جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
امامت پژوهی
> 1398- دوره 8- شماره 23
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 6
سال 1401
دوره 12 , شماره 1 پیاپی 31
سال 1400
دوره 11 , شماره 2 پیاپی 30
دوره 11 , شماره 1 پیاپی 29
سال 1399
دوره 10 , شماره 2 پیاپی 28
دوره 10 , شماره 1 پیاپی 27
سال 1398
دوره 9 , شماره 2 پیاپی 26
دوره 9 , شماره 1 پیاپی 25
دوره 8 , شماره 24
دوره 8 , شماره 23
سال 1396
دوره 7 , شماره 22
دوره 7 , شماره 21
سال 1395
دوره 6 , شماره 20
دوره 6 , شماره 19
سال 1394
دوره 5 , شماره 18
دوره 5 , شماره 17
سال 1393
دوره 4 , شماره 16 زمستان 93
دوره 4 , شماره 15 پاییز 93
دوره 4 , شماره 13,14 بهار وتابستان 93
سال 1392
دوره 3 , شماره 9 بهار 92
دوره 3 , شماره 12 زمستان 92
دوره 3 , شماره 11 پاییز 92
دوره 3 , شماره 10 تابستان 92
سال 1391
دوره 2 , شماره 8 زمستان 91
دوره 2 , شماره 7 پاییز 91
دوره 2 , شماره 6 تابستان 91
دوره 2 , شماره 5 بهار 91
سال 1390
دوره 1 , شماره 4 زمستان 90
دوره 1 , شماره 3 پاییز 90
دوره 1 , شماره 2 تابستان 90
دوره 1 , شماره 1 بهار90
عنوان :
فضیلت مشابهت حضرت علی (ع) با حضرت عیسی (ع): سیر تطور یک روایت منقول از ابوصادق ازدی
نویسنده:
علی راد، محمد قندهاری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
یک از فضائل امیرالمؤمنین(ع) که در گذشته معروف بوده اما اکنون مغفول واقع شده است، مشابهت ایشان با حضرت عیسی(ع) است. طبق حدیثی که در منابع شیعه و اهلسنت از ابوصادق ازدی نقل شده است، پیامبر اکرم(ص) از خوف آنکه مردم نسبت به امیرالمؤمنین(ع) مشابه رفتار غلوآمیز مسیحیان نسبت به عیسی بن مریم(ع)، برخورد کنند، از بیان فضائل ممتاز و والای ایشان خودداری کردهاند. این حدیث در سیر انتقال میان روات مختلف اهل سنت، علاوه بر آنکه مانند دیگر احادیث، گاه مورد قبول و گاه مورد کتمان واقع شده، دچار تطوراتی نیز شده است که نتیجۀ آن، رواج نقل خاصی از حدیث، به عنوان یک متن ضدرافضی بوده است: «یا علی، فیک مثل من عیسى، أبغضته یهود حتى بهتوا أُمه، و أحبته النصارى حتى أنزلوه المنزل الذی لیس له». در این پژوهش با استفاده از روش تحلیل متن-اسناد، به بررسی قدمت، سندها و نحوۀ انتقال این حدیث در شیعه و اهل سنت میپردازیم و تلاش میکنیم علاوه بر شناسایی متن اصیل حدیث، طرق اصلی نقل روایت را نیز بازسازی کنیم؛ در کنار آن به دلایل رواج متن تحریفیافته هم خواهیم پرداخت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 45 تا 82
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اثبات ولایت امیرالمؤمنین(ع) در سورۀ مائده با استفاده از روش «تفسیر ساختاری»
نویسنده:
بی بی زینب حسینی، محسن برزمند
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
سورۀ مائده یکی از سورههای بلند قرآن، و آخرین سورۀ نازلشده بر رسول خدا(ص) است. در این سوره آیاتی ازجمله آیات ولایت، تبلیغ و اکمال وجود دارد که مفسران شیعه برای اثبات ولایت امیرالمؤمنین(ع)، به آنها استناد میکنند. ناسازگاری سیاق پیشین و پسین آیۀ سوم این سوره (آیه اکمال)- که مربوط به گوشتهای حرام است- با مسئلۀ اکمال دین، مفسران را بر آن داشته که راهکارهایی برای حل این معضل تفسیری ارائه دهند؛ راهکارهایی مانند: عدم پیوستگی در صدور، پراکندگی در نزول، و یا معترضه بودن عبارت «الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُم». در این پژوهش، با استفاده از روش «تفسیر ساختاری» و ابزارهای آن، راهکار علمی جدیدی در حل این معضل تفسیری ارائه میشود؛ راهکاری که نه تنها مسئلۀ ناسازگاری ظاهری سیاق را در آیه اکمال، برای نخستین بار میگشاید، بلکه نمای جدیدی از سورۀ مائده ارائه میکند، که ارتباط بین آیات با مسئلۀ ولایت روشنتر خواهد شد. در این سوره خداوند بر مسئلۀ ولایت به عنوان مهمترین نعمت برای جامعۀ انسانی تأکید کرده است، که سایر نعمات مادی و معنوی در پرتو آن قابلیت بهرهبرداری پیدا میکنند. خداوند در سورۀ مائده، ویژگیهای حاکم شایسته و وظایف مردم در برابر او را بیان میکند؛ تطبیق این ویژگیها با گزارههای تاریخی به جا مانده از سدۀ نخست هجری، خود مبین حقانیت ولایت امیرالمؤمنین(ع) است؛ هرچند نامی از آن حضرت در این سوره ذکر نشده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 83 تا 115
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل و ارزیابی مناقشۀ اجمال و ابهام معنای «مولا» در حدیث غدیر
نویسنده:
محمد عشائری، حامد دژآباد، معین معروفی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حدیث غدیر
چکیده :
کمتر گزارشی در طول تاریخ میتوان یافت که نقل آن به اندازۀ فراز اصلی حدیث غدیر (من کنت مولاه...) یقینی و غیرقابل انکار باشد. از همین رو، بیشتر کسانی که در پی انکار آن هستند، دلالت این حدیث بر امامت امیرالمؤمنین(ع) را مورد اشکال قرار میدهند. یکی از این اشکالات، ادعای اجمال و ابهام در این حدیث به سبب تعدّد معنای واژۀ «مولا» است. این نوشتار، نخست با تحلیل لغوی واژۀ «مولا» در حدیث غدیر، درپی اثبات آن است که با وجود قرائن فراوان، دلالت واژۀ «مولا» بر معنای «سرپرستی» آشکار است. سپس با فرض ناکافی بودن آن دلائل، و حمل واژه بر معانی دیگر، به اثبات امامت خواهد پرداخت. در پایان، با فرض باقیماندن اجمال و ابهام حدیث، با ارائۀ دو راه حل مورد پذیرش طرف مقابل، که عبارت است از حمل واژه بر هر دو معنا و اجرای اصول عملیه، ثابت میکند که هیچ راهی برای نپذیرفتن دلالت حدیث غدیر بر امامت امیرمؤمنان(ع) وجود ندارد. با توجه به اینکه مخالفان سعی در مخدوش نمودن قرائن تاریخی دارند، این روش استدلال، از استحکام بیشتری برخوردار است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 147 تا 172
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شمولگرایی تعلیقی در نجات: بررسی جایگاه اعتقاد به امامت در رستگاری
نویسنده:
منصور پهلوان، مهدی قندی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
در آموزههای کتاب و سنت، نجات و رستگاری اخروی، به ایمنی از آتش دوزخ و ورود به بهشت تعریف میشود. انحصارگرایان، نجات از دوزخ و ورود به بهشت را تنها نصیب پیروان مذهب حق میدانند، اما ائمۀ طاهرین (ع) دامنۀ رحمت الهی را وسیعتر معرفی میکنند و در باب نجات و گسترۀ آن، به دو موضوع مهم در کنار هم توجه میدهند: نخست، ارزش انحصاری دینِ حق و نتیجۀ دینداری بر پایۀ آن، که «نجات تضمینی» است؛ دوم، وسعت رحمت و مغفرت خداوند که به شکلی غیرحتمی و تعلیقی به نجات آنان که در اعتقاد یا عملشان خللی وجود دارد و خدا را چنانکه او میپسندد، نمیپرستند و در عین حال، با او و اولیای او سر ستیز ندارند، منجر میشود. بدین ترتیب، امامان شیعه به تبع کتاب خدا و سنت نبوی، هر دو باب نجات یعنی «نجات تضمینی» و «نجات تعلیقی» را در آخرت گشوده میدانند و ایدۀ انحصار نجات در مؤمنان درستکار و پیروان راستین خود را نفی میکنند. در این مقاله مسئلۀ شمول تعلیقی نجات برای کثیری از بندگان خداوند از منظر آیات و روایات بررسی شده و نشان داده میشود که «منحصربودن راه حق در پیروی از امامان الهی» با «وسعت رحمت الهی و شمول آن برای غیرشیعیان» تعارضی ندارد و مطابق مکتب اهل بیت(ع)، هر دو موضوع از صحت و استواری کامل برخوردارند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 43
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد ادعای «وجود نگاه اجلالی و تثبیتی ابنتیمیه به فضائل اهلبیت(ع)»
نویسنده:
رسول چگینی، مهدی فرمانیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
در مقالهای که با هدف پاسخ به ادعای اجحاف و تقصیر ابن تیمیه نسبت به جایگاه و فضائل اهلبیت(ع) منتشر شده، قرائتی متفاوت و غیرواقعی از شخصیت ابنتیمیه ارائه شده است. در آن مقاله، ابنتیمیه چنین معرفی شده است که دارای نگاه اجلالی و تثبیتی به فضائل اهلبیت(ع) بوده و بر موالات، مرجعیت علمی، طهارت و نزاهت انحصاری ایشان، باور داشته است. با توجه به اینکه بازشناخت یک شخصیت جز با جامعنگری به اقوال و کردار آن شخص محقق نمیشود، برای آشنایی با ابنتیمیه باید همۀ تألیفات او را از زیرچشم گذراند. تصریحات فراوانی که در کتابهای ابنتیمیه وجود دارند، با ادعای نویسندۀ مقالۀ مزبور در تعارض است. یکجانبه نگری، جامع ومانع نبودن برداشت نویسنده، استنادات ناقص و چشم پوشی نسبت به فهم اندیشمندان اهل سنت از سخنان ابن تیمیه، مهمترین نقدهایی است که این مقاله را به چالش میکشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 173 تا 203
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
امام حسن(ع) و پیشبینی صلح با معاویه: بازاندیشی سیاست راهبردی امام حسن(ع) در مواجهه با معاویه
نویسنده:
محمدرضا هدایت پناه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
صلح امام حسن(ع) نقطۀ عطفی در تاریخ تشیع، بلکه در تاریخ مسلمین است که از زوایای مختلف، مورد بررسی اندیشمندان قرار گرفته است. از سؤالات بنیادین راجعبه این واقعه این است که، آیا امام حسن(ع)برای صلح پیشدستی کرد یا معاویه؟ پاسخهای مختلفی برای این سؤال ارائه شده است. پاسخ نخست خواهان اثبات پیشدستی امام حسن(ع)برای صلح، از روی مخالفتشان نسبت به جنگ با معاویه و به طورکلی، مخالفت با سیاستهای امام علی(ع) است. پاسخ دوم بیانگر این است که جهاد با معاویه، برنامۀ اصلی و اساسی امام مجتبی(ع)بوده و پذیرش صلح، نه در ابتدای خلافت، بلکه موضوعی ناخواسته و تصمیمی برآمده از حوادث پیشآمده بوده است. در این تحلیل، نوعی غافلگیری و عدم تحلیل جامع و عمیق از اوضاع عراق نهفته است. به نظر میرسد هر دو پاسخ، متأثر از پیش فرضهای کلامی ارائه کنندگان است و با اشکالاتی روبهرو میباشد. میتوان این موضوع را به گونۀ سومی تحلیل کرد که مشکلات دو پاسخ پیشین را نداشته باشد و آن، براساس روش تبیین تاریخی واقعیتگرا خواهد بود. پاسخ سوم بیان میکند که روبهرو شدن با صلح، برآمده از غافگیری در برابر حوادث پیش آمده نبوده است؛ بلکه درخواست صلح، هرچند موضوعی پسینی است، اما با تحلیل عمیق و درست امام حسن(ع)از اوضاع و شرایط پیشین عراق، همراه بوده است و این تحلیل، آن حضرت را به یک راهبرد و استراتژی جامعی از ابتدای خلافت سوق داد که عبارت بود از پیشبینی عدم موفقیت جبهۀ نظامی عراق در برابر شام و در عین حال، ضرورت تحرک نظامی (مانور نظامی) برای جلوگیری از شکستی کامل و غیرقابل جبران و دستیابی به اهداف سیاسی بلندمدت. این پاسخ، کاملاً با پاسخ نخست در تضاد است و پاسخ دوم را تکمیل و اصلاح میکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 117 تا 146
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 6
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید