جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
پژوهشنامه اديان
> 1386- دوره 1- شماره 1
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 10
سال 1402
دوره 17 , شماره 1 پیاپی 33
سال 1401
دوره 16 , شماره 31
دوره 16 , شماره 2 پیاپی 32
سال 1400
دوره 15 , شماره 30
دوره 15 , شماره 29
سال 1399
دوره 14 , شماره 28
دوره 14 , شماره 27
سال 1398
دوره 13 , شماره 26
دوره 13 , شماره 25
سال 1397
دوره 12 , شماره 24
دوره 12 , شماره 23
سال 1396
دوره 11 , شماره 22
دوره 11 , شماره 21
سال 1395
دوره 10 , شماره 20
دوره 10 , شماره 19
سال 1394
دوره 9 , شماره 18
دوره 9 , شماره 17
سال 1393
دوره 8 , شماره 16
دوره 8 , شماره 15
سال 1392
دوره 7 , شماره 14
دوره 7 , شماره 13
سال 1391
دوره 6 , شماره 12
دوره 6 , شماره 11
سال 1390
دوره 5 , شماره 9
دوره 5 , شماره 10
سال 1389
دوره 4 , شماره 8
دوره 4 , شماره 7
سال 1388
دوره 3 , شماره 6
دوره 3 , شماره 5
سال 1387
دوره 2 , شماره 4
دوره 2 , شماره 3
سال 1386
دوره 1 , شماره 2
دوره 1 , شماره 1
عنوان :
چیستی و کارکرد رؤیاها در آثار عرفان اسلامی
نویسنده:
وحید محمودی ، امیرعلی مازندرانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
صوفیان رؤیا را یکی از راههای ارتباط با عالم غیب تلقی میکردند؛ از این رو، برای رؤیاها اهمیت زیادی قائل بودند. آنها ضمن بیان دیدگاههای مختلف درباره منشأ رؤیاها، تأثیرات و کارکردهای تجربۀ رؤیا در زندگی معنوی را نیز تبیین کردهاند. در این مقاله با مطالعۀ دقیق 34 اثر اصیل عرفانی قرون 4 تا 9 هجری قمری و تحلیل محتوای 387 گزارش رؤیا در این آثار، به بررسی و تحلیل چیستی و کارکرد رؤیا در تصوف پرداخته شد. از نگاه عارفان، رؤیا یا به عوامل بیرونی یا به انفعالات درونی آدمی مربوط میشود. برخی از عارفان، فرشتگان و برخی نیز رفتار، گفتار و اندیشۀ انسان در بیداری را عامل رؤیا میدانند. سرانجام، برخی دیگر، اتصال خیال مقید آدمی به خیال مطلق یا عالم مثال را سرمنشأ رؤیا میدانند. تحلیل محتوای گزارشهای رؤیا در آثار عرفانی نشان میدهد که رؤیاها برای عارفان سه کارکرد اصلی داشتهاند: 1. راه ارتباطی با غیب و کسب معرفت؛ 2. وسیلۀ اعتباربخشی؛ 3. بازخورد و نشاندهندۀ عاقبت امور و اعمال جوارحی و جوانحی. پژوهش حاضر میتواند چارچوب منسجمی را برای درک ماهیت و کارکرد رؤیاها از نگاه عرفان اسلامی فراهم آورد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 215 تا 239
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی واژه «ذَرَأ» در قرآن و متون مقدس یهودی-مسیحی
نویسنده:
محمود مکوند ، الهام شیرمحمدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
پژوهش حاضر با نگاهی تطبیقی به بررسی واژه «ذَرَأ» در قرآن و متون مقدس یهودی-مسیحی پرداخته است و با رویکردی تاریخی بر ریشهشناسی این واژه در زبانهای عربی، عبری، سریانی و آرامی متمرکز شده است. یک تحلیل ریشهشناختی در تبیین برخی الگوهای حاکم بر ابدالها و پدیدههای آواشناختی میان زبانهای پیشگفته سودمند است. این تحلیل ارتباط میان صورتهای «ذَرْء» و «ذَرْو» را و نیز ابدال همخوان عبری «ה» (هِه) به صامتهای همزه و واو را در زبان عربی توضیح میدهد. همچنین این پژوهش نشان میدهد که استعاره مفهومی «آدمیان، خرمن هستند» در قرآن و متون مقدس یهودی-مسیحی به کار رفته است. در استعاره فوق حوزه مبدأ، خرمن و حوزه مقصد، آدمیان هستند. همچنین سویه مورد تأکید، اشتمال بر دو بخش سَره و ناسره یا ارزشمند و بیارزش است. بنا بر پژوهش حاضر، متون مقدس پیشگفته متناسب با جهانبینی مخاطبان نخستین خود برای بیان موثر آن دسته از مقاصد و آموزههای تربیتی و فرهنگی که به امور انتزاعی مرتبط هستند از زبان استعاری بهره بردهاند. توجه نکردن به این زبان و ویژگیهای آن میتواند مفسران را گرفتار مفاهیم جاافتادهای کند که در طی سدهها در تفاسیر تکرار شدهاند و یا اساساً در سدههای بعدی در جهان اسلام شکل گرفتهاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 235 تا 260
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رویکرد اجتماعی شیخ احمد جام به اصناف دینی عصر خود
نویسنده:
محمود شیخ ، زهرا امیرخان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
در نوشته های احمد جام (قرن 5-6 ق) افزون بر مباحث عرفانی، به مسائل اجتماعی نیز توجه شده است. این مقاله میکوشد با روش تحلیل محتوا، رویکرد او را به اصناف دینی عصرش تبیین کند. برای تبیین رویکرد او به اصناف دینی عصرش، ابتدا الگوهای شخصیتی مورد اشارة او از آثار مهمش استخراج شد و سپس با احصا، تحلیل و دسته بندی اوصافی که برای هر دسته برشمرده و نقدهایش بر آنان، تبیین شده است. در آثار او با سه گروه شخصیتی مواجهیم که عبارتند از: 1. گروهی کاملاً مقبول و الهی مانند زاهد، عارف، حکیم و...؛ 2. گروه گاه نامقبول و گاه مقبول مانند صوفی، مرید، درویش و ...؛ و 3. کاملاً نامقبول مانند قاری، مفتی، خواجهامام و .... این گروهها نشان میدهد که ذهن او به دو دستة متصوفه و اصحاب علوم ظاهری معطوف بوده است و به اصناف دیگر (بازاریان و امرا) بیتوجه بوده است. از اوصافی که او برای این دستهها برمیشمرد، چنین برمیآید که اساس نگرش او به جامعهاش، بناشده بر معنویت و اخلاق است و نسبت به مسائل اجتماعی و سیاسی، حساسیت چندانی نداشته و ریشة مشکلات اجتماعی را هم در مسائل اخلاقی و معنوی میدیده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 109 تا 140
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اندیشه های دینی مهاتما گاندی
نویسنده:
محمد سرگل زایی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
گاندی
,
دین بودا (ادیان هند)(دامنه ادیان آریایی)
,
هندوییسم (ادیان شرق)
,
دین پژوهی
,
اصلاح دینی هند
کلیدواژههای فرعی :
تنوع ادیان ,
وحدت ادیان ,
خدای متشخص ,
چند خدایی ,
بهگود گیتا ,
بت پرستی ,
انجیل ,
تورات ,
دهرمه ,
وداها ,
آفریقای جنوبی ,
ثنویت (آموزههای ادیان ایران باستان) ,
اهیمسا (آموزههای دین جین) ,
آیین های دین هندو (آیین ادیان) ,
اَوَتارَه (آموزههای هندوییسم) ,
برَهمن ,
تاریخ هند ,
عقل گرایی(مقابل تجربه گرایی) ,
وحدت انسانیت ,
ستیاگرهه ,
برهمه چریه ,
رای چندبهای ,
یوگه سوتره ,
راجه یوگه ,
اپریگرهه ,
سمبهوه ,
مکتب ادویته ودانته ,
نه این و نه آن ,
مطلق گرائی عقلانیت ,
سنه تنه ,
نهضت براهموسراج ,
عقیده نجسی ,
هریجن ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
مهاتما گاندی رهبر فرهمند استقلال هند، که در نیمه اول قرن بیستم نقش عظیمی را در بیداری دینی، اخلاقی، اجتماعی و سیاسی هندوان ایفا نمود، به شدت تحت تأثیر انگیزه های دینی، اخلاقی و عرفانی قرار داشت و به همین سبب نیز از سوی جامعۀ هندو به "مهاتما" یعنی روح بزرگ، که عنوانی دینی و عرفانی محسوب می شد، ملقب گشت. در بینش وی، دین جایگاهی اساسی داشت و از همین رو، دیدگاه های نقادانه علیه دین در جهان جدید، دغدغه های فراوانی برای او فراهم ساخت که منجر به شکل گیری اندیشه های اصلاحی دینی و اجتماعی وی گردید. دین در نگاه او بیشتر در عرصه عمل و تجربه قابل فهم بود و از همین رو، از نظر او آدمی می بایست با عمل به آموزه های دینی و اخلاقی از سطح دین عبور کرده و به ژرفای آن دست یابد و حقیقت را رو در رو تجربه نماید. در این مقاله تلاش شده است تا ضمن تبیین برخی ابعاد مهم شخصیت دینی او، مهمترین آراء و اندیشه های وی در حوزه دین به ویژه دین هندوئی مورد بررسی قرار گیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 31 تا 59
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ویژگیهای انسان کامل در فصوص الحکم و مقایسۀ آن با اوصاف آدم علیون در زُهر
نویسنده:
علیرضا ابراهیم
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فصوص الحکم
,
انسان کامل (کلام)
,
انسان کامل(آدم علیون)
,
عرفان یهودی
,
انسان کامل ابن عربی
کلیدواژههای فرعی :
انسان کبیر ,
فیض مقدس ,
فتوحات مکیه ,
الهیات یهودی ,
هستی شناسی عرفانی ,
فیض اقدس ,
اسمای الهی ,
روح اعظم ,
معاد(کلام) ,
ولایت مطلقه ,
ولایت پیامبر(ص) ,
خلق آدم (ع) ,
تورات ,
سفیروت ,
عوالم وجود ,
ماشیح ,
سفر پیدایش ,
طور ,
اعیان ثابته ,
عالم ( امکانی ) ,
قرآن ,
خداشناسی ابن عربی ,
حضرات خمس ,
نفس رحمانی(عرفان نظری) ,
اسم اعظم الوهی((الله)، قسیم اسم اعظم وصفی و اسم اعظم فعلی) ,
عالَم کبیر(مقابل عالَم صغیر) ,
عالَم صغیر(مقابل عالَم کبیر) ,
عالَم آخرت (عرفان نظری)(مقابل عالَم دنیا) ,
مظهر اسم الله ,
مقام قرب نوافل(قسیم مقام قرب فرائض و تشکیک و تمحض) ,
خداشناسی عرفانی ,
هستی شناسی عرفان یهودی ,
وجودشناسی عرفان یهودی ,
نخستین چهره ,
اقامت موقت الوهیت ,
مرتبه عین - سوف ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
یهودیت و اسلام دو دین بزرگ هستند که باور به توحید و یگانگی خداوند، در محور عالم قدسی آنها قرار دارد. این رویکرد در گرایشات عرفانی این دو دین نیز لحاظ شده است؛ به این گونه که زُهر، مهمترین مکتوب قبالای یهودی و فصوص الحکم به مثابۀ مؤثرترین متن تصو ف اسلامی، هر دو با محوریت توحید تدوین یافته اند. در هر دو اثر، خداوند دارای دو شأن تنزیهی و تشبیهی است و فرایند خلقت که از میل خداوند برای ظهور نشات گرفته، بر پایۀ ظهور و تجلی صفات خداوند استوار است. این صفات که اولین مرتبه تعین خداوند محسوب می شوند، با وجود کثرت اعتباریشان، در مجموع هویتی واحد دارند که صورتی خداانسان انگارانه بنام آدم علیون یا انسان کامل را می سازند. او مظهر جامع صفات خداوند است و بر سایر مخلوقات، تقدم و تفوق دارد. با توجه به سریان عقاید وحدت وجودی در زُهر و فصوص الحکم، آدم علیون یا انسان کامل با همۀ هستی وحدت دارد و منشأ و مرجع کلیۀ موجودات تلقی می شود. نسبت او با خداوند نیز همچون ظاهر و مظهر است و به همین دلیل شناخت او، شناخت خداوند است. نویسندگان دو کتاب مزبور که هریک داعیۀ الهامی بودن کار خویش را دارند، با تأویل آیات متون مقدس کوشش نموده اند تا راهی را برای حصول این شناخت فراهم آورند. از این جهت شاید بتوان محور تفکر عرفانی زُهر و فصوص الحکم را آدم علیون یا انسان کامل قلمداد کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 30
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خداشناسی اوپنیشادی
نویسنده:
محمد جواد شمس
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اوپانیشاد
,
دین بودا (ادیان هند)(دامنه ادیان آریایی)
,
اصول عقاید بودیسم (دامنه ادیان آریایی)
,
برَهمن
,
خداشناسی بودیسم
,
خداشناسی اوپانیشادی
کلیدواژههای فرعی :
برهمن سگونه ,
عالم کبیر ,
توریه ,
کاست ,
وحدت وجود ,
نظام علت غایی ,
سروده های ودا ,
سیر انفسی ,
واهَنهی برَهما ,
عالَم صغیر(مقابل عالَم کبیر) ,
پر برهمن ,
برهمن نیرگونه ,
اپر برهمن ,
وحدت وجود در بودیسم ,
ارواح فردی ,
قاعده کیهانی کرمه ,
سورگه ,
اصل عالم ,
سویمبهو ,
صفات برهمن ,
برهمن کیهانی ,
ویدهاتا ,
هجای ام ,
غلافهای پنج گانه ,
مقام بیداری ,
مقام خواب و رویا ,
روح جهان ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
تمایلات فلسفی سروده هایی ودایی، در اوپنیشادها به صورتی مبسوط مورد بحث قرار گرفته است و به جای سرودهای ستایش آمیز ودایی که مخاطبانشان خدایان و الهه ها بودند، در اوپنیشادها جستجوی حقیقت نهفته در اشیاء، و یافتن اصل ثابت و بی تغییر پنهان در وقایع متغیّر و ناپایدار مطرح شده است. در حالی که سروده های ودایی از انشعابات مختلف و پراکندۀ وجود متعال سخن می گویند، اوپنیشادها از حقیقت واحدی سخن به میان می آوردند که پنهان و متعالی تر از تغییرات و دگرگونی های دنیا است. خدایان ودایی پیام آورانِ نور و فروغ یگانه اند که به صورت آفرینش کلی و جهانی ظاهر شده است. هنگامی که از سروده های ودایی به اوپنیشادها روی می آوریم، با تغییر و دگرگونی جالب توجهی روبرو می شویم که انتقال از عینیت به ذهنیت (از عینی به ذهنی) یا انتقال از سرگردانی اضطراب آور دنیای خارج به تفکر و تأمل در معنا و مفهومِ ذات و نفس است. اوپنیشادها به صورت تفصیلی به شرح و بیان طریق صعود باطنی می پردازند، سفری باطنی و درونی که از طریق آن، ارواح فردی (نفوس فردی) به حقیقت غایی دست می یابند، یعنی حقیقتی که در درونِ خود ماست حقیقتی مطلق و متعالی که از یک سو کاملا منزه و به دور از جهان پدیداری و متفاوت از همه هستی و از سوی دیگر، عین هستی و عین پدیده آن است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 61 تا 100
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خداشناسی و جهان شناسی شنکره و رامانوجه
نویسنده:
علی صادقی شهپر
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
02. جهان شناسی Religious cosmology
,
آموزههای هندوییسم (آموزههای ادیان)
,
دین بودا (ادیان هند)(دامنه ادیان آریایی)
,
برَهمن
,
هندوییسم (ادیان شرق)
,
جهان شناسی هندوئیسم
,
رامانوجه
,
خداشناسی هندوئیسم
,
شنکره
کلیدواژههای فرعی :
برهمن سگونه ,
حقیقت مطلق ,
اوپانیشاد ,
نیستی ,
ودانته و مایا ,
نیرگونه (Nriguna) ,
مایا (Maya) ,
ودا ,
ایشوره ,
آتمَن ,
اَویدیا ,
ودانته ,
ویورته ,
پرینامه ,
انته ,
دوره پیدایش ,
دوره قاعده مند کردن ,
برهمه سوتره ,
ودانته سوتره ,
سرور محض ,
پر برهمن ,
هیرانیه گربهه ,
ویشوانره ,
کارکرد مایا ,
اویکته ,
جهل ریشه ای ,
جهل مشابه ,
قوه شکتی ,
توهم اشیاء عینی ,
توهم ذهنی ,
مرتبه بیداری ,
مرتبه رویا و خواب ,
خواب عمیق بدون رویا ,
مرتبه تورسه ,
کتاب جوک باسشت ,
برهمن ساری در اشیا ,
ست ,
اصل انحلال جهان ,
ناآگاه ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
از نظر شنکره برهمن (خدا) دارای دو مرتبه نیرگونه و سگونه است: نیرگونه ناظر به مرتبۀ عاری از تعین و صفات برهمن است و سگونه (ایشوره) ناظر به مرتبۀ تعین و دارای صفات او است، که در این مرتبه جها ن به واسطۀ توهم یا مایا پدیدار می شود. از نظر او جهان گرچه واقعیت دارد، اماواقعیت آن امری توهّمی و غیر حقیقی (vivarta) است و حقیقتی غیر از برهمن وجود ندارد. در مقابل، رامانوجه گرچه به ذات یگانۀ برهمن باور دارد و ارواح و جهان را جزیی از برهمن و جسم او می د اند، اما در عین حال به واقعیت حقیقی و متمایز آنها از برهمن معتقد است. بر همین اساس پدیدار شدن جهان از مایا که نیروی خلاقه و شکتی برهمن است، واقعیتی حقیقی (parināma) دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 101 تا 137
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مکشا از دیدگاه مکتب بهکتی ویشنویی (از رامانوجه تا نانک)
نویسنده:
ابوالفضل محمودی، سمانه تولیتی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
بهکتی
,
رستگاری (مسائل جدید کلامی)
,
آیین های دین هندو (آیین ادیان)
,
کیش ویشنو
,
مکشا
,
رامانوجه
,
نانک
کلیدواژههای فرعی :
کرمه ,
سمساره ,
اوپانیشاد ,
مکتب ودانتا ,
دهرمه ,
کامه ,
آتما ,
کَرمَهپا ,
رهایی از رنج ,
آتمَن ,
برَهمن ,
اَویدیا ,
جیون موکتی ,
ویدهه موکتی ,
ورگه ,
ارتهه ,
لوکیکه ,
لکتتره ,
مهابهارته ,
کئیمکاریه پراپتی ,
مدهوه ,
سادهنه ,
اوپاسنا ,
نیمبارکه ,
ولبهه ,
آتماننده ,
سورگلکه ,
سچه کهند ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
انسان ها در طول تاریخ همواره به دنبال رسیدن به نجات و سعادت ابدی بوده اند و از آن به تعابیر مختلف یاد کرده اند. هندوان نیز در پی اعتقاد به آموزۀ تناسخ و کرمه، این هدف را مترادف با مکشا یا نجات از چرخۀ سمساره و کرمه دانسته اند که روح در این حالت به اتحاد غایی با برهمن می رسد و می تواند سعادت و زندگی جاوید را تجربه کند. در این میان، اندیشمندان مکتب بهکتی با تکیه بر تعالیم بهگودگیتا (یکی از کتب مقدس هندو )، تفاسیر مختلفی را از راه های رسیدن به مکشا و چگونگی این جایگاه بیان کرده اند. این نوشتار بر آن است تا ضمن معرفی مکشا و انواع گوناگون آن، مختصری از دیدگاه ها و نظرات شخصیتهای برجسته مکتب بهکتی همچون رامانوجه، نیمبارکه، مدهوه، ولبهه، کبیر و نانک را ارائه دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 201 تا 220
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
راه های رابطه انسان با خدا از نظر ترزا و مولوی
نویسنده:
بخشعلی قنبری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انسان شناسی عرفانی
,
مولانا
,
عرفان اسلامی
,
عرفان تطبیقی
,
عرفان مسیحی
,
خداشناسی عرفانی
,
انسان شناسی عرفان مسیحی
,
انسان شناسی عرفان اسلامی
,
خداشناسی عرفان اسلامی
,
خداشناسی عرفان مسیحی
,
ترزای آویلایی
کلیدواژههای فرعی :
مثنوی ,
مسیح ,
عشق الهی ,
نیایش قلبی ,
تجسد خداوند در عیسی (از آموزههای مسیحی) ,
دعا ,
اختیار انسان ,
عنایت الهی ,
وصال حق ,
داستان گنبد پیروزه ,
حکایت دژ هوش ربا ,
دژ هوش ربا ,
دژ درون ,
عشق عرفانی ,
رستگاری (مسائل جدید کلامی) ,
دین مسیحیت (ادیان غرب) ,
پیر (عرفان) ,
سالک ,
عرفان یهودی ,
مشرب عرفانی مولوی در نیایش ,
دژ هوش ,
طریقه کرملی پابرهنه ,
رابطه عاشقانه در عرفان ,
سالک مسیحی ,
نیایش ذهنی ,
نیایش سکوت ,
نیایش وصال ,
نماد شیخ در عرفان ,
ازدواج روحانی سالک ,
وصال نهایی ,
قوای نفسانی سالک ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
خدا اساسی ترین موضوع عرفان است. از این رو، تمام کوشش عارفان در جهت ایجاد رابطه با او صورت می گیرد. در طول تاریخ و در سنت های عرفانی مختلف راه های گوناگونی برای ایجاد رابطه انسان با خدا پیشنهاد شده است. در دو سنت بزرگ عرفانی مسیحیت و اسلام نیز عارفان در این زمینه هم نظریه پردازی کرده و هم راه هایی در عمل پیموده اند. هر چند که این راه ها دارای مشابهت هایی هستند که امکان تطبیق آنها را فراهم می آورد، اما اختلافاتی نیز دارند که به مبانی رویکرد آنها به رابطه انسان و خدا برمی گردد. خدا در مسیحیت، در قالب عیسی وارد جریان تاریخی بشریت می شود و با تجسد خود نحوه دیگری از رابطه را رقم می زند. بدیهی است که چنین خدایی با خدای متعالی و نامحدود اسلام قابل مقایسه نخواهد بود. با وجود این در هر دو سنت خدا جنبه تشخص دارد و همین امر موجب آن شده است که بتوان میان آنها مقایسه و تطبیق به عمل آورد. ترزای آویلایی و جلال الدین محمد مولوی از برجسته ترین عارفان این دو سنت دینی اند، که موضوع رابطه با خدا را مبنای سیر و سلوک خود قرار داده بودند. در این پژوهش کوشیده ایم تا موضوع رابطه انسان با خدا را از دید این دو عارف بررسی کنیم، نظرات آنها را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم تا برای تحقیقات بیشتر در زمینه عرفان تطبیقی راهگشا باشد. روش نگارنده در این مقاله پدیدار شناختی و تحلیلی تطبیقی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 139 تا 167
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درآمدی بر برخی از مهمترین مبانی و نظریه های کثرت گرایی دینی
نویسنده:
ابوالفضل ابراهیمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کثرت گرایی دینی
,
الهیات مسیحی
,
فلسفه دین
,
وحدت گرایی دینی
کلیدواژههای فرعی :
حکمت خالده ,
واقعیت غائی ,
ادیان غیر توحیدی ,
ادیان توحیدی ,
رحمت الهی ,
عنایت الهی ,
انجیل ,
تورات ,
اصلاح دینی ,
انحصارگرایی دینی (مسائل جدید کلامی) ,
شمول گرایی دینی (مسائل جدید کلامی) ,
رستگاری (مسائل جدید کلامی) ,
انحصارگرایی مسیحی ,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی) ,
معرفت شناسی تجربه عرفانی ,
معرفتشناسی دینی (مسایل جدید کلامی) ,
شی ء فی نفسه ,
امر قدسی ,
گفتگوی ادیان ,
برَهمن ,
عرفان مسیحی ,
عرفان یهودی ,
ایمان ,
فنومن((اصطلاح وابسته)، مقابل نومن) ,
الهیات لیبرال (مسیحیت لیبرال) ,
اختلاف ادیان ,
غایت دین ,
تعبیر دینی ,
تفاوت نفوس ,
تفاوت اذهان ,
وحدت ایمان ,
انحصارگرایی کلیسا ,
ترجمه انجیل ,
مکاتب رومانتیسم ,
گوهر گرایی دینی ,
نسبی گرایی دینی ,
مبانی معرفت شناختی پلورالیسم ,
مبنای زبانشناختی پلورالیسم ,
سنت انباشته ,
دین خدامحور کپرنیکی ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
در فلسفۀ دین و الهیات جدید مسیحی، دربارۀ نسبت ادیان با یکدیگر، و موضوع کثرت و اختلاف ادیان دو موضع کلی وحدت گرایی و کثرت گرایی دینی وجود دارد و هر یک، قرائت ها و مبانی مختلف معرفت شناختی، دین شناختی و زبانشناختی خاصی دارند که موجب تمایز و اختلاف آنها شده است. در این مقاله، با طرح و بررسی برخی از مهمترین مبانی و نظریات کثرت گرایی دینی، می کوشیم تا به این پرسش ها پاسخ دهیم که آیا اختلاف و کثرت ادیان ذاتی و حقیقی است، یا صوری و مجازی؟ و این اختلاف و کثرت بر کدام مبانی استوار است؟ و بالاخره اینکه آیا امکان توافق، یا حداقل تفاهم، میان ادیان وجود دارد یا نه؟ از مجموع مباحث چنین استنباط می شود که مهمترین مبانی اختلاف و کثرت ادیان مبانی معرفت شناختی و زبانشناختی است که موجب می شود متعلق تجربه دینی یا ایمانی یعنی حقیقت مطلق یا امر قدسی که واحد است، به اشکال و صور مختلف فهم و تعبیر شود. در نتیجه، آن حقیقت مطلق دینی به اقتضای تفاوت نفوس و اذهان و زبان انسان ها به صور مختلف ادراک و تجربه می شود و در قالب تعابیر مختلف بیان می گردد و همین نقطه نظر مشترک می تواند مبنای اساسی و بسیار مهمی برای تفاهم ادیان، علیرغم کثرت و اختلاف آنها قرار گیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 28
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 10
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید