جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
امامت پژوهی
> 1400- دوره 11- شماره 1
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 12
سال 1401
دوره 12 , شماره 1 پیاپی 31
سال 1400
دوره 11 , شماره 2 پیاپی 30
دوره 11 , شماره 1 پیاپی 29
سال 1399
دوره 10 , شماره 2 پیاپی 28
دوره 10 , شماره 1 پیاپی 27
سال 1398
دوره 9 , شماره 2 پیاپی 26
دوره 9 , شماره 1 پیاپی 25
دوره 8 , شماره 24
دوره 8 , شماره 23
سال 1396
دوره 7 , شماره 22
دوره 7 , شماره 21
سال 1395
دوره 6 , شماره 20
دوره 6 , شماره 19
سال 1394
دوره 5 , شماره 18
دوره 5 , شماره 17
سال 1393
دوره 4 , شماره 16 زمستان 93
دوره 4 , شماره 15 پاییز 93
دوره 4 , شماره 13,14 بهار وتابستان 93
سال 1392
دوره 3 , شماره 9 بهار 92
دوره 3 , شماره 12 زمستان 92
دوره 3 , شماره 11 پاییز 92
دوره 3 , شماره 10 تابستان 92
سال 1391
دوره 2 , شماره 8 زمستان 91
دوره 2 , شماره 7 پاییز 91
دوره 2 , شماره 6 تابستان 91
دوره 2 , شماره 5 بهار 91
سال 1390
دوره 1 , شماره 4 زمستان 90
دوره 1 , شماره 3 پاییز 90
دوره 1 , شماره 2 تابستان 90
دوره 1 , شماره 1 بهار90
عنوان :
امامت از دیدگاه متهمان به غلو کوفه و امتداد آن تا پایان عصر حضور
نویسنده:
محمدتقی یارمحمدیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
lvh[u
زبان :
فارسی
چکیده :
امامت شیعی به سبکهای متفاوتی تبیین شده است که گاه دستمایۀ نظریههای نادرستی در سه ساحت تاریخ تفکر امامیه، اندیشۀ امامت و رجالشناسی میشود. شناخت نظریۀ امامت از دیدگاه متهمان به غلو، راه صائباندیشی در این سه ساحت را هموارتر مینماید. با واکاوی و چیدمان قطعات باورهای امامتیِ این بخش از اصحاب، روشن میشود که آنان تحت آموزشهای ائمۀ اطهار اندیشۀ منسجمی از امامت را در سطحی بالاتر ارائه نمودهاند و همین نگاه از زمینههای اتهام آنان به غلو شده است. در این اندیشه، قلمروِ امامت شامل همۀ هستی و همۀ موجودات است و جایگاه امامت، زمامداری دین، هدایت و مدیریت جامعۀ انسانی، انتظام جهان تکوین و مهتری در قیامت به اذن و اعطای خداوند میباشد. این گروه، ویژگیهای اصلی امام را انتصاب خداوند، علم ویژه، عصمت و افضلیت میدانند و افزون بر این صفات، به فضائلی چون خلقت نوری در عوالم پیشین، ارواح ویژه، خلقت مادیِ برتر، ولایت تکوینی و تشریع احکام برای امام معتقدند. آنان در مبحث تولیت و انتقال امامت، به تبیین سه مؤلفۀ اساسیِ انتقال امامت در فرایندی ویژه، معرفی راههای تشخیص امام و تعیین مصادیق امامان دوازدهگانه پرداختهاند. در این اندیشه، وظایفی برای پیروان در قِبال امام تعریف شده است و امام نیز مسئولیتهایی در قِبال پیروان خود دارد. همچنین پذیرش ولایت امام، آثار گوناگونی برای پیروان در این جهان و آخرت دارد. آنان معتقدند، امامت در این جهان با استقرار حکومت حضرت مهدیعج و پدیدۀ رجعت و در آخرت با ظهور مقامات امام به اوج شکوه و اهداف خود خواهد رسید. متهمان، با اینکه به امامتی متفاوت و برتر باورمندند، خود را در مسائل امامت از باورهای غالیانه دور نگاه داشتهاند. در نتیجه اتهام غلو دربارۀ آنان، غلو در اتهام است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 297 تا 375
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی صدور عبارت «أ لست أولی بکم من أنفسکم» در خطبه غدیر از منابع اهلسنت
نویسنده:
جاسم موسی پور ، عبدالحسین خسروپناه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حدیث غدیر
چکیده :
فهم واژۀ «مولی» بهعنوان محور خطبۀ غدیر و برترین دلیل روایی شیعه بر امامت علیع، علاوه بر تحلیل ادبی و تبادر لفظی، بر دانستن شواهد مختلف و توجه به سیاق خطبه استوار است. با اینکه شواهد درونمتنی خطبه در فهم معنای «مولی» نقشی محوری دارند، اما کمتر مورد بحث و کاوش سندی قرار گرفتهاند. یکی از این قرائن مهم که دلالت واژۀ «مولی» را روشن میسازد، عبارت «أ لست أولی بکم من أنفسکم» است که پیامبر اکرمصل پیش از بیان «من کنت مولاه فعلی مولاه» فرموده است. از این فقره، در اثبات معنای «اولی به تصرف» برای واژۀ «مولی» و درنتیجه، امامت حضرت علیع استفاده شده است. تمرکز برخی نویسندگان متعصب معاصر بر انکار این قرینه و شبههسازی در این زمینه، اهمیت این بحث را دوچندان میسازد. در این پژوهش، پس از بیان توضیحاتی راجعبه جایگاه اثبات تواتر در یقین به صدور روایت، استمرار شرط اصلی تحصیل تواتر، یعنی تعدد طرق در همۀ طبقات، بر اساس دیدگاه علمای حدیث اهلسنت در طبقات راویان فراز «أ لست أولی بکم من أنفسکم» مورد بررسی قرار گرفته است. اثبات وجود هفده صحابی در طبقۀ اول و دهها راوی دیگر در هریک از دیگرطبقات این روایت، احتمال هرگونه تبانی بر جعل این عبارت را منتفی ساخته است. همچنین روشن شد که از نظر دانشمندان فریقین، در این روش نیازی به بررسی سندی و اثبات وثاقت تکتک راوایان نیست. بر این اساس، برای نخستین بار صدور این فراز بر اساس منابع اهلسنت از طریق تطبیق ضابطۀ تواتر و تبیین اعتراف فریقین به صحت آن، اثبات شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 267 تا 294
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 12
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید