جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
شیعه شناسی
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 453
سال 1401
دوره 20 , شماره 79
دوره 20 , شماره 78
دوره 20 , شماره 77
سال 1400
دوره 19 , شماره 76
دوره 19 , شماره 75
دوره 19 , شماره 74
دوره 19 , شماره 73
سال 1399
دوره 18 , شماره 72
دوره 18 , شماره 71
دوره 18 , شماره 70
دوره 18 , شماره 69
سال 1398
دوره 17 , شماره 68
دوره 17 , شماره 67
دوره 17 , شماره 66
دوره 17 , شماره 65
سال 1397
دوره 16 , شماره 64
دوره 16 , شماره 63
دوره 16 , شماره 62
دوره 16 , شماره 61
سال 1396
دوره 15 , شماره 60
دوره 15 , شماره 59
دوره 15 , شماره 58
دوره 15 , شماره 57
سال 1395
دوره 14 , شماره 56
دوره 14 , شماره 55
دوره 14 , شماره 54
دوره 14 , شماره 53
سال 1394
دوره 13 , شماره 52
دوره 13 , شماره 51
دوره 13 , شماره 50
دوره 13 , شماره 49
سال 1393
دوره 12 , شماره 48
دوره 12 , شماره 47
دوره 12 , شماره 46
دوره 12 , شماره 45
سال 1391
دوره 10 , شماره 39
سال 1389
دوره 0 , شماره 31
دوره 0 , شماره 30
دوره 0 , شماره 29
سال 1388
دوره 0 , شماره 28
دوره 0 , شماره 27
دوره 0 , شماره 26
دوره 0 , شماره 25
سال 1387
دوره 0 , شماره 24
دوره 0 , شماره 23
دوره 0 , شماره 21
سال 1386
دوره 0 , شماره 20
دوره 0 , شماره 19
دوره 0 , شماره 18
دوره 0 , شماره 17
سال 1385
دوره 0 , شماره 16
دوره 0 , شماره 15
دوره 0 , شماره 14
دوره 0 , شماره 13
سال 1384
دوره 0 , شماره 9
دوره 0 , شماره 12
دوره 0 , شماره 11
دوره 0 , شماره 10
سال 1383
دوره 0 , شماره 8
دوره 0 , شماره 7
دوره 0 , شماره 6
دوره 0 , شماره 5
سال 1382
دوره 0 , شماره 3
دوره 0 , شماره 2
دوره 0 , شماره 1
عنوان :
بررسی رویکرد صفویان در افزودن شهادت ثالثه به اذان
نویسنده:
علی اکبر کجباف ، سید جواد عابدی شهری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
تازه های تحقیق
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
پس از رحلت حضرت رسول9 بین اهل سنت و شیعیان در خصوص کیفیت تشریع و فصول اذان اختلاف نظر به وجود آمد. شاه اسماعیل صفوی با جلوس بر تخت سلطنت دو فصل «شهادت ثالثه» و «حی علی خیر العمل» را بر اذان افزود. این مقاله کوشیده است عملکرد صفویان را در این زمینه بررسی نماید. سؤالی که این مقاله در پی پاسخ به آن است درباره چرایی تأکید سلاطین صفوی بر ذکر «شهادت ثالثه» در اذان است. برای یافتن جواب این سؤال، متون تاریخی دست اول و مطالعات جدید در این زمینه با روش «تحلیلی - توصیفی» مطالعه گردید. هدف آن است که در یک مطالعه تاریخی مستند روشن گردد که افزوده شدن مجدد شهادت ثالثه به اذان در دورهی صفویه به سبب پایبندی به آموزههای نبوی در عصر تشریع یا آموزههای شیعی در عصر حضور اهلبیت نبوده، بلکه متأثر از شرایط اجتماعی و فضای سیاسی جدید بر اذان افزوده شده است. نتایج به دست آمده از این پژوهش نشان میدهد که صفویان به منظور هویتبخشی مذهبی به ایرانیان در مواجهه با امپراتوری عثمانی، کسب مشروعیت بیشتر، رقابت مذهبی با امپراتوری عثمانی و تسهیل در فرایند رسمی کردن مذهب تشیع، جدیت فراوانی برای ذکر شهادت ثالثه در اذان از خود نشان دادند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 147 تا 176
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ساختارشناسی وقفنامههای زنان در دورة قاجار
نویسنده:
حسن زندیه ، نسرین عباسی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
تازه های تحقیق
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
وقفنامهها از اسناد باارزش و جزو اسناد شرعی به شمار میروند. اسناد موقوفات زنان در دوره قاجار از مهمترین منابع برای ترسیم اوضاع اجتماعی، فرهنگی و مذهبی هستند. در این دوره، بیشتر اقشار جامعه با گرایشهای گوناگون فکری به وقف توجه داشتند. با توجه به رواج وقف، زنان در این امر مشارکت داشتند و این یکی از بسترهای حضور و مشارکت اجتماعی زنان عصر قاجار بود. در این دوران، وقفنامههای زنان و مردان چندان فرقی با یکدیگر نداشت، اما وقفنامههای زنان از لحاظ مصرف و رقبات، گاهی متفاوت از مردان بود و این تفاوت جزئی به شمار میرود. پژوهش حاضر با بهرهگیری از رویکرد تاریخی و استفاده از اسناد ذیربط به نگارش درآمده و به رغم ضرورتی که این موضوع در تاریخ معاصر ایران دارد، تاکنون تحقیق مستقلی درباره وقفنامه زنان شیعی در دوره قاجار صورت نگرفته است. این مقاله سعی دارد تا به بررسی شکلی و محتوایی وقفنامههای زنان دوره قاجار بپردازد. دادهها از 36 وقفنامه، از «آرشیو ملّی ایران»، «مرکز اسناد و کتابخانه آستان قدس رضوی»، تارنمای دنیای زنان قاجار و منابع کتابخانهای گردآوری، استنساخ و بازخوانی شده و با رویکرد «توصیفی- تحلیلی» سامان یافته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 87 تا 118
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ترویج شعائر شیعی بر روی سکههای دوره زندیه
نویسنده:
سیاوش امرایی ، جهانبخش ثواقب ، سهم الدین خزائی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
تازه های تحقیق
زبان :
فارسی
چکیده :
مطالعات سکهشناسی نشان میدهد که سکه یکی از ابزارهای حاکمیتی برای بازتاب نگرش دولتها و فرمانروایان در زمینههای سیاسی، مذهبی و اقتصادی در جامعه و در سطح پیرامونی و روابط بینالمللی بوده است. شعائر مذهبی نقر شده بر روی مسکوکات، نوع جهانبینی و نگرش هستیشناسانه و اندیشه مذهبی فرمانروایان را بازتاب میداده است. در مسکوکات دوره زندیه (1164-1209ق) بهکارگیری مفاهیم و مضامین شیعی بسیار متداول بوده است. بنابراین پرسش قابل طرح این است که نگرش سیاسی- مذهبی فرمانروایان زندیه چه تأثیری بر رویکرد آنان به نقر شعائر شیعی بر روی مسکوکات این دوره داشته است؟ در این پژوهش، هدفْ بررسی چرایی و چگونگی نقر شعائر شیعی بر مسکوکات دوره زندیه، بهروش «توصیفی- تحلیلی» است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که در دوره زندیه، بهجای محوریت القاب دنیوی فرمانروا بر سکه، نقر شعائر مذهبی در توسل به صفات خداوند و تکریم امامان شیعه و توسلجویی به آنان بهویژه امام زمان(عج) رونق گرفت. همچنین سنتهای صفویه، ازجمله مهدویت و نجاتبخشی احیاء گردید. این گرایش شیعیانه از سوی زندیان برای مشروعیتبخشی به حاکمیت، از طریق پیوند حکومت خویش به صاحبالزمان و منجی عالم، صورت پذیرفته و سیاست صفویهگرایی آنان نیز با همین دیدگاه قابل تعریف است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 55 تا 86
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی سیاست های امام کاظم (ع) در منابع تاریخی تا پایان قرن پنجم هجری قمری
نویسنده:
حمیده عراقیان ، اردشیر اسدبیگی ، شهربانو دلبری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
تازه های تحقیق
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
امام کاظم، هفتمین امام شیعیان، در یکی از سختترین ادوار تاریخی میزیستند. سؤال این تحقیق آن است که «اقدامات سیاسی امام کاظم در منابع تاریخی تا قرن پنجم چیست؟» این تحقیق با روش «توصیفی، تحلیلی، استنباطی» در تلاش است تا اولاً، اقدامات سیاسی این امام را دستهبندی نماید و ثانیاً، این اقدامات را بهصورت مطالعه تطبیقی در شش کتاب تاریخی شیعه و شش کتاب تاریخی اهل سنت بررسی کند تا به هدف بررسی سیاستهای امام کاظم در منابع تاریخی تا پایان قرن پنجم نایل گردد. نتیجه این تحقیق آن است که در منابع تاریخی، اقدامات سیاسی امام کاظم7 در قالب شش دسته قرار میگیرد: اقدامات سیاسی - علمی، اقدامات سیاسی در جهت آشکار کردن چگونگی غصب خلافت، اقدامات سیاسی در تقابل با قتل شیعیان و ظلم و جور، اقدامات سیاسی در مقابله با فرقههای گمراه، اقدامات سیاسی در تقابل با منصور عباسی و هارونالرشید، و اقدامات سیاسی در زمان زندانی شدن امام کاظم7». این اقدامات در برخی منابع تاریخی شیعه و اهل سنت، مشهود است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 35 تا 54
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقدی بر کتاب ژئوپلیتیک شیعه
نویسنده:
نعمت اله صفری فروشانی , سید علیرضا عالمی
نوع منبع :
مقاله , نقد و بررسی کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شیعه (اعم، مذاهب کلامی)
,
شیعیان
,
شیعه شناسی
,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع)
,
تاریخ تشیع
,
تاریخ امامیه
چکیده :
از منظر نگارنده، تحمیل مفهوم ژئوپلیتیک بر مقوله معرفتی و عقیدتی شیعه از ابتکارات و بدعت های کتاب ژئوپلیتیک شیعه، نوشته فرانسوا توال است. وی کوشیده است مفاهیم قدیمی تر اسلام ایرانی و اسلام عربی را در دایره ای محدودتر بر شیعه گری ایرانی و شیعه گری عربی تطبیق دهد. هدف اصلی او در این کتاب آن است تا ژئوپلیتیک شیعه را با هارتلند (مرکزیت) ایران ترسیم کند. نویسنده برای رسیدن بدین مقصود، بسیاری از واقعیت های جوامع شیعی را نادیده گرفته و خبط و خطاهای وی در گزارش دهی از تاریخ تشیع و شیعیان نیز کاملا مشهود است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 35 تا 76
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازتاب فقه شیعه در نظام کیفری کشورهای اسلامی مطالعه موردی: شرط استمرار زوجیت در تحقق احصان
نویسنده:
روح الله اکرمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
با توجه به اصالت و پویایی فقه امامیه، نمیتوان در ظرفیت بالای آن برای تأثیرگذاری در معماری نظامهای حقوقی تردید کرد. با وجود آنکه سیستمهای تقنینی و قضایی در کشورهای مسلمان نتوانستهاند به شکل مطلوبی از این میراث بهره بگیرند، لیکن گاهی نیز در این زمینه گامهایی برداشته شده است. در تحقیق حاضر که به روش «توصیفی - تحلیلی» و در قالب مطالعه موردی سامان یافته، موضوع «لزوم استمرار زوجیت در زمان ارتکاب زنا و جایگاه آن در تحقق احصان» به عنوان کیفیت مشدده در مجازات بررسی شده؛ موضوعی که فقه امامیه بر خلاف تمام مذاهب اهل تسنن آن را یکی از شروط تحقق احصان در زن و مرد دانسته است. بررسی دلایل فریقین در این پژوهش نشان از اتقان و استحکام اشتراط احصان به چنین قیدی دارد که شناسایی آن میتواند به تحدید مجازات سنگین رجم بینجامد. موضع به نفع متهمِ فقه امامیه موجب شده است تا تقنین و قضا در برخی کشورهای اهل سنت، مانند سودان و یمن به تبعیت از آن گرایش یابند و در بعضی دیگر از نظامهای حقوقی، مانند لیبی نیز ظرفیت اتخاذ چنین رویکردی با توجه به تکلیف نصوص قانونی در مراجعه به مواضع مساعدتر مذاهب معتبر اسلامی فراهم است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 31 تا 52
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جهاد ابتدایی از دیدگاه فقه شیعه
نویسنده:
سیدصادق حقیقت
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
جهاد در فقه به دو نوع جهاد ابتدایی و جهاد دفاعی تقسیم می شود. جهاد ابتدایی، به معنای اعلام جنگ علیه کفار پس از اصل دعوت، در طول تاریخ اندیشه سیاسی اسلامی- اعم از شیعه و سنی- معرکه آرا بوده است؛ در حالی که جهاد دفاعی متفق علیه تلقی میشود. سنتگرایان (که باید ایشان را از علمای سنتی متفاوت دانست) و تجددگرایان به جهاد ابتدایی باور ندارند. در حالی که مشهور علمای شیعه جهاد ابتدایی را مختص به زمان حضور معصوم (ع) میدانند، برخی به ضرورت جهاد ابتدایی در زمان غیبت معتقدند. شهید مطهری تعبیر موسعی از دفاع (از توحید) به دست میدهد که حتی جهاد ابتدایی (حتی در زمان غیبت) را نیز شامل میشود. برخی نیز همچون آیتالله خویی هرچند به نظریه ولایت فقیه و حکومت اسلامی معتقد نیستند، اما به جهاد ابتدایی در زمان غیبت کبری باور دارند. بر اساس نظریه همروی، جنگ علیه کشورهای کافری که قصد جنگ با دولت اسلامی ندارند (مصداق جهاد ابتدایی) خلاف حکم عقل مستقل است. عقل مستقل جهاد ابتدایی به معنای مشهور را نفی میکند. در واقع، موضوع جهاد ابتدایی در دوران مدرن منتفی است.اگر، به فرض محال، مکلف به شروع جهاد به شکل ابتدایی باشیم، قراردادهای بینالمللی تحدید کننده مسئولیت-های فراملی دولت اسلامی تلقی میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 30
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
واکاوی؛ نقش شیعیان مهاجر ایرانی در ایجاد صلح بین دولت های شیعه دکن (1098 – 895 ق)
نویسنده:
سیدهاشم موسوی ، محمدعلی چلونگر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
همزمان با تشکیل دولتهای شیعه عادلشاهی، نظامشاهی و قطبشاهی، مهاجرت ایرانیان شیعه به جنوب هند جدیتر شد؛ حکام شیعه دکن به مهاجران ایرانی بهمنظور تثبیت حاکمیت شیعی و تحکیم مبانی و ترویج مذهب تشیع و نیز دفاع از آن در برابر دولتهای غیرشیعی، نیاز داشتند. این مهاجرت موجب تحولاتی در زمینه فعالیتهای سیاسی و اجتماعی همسو با سیاستهای مذهبی و خارجی این دولتها شد و جنوب هند به منطقهای امن برای ساکنان این نواحی تبدیل گردید. مقاله حاضر با رویکرد «توصیفی - تحلیلی» و بر پایه مطالعات کتابخانهای در پی واکاوی و تحلیل تکاپوهای شیعیان مهاجر ایرانی در ایجاد صلح میان دولتهای شیعه دکن بوده و به این پرسش پاسخ میدهد که: هدف شیعیان ایرانی از ایجاد صلح بین دولتهای شیعه دکن چه بوده است؟ یافتههای پژوهش حاکی از آن است که شیعیان نخبه مهاجر ایرانی با درک شرایط ویژه و خطرات احتمالی، به عنوان سفیران صلح نزد دیگر حکام شیعه دکن در صدد نزدیکی حکومتهای شیعه و نیز اتحاد آنان در برابر حکومتهای غیرشیعه، بهویژه اهل سنت برآمدند و بدینسان، با ایجاد قدرتی متحد و تشکیل سپر دفاعی مانع ابتلای آنان به جنگهای طولانی شدند. دستاورد مهم این صلح برخورداری مردم مناطق تحت حاکمیت دولتهای شیعه دکن از امنیت اجتماعی بود. همچنین ایرانیان با انجام این مأموریت بهدنبال تثبیت و تقویت حکومت شیعی بر محور آموزههای مذهب تشیع بودند تا بدینوسیله از فروپاشی حکومت شیعیان در منطقه دکن جلوگیری کنند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 53 تا 86
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی روایتانگارههای سیدبنطاووس در «اللهوف»
نویسنده:
فاطمه ژیان ، محسن رفعت
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
اللهوف سیدبنطاووس از جمله مقاتل حضرت سیدالشهداء7متعلق به قرن هفتم هجری است که بر روند مقتلنگاری و مقتلخوانیهای پس از خود اثری شگرف گذاشته است. پژوهش پیشرو با رویکردی «تحلیلی ـ انتقادی» به نقد و آسیبشناسی رویکردها، پیشفرضها و انگارههای اثرگذار در گزارشگری سیدبنطاووس و تحریفها و متفرّدات روایی موجود در این کتاب پرداخته است. بر اساس یافتهها، تسامحگرایی، باورمداری و تأویلگرایی سیدبنطاووس بر گزینش روایات اللهوف حاکم بوده و نیز علیرغم شخصیت علمی و معنوی سیدبنطاووس که مهمترین عامل شهرت کتاب مزبور است، گزارشهای نقل شده در آن، در مواردی با سنّت، عقل، وقایع مسلّم و یا روایات تاریخی دیگر ناسازگار و یا غیرمقبول است؛ زیرا برگرفته از آن چیزی بوده که در میان عوام شیوع داشته و بدینروی عملکرد او بسان محدّثان و تاریخنگاران نبوده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 121 تا 150
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سکوت علی بن ابیطالب (ع) بعد از رحلت پیامبر (ص) از دیدگاه حکیم ترمذی و سید حیدرآملی
نویسنده:
سیدجواد موسوی ، سید حسین سید موسوی ، ایوب اکرمی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
امامت و جانشینی پیامبر9 از دیرباز محل منازعه کلامی بین شیعه و سنی بوده است. در این میان، سکوت امیرالمؤمنین7در مواجهه با ابوبکر و پرهیز ایشان از قیام مسلحانه از دلیلهایی است که اهل سنت به نفع خود به کار میگیرند. حکیم ترمذی در قرن سوم هجری قمری با تکیه بر همین دلیل، ردیهای بر دیدگاه شیعه نگاشته است. او سکوت امیرالمؤمنین7 در برابر ابوبکر را نشانه رضایت ایشان میداند و قیام نکردن ایشان در عین برخورداری از قدرت و شجاعت را دلیل مشروع دانستن خلافت ابوبکر میداند. پس از او سید حیدر آملی در قرن هشتم هجری قمری، دلیل حکیم ترمذی را در رسالهای بهنقد کشیده است. او با رویکرد کلامی، به معناشناسی شجاعت و قدرت میپردازد و اثبات میکند که سکوت امیرالمؤمنین7 از روی رضایت نبوده است. نگارنده در این مقاله، مدعای حکیم ترمذی را نقد و بررسی کرده و پاسخ سید حیدر آملی درباره معناشناسی شجاعت، تهور، جُبن، قدرت و عجز را تقریر نموده؛ و به نقد استدلال حکیم ترمذی در رساله «الرد علی الرافضة» پرداخته و در نتیجه روشن ساخته است که سکوت امام منافاتی با اصل قدرت و اصل شجاعت امام ندارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 151 تا 172
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 453
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید