جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 18143
 حسد و آثار آن در قرآن و حدیث
نویسنده:
محمدرضااعتباری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
رساله حاضر در ده فصل حسد را با تکیه بر آیات و روایات بررسی کرده است: فصل اول، کلیات؛ فصل دوم، تعریف و احکام حسد و غبطه؛ فصل سوم، ابعاد حسد؛ فصل چهارم، نشانه های حسود؛ فصل پنجم، قرآن و حسد؛ فصل ششم، ریشه های حسد و عوامل رشد آن؛ فصل هفتم، توارث و سرایت حسد؛ فصل هشتم، زیان های حسد؛ فصل نهم، بهداشت از حسد؛ فصل دهم، درمان حسد
 حب، اقسام و مظاهر آن در قرآن و حدیث
نویسنده:
زهرا طاهری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
محبت عبارت است از احساس میل، نسبت به چیزی که برای انسان لذت بخش باشد. محبت می تواند ممدوح یا مذموم باشد و این رساله در مقام تبیین اقسام محبت با ارائه مصادیق آن به استناد آیات قرآن و روایات معصومین(علیهم السلام) می باشد. روش بهره گیری از آیات قرآنی در این پژوهش، روش تفسیر قرآن به قرآن است که طی دو مرحله گرد آوری و تحلیل انجام گرفته است. این رساله در سه بخش تدوین یافته است، بخش اول شامل: بررسی لغوی و اصطلاحی حب و سایر واژه ها و ارکان اصلی محبت می باشد. در بخش دوم، فصل اول، مصادیق حب ممدوح که شامل: محبت خدا، محبت معصومین(علیهم السلام) و نیز محبت به پدر و مادر، خویشاوندان، برادران دینی است مورد بررسی قرار گرفته در خلال بحث راه های عملی رسیدن به حب ممدوح ارایه گردیده است. در فصل دوم مصادیق حب مذموم که یعنی از دنیا و مظاهر آن مانند مال و تجارت، همسر و فرزند، مقام و قدرت و.... . نیز دوستی با دشمنان خدا بررسی شده است. بخش سوم به شناخت موانع محبت ممدوح و راه های زدودن آن اختصاص دارد.
 جلوه هایی از اعجاز قرآن کریم
نویسنده:
فائزه عظیم زاده اردبیلی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این پایان نامه درباره جنبه های اعجاز قرآن است ومباحث ذیل را در بردارد: حقیقت اعجاز، معجزات انبیاء، وجوه اعجاز قرآن و آراء و نظرات مفسران ودانشمندان اسلامی درباره آن .
حضرت سلیمان از دیدگاه عهد عتیق و قرآن مجید
نویسنده:
نصرت الله نوح پیشه
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
در این پایان نامه حضرت سلیمان در تورات و قرآن بررسی مقایسه ای شده و مطالب آن در چهار بخش آمده است: بخش نخست، گفتاری در منشأ، وطن، دین، خدا و انبیای قوم یهود: اصل و منشأ قوم یهود، وطن یهود، دین قوم یهود (نقاط قوت دین یهود، نقاط ضعف دین یهود)، یهوه (خداوند) در تورات، عصمت انبیا و عدالت اولیا در عهد عتیق؛ بخش دوم، حضرت سلیمان در عهد عتیق: فلسطین زادگاه سلیمان و دیار پیامبران، قوم بنی اسرائیل از دیدگاه عهد عتیق، محیط رشد و تربیت حضرت سلیمان، سلیمان جانشین داوود، حکمت سلیمان، مملکتداری سلیمان، بنای معبد خداوند، آثار مکتوب سلیمان، فرجام کار سلیمان؛ بخش سوم، حضرت سلیمان در قرآن مجید و روایات: اخلاقیات بنی اسرائیل در قرآن مجید، حضرت سلیمان نبی در قرآن و روایات، سلطنت و نبوت سلیمان، پادشاهی حضرت سلیمان، دامنه سلطنت سلیمان، علم و حکمت سلیمان، سلیمان و ملکه سبا، مملکتداری سلیمان، دو ماجرای دیگر (ماجرای القای جسد بر تخت سلیمان، ماجرای اسبها)، نسبت جادوگری به سلیمان و انگشتری سحرآمیز، فرجام کار سلیمان؛ بخش چهارم، سلیمان و جمشید: داستان جمشید، مقایسه سلیمان و جمشید.
 جوان از دیدگاه قرآن و حدیث
نویسنده:
شهلا اسماعیلی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این پایان نامه در سه بخش با این موضوعات تنظیم و به نگارش درآمده است: بخش اول، شناخت شخصیت فردی و فرهنگی: کلیات، شخصیت جوان و بالندگی دوران جوانی، دین و تربیت؛ شناخت شخصیت اجتماعی: جوان و خانواده، جوان و مدرسه، جوان و دوستان، جوان و جامعه و حکومت؛ بخش سوم، عوامل مختلف در جهت کمال و موفقیت: عوامل کمال و موفقیت، کسب علم و معرفت، اهتمام در کسب کمالات انسانی، همیاری جوان، تقویت ارتباط با خدا.
 حب دنیا از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
فاطمه ولی زاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
موضوع این تحقیق پایانی « حب دنیا از دیدگاه قرآن و سنت» است. از آن جا که این دنیا با زیورهایش خود را برای انسان ها می آراید و انسان را شیفته و اسیر خود می کند و در نتیجه، این علاقه افراطی به دنیا باب ارتکاب گناه را به روی انسان گشوده، وی را به انواع رذایل اخلاقی مبتلا می سازد و از سعادت جاوید محروم می کند، بنابراین باید علم خود را نسبت به دنیا افزایش داده تا در دام های آن گرفتار نشویم. در این تحقیق از متون دینی شامل تفاسیر قرآن؛ از جمله تفسیر نمونه « ناصر مکارم شیرازی» و منابع روایی از جمله وسائل الشیعه «محمدحسن حر عاملی»؛ بحارالانوار « محمدباقر مجلسی» و بسیاری از کتاب های اخلاقی و ... بهره مند گشته ایم. روش پژوهش؛ کتابخانه ای، توصیفی و دینی می باشد. نظر به این که بحث از دنیا، بحث گسترده و دامنه داری است، سعی شده در این تحقیق به طور خلاصه به مسائلی اشاره شود که ارتباط مستقیم با موضوع بحث داشته از جمله تعاریف: 1 حبّ دنیا 2 دنیای ممدوح 3 دنیای مذموم سپس آثار و پیامدهای حبّ دنیا را بررسی کردیم که آثار زیانباری همچون اشتغال فکری همیشگی، فقردایمی،آرزوهای طولانی، دوری از خدا، خشم و عذاب الهی، از بین رفتن نیروی اندیشه، حسرت در دنیا، مبتلا شدن به رذایل اخلاقی، بغض از خداوند، ترس از مرگ، باز داشتن از عبادت، عدم ترس از آخرت را داراست. و در نهایت به روش های درمان حبّ دنیا پرداختیم و دو راهکار ارائه دادیم که یکی توصیه های قرآن و سیره ی معصومین بود از جمله: دل نبستن به دنیا وبی اعتنایی و کوچک شمردن آن و دیگری بیان فرجام دنیا دوستان است که باید از زندگی آن ها عبرت گرفت. نتیجه حاصل از این تحقیق: دنیا با وجود این که مزرعه ی آخرت است و تجارت خانه ی اولیاء خداست و می تواند مایه ی سعادت باشد اما از طرفی « رأس کل خطیئه» نیز هست و هرگناه ریز و درشتی از حبّ دنیا و علاقه ی افراطی به آن نشأت می گیرد. بنابراین باید تا می توانیم دل خود را از علاقه محبّت به دنیا خالی کنیم. همان گونه که پیشوایان ما این کار را می کردند. کلید واژگان: حبّ، دنیا، مدح، ذمّ، قرآن و سنت.
 جلوه ای تجلی اعظم: بررسی اوصاف پیامبر ( ص) در قرآن کریم
نویسنده:
لیلا رباط جزی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
پژوهش حاضر با موضوع « بررسی اوصاف پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلّم) در قرآن کریم» با هدف بررسی و شرح آیاتی که پیرامون اوصاف پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلّم) در حوزه های فردی و اجتماعی وسیاسی, نازل شده , صورت گرفته است. خداوند در قرآن, پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلّم) را « اسوه الحسنه » معرفی نموده و اطاعت از ایشان را بر همه واجب دانسته است. از این رو لزوم الگو گیری و تبعیت از ایشان نیاز به شناخت آن حضرت دارد. بهترین معرف شخصیت ایشان , آیات قرآن کریم است. زیرا قرآن سندی محکم و موثق و به دور از افراط و تفریط در بیان ویژگی های آن حضرت می باشد. در طول تاریخ بسیاری از نویسندگان , به بیان و شرح ویژگی های پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلّم) پرداخته اند. اما برخی از آنها بیانی تاریخی داشته و برخی دیگر , از روایات استفاده نموده و برخی مطالب را به صورت کلی بیان داشته و یا بنا بر اختصار داشته و شرح وتوضیح نداده اند و یا فقط به یک جنبه از ویژگی های آن حضرت پرداخته اند. اما پژوهش حاضر به شرح آیات که پیرامون اوصاف آن حضرت نازل شده, پرداخته است. از آنجا که موضوع این پژوهش دینی و وحیانی است, پژوهشگر از طریق بررسی منابع و متون تفسیری قرآن و استخراج آیات و روایاتی که به تو صیف پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلّم) پرداخته در جهت تحقق اهداف خویش کوشش نموده است. در حوزه اوصاف فردی, در قرآن برای پیامبر خاتم ( صلی الله علیه و آله و سلّم) و یک سلسله فضایل و مزایا ذکر شده است که برخی از آنان جزء فضایل عامه و خطوط کلی نبوت است که تمام انبیای الهی از آنها بر خوردارند . برخی دیگر فضایل خاصه آن حضرت می با شد که با عنایت الهی به خاطر افضلیت بر دیگران واجد آنهاست و پیامبران دیگر از آنها بی بهره اند . در حوزه اوصاف اجتماعی و سیاسی, نیز مسائلی مطرح است که دراین پژوهش تحت عنوان " حاکمیت سیاسی پیامبر در قرآن" مورد بررسی قرار گرفته است. آیاتی در قرآن به شئون پیامبر در حاکمیت بین مردم در امور اجتماعی و سیاسی اشاره دارد و آیاتی دیگربه روشهای ایشان در تبیین رسالت اشاره شده و سیر دعوت به اسلام را بیان می کند . در آیاتی دیگربه اقداماتی که در راستای تشکیل حکومت الهی انجام داده اند اشاره دارد. واژگان کلیدی این رساله عبارتند از : اخلاق, اوصاف, پیامبر, حاکمیت , خاتمیت, سیاست, شرح صدر, شفاعت, عبودیت, عصمت, فضائل.
 جهنم و جهنمیان در قرآن و سنت
نویسنده:
فاطمه ابراهیم پور
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
معاد و جهان پس از مرگ یکی از اصول سه گانه شرایع آسمان است و اهمیت آن به اندازه ای است که بعد از موضوع خداشناسی از اصول سه گانه شرایع آسمانی آمده است. اولاً اعتقاد به معاد یکی از اصلی ترین اعتقادات در همه ادیان آسمانی است. هر انسانی در زندگی خود بر اساس فرهنگ و باورها و اعتقاداتی که داشته به روحیات و نفسانیاتی متخلق گردیده است، همچنین با رفتار و گفتاری که از او صادر شده، مسیری را انتخاب کرده در نتیجه همین انتخاب بهشت ، یا جهنم و عذاب ها و شکنجه های گوناگون آن را اقامت گاه دائمی خود ساخته است، پس نقطه نهایی این مسیر بهشت و یا جهنم است. اهداف این تحقیق ، آشنایی با چگونگی زندگی در سرای آخرت از بیان قرآن، ایجاد اثرات تربیتی، و رسیدن به تهذیب نفس و جلوگیری از قساوت قلب، آشنا کردن نسل جوان از موضوعاتی که در آینده بدون تردید با آن سر و کار خواهند داشت، دسته بندی کردن آیات و روایات در این موضوع یک جا و منسجم می باشد. یاد معاد باعث ارضای میل جاودانگی انسان، و تسلیم حق بودن و شوق به لقای الهی می شود. در جهان بینی اسلام و در نظام حکیمانه الهی همان طور که وجود بهشت در کل نظام هستی ضروری است، وجود دوزخ نیز لازم و سودمند است. آفرینش دوزخ و وجود آن و اشاره به عذاب های دردناک و عقوبتهای جانکاه دوزخ گروه فراوانی را از انحراف و کجروی باز می دارد و بهترین عامل بازدارنده از معاصی است. در پایان نتیجه نهایی این است که با مطالع? این پژوهش بتوانیم با استقامت و پایمردی در راه خدا و اهداف اسلام ، هم در دنیا موجب سرافرازی باشیم و هم در آخرت و به رحمت بی پایان خداوند نائل شویم و این را بدانیم که همان طور که در آیات قرآن کریم خداوند را با لفظ ارحم راحمین می خوانیم در آیات به لفظ ( اشد العقاب) نیز برخورد می کنیم پس می توانیم با خوف و خشیت از خداوند و امید به قبول توبه در راهی گام برداریم تا در آخرت جزو کسانی باشیم که در نزد خداوند و ائمه سرافکنده نباشیم ، زیرا دوزخ چیزی جز پاداش کردار انسان ها نیست و این کیفرهای تکوینی قهری از ناحی? خود انسان دامن گیر او می شود. و بهشت نتیج? ایمان و عمل صالح و تقوا و پیروی از خدا و رسول ( صلی الله علیه و آله و سلم) می باشد. کلیدواژه ها در این تحقیق ، قرآن ، جهنم، سنت می باشد.
 حج و تأثیر آن در پیوندهای اجتماعی مسلمانان از دیدگاه قرآن و روایات
نویسنده:
مریم بردبار
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این تحقیق در شش فصل با این مباحث تنظیم و تدوین شده است: فصل اول، بررسی واژه حج از جهت لغت و اصطلاح و همچنین نام های کعبه در قرآن و وجه تسمیه آن، نام های مکه در قرآن و وجه تسمیه آن؛ فصل دوم، تاریخچه خانه کعبه از دیدگاه قرآن و روایت؛ فصل سوم، سیر تاریخی حج از زمان قبل از بعثت حضرت ابراهیم و بعد از آن تا ظهور اسلام و از زمان ظهور اسلام تاکنون؛ فصل چهارم، ویژگی های کعبه؛ فصل پنجم، آثار و برکات حج و تأثیر آن در پیوندهای اجتماعی مسلمانان: بعد اجتماعی حج و آثار و منافع آن، ابعاد عرفانی و معنوی و اقتصادی و اخلاقی و اعتقادی حج. فصل آخر به نتیجه گیری از مباحث فصول قبل اختصاص یافته است
 جلوه های هنری قرآن کریم
نویسنده:
ناهیدحبیبی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این پایان نامه مشتمل بر پنج فصل با این موضوعات است: فصل اول، کلیاتی درباره ی هنر و زیبایی: خواستگاه هنر و تعریف آن، هنر دینی و مقدس، تعریف زیبایی، زیبایی از منظر قرآن و روایات، اعجاز و تعریف آن، سبک قرآن، نظم در قرآن، موسیقی و آهنگ باطنی قرآن، تناسب و شرایط؛ فصل دوم، زنگ در قرآن: نور و تاریکی، رنگ چیست، رنگ از دیدگاه قرآن، گونه های رنگ؛ فصل سوم، رمزپردازی و نمادگرایی قرآن: رمز از نظر لغوی و اصطلاحی، تأویل و تفسیر، ظاهر و باطن، زبان نمادین قرآن، رمزهای طبیعی، حروف مقطعه ی قرآنی؛ فصل چهارم، موسیقی بیرونی قرآن؛ فصل پنجم، قصه در قرآن.
  • تعداد رکورد ها : 18143