جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 18137
از يک سو خداوند انسانها را به تدبر و تفکر در قرآن دعوت مي کند از سوي ديگر داريم (مَن فََسّرَّ القُرآنَ برَأيهُ فاليُتبوَّّع مقعدُه مِنَ النّار ) يا (اَکَبّه الله علي مِنخَِريه في النّار) کسي که قرآن را به رأي خود تفسير کند جايگاه او در جهنم است. لطفا توضيح دهيد؟ محل تدبر و تفکر کجاست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
موضوع تدبر را خداوند در قرآن مطرح مي فرمايد «أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ – محمد24». تدبر از ماده دبر مي آيد. پشت کتاب را ديدن دبرگفته مي شود . تدبر يعني چيزي را از همه جوانب و اطرافش بررسي کردن، يعني به يک آيه از تمام جهات فکر کردن وتامل کردن بیشتر ...
 آیا قبل از قرائت قرآن بایستی متقی بود تا قرآن انسان را هدایت نماید ؟ آیا با توجه به آیه(ذلِکَ الکتابُ لا رَیبَ فیهِ هدیً للمتّقین ) متقی بودن مستقل از قرآن ایجاد می شود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
وقتي مي گوئيم (أعوذُبالله مِن َالشَّيطان الرَّجيم) و استعاذه مي کنيم اول ظرف وجودمان را پاک مي کنيم و وقتي آيات قرآن در اين فضاي پاک مي نشيند ديگر غبار ندارد و در وجود ما ثابت وباقي است و لذت آن در جان ما مي نشيند .اين کار دو سويه است يعني هم بايد ا بیشتر ...
خداوند در قرآن مي فرمايد: «ما اَصابَکَ مِن مُصيبَةٍ فَمِنَ اللّه» (هر مصيبتي که بر سر شما مي آيد از سوي خداست) و در جاي ديگر مي فرمايد: «ما اَصابَکَ مِن مصيبَةٍ فَمِن نَفسِک» (هر مصيبتي که بر سر شما بيايد از نفس خودتان است) آيا اين دو آيه با هم تناقض ندارند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
اين شيوه تعبير در آيه نيست امّا مضمون همين است يعني در جايي قرآن مي فرمايد هر مشکلي که براي شما پيش مي آيد نيست مگر اينکه قبلاً ثبت شده است :« مَا أَصَابَ مِن مُّصِيبَةٍ فِي الْأَرْضِ وَلَا فِي أَنفُسِكُمْ إِلَّا فِي كِتَابٍ مِّن قَبْلِ أَن نَّبْرَأ بیشتر ...
دیدگاه های قرآنی علاّمه بلاغی در تفسیر آلاء الرحمن (تبیین، بررسی و نقد)
نویسنده:
امیررضا اشرفی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
علاّمه بلاغی، از جمله مفسّرانی است که دیدگاه های خود را درباره مباحث قرآنی در مقدّمه و متن تفسیر گران سنگ آلاء الرحمن به گونه ای محقّقانه و به نسبت جامع ارائه کرده است. تلاش نویسنده آن است که این دیدگاه ها را بررسی کند و به صورتی نظام مند ارائه دهد و احیاناً ملاحظاتی انتقادی بر آن ها داشته است. پایان نامه در سه بخش تنظیم شده است: در بخش اوّل، ابعاد شخصیت، استادان، شاگردان و آثار علاّمه بلاغی و نیز بررسی تفسیر او، غرض از نگارش آن، ساختار و ویژگی هایش مورد بحث قرار گرفته است. بخش دوم، حاوی بررسی تفصیلی دیدگاه های مفسّر در مقدّمه تفسیرش درباب مقولاتی چون اعجاز قرآن، تاریخ قرآن، صیانت آن، قرائت و تفسیر آن است، و بخش سوم نیز دیدگاه های علاّمه بلاغی درباب محکم و متشابه و چگونگی تفسیر متشابهات، تأویل قرآن، مبانی و قواعد مفسّر، منابع و روش تفسیری وی، مؤلّفه های تفسیر او و چگونگی برخورد مفسّر با روایات تفسیری را مورد مداقه قرار داده است.
خمس به معنای مصطلحی که امروز گفته می شود آیا منشأ قرآنی دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
بله - آيه 41 سوره مبارکه انفال که ريشه ي خمس را بيان مي کند و آيه 26 سوره مبارکه اسري ( و أت ذالقربي حقه...) كه مفسران به اين بيان تفسير كرده اند.(براي توضيح بيشتربه تفسيرآيه 41سوره انفال مراجعه کنيد که طي دوبحث فلسفه وخصوصيات خمس گفته شده است ) بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
با توجه به اینکه در آیات قرآن معمولاً پس از نماز به زکات اشاره شده است و از خمس صحبتی نشده است لطفا در این مورد توضیح دهید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
كلمه زكاتي كه در كنار صلات در قرآن بكار برده مي شود زكات فقهي نيست آن زكاتي كه شامل غلات اربعه(جو ، گندم ، كشمش وخرما) وانعام ثلاثه(گاو، شتر وگوسفند) ونقدين (طلا و نقره با شرايط خاصش) مي شود ، نام آن در قرآن صدقه است اما در فقه به آن زكات مي گويند. بیشتر ...
نور و ضیاء در معنا چه تفاوتی با یکدیگر دارند که در ادعیه و نیز در قرآن نور را به ماه و ضیاء را به خورشید نسبت می دهند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
« هُوَ الَّذِي جَعَلَ الشَّمْسَ ضِيَاءً وَالْقَمَرَ نُوراً – يونس5» در فروغ لغت ضياء به نوري گفته مي شود كه از وجود وذات خودش جوهر مي گيرد يعني نور ذاتي . اما نور، عام است ممكن است ذاتي باشد ممکن است عاريه اي وقرضي باشد لذا خورشيد ضياء دارد چون نورش بیشتر ...
چرا قرآن به زبان عربی است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
هرمتني براي بشر به يك زبان نوشته شده است بالاخره قرآن هم يک متني است که بايد به يك زبان نازل مي شد. چون پيامبر عربي بوده است پس قرآن هم بايد به زبان عربي نازل شود وصدها دليل ديگربرعربي بودن قرآن وجود دارد. امتيازات زبان عربي فراوان است . ما هيچ زبان بیشتر ...
 قرآن می گوید از نشانه های ما حرکت کشتیها بر روی دریاها ست این موضوع مگر چقدر مهم است یا چه چیز عجیبی است که خداوند بارها آن را از نشانه ها وآیات خود شمرده است ؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
هفت دهم دنيا را آب گرفته است و تمام طرق مواصلاتي مهم ما دريايي است يعني تمام بارهاي سنگين ،تكنولوژي وصنعت که امکان حمل آنها ازطريق هوا و راههاي زميني وجود ندارد ،از طريق دريا منتقل مي شود. عمده ارتباطات ما دريايي است. خداوند قوانين آب وقوانين فلزات بیشتر ...
با توجه به اينکه قرآن مي گويد همانا حسنات بديها را از بين مي برد تفاوت ثواب با حسنه چيست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
حسنه خود آن عمل است. حسنه صفتي است كه موصوف آن حذف مي شود يعني (الفعله الحسنه - عمل وكار حسنه). اما ثواب آن چيزي است كه بر حسنه مي دهند يعني ثواب نتيجه حسنه است. « إِنَّ الْحَسَنَاتِ يُذْهِبْنَ السَّـيِّئَاتِ – هود114» اگر اعمال شايسته انجام بدهيد آث بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 18137