امامتمحور تبیین کرده و تحقق آن را امکانپذیر دانسته است. در این دیدگاه، وحدت اسلامی با توافق بر اصول مسئلۀ امامت، و تقریب نیز با ایجاد گفتمانی مشترک و امامتمحور حاصل خواهد شد. این گفتمان باید زمینههای فرهنگی و اجتماعی برای گفتگو بر سر مسئلۀ امامت را بگشاید و در گام نخست، حقیقت باورهای فرقههای اسلامی و مبانی آنها را فاش نماید و سوءتفاهمات را برطرف کند. مهمترین راهبردهای این نظریه عبارت است از: بازگشت به ریشۀ اختلاف، روشنگری در حقایق دینی و تاریخی و مرزبندی میان وحدت و تقریب با اتحاد و همزیستی اجتماعی.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 103 تا 142
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
گستره افضلیت امام بر اساس عقاید شیعه
نویسنده:
محمدحسین فاریاب
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
لزوم افضلیت به معنای برتری، یکی از شرایط امامت در مکتب تشیع است. برخی اهلسنّت نیز همچون شیعه در این باره میاندیشند. مدعای اصلی آن است که امام باید برتر از افراد امتش و یگانۀ روزگار در دوران امامتش باشد. اما پرسش اصلی نگارنده در این نوشتار، از جنس دیگری است. نویسنده به دنبال تعیین گسترۀ افضلیت امام _ با محوریت امامت عامه، نه فقط امامان اهلبیت علیه السلام _ است. اینکه امام باید افضل و برتر از دیگران باشد، سخنی است و اینکه او باید در چه اموری افضل باشد، سخنی دیگر که همین، دغدغۀ نویسنده در این مقاله است. دیدگاههای متنوع و متفاوتی از متکلمان شیعی ارائه شده است که خالی از ابهام نیستند. در این نوشتار، اشارهای کوتاه به لزوم افضلیت امام شده، آنگاه با روش عقلی _ نقلی بر تبیین گسترۀ افضلیت امام تمرکز شده است. بر اساس مهمترین دستاوردهای این پژوهش، امام باید در آن اموری برتر از دیگران باشد که برای همان امور به امامت برگزیده شده است؛ هرچند امامان اهلبیت علیه السلام در امور دیگری نیز سرآمد دیگران هستند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 145 تا 171
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مناسبات اجتماعی و سیاسی غالیان و امامیه در عصر حضور امامان(ع)
نویسنده:
محمدمهدی مطهری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
غالیان یکی از گروههای تأثیرگذار در دوران امامان بودهاند. شناخت این فرقه کمک شایانی به درک مفهوم غلو و تقصیر در روایات و رجال شیعه میکند. این فرقه در دورانهای مختلف، ارتباطاتی با امامیه داشتهاند. مناسبات میان امامیه و غالیان در دوران امیرالمؤمنین تا امام باقر و از حضرت باقرع تا آستانۀ غیبت کبری، با فراز و فرودهایی همراه بوده است. غالیان دائماً در صدد همراهکردن جامعۀ شیعه با خودشان بودند که در این راه به موفقیتهایی هم دست پیدا کردند. واکنش امامان و اصحاب ایشان در ابتدا با مدارا همراه بوده است؛ اما بعد از یأس از اصلاح و تغییر غالیان، شدت برخورد و سختگیری حتی تا حذف فیزیکی آنان از میان جامعۀ شیعی ظاهر شده است. در این مقاله با روش توصیفی _ تحلیلی از تأثیرگذاری کموبیش غالیان بر بخشی از جامعۀ امامیه سخن به میان آمده و راههای مبارزۀ امامیه برای دفع فتنۀ غالیان در دو بازۀ زمانی مذکور، مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 379 تا 412
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
واکاوی مفهوم امامت در اندیشة زراره و خاندانش
نویسنده:
هادی الیاسی ، اکبر اقوامکرباسی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
زرارة بن اعین، فقیه، محدث و متکلم نامی امامی قرن دوم هجری در کوفه است. زراره و خاندان او یعنی آلاعین، از جملۀ شخصیتهای اثرگذار در فقه، کلام و حدیث امامیه اند که از آنها، احادیث بسیاری در دست است. عملکرد و فهم اجتهادی زراره و پرسشهای او از امامان معصوم و نیز نقلهای رسیده از وی، خط فکری زراره را در میان محدثان و متکلمان کوفه برجسته و اثرگذار کرده است. واکاوی مؤلفههای مفهوم امامت همچون تعریف امامت و ولایت، گسترۀ ولایت، ویژگیهای مهم امامت _ مثل علم ویژه _ و نیز مناصب و مقامات امام در اندیشۀ زراره و خاندان او، در این نوشتار انجام شده است. بررسی اندیشهها و انگارههای راجعبه امامت در تفکر این محدث و متکلم بزرگ کوفی، ما را به دریافت بهتری از مفهوم امامت نزد جریان محدث _ متلکمان نزدیک میکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 209 تا 232
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازپژوهی خبر ثعبان در مناقب امیرالمؤمنین(ع)
نویسنده:
احسان سرخه ای ، حسین مرادی نسب
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
بررسی گزارشهای مرتبط با فضائل اهلبیت علیهم السلام برای شناخت اخبار صحیح و غیرصحیح و تمییز آنها از یکدیگر، بسیار بااهمیت است. در بسیاری از منابع تاریخی و حدیثی، اخبار مناقب اهلبیت علیهم السلام گزارش شده است که باید اعتبارشان بررسی شود. اعتبارسنجی باید با استناد به شواهد درونی همچون محتوا، راویان و منابع، و نیز شواهد بیرونی مانند گزارشهای پیرامونی باشد. این عوامل در هر خبر متغیر و میزان نقش هریک متفاوت است. «خبر ثعبان» نمونهای از این اخبار است که باید با توجه به شواهد، به درستی آن پی برد. این تحقیق با گردآوری شواهد گوناگون و رجوع به منابع کهن، تلاش میکند درستی «خبر ثعبان» را بررسی کند. تحلیل گزارشها نشان میدهد که تفاوت موجود در نقلهای خبر، به تنافی آنها منجر نمیشود و نوعی همپوشانی در آنها مشاهده میشود؛ اما از جنبۀ اِسنادی، منابع و طرق از قوت لازم برخوردار نیستند. با این حال شواهد پیرامون متن و حاشیه، این ماجرا را باورپذیر در نظر میآورد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 175 تا 206
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
امامت از دیدگاه متهمان به غلو کوفه و امتداد آن تا پایان عصر حضور
نویسنده:
محمدتقی یارمحمدیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
lvh[u
زبان :
فارسی
چکیده :
امامت شیعی به سبکهای متفاوتی تبیین شده است که گاه دستمایۀ نظریههای نادرستی در سه ساحت تاریخ تفکر امامیه، اندیشۀ امامت و رجالشناسی میشود. شناخت نظریۀ امامت از دیدگاه متهمان به غلو، راه صائباندیشی در این سه ساحت را هموارتر مینماید. با واکاوی و چیدمان قطعات باورهای امامتیِ این بخش از اصحاب، روشن میشود که آنان تحت آموزشهای ائمۀ اطهار اندیشۀ منسجمی از امامت را در سطحی بالاتر ارائه نمودهاند و همین نگاه از زمینههای اتهام آنان به غلو شده است. در این اندیشه، قلمروِ امامت شامل همۀ هستی و همۀ موجودات است و جایگاه امامت، زمامداری دین، هدایت و مدیریت جامعۀ انسانی، انتظام جهان تکوین و مهتری در قیامت به اذن و اعطای خداوند میباشد. این گروه، ویژگیهای اصلی امام را انتصاب خداوند، علم ویژه، عصمت و افضلیت میدانند و افزون بر این صفات، به فضائلی چون خلقت نوری در عوالم پیشین، ارواح ویژه، خلقت مادیِ برتر، ولایت تکوینی و تشریع احکام برای امام معتقدند. آنان در مبحث تولیت و انتقال امامت، به تبیین سه مؤلفۀ اساسیِ انتقال امامت در فرایندی ویژه، معرفی راههای تشخیص امام و تعیین مصادیق امامان دوازدهگانه پرداختهاند. در این اندیشه، وظایفی برای پیروان در قِبال امام تعریف شده است و امام نیز مسئولیتهایی در قِبال پیروان خود دارد. همچنین پذیرش ولایت امام، آثار گوناگونی برای پیروان در این جهان و آخرت دارد. آنان معتقدند، امامت در این جهان با استقرار حکومت حضرت مهدیعج و پدیدۀ رجعت و در آخرت با ظهور مقامات امام به اوج شکوه و اهداف خود خواهد رسید. متهمان، با اینکه به امامتی متفاوت و برتر باورمندند، خود را در مسائل امامت از باورهای غالیانه دور نگاه داشتهاند. در نتیجه اتهام غلو دربارۀ آنان، غلو در اتهام است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 297 تا 375
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اندیشة برائت نزد اصحاب در عصر صادقین علیهما السلام
نویسنده:
عبدالمجید اعتصامی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
عصر صادقین عصر اوجگیری برائت از سران سقیفه از جانب اصحاب است. تحقق برائت که قبل از این، در عصر امام سجاد(ع) بهصورت یک جریان در جامعه پا گرفته بود، اکنون بهواسطۀ اصحاب امامیه به شیوههای گوناگون نمایان میشود؛ به گونهای که یکی از تمایزهای اصلی شیعۀ امامیه در جامعه نسبت به دیگرفرق اسلامی و شیعی، برائت نسبت به سران سقیفه است. اندیشۀ رفض و تسمیۀ رافضه و رافضی، برخاسته از همین موضوع برائت است. اساس اندیشۀ برائت نزد اصحاب، انکار و نامشروعدانستن امامت غیرالهی است و شواهد و قرائن به اندازهای است که بهروشنی میتوان اصالت و ریشهدار بودن اندیشۀ برائت در تشیع امامی را با بهتصویرکشاندن چنین دورانی ثابت کرد. این ادعا با ارائۀ گزارشهای تاریخی و روایی، البته بهصورت تحلیلی و توصیفی، در این مقاله به تصویر درآمده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 235 تا 263
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 12
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید