جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 18143
 حج از دیدگاه قرآن
نویسنده:
مجتبی جوکار
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
تحقیقی که پیش رو دارید با عنوان حج از دیدگاه قرآن انجام شده است. این تحقیق به روش کتابخانه ای صورت گرفته و هدف از این تحقیق افزایش معلومات و پی بردن به جنبه های مختلف «حج» می باشد. این تحقیق شامل چهار فصل است و هر فصل به بخش های کوچکتری تقسیم شده است و «حج» از جهات مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. فصل اول به نام «کلیات» نامگذاری شده و در آن به بررسی معنای لغوی و اصطلاحی حج پرداخته شده است و سپس به پیشینه تاریخی آن در میان ادیان دیگر و دوران جاهلیت و همچنین چگونگی تشریع آن بر حضرت ابراهیم پرداخته ایم. فصل دوم به نام «حج از دیدگاه فقه امامیه و اهل سنت، نامگذاری شده و در آن بحث فقهی ، احکام اعمال و مناسک حج مورد بررسی قرار گرفته است. البته بیشتر مسایل و احکام کلی بیان شده و نظرات فقهای اهل سنت نیز ذکر شده است. فصل سوم به نام «آثار و فواید حج» نام گذاری شده، در آن منافع و آثار مختلف حج از جنبه های اجتماعی و سیاسی معنوی و تربیتی و اخلاقی اقتصادی و فرهنگی مورد بررسی قرار گرفته است. فصل چهارم به نام فلسفه و اسرار مناسک حج نامگذاری شده و در آن اسرار و فلسفه اعمال و مناسک حج به طور جداگانه مورد بررسی قرار گرفته است.
 جلوه های خطابه در قرآن کریم
نویسنده:
عبدالرضا پورمطلوب
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این تحقیق با این پیش فرض به انجام رسیده است که زبان قرآن خطابه ای و گفتاری است؛ از این رو محقق در این تحقیق درصدد برآمده است، جلوه های خطابه ای بودن زبان قرآن را در آیات قرآن جستجو کند. مباحث اصلی آن به این قرار است: بهره گیری قرآن کریم از الفاظ و مفاهیم آشنا برای مخاطبان (الفاظ و مفاهیم آشنا و رایج، حیوانات و میوه های پیرامون، ضرب المثل های رایج)، بهره گیری از لوازم و فنون مختلف اقناع (نقل قصص، تأکید، تکرار، سوگند)، شورانگیزی (ترغیب و ترهیب)، بهره گیری از عناصر جالب و جاذب برای جلوگیری از خستگی مخاطبین (گزینش واژه های واضح، صریح و فصیح، گزینش واژه های عفیف و دلپسند، تنوع تعابیر در بیان موضوع واحد)، تنوّع طلبی برای القاء هر چه بیشتر و بهتر مطالب (بیان آهنگین و سجع گونه برخی سور و آیات، تشبیه ها و تمثیل هایی متنوع برای القاء هرچه بهتر معانی)
 حبط عمل در قرآن
نویسنده:
بی بی زهره آقایی بایگی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
موضوع تحقیقی که پیش رو دارید " حبط عمل" در قرآن است. خداوند از میان مخلوقات، فقط انسان را خلیفة الله در زمین قرار داد و برای اینکه انسان به جایگاه واقعی خود دست یابد امکاناتی نیز برایش فراهم نمود. ازجمله به انسان عقل، شعور و اختیار عنایت فرمود؛ همچنین کتب الهی ای که در آنها مسیر و راه نیل به این هدف قرار داشت را نازل و پیامبران که حاملان کلام وحی و رابطان خداوند با انسان هستند را مبعوث کرد؛ نیز امامانی را به پیشوایی و راهبری قرار داد تا انسان در مسیر تفسیر مکتوبات کتب نازل و فهم و درک احادیث پیامبران مبعوث شده دچار کج فهمی و ابهام نشده وبا کمک و راهنمایی آنها راه را از بی راهه تمیز داده و مسیر سخت و پر فراز و نشیب زندگی را سهل و راهوار طی کند. از این رو برای انسان دو راه قرار دارد، راهی به سوی کمال و سعادت ابدی و راهی نیز به سوی شقاوت؛ که انسان خود مختار به انتخاب یکی از این دو است؛ اعمالی نیک و پسندیده انجام دهد یا اعمالی زشت و ناپسند. پس از بررسی آیات الهی متوجه این مسأله می شویم که در بسیاری از موارد ایمان و عمل صالح با هم ذکر شده است و این را می رساند که عمل صالح فرد، هنگامی مورد قبول درگاه حق تعالی واقع می شود که وی آن عمل را به ضمیمه ایمانش انجام داده باشد. خداوند تبارک و تعالی برای انجام کارهای نیک پاداشهایی قرار داده و در مقابل برای عاملین کارهای زشت نیز کیفرهایی. از جمله کیفرها " حبط اعمال" است که در قرآن و در آیات متعددی بدان اشاره شده، و من را بر آن داشت که به بررسی این آیات بپردازم: عواملی که قرآن به عنوان عوامل حبط کننده اعمال به آنها اشاره نموده عبارتند از: کفر، شرک، ارتداد، نفاق، دنیاطلبی، بی حرمتی نسبت به پیامبر اکرم(صلّی الله علیه و آله) و آزردن مومنان؛ همچنین در برخی آیات این مطلب را بیان می کند که حبط اعمال هم در دنیا صورت می‎گیرد و هم در آخرت. در ادامه با مراجعه به سنت موارد دیگری به عوامل فوق افزوده میشود، از جمله: نپذیرفتن ولایت مولا علی(علیه السلام)، ترک عمدی نماز، راضی نبودن به قضای الهی، ریا، لواط و زنا، تهمت، حسد، طمع، ستم به کارگر و ... و در بخش پایانی ضمن توضیح و تشریح مختصر تکفیر به بررسی ارتباط توبه و شفاعت با حبط پرداخته و دعاهایی که در این رابطه آمده بود را بیان کردم. هدف از بررسی این مسأله آشنایی هر چه بیشتر با مفهوم حبط بود و در گردآوری مطالب از تفاسیر حداکثر استفاده به عمل آمده است. البته کتب اخلاقی و کتب روایی را نیز مورد بررسی قرار داده و مطالبی که با این بحث مرتبط بود را در حد ضرورت بیان نمودم. کلیدوا ژه هایی که با این تحقیق در ارتباط هستند عبارتند از : حبط ، ابطال، اضلال ، عمل صالح ، تکفیر. روش جمع آوری اطلاعات ( منایع مورد استفاده ) در این پژوهش شامل قرآن،کتب اخلاقی ، تفاسیر ، مقالات و CDها می باشد.
 جهاد از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
فاطمه بیگم موسویان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
موضوع تحقیقی که در پیش رو دارید، جهاد از دیدگاه قرآن و سنت می باشد. هدف از ارائه این تحقیق، اولاً آشنایی بیشتر افراد جامعه با امر واجب دینی جهاد می باشد. با توجه به روحیه استعمارگری و سلطه قدرتهای متجاوز در جهان امروز، همچون آمریکای جنایتکار و اسرائیل غاصب، هر روز شاهد تجاوز و تعدی این دو قدرت هستیم. بر آن شدیم که با ارائه این تحقیق، مسلمانان را نسبت به وظیفه جهاد بیشتر آگاه کنیم تا با استمداد از دستورات کتاب آسمانی قرآن کریم و ائمه علیهم السلام به دفاع از کشور و کیان اسلامی بپردازند. ثانیاً تبیین جایگاه جهاد اسلامی در اذهان ملتها و معرفی آن به افرادی که، تصور می کنند اسلام دین خشونت است، در صورتی که دین اسلام، دین صلح و محبت است و تا زمانی که بتواند مشکلات میان جوامع را از طریق مسالمت آمیز و گفتگوی منطقی برطرف کند، دست به جنگ و نبرد نمی زند. بیشتر افراد جهاد را در میدان مبارزه می دانند، در حالی که جهاد واقعی، جهاد اکبر یا جهاد با نفس است و به عبارتی مبارزه با خواهش های نفسانی می باشد. اگر افراد بتوانند در جبهه جهاد با نفس ( دشمن درونی) پیروز شوند، به راحتی در جبهه جهاد با دشمن بیرونی به موفقیت دست می یابند. با این رویکرد، جهاد و فلسفه وجوب آن از دیدگاه قرآن کریم و سیره ائمه علیهم السلام مورد بررسی قرار گرفت. در ادامه حدود و آداب جنگ، که شامل رعایت ارزشهای انسانی در جنگ، پیروزی و شکست در جنگ، سیره معصومینعلیهم السلام در جنگها، وجوب جهاد، اقسام جهاد، جهاد با کفار، شرایط قرارداد ذمه، پرداخت جزیه، مقام و فضیلت مجاهدان، صفات مجاهدان حقیقی، برترین مجاهدان، دیون مجاهد، رضایت والدین، جهاد و زن، شهید و جایگاه آن، مکان و زمان جنگ، فلسفه تحریم جنگ در ماه های حرام، پیامدهای ترک جهاد، اسیران جنگی، غنائم جنگی، صلح، جمهوری اسلامی و دفاع مقدس و... فصل ها و تا حدودی بخش های این تحقیق را به خود اختصاص داده است. در ابتدا با مراجعه به قرآن کریم که حکم کلی احکام را بیان فرمواه، حکم جهاد را بدست آوردم. سپس به کتابهای تفسیری، روایی، فقهی و کتابهایی که در این زمینه ( جهاد) به تألیف رسیده است، مراجعه کردم. روش کار بصورت کتابخانه ای بوده، در ابتدا با مراجعه به کتابخانه، مطالب را در فیش ها نوشته و پس از قرار دادن مطالب در کنارهم، به تنظیم فصل ها و بخش ها پرداختم. در نهایت امر، آنچه که شاکله تحقیق را تشکیل می دهد این است که: جهاد درونی که همان مبارزه با هواهای نفسانی است، زمینه ساز پیروزی فرد و جامعه در مقابل دشمن بیرونی می گردد و جامعه با داشتن روحیه جهاد، می تواند به استقلال و خودکفایی برسد. در مطالب جمع آوری شده، مسأله دفاع نیز مورد بررسی قرار گرفته است، زیرا بیشتر فقهای محترم، این عقیده و نظر را دارند که در زمان امام علیه السلام و نائب خاص او جهاد واجب می باشد. در بقیه زمان ها مسأله دفاع از مملکت و حیثیت اسلامی مطرح می گردد. واژگان کلیدی که در این تحقیق بکار گرفته شده عبارت است از: 1. جهاد 2. قتال 3. دفاع 4. جهاد عینی 5. جهاد کفایی 6. اسیر 7. غنائم 8. صلح 9. شهید
 حجاب و علل بی حجابی از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
زهره کدخدا
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این تحقیق حجاب و علل حجابی را از دیدگاه قرآن و سنت بررسی می کند. هدفش: آگاهی زنان، مستدل نمودن مساله حجاب، بررسی علل بی حجابی، عمل نمودن به فریضه امر به معروف و نهی از منکر و انجام وظیفه نسبت به جامعه و امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) می باشد. ضرورت آن: دور شدن زنان از وظایف اصلی خود، تبدیل شدن بی حجابی به نوعی ارزش و سست شدن بنیاد خانواده ها این تحقیق پایانی دارای فصولی است که عبارتند از: فصل اول: طرح تحقیق و تعریف واژگان کلیدی فصل دوم: مختصری از تاریخچه حجاب در ادیان الهی و غیر الهی فصل سوم: حجاب و بی حجابی از دیدگاه قرآن و سنت فصل چهارم: علل بی حجابی فصل پنجم: آثار و عواقب بی حجابی و بدحجابی این تحقیق با بررسی مدارک و اسناد و منابع و متون جمع آوری شده و با توجه به کتابهای تفسیر و منابع روایی و کتبی، نوشته شده است. نتایج به دست آمده پایانی: با توجه به آنچه در این پایان نامه ذکر گردیده است، حجاب، در تمامی ادیان الهی و غیر الهی به صورت افراطی و تفریطی، بیان شده است؛ اما اسلام، بدون هیچ گونه سطحی نگری یا زیاده روی، به صورتی کاملا دقیق، به این مساله پرداخته و حجاب، را جایگاهی برای ارزش بخشیدن به زنان و مردان و حفاظت آنها قرار داده است؛ بنابراین حدود و مرزهای مشخص شده از طرف اسلام، به تمامی جنبه های وجودی انسان، توجه کردو آنها را توضیح داده است؛ همچنین از مهمترین دلایل بی حجابی می توان، لقمه حرام، دوری از ایمان و تقوا، بی غیرتی مردان و... را نام برد که آیات و روایات، این نکات را بیان نموده و این پایان نامه، به شرح آنها پرداخته است. واژگان کلیدی: حجاب، عفاف، زینت، خمار، جلباب
 جایگاه و معانی استفهام در قرآن
نویسنده:
فاطمه محمدشاهی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
با توجه به اهمیت موضوع استفهام و گستردگی آن در قرآن کریم و توجه به تأثیر آن در فهم صحیح قرآن و جلوگیری از انحرافات تفسیری، تحقیقی همه جانبه در این مجموعه، صورت گرفته است. در این راستا، انواع استفهام و معانی مجازی آن، ویژگی و احکام، بلاغت، کاربرد، کارکرد و گونه های استفهامی قرآن مورد بررسی قرار گرفته و در پایان استفهامات هر سوره با ذکر تعداد و ادات آن مشخص شده است. با بررسی استفهامات قرآنی می توان گفت فقط در 18 سوره از 114 سوره، استفهام ذکر نشده است و از 1260 استفهام صریح و مقدر، 996 مورد در سوره های مکی و 264 مورد در سوره مدنی نمود بیشتری دارند. کاربرد استفهام در معنای حقیقی اندک است و بیشتر در معنای مجازی استعمال شده است. کثرت معانی مجازی به ترتیب عبارتند از:انکار، تقریر، تعجب، توبیخ، نفی، تعظیم، وعید، تشویق، تهکم، استبعاد، امر، تمنا، تذکر، عرض، تحضیض، تهویل، تحقیر، تنبیه و استهزاء. موارد دیگر استفهام مجازی در قرآن کمتر استعمال شده است. استفاده از اسلوب استفهام، به منظور طلب آگاهی و کسب خبر از چیزی که قبلاً معلوم نبوده و به سخن در آوردن مخاطب به دلیل اغراضی که سائل آگاه مد نظر دارد، با اداتی روان و ساده چون (همزه، هل، کیف، کم، متی، من، ما، ایّ، این، ایّان)، در قرآن مطرح شده است. این اسلوب گویای این حقیقت است که کلام الهی همواره از بلیغ ترین و فصیح ترین سخن استفاده نموده تا منظور خود را بدون هیچ غموضی و با ساده ترین الفاظ که عمیق ترین معنا را در بر دارد، به انسانها برساند. از شیوه های رایج استفهامات قرآنی این است که خداوند گفتمانی را در قالب پرسش و پاسخ بین افراد و گروه های مختلف نظیر خدا و پیامبران، پیامبران و مردم، ملائکه و خداوند، ابلیس و خداوند، بهشتیان و جهنمیان، .... و بالعکس به تصویر می کشد و با نشان دادن فرجام عملکرد آنان، شخصیت واقعی آنها را به مخاطب می نمایاند. این روش، علاوه بر اینکه به کلام خدا زیبایی خاص می بخشد، تأثیری شگرف بر روح و جان انسان می گذارد، عواطف و احساسات او را بر می انگیزد، حس کنجکاوی او را ارضا می کند و او را به فهم عمیق تر مسائل می رساند. این خود یکی از زیباترین هنرهای بلاغی و روش عالی تربیتی قرآن کریم در هدایت انسان ها به کمال، محسوب می شود. موضوع و محور اساسی استفهامات قرآنی در سور مکی بر پایه توحید، معاد و نبوت استوار شده و در سور مدنی، و احکام و اخلاق، نمود بیشتری داشته و تمامی آنها با سه مقولة مهم تعقل، اختیار، و شناخت پیوند ناگسستنی دارند. امید است با استفاده از درج مطلب ارایه شده در باب استفهام که مبتنی بر کتاب های علوم قرآنی، ادبیات عرب، بلاغت، تفاسیر مختلف و کتاب های روان شناسی می باشد و با کاربردی کردن اطلاعات این تحقیق، بستر مناسب را برای فهم صحیح استفهام در قرآن ایجاد نموده و هنر قرآن را در به کارگیری این اسلوب بلاغی بیشتر از گذشته آشکار نماییم.
 جنّ در قرآن و خرافات در مورد آن
نویسنده:
سید عبدالحسین عارفی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این پایان نامه در یک مقدمه و سه فصل ارائه شده است. در مقدمه جنّ به عنوان شبیه ترین موجودات به انسان از حیث تولد، مرگ، حیات، نسل، مرد، زن، مسلمان، کافر و... معرفی شده است. با وجود اشتراکات فراوان تفاوت هایی بین انسان و جن وجود دارد مثل این که جن موجود نامرئی است و انسان موجود مرئی. وجود خرافات و اوهام فراوان از یک سو و سوء استفاده فراوان عدهای از سوی دیگر، آگاه کردن مردم را از این واقعیت ضروری می نماید. در رساله سعی شده است جنّ از دیدگاه قرآن مورد بررسی قرار گیرد تا با شناساندن راه مستقیم قرآن، راه افراط و تفریط و خرافات بسته شود. فصل اول به تعریف جنّ در لغت و اصطلاح و مسائل مربوط به آن پرداخته است. جنّ در لغت به معنی پوشیدن و پنهان بودن چیزی است و در اصطلاح قرآن، مخلوقی است با شعور که به مقتضای طبیعتش از حواس بشر پوشیده و پنهان است و مانند انسان، مکلف، مطیع، عاصی، مؤمن و.... است. در فصل دوم به بررسی برخی از آیات مربوط به جنّ، اقسام جنّ (کافر، مسلمان، مومن، ظالم، فاسق و...)، ویژگی ها و خصوصیات جنّ، تفاوت جنّ و، انبیای جنّ و فلسفه خلقت جنّ و انس پرداخته شده است. فصل سوم، معنی خرافات و همچنین نمونه هایی از خرافات در مورد جنّ را مورد بررسی قرار داده است.
 حضرت عیسی(علیه السلام) در قرآن
نویسنده:
حسین خان، ظهور
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
از آن جا که قرآن، دین خاتم است، بی شک مواجهه آن با فرهنگ های مختلف، مواجهه ای مستمر خواهد بود؛ از این رو بررسی مواجهه قرآن با فرهنگ های زمان نزولش همچون فرهنگ یهود و مسیحیت، امری لازم و ضروری است. بررسی شخصیت حضرت عیسی(علیه السلام) در قرآن و حدیث نشان می دهد که برخورد قرآن با این فرهنگ، برخوردی اصلاحی است نه بنیان کن و احکام قرآن نیز در باب مسیحیت، آمیزه ای از احکام ثابت و متغیر است. این رساله به بررسی زندگی و شخصیت حضرت عیسی(علیه السلام) در قرآن پرداخته و در شش فصل تنظیم شده است. فصل اول به طرح و موضوع رساله اختصاص دارد. فصل دوم به بررسی آغاز زندگی خاندان حضرت عیسی(علیه السلام) پرداخته است. در فصل سوم، نبوت، معجزات و کرامات حضرت عیسی(علیه السلام) مطرح شده است. فصل چهارم به مبارازت و دعوت های آن حضرت اختصاص دارد که مهم ترین دعوت این پیامبر مانند سایر پیامبران الهی، دعوت به توحید بوده است. در فصل پنجم، حضرت عیسی(علیه السلام) از نظر ادیان بزرگ آسمانی (اسلام، مسیحیت و یهود) مورد بررسی اجمالی قرار گرفته است. در فصل ششم، فرجام و عروج حضرت عیسی(علیه السلام) مطرح شده است.
 جهنم و جهنمیان از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
راضیه جعفری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
موضوع تحقیق این پایان نامه « جهنم و جهنمیان از دیدگاه قرآن و سنت» می باشد. هدف نهایی در این تحقیق آن است که خوانندگان نسبت به بسیاری از مسائل آخرتشان مطلع شوند و به راه راست هدایت شوند و بدانند که چه کسی هستند؟ و برای چه زندگی می کنند؟ و به کجا می روند؟ و بندگان شایسته ای شوند که ایمانشان نسبت به خدای رحمان و کل کائنات مستحکم گردد و به دنیایی از اعتماد به نفس وخودباوری برسند. شکی نیست که بشارت و انذار هر دو پشتوانه مهمی برای پیاده کردن برنامه های تربیتی محسوب می شوند، همان گونه که بشارت به پاداش های عظیم بهشتی تأثیر نیرومندی در دعوت به اطاعت خدا و ترک گناه دارد، تهدید به مجازات های دردناک دوزخی نیز عامل نیرومندی است، بلکه تجربه نشان داده که مجازات ها در دوری از گناه و زشتی در بسیاری از افراد تأثیر قوی تری دارند. انسان در زندگی خود هر روشی را که دنبال می کند و هر راهی را که می پیماید فقط به خاطر رسیدن به سعادت و کمال نهایی است و این تحقیق که پیرامون « جهنم و جهنمیان» نگارش یافته است به دنبال آن است که اصلا آیا جهنم آفریده شده است؟ ماهیت و فلسفه وجود جهنم چیست؟ و دارای چه مراتب و درکاتی هست؟ و چه کسانی در آنجا جاودانه اند و چه کسانی جاودانه نیستند و چه نوع عذاب هایی را می چشند؟ و ... . از مجموع آیات و روایات استفاده می شود که هم اکنون دوزخ آفریده شده و در عالم هستی موجود می باشد. ولی الآن از نظرها پوشیده است آن را روز قیامت می آوردند و در قیامت جهنم هم مانند دیگر پدیده ها حی و زنده است، هم سخن می گوید، هم شکایت می کند، و هم هیبت دارد. فسلفه تحقق دوزخ و کیفرهایش به این دلیل است که از یک سو تهدید انذار به کیفرها به عنوان ضمانت اجرایی لازم است و از سوی دیگر عمل به این وعده ها برای دفع هر گونه قبح از ذات خداوند ضروری است. قرآن کریم برای جهنم هفت دَرَک ذکر می کند که نام های آن در روایت چنین است: «جحیم، لظی، سقر، حطمه، هاویه، سعیر، جهنم». کافران و غیر شیعه دوازده امامی که حجت بر آنها تمام شده، در آتش دوزخ جاویدان و برای کسانی از آنها که حجت بر ایشان تمام نشده، امید عفو خدا هست. برای گنهکاران دوازده امامی نیز امید عفو خدا وجود دارد و اگر به جهنم داخل شوند بدون شک عذابشان موقتی است. از نظر قرآن همه مردم با گذشتن از صراط، از جهنم عبور می کنند و تنها پرهیزکاران از افتادن در آتش نجات پیدا می کنند. مأموران دوزخ افرادی را که بخواهند از آتش فرار کنند، بر می گردانند و فرمان خدا را در مورد آنان به طور کامل اجرا می کنند. جهنمیان در جهنم دچار عذاب روحی و جسمی می باشند که عذاب جسمی آنان مثل خوردن و آشامیدن غذاها و نوشیدنی های جهنم می باشد و عذاب روحی مثل نزاع و مشاجره با شیطان و سرزنش و تحقیر فراوان از سوی خدا و موکلین او خواهد بود. بنابراین در این تحقیق سعی بر این است که مسائل مربوط به قیامت، برای رسیدن به تصور روشنی از جهنم و جهنمیان در قرآن و سنت مورد بررسی قرار گیرد و بر این اساس از منابع معتبری مانند بحارالانوار، پیام قرآن، تصویری از بهشت و جهنم و کتب تفسیری استفاده گردد، تا کسی که به دنبال سعادت خویش است، راه را از بیراهه تشخیص دهد و با انجام کارهای شایسته و اجتناب از کبائر مرضی حق تعالی قرار بگیرد و بداند که وعده الهی حق است و هیچ گونه تخلف و سستی در آن راه ندارد و هرچه بیشتر به لطف و کرم خداوند امیدوار باشد، و در سختی ها و دشواری هایی که در زندگی با آن روبرو است، هر چقدر هم بزرگ و غیر قابل تحمل باشد هیچگاه دچار یأس و ناامیدی نشود زیرا زمام هر علتی و سببی هر چند نیرومند باشد بدست خدای بزرگ و توانا است و همه چیز زیر فرمان اوست.
 جدل و احتجاج در قرآن
نویسنده:
افسانه قاضی کرباسی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
مباحث این پایان نامه در پنج بخش با این عنوان ها به نگارش درآمده است: بخش اول: معنای لغوی و اصطلاحی جدل و احتجاج، تعاریف برهان، شرایط و آداب بحث و مناظره، فوائد جدل؛ بخش دوم: نگاهی به تاریخ مجادلات اسلامی، کتب احتجاج شیعی، روش و اسلوب قرآن در استدلال و جدل، قیاس خلف؛ بخش سوم، احتجاجات قرآن: اولین احتجاج در عالم وجود، احتجاج قرآن درباره ی مسئله ی توحید، احتجاج قرآن در زمینه ی مسئله ی معاد، برهان حکمت، عدالت، هدف، قرآن و مسئله ی معاد، ابراهیم و داستان مرغان چهار گانه زنده ساختن عزیر؛ بخش چهارم، احتجاجات و جدال انبیا در قرآن: احتجاجات حضرت نوح، احتجاجات حضرت ابراهیم، احتجاجات حضرت موسی(ع)؛ بخش پنجم، احتجاجات حضرت رسول(ص): احتجاجات حضرت رسول اکرم(ص) با جماعت یهود، احتجاجات حضرت رسول اکرم(ص) با نصاری و بت پرستان و دهریه.
  • تعداد رکورد ها : 18143