جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 18143
 جایگاه علم و دانش در قرآن کریم
نویسنده:
فاطمه هادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
عنوان این پایان نامه جایگاه علم و دانش در قرآن کریم می باشد. از آنجا که علم معیار برتری انسان است سعی شده تحقیقی را که شامل هفت فصل که فصل اول آن، معانی و مشتقات علم و فصل دوم، اقسام علم، و فصل سوم؛ جایگاه علم در قرآن و فصل چهارم، جایگاه علما در قرآن و فصل پنجم: جایگاه علم و عالم در منظر روایات و فصل ششم، رابطه علم و عمل و فصل هفتم آفات علم می باشد را بررسی کنم. در فصل اول معانی علم که شامل دانستن، دانش می باشد و مشتقات علم بیان شده است. در فصل دوم به اقسام علم که شامل: علم کلام، علم حدیث ،علم اخلاق، علم منطق، علم اقتصاد، علم آمار، علم اکولوژی می باشد پرداخته شده. در تعریف منطق گفته شده: منطق ابزاری است که به انسان نحوه درست اندیشیدن را یاد می دهد. علم اقتصاد دانشی است که با توجه به کمبود کالا و ابزار تولید و نیازهای نامحدود بشری به تخصیص بهینه کالاها و تولیدات می پردازد. در فصل سوم به جایگاه علم در قرآن که شامل هدف از علم آموزی ، اهمیت دانش اندوزی از نظر قرآن، قلمرو عرضه داشت علوم در قرآن، منظور از علم مورد تأکید قرآن، ارزش علم و دانش، اولین معلم و متعلم ، معلم اول خدای تبارک و تعالی است. معلمی شغل انبیاست، استاد مطهری نمونه کامل و راستین یک معلم انسان ساز، اولین متعلم، سعادت انسان در افزودن علم است، فضیلت علم در قرآن، آیا عالمان وجاهلان یکسانند، ضرورت علم، ضرورت و اهمیت تحقیق و پژوهش از دیدگاه اسلام و قرآن، نیاز بشر به تعلیم، برخی اثرات علم آموزی در زندگی، تحصیل علم زنان، علم خداوند در قرآن پرداخته شده است. در فصل چهارم، که جایگاه علما در قرآن است به مباحثی از این قبیل پرداخته شده: علم معیار برتری انسان،انسان در قرآن، برتری انسان در بینش و گرایش، کرامت انسان در قرآن، کرامت تکوینی،کرامت اکتسابی،در کرامت انسان در قرآن به این پرداخته شده که قرآن در ارتباط باکرامت انسانی دو گونه تعبیر دارد: در بخشی از آیات قرآن، از کرامت و ارجمندی انسان و برتری او بر دیگر موجودات سخن به میان آمده و در برخی، انسان، نکوهش و حتی بحث فروتر بودن او از حیوانات مطرح شده است. برای مثال در آیه هفتاد از سوره اسراء تکریم خداوند نسبت به بنی آدم و برتری آنها بر بسیاری از مخلوقات مطرح می شود. « وَ لَقَد کَرَّمنا بَنی آدَم وَ حَمَلناهُم فِی البَرِّ وَ البَحرِ وَ رَزَقناهُم مِنَ الطَّیِّباتِ وَ فَضَّلناهُم عَلی کَثیرٍ مِمَّن خَلَقنا تَفضِیلاً» و به راستی ما فرزندان آدم را گرامی داشتیم و آنها را در خشکی و دریا سیر دادیم و از نعمت های پاکیزه روزی بخشیدیم و آنها را بر بسیاری از مخلوقات خود برتری دادیم، برتری کامل. در آیه چهار از سوره تین و آیه چهارده از سوره مؤمنون نیز از این که انسان در بهترین نوع خلق شده، سخن گفته شده است. « لَقَد خَلَقنا الاِنسانَ فِی اَحسَنِ تَقوِیمٍ» که به راستی ما انسان را به نیکوترین ساختار آفریدیم. در فصل پنجم؛ که جایگاه علم و عالم در منظر روایات است، به مباحثی از این قبیل پرداخته شده: ارزش علمو مقام و منزلت عالم، فضیلت علم وعالم، علم میراثی گرانبها، فضیلت عالم بر دیگران دردنیا و آخرت، آثار همنشینی با عالم، ارزش علم و دانش. در فصل ششم ؛ که رابطه علم و عمل در قرآن وحدیث است، به مباحثی از این قبیل پرداخته شده: علم بی عمل، خسارت عظیم ،زبان سخن یا زبان عمل، « عمل» روح و جان « علم»، حسرت تلخ. در فصل هفتم که آفات علم است به مباحثی از قبیل، غرور، کبر،منشأ و ریشه کبر، نمودها و نشانه های کبر، حسد، زبان حسود و زبانه حسد، قلمرو حسد، کتمان، کتمان علم، از متعلم، کیفر کتمان، توبه کتمان پرداخته شده است.
 جایگاه علم از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
طیبه سهرابی راد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
چکیده موضوع تحقیق اهمیت و جایگاه علم از دیدگاه اسلام است و ضرورت این نوشتار در این است که دیده می شود درکشورهای غرب،علم را از دین واخلاق جدا کرده اند وبه همین خاطر علم را درجهت کاربردهای منفی آن به کار می برند به عنوان مثال درساختن بمب ها و سلاح های کشتار جمعی که باعث نابودی جهان می شوند لذا با بیان این مطلب کاربرد مثبت علم روشن می شودو اینکه علم کاربردهای زیادی دارد و درکنار اخلاق ودین می توان برای نجات هزاران انسان استفاده کرد وجامعه را به سوی بقا و ابدیت وپیشرفت سوق داد . علم در لغت به معنی: دانستن، معرفت، حقیقت، یقیین، ادراک، و... جمع علوم، مقابل ظن-جهل. علم دراصطلاح در معنای مختلفی به کار رفته و از دیدگاه های مختلف تعریف شده لذا تعدادی از این تعریف ها عبارتند از: مطلق دانستن دربرابر ندانستن ، مجموعه ای از دانستنی های منظم دریک مورد خاص که قابلیت تعلیم دارد مثل ریاضی وفقه...،علم به معنی آگاهی در برابر غفلت، مجموعه ای از معارف که به نحو کلی وجزئی به توصیف هستی ها بپردازد... وامثال این تعاریف زیادند. علم اقسام زیادی دارد چرا که با توجه به دید هر فردی می توان برای علم ملاک های مختلفی رادر نظر گرفت. اگر به دیده الهی به علم نگاه کنیم، می توان علم را به علوم مفید و معنوی و ... تقسیم نمود و اگر با دیده مادی به علم نگاه کنیم به علوم تجربی و عقلی و نقلی و ... تقسیم بندی می شوند. آیات بسیاری درباره بررسی اهل علم و دانش ولزوم تدبر و تفکر دراموال کائنات درقرآن آمده است در دین مقدس اسلام از مقام وجایگاه علم ودانش وعالم و آثار وپیامدهای علم در دنیا و آخرت با عالی ترین مضامین و بیانات تجلیل و تکریم شده است: که مضامین آنها این است. کسانی که دارای علم اند به درجات والایی می رسند،آیا کسانی که می دانند با کسانی که نمی دانند برابرند،مسافرت برای کسب علم برای نخستین بار در قرآن آمده که چرا از هر طایفه ای، گروهی برای تحصیل علم به سفر نروند . بنابراین مسلمانان با بهره گیری از قرآن کریم وسنت نبوی و فرهنگ غنی و پربار اسلام که سرچشمه رودهای عظیم دانش و آگاهی اند دریاهای بیکران از فرهنگ وسعادت پدید آوردند.باید بدانیم که علم زاییده وتربیت شده جاهلیت قرن ما نیست بلکه این جاهلیت قرن ماست که علم را در راه شروفساد و در راه ویرانی به جریان می اندازد علم یک نوع تولید بشری است که ریشه در اعماق تاریخ دارد ومرتب هرقوم و ملت وامت و نژادی آن را به دیگران تحویل داده و تا امروز که در دست دنیای ماست وما با متمسک شدن بدان می توانیم به پیروزی هایی دست یابیم بنابراین اگر علم را از جاهلیت قرن ما جدا کنیم چیزی جز جهل و تاریکی وضلالت نخواهد ماند. نوع منابع به کار برده شده در این تحقیق بیشتر جنبه اخلاق و روایی و تاریخی دارد و کلیدواژهای بکار رفته در این تحقیق عبارتنداز: علم ، عالم ، متعلم ، محصل ، تعلیم و تحصیل و روش تحقیق دراین پژوهش به صورت توصیفی وتحلیلی است. وابزار استفاده از آن هم عمدتاً کتاب وکتابخانه بوده است.
 جایگاه ماه مبارک رمضان در قرآن و سنت و آثار آن
نویسنده:
عذرا حاجی پور
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ضروری ترین وظیفه ی انسان در اسلام خودسازی در پرتو خدا شناسی است. مسلمانان باید خویشتن را چنان که شایسته است بسازند، نه آن طور که امیال و هوس هایشان خواسته است. آری دستورات اسلام در عین سادگی و شیرینی چون صیقلی است که جان مسلمانان را جلا می دهد و چون اسلحه ی برنده در نبرد با هر چه جان را زمین گیر و جامعه را منحط و ناتوان می سازد به کار می آید. یکی از این دستورات درماه مبارک رمضان روزه است که باعث رشد و کمال انسان می شود. این ماه عظیم دارای ویژگی های خاص است از جمله در روایات اهل بیت - علیهم السلام- این ماه را آغاز سال نامیده اند. آغاز سال انسانیت و تجدید حیات معنوی انسان در عالم انسانیت است. این ماه دارای فضایل زیادی است از جمله این که این ماه را خدا به خود نسبت داده و سرور ماه ها می باشد و ماه روزه و نزول قرآن است. این ماه دارای اسامی متعددی است که در روایات به آن اشاره شده ولی تنها نامی که در قرآن از آن به صراحت یاد شده، ماه رمضان می باشد. و روشن است که انسان برای ورود به این ماه عظیم باید یک سری آمادگی هایی کسب کند و خود را مهیا نماید. یکی از اعمالی که در این ماه به آن سفارش شده و بر هر مسلمانی واجب است روزه می باشد. اگر چه روزه عادت دیرینی بوده که پیدایش آن را به زمان حضرت آدم ( ع) مقرون دانسته اند. روزه در میان انبیا و امت ها قبل هم بوده اما فقط بر مسلمانان در ماه رمضان واجب شده است. انسان چون در این جهان پر از غرور زندگی می کند باعث می شود که جان او دچار آلودگی و تیرگی شود. خداوند هم برای تطهیر روحی و جسمی انسان از آلودگی روزه را مقرر کرده است. انسان ها نیز نسبت به روزه دارای مراتب گوناگونی هستند که با توجه به این مراتب اثری هم که ماه مبارک بر افراد می گذارد متفاوت است که اگر فرد مسلمان روزه را با توجه به شرایط و ویژگی های آن انجام دهد، مواهب در او پدیدار می شود و باعث رشد و تعالی فرد و جامعه ی اسلامی می شود. کلید واژه های این تحقیق عبارتند از: «رمضان»، « قدر» و « روزه».
 جایگاه مسئولیت پذیری و وظیفه شناسی در قرآن و سنت و آثار و پیامدهای فردی و اجتماعی آن
نویسنده:
فاطمه کاظم پوردوین
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
مسئولیت ، معادل وظیفه شناسی و تعهد و پاسخ گویی می باشد و انسان از نظر قرآن مسئولیت وظایفی بر عهده دارد. قبول خلافت و امانت الهی از طرف انسان یعنی قبول مسئولیت. رابطه مسئولیت و اختیار به صورتی است که اختیار در حد مسئولیت و مسئولیت در حد اختیار خواهد بود. انسان تنها در برابر خدا مسئول است ، چون تمام تکالیف و وظایفی که بر عهده انسان گذاشته شده است ، بالاخره روزی فرا خواهد رسید و از طرف خداوند مؤاخذه خواهد شد و سعادت در سایه تزکیه نفس و انجام تکالیف ، بدست می آید که ریشه اصلی سعادت احساس مسئولیت است. عقل و قدرت از شرایط عمومی تکلیف و شروط حساب و جزا می باشد و ملازم یکدیگرند. نخستین تعهد انسان در قبال خداوند ، گواه بر یگانه ذات اقدس اوست و مهمترین راه جلوگیری از انحراف و وسوسه های شیطانی اهمیت تعهد انسان است. تعهد خاص انسان در برابر خدا ، وابسته به قدرت شناخت ، اراده و آزادی عمل است. احساس مسئولیت از خودش شروع می شود و احساس تعهد در برابر خودش مبانی برای احساس مسئولیت در اجتماع است. حضرت علی(ع) نمونه انسان کامل و متعهدی است. و به عنوان الگوی کارگزاران و مسئولان جهت مسئولیت پذیری است. مسئولیت اجتماعی یک نوع احساس تعهد در جهت پیشرفت جامعه می باشد و انسان به عنوان موجودی اجتماعی ، وظایفی در قبال دیگر افراد جامعه دارد و امر و نهی به عنوان مهمترین وظیفه اجتماعی ، که هدف اصلی آن اصلاح جامعه است. ارزش های اجتماعی ، همچون رفاه عمومی و مشارکت در حل مسائل زمانی تحقق می یابد که در جامعه افراد ، بیشتر احساس مسئولیت کنند. متقی بودن ، لیاقت و کاردانی و پای بندی به اهداف و آرمان های اسلامی از شرایط مسئولیت پذیری است و مسئولیت پذیری یا عدم مسئولیت ، دارای آثار و پیامدهای فردی و اجتماعی بسیاری می باشد ، از جمله آثار فردی ، می توان به دلیل بی بند و باری و آزادی مطلق و بالطبع فساد در جامعه ، از دست دادن آرامش روحی و خودپسندی به جای تواضع و .... را نام برد. و با توجه به رابطه ی تنگاتنگ فرد با جامعه ، هر اثر فردی ، بالطبع دارای اثرات اجتماعی فراوانی است ، از جمله ی آثار فردی که در طی انجام وظایف اجتماعی بدست می آید ، می توان به پیروزی در این جهان از طریق امداد و کمک های الهی و عنایت خاص خداوند نسبت افراد مسئولیت پذیر و وظیفه شناس را نام برد. و از مهمترین فوائد پاسخ گویی و وظیفه شناسی ، جلب اعتماد عمومی و رضایت افراد ، کاهش مفاسد اجتماعی ، و از بین رفتن نظام طبقاتی و بالاخره برقراری عدالت اجتماعی ، در جامعه می باشد. کلید واژه ها : انسان و مسئولیت ، اختیار ، ارزش و کرامت انسانی ، سعادت و مسئولیت ، تکلیف – حق – وظیفه
 جایگاه مقام مادر از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
عفت حدادی ثانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
تحقیق پایانی حاضر ، به مطالعه و بررسی ابعاد مختلف مقام مادر و به تبع ، زن از دیدگاه دین مقدس اسلام پرداخته. البته برای بررسی همه جوانب ، قبلا خلاصه ای از وجود زن و خصوصیات این موجود ظریف و مقایسه جوانب مختلف و مشترک آن با جنس مخالف و بررسی زن قبل از اسلام در سرزمینهای متمدن و بررسی حقوق مادر پرداخته شده تا به این نکته دقت شود که مقام و نام مادر از چه گرفته شده و چه باید بشود و چیست؟ بیشترین منابع این نوشته از آیات قرآن کریم و روایات ائمه اطهار بوده ولی برای کامل شدن و بیان نوشتاری روان از نویسندگان معاصر استفاده شده متن اصلی از 3 بخش تشکیل شده که به بررسی وجود مادر از جهت عام و خاص پرداخته مابقی مقدمه و مقطع نوشته است. که هم به بحث از نگاه تحلیلی پرداخته و هم راهکار و روش ارائه نموده امید است با شناخت و معرفت بیشتر به مقام والای مادر هم از گوهر وجود او نفع ببریم هم بهترین مادران نمونه را در آینده تربیت کنیم که مرد از دامن زن به معراج می رود.
شخصیت سالم از منظر فرانکل و معارف قرآنی
نویسنده:
حمیدرضا حسن آبادی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چگونگی پیدایش علم حصولی نظری از دیدگاه قرآن
نویسنده:
شمس کلاهی مجید
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
مفهوم لغوی واژه «علم» و معادل های آن، مانند دانش، دانستن و آگاهی، در زبان فارسی و زبان های دیگر مفهومی روشن و بی نیاز از توضیح است؛ ولی این واژه دارای معانی اصطلاحی گوناگونی است که ناظر به مصادیق گوناگون مفهوم لغوی آن است؛ مانند: اعتقاد یقینی مطابق با واقع، مجموعه قضایایی که مناسبتی بین آنها در نظر گرفته شده، و مجموعه قضایای حقیقی که از راه تجربه حسی قابل اثبات باشد. تحقیق حاضر با توجه به مفهوم لغوی «علم» و چشم پوشی از معانی اصطلاحی آن، در مرحله نخست روشن می سازد که آشکارترین مصادیق علم در قرآن کریم نظر به چگونگی پیدایش آن عبارتاند از: علم حسی، علم غیب و علم فکری (علم حصولی نظری) و در مرحله بعد، چگونگی پیدایش علم فکری را که در دانش منطق «علم حصولی نظری (غیربدیهی)» خوانده می شود با تکیه بر استظهار و استنباط چیستی تفکر از قرآن کریم مورد تحلیل قرار می دهد و روشن می سازد که از دیدگاه قرآنی، پیدایش علم حصولی نظری به شی، نتیجه تبین شیء، و تبین شیء، حاصل تبیین ذهنی نشانه های شی با نشانه های آن است.
صفحات :
از صفحه 43 تا 70
تأملی بر نظریه «نزول دفعی قرآن» با تکیه بر دیدگاه مشهور قرآن پژوهان فریقین
نویسنده:
خیرالله فیض الله اف
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
شیعه در قرآن؛ تفسیر آیه هفت سوره بینه از منظر فریقین
نویسنده:
محمدیعقوب بشوی,محمدعلی رضایی اصفهانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
نقد و بررسی تحقیقات خاورشناسان در زمینه تاریخ گذاری آیات و سور قرآن (2)
نویسنده:
محمدجواد اسکندرلو
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
  • تعداد رکورد ها : 18143