جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 18143
 حضرت ابراهیم(ع) در قرآن و عهدین
نویسنده:
حمیدرضا نجفی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این تحقیق به بررسی تطبیقی حضرت ابراهیم در قرآن و عهدین اختصاص یافته و شامل چهارده فصل با این عناوین است: شناخت تورات، نام ابراهیم(ع)، اوصاف ابراهیم(ع)، تبار ابراهیم(ع)، زمان ولادت و زادگاه ابراهیم(ع)، آیین و شریعت ابراهیم(ع)، چگونگی ولادت اسماعیل(ع)، ذبیح اللّه اسماعیل یا اسحاق؟ چگونگی قربانی فرزند، احتجاجات و مناظرات ابراهیم(ع)، ابراهیم و احیای مردگان، هجرت ابراهیم(ع)، بنیان گذاری کعبه، مقام امامت ابراهیم(ع)
 حسد در قرآن
نویسنده:
مهناز وصله
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
موضوعات مورد بحث در این پایان نامه به این شرح است: معنای حسد، فرق آن با غیرت و نصیحت، فرق حسد با غبطه، رقابت واجب، حسد مستجب و مباح، غبطه مباح یا مستحب، اسباب غبطه، مراتب غبطه، مراتب حسد، حدیثی از امام جعفر صادق(ع) در مورد ریشه ی حسد، مفاسد و آثار سوء حسد (زوال ایمان، زوال حسنات قلبی و بدنی، عمل نیک شخص حسود به صورتش می خورد، عبادت بی روح)، حسادت ابلیس و بنی امیه، حسود مورد خشم خداست، حسد آفت دین است، حسود فشار قبر دارد، حسد انسان را از راه راست منحرف می کند و به انجام کارهای بد و گناه می کشاند، حسود می خواهد بر قدر غلبه کند، حسود با خودش دشمن است، حسادت در چند مورد جایز است، حسد با عصمت پیغمبران نمی سازد، درمان عمومی حسادت، درمان علمی حسادت، خداوند از آدم حسود انتقام می گیرد، حسود همیشه تنهاست، حسود پیشرفت نمی کند، اظهار حسد حرام است، دلیل بر حرمت حسد، رقابت غیر از حسادت است.
 جهاد و آثار سیاسی و اجتماعی آن از دیدگاه قرآن کریم و روایات
نویسنده:
فریده ویسی ساوجبلاغی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این پژوهش با موضوع « جهاد و آثار سیاسی و اجتماعی آن از دیدگاه آیات و روایات » بر آن است که با بررسی آیات قرآن کریم و روایات ائمه اطهار و هم چنین سیری در منابع معتبر اسلامی و کتابهای مرتبط به بحث و بررسی، پیرامون موضوع بپردازد و بتواند به اهداف زیر دست پیدا کند : بررسی واژه جهاد و شهادت، اهداف و شرایط جهاد ابتدایی و دفاعی، شرایط و ویژگی های جهاد و مجاهدین ، جهاد و شهادت از دیدگاه امیرالمومنین ، شهید و شهادت در اسلام ، آثار سیاسی و اجتماعی جهاد و شهادت و هم چنین بررسی آثار سیاسی و اجتماعی جنگ تحمیلی عراق. روش این پژوهش با توجه به امکانات و یافته های تحقیق، روش توصیفی-تحلیلی می باشد، و بعد از تجزیه و تحلیل یافته ها فصل چهارم را در جهت رسیدن به پاسخ سوالات تحقیق به هفت بخش تقسیم کرده ام : در بخش اول مفهوم شناسی جهاد و شهادت از دیدگاه قرآن (جهاد و شهادت در لغت و اصطلاح ) مورد بررسی قرار گرفته است ؛ در بخش دوم اهداف و شرایط جهاد ابتدایی و جهاد دفاعی از دیدگاه قرآن بیان شده ؛ در بخش سوم به بررسی شرایط و ویژگی های جهاد و مجاهدین پرداخته شده ؛ در بخش چهارم دیدگاه امیرالمومنین را درباره جهاد و شهادت به طور مفید و جامع توضیح داده ام ؛ در بخش پنجم جایگاه شهید و شهادت در اسلام بیان گردیده ؛ در بخش ششم به بررسی و تحلیل آثار سیاسی و اجتماعی جهاد و شهادت پرداخته شده و اما بخش هفتم و آخرین بخش فصل چهارم به سیری در آثار سیاسی و اجتماعی جنگ تحصیلی و دوران هشت سال دفاع مقدس پرداخته است. در انجام این پژوهش و با مطالعه کتب و منابع مرتبط و تفحص در آنها به این نتیجه رسیدم که : فرهنگ جهاد و شهادت از صدر اسلام توسط پیامبر در بین مردم رواج داده شده است و مورد توجه و اهتمام ایشان بوده تا تأثیر و نقش آن در بین مسلمانان بیشتر شناخته شود و اینکه دین مبین اسلام یک دین جنگ طلب و مخالف صلح و آرامش نبوده و تنها در ضرورتهایی که پیش آمده و برای جلوگیری از نابودی درخت نوپای اسلام، پیامبر دستور جهاد می دادند و شوق و شور شهادت را در بین جهادگران زیاد می کردند . از جمله تبعاتی که جهاد و شهادت چه درصدر اسلام و چه در زمان حال مخصوصاً در جنگ تحمیل شده بر کشورمان شاهد آن بودیم ؛ آثار سیاسی و اجتماعی جهاد در راه خداست که از مهم ترین این آثار : ایجاد ترس در ظلالمان و عزت سیاسی مسلمین ، تقویت روحیه شجاعت و ایثار و همبستگی در جامعه ، رواج فرهنگ ایثارگری در جامعه را نام برد که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته اند . در پایان پژوهش نیز در فصلی مجزا محدودیتهای تحقیق و پیشنهادهایی مطرح گردید.
 جهنم و جهنمیان در قرآن و سنت
نویسنده:
مریم نظری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
 حضرت داوود و حضرت سلیمان(ع) از دیدگاه قرآن و عهدین
نویسنده:
زهره غلامزاده کرمان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
در پژوهش حاضر حضرت داوود و حضرت سلیمان به صورت مقایسه ای در آیات قرآن و مندرجات تورات و انجیل بررسی شده و مطالب آن در چهار فصل آمده است: فصل اول، شخصیت حضرت داوود؛ فصل دوم، داوری حضرت داوود و آزمون الهی او؛ فصل سوم، شخصیت حضرت سلیمان؛ فصل چهارم، حکومت و سلطنت حضرت سلیمان. در هر فصل نخست دیدگاه قرآن، سپس دیدگاه عهدین بررسی شده و در پایان مقایسه به عمل آمده است
 حزب الله و حزب شیطان در قرآن و سنت
نویسنده:
زهرا میری بیدختی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این رساله تحت عنوان ( حزب الله و حزب شیطان در قرآن و سنت) به بحثی تفسیری و روایی پیرامون این دو موضوع می پردازد؛ زیرا یکی از موضوعاتی است که در آیاتی از قرآن و در تعدادی از روایات معصومین به آن اشاره شده است. حزب الله در معنای صحیح آن عبارتست از: ترکیبی قرآنی به معنای یاران و انصار خداوند که دارای هدف واحد و ایمان واحد باشند و واژه جند مرادف با حزب است. حزب شیطان نیز ترکیبی قرآنی است به معنای یاران و انصار شیطان که دارای هدف واحدی می باشند و در مواردی از قرآن کفار و منافقین حزب شیطان شمرده شده اند. در آیات و روایات اوصافی برای حزب الله بیان شده است از قبیل محبوب و دوستدار خدا بودن، تثبیت ایمان و تقوای الهی در قلوب آنها، تأیید به وسیله روحی از جانب خدا و رسیدن به مقام رضا، تولی و تبری و پذیرش ولایت، اهل عبادت و تعظیم در برابر پروردگار، انفاقات مالی و تواضع و فروتنی، شجاع و مجاهد در راه خدا و شهامت در مقابل دیگران. و ویژگیهای حزب شیطان پیروی از او و غفلت از خداوند و مخالفت با خدا و پیامبر او، دروغگویی، تبهکاری، طغیانگری و مسخره کردن خدا و پیامبر خدا و... است. کسانی که به عنوان مصادیق حزب الله معرفی شده اند: حضرت علی? و شیعیانش، امام حسین? و زائرانش، ائمه معصومین? و حزب آنها، انبیا، صدیقان، شهدا و صالحین، اصحاب کهف، اویس قرنی، 313 نفر یاران طالوت و همچنین عبیدالله بن عبدالله بن ابی. و مصادیق حزب شیطان کافران و منافقان، اصحاب جمل، آل ابی سفیان، مردم عصر جاهلیت، شرابخوار و نفس اماره و عمرو عاص و طرفداران او معرفی شده اند. انسان زمانی جزء حزب شیطان می شود که بصیرت و آگاهی کامل نداشته باشد و هوا و هوسهای خود را حجابی بر دیدگانش قرار دهد و به شیاطین اجازه رهبری و ولایت دهد تا حقیقت را بر او مشتبه سازند. خداوند فرجام این دو گروه را مشخص ساخته سرانجام خوب و نیکو رستگاری و پیروزی را از آن حزب الله دانسته و فرجام بد و سوء و زیان و خسران را در انتظار شیطان صفتان قرار داده است. عوامل فلاح جامعه محققانی هستند که جامعه را با اندیشه های عمیق دینی آشنا کنند و وعاظی که پند و اندرز دهند و دلهای آماده و پذیرای حقایق. مطالب این پژوهش با استفاده از کتابهای تفسیر همچون مجمع البیان فی تفسیر القرآن، من هدی القرآن، المیزان فی تفسیر القرآن و...، کتابهای روایی مانند الکافی، بحارالانوار، نهج البلاغه و... و کتب لغوی و ادعیه تهیه شده است. روش تحقیق به اعتبار هدف بنیادی، و به اعتبار ماهیت و روش توصیفی و تحلیلی و به اعتبار روش جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای و از طریق فیش برداری می باشد. واژگان کلیدی آن عبارتند از: حزب، شیطان، فلاح، نفاق و خاسرون.
 حبط و تکفیر اعمال در قرآن و روایات
نویسنده:
مسعود حسنی پازکی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
پایان نامه ی حاضر شامل دو بخش با این مباحث است: بخش اول، حبط در لغت، قرآن و روایات ائمه(ع): معنای لغوی، عوامل احباط در قرآن؛ بخش دوم، تکفیر در لغت، قرآن و روایات ائمه(ع): کاربرد واژه های تکفیر و صیغه های آن در قرآن، عوامل تکفیر در قرآن، عوامل تکفیر در روایات ائمه(ع)، حبط در روایات ائمه(ع).
 حب الهی در قرآن
نویسنده:
مریم عباسی عنبرکه
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
موضوعی که در این رساله مورد بحث و بررسی قرار گرفته، پژوهشی پیرامون حب الهی می باشد که هدف از نگارش آن، تبیین و بررسی مفهوم و جایگاه حب الهی از دیدگاه آیات قرآن می باشد. حب الهی عبارتست از تطهیر باطن بنده از غیر خدا و خالی نمودن وجودش از هر مانعی که بین او و خدایش فاصله انداخته تا به جز حق نشنود و جز با حق نبیند و جز با حق نگوید. در این جهت برخی از کتب تفسیری، اخلاقی مورد بازبینی قرار گرفته است. در این تحقیق سعی شده است با مراجعه به منابع متقدم و متأخر در زمینه حب الله به جنبه های مختلف این موضوع پرداخته شود که این امر از طریق روش کتابخانه ای محقق گردیده است. در این تحقیق ابتدا به مفهوم شناسی پرداخته شده و معنای محبت را از نظر لغوی و اصطلاحی و مفاهیم مشابه با حب ذکر گردیده و به دنبال آن به جایگاه و اهمیت حب الله در قران پرداخته شده است و در ادامه برای شناخت بیشتر این مسأله اسباب و اقسام محبت را در بخش دوم مورد بررسی قرار گرفته و از آنجائی که محبان و دوستان خدا باید دارای خصوصیات و ویژگی هایی متمایز باشند در بخش سوم به علائم و آثار محبت خدا پرداخته شده و در نهایت در بخش چهارم موانع و عوامل ایجاد محبت در قرآن ذکر گردیده است. و نتیجه ای که می توان گرفت این است که حبّ الله در بالاترین مرتبه از محبتهاست و محبتهای دیگر اگر در راستای حبّ الله باشند مفید می باشند و اگر در راستای حبّ الله نباشند یکی از موانع حبّ الله است که ضررها و عواقب زیادی در پی دارد. کلید واژه: حبّ، مودّت، حب الهی، قرآن.
 جنگ های پیامبر(ص) در قرآن
نویسنده:
رمضان علی رضوانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
تحلیلی است است قرآنی از غزوات پیامبر و سیره نظامی آن حضرت. در این رساله نخست دیدگاه قرآن کریم در مورد جنگ و جهاد با کفار و حکم جهاد ابتدایی و دفاعی از نظر اسلام مطرح شده، آنگاه جنگ های پیامبر اسلام در قبل و بعد از فتح مکه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. بررسی عوامل شکل گیری جنگ بدر و پیروزی مسلمانان در این جنگ، بررسی علل شکست مسلمانان در جنگ احد و نافرمانی از فرمان رسول خدا و همچنین عبرت گیری مسلمین از این شکست و بررسی تاریخی و قرآنی جنگ های خندق، خیبر، غزوه حمراء الاسد و سایر غزوات پیامبر از مهمترین مباحث مطرح شده در این رساله می باشد.
 جمع قرآن، نقد و بررسی نوع هیجدهم کتاب الاتقان فی علوم القرآن
نویسنده:
مریم ایمانی خوشخو
نوع منبع :
رساله تحصیلی , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , نقد و بررسی کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
در این پایان نامه ضمن بهره گیری از روایات و آراءو اقوال فریقین و نقد آنها، تحقیقی پیرامون کیفیت جمع و تدوین قرآن کریم صورت گرفته است. برخی جمع قرآن برای نخستین بار را به خلفا نسبت داده اند؛ اما آن نمی تواند چندان مورد قبول باشد. نویسنده پایان نامه کوشیده است ثابت نماید که این جمع در زمان نبی اکرم صلی الله علیه وآله صورت گرفته و ترتیب و تنظیم قرآن موجود به دستور آن حضرت بوده است.
  • تعداد رکورد ها : 18143