جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 18137
بررسی فرایند شکل گیری و تحول تربیتی ایمان دینی از نظر قران کریم
نویسنده:
جواد مظاهری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
این تحقیق شامل پنج فصل است کهفصل اول دربردارنده ؛بیان مساله، ضرورت، اهداف، سوالات و تعریف مفاهیم کلیدی تحقیق بوده و در فصل دوم با اشاره به رویکردهای مختلف در جهان اسلام درباره ایمان و پاره‌ای از پژوهش‌های روشمند، مبانی نظری و پیشینه تحقیق مورد بررسی قرار گرفته . روش شناسی این تحقیق به عنوان یک تحقیق کیفی و کاربردیروش توصیفی-تحلیلی بوده و روش گردآوری اطلاعات ما روش مرسوم کتابخانه‌ای است که با ابزار فیش برداری صورت پذیرفتهدر تحلیل و ارزیابی نیز سعی کرداه‌ایم در چهارچوب روش تحلیل محتوا گام برداریم .در فصل چهارم تلاش ما مصروف روشن نمودن این مساله است که، ایمان دینی به عنوان مهمترین عامل نجات و رستگاری چه ماهیتی دارد و چگونه متولد می‌شود و هرکدام از ساحت‌های وجودی انسان چه نقشی را در شکل گیری و تحول آن ایفا می‌کنند .درراستای کشف مسایل فوق با طرح سه سوال؛ چیستی ایمان، چگونگی شکل گیری ایمان وچگونگی تکامل ایمان، سه پاسخ مجزا ارائه نمودیم : ما در ماهیت شناسی ایمان برفعل بودن، اختیاری بودن، ابتناء بر معرفت، برخورداری از مولفه‌های عاطفی، آزمون پذیری ایمان و ملازمت اطمینان و آرامش باایمان و... یاد می‌کنیم . همچنین ما ماهیت ایمان را ماهیتی مرکب و نه بسیط یافتیم که ابتنای آن بر معرفت، کنه و لب آن تعلق و دلدادگی و مقتضی لازم و عینی آن را عمل تشکیل می‌دهد .در پاسخ سوال دوم؛ با اتکا به دو اصل موضوعی فطرت و قلب در انسان شناسی قرانی، ایمان را فعل قلب دانسته لذا با التفات به فطرت و جای گیری ایمان در قلب، نظام حساسیت‌ها و تمایلات شکل خاصی می‌یابد و تمایلات ایمانی ساختار ادراکی را انتظام می‌بخشد و در آخر این دو بخش حوزه عین و رفتار را تابع خود می‌سازد . در پاسخ سوال سوم؛ تحول(تکامل) ایمانی را در سه سطح؛ عاطفی، ادراکی و رفتاری بررسی می‌کنیم. تحول ایمان را با تمرکز بر دو اصل تربیتی(تاثیر باطن برظاهر و تاثیر ظاهر بر باطن)تبیین نموده و معتقدیم تحول ایمان در قدم نخست منوط به احیای فطرت (گرایش‌های اصیل فطری) بوده و در مرتبه بعد ساحت ادراکی که در تعقل تجلی می‌یابد دارای اعتباراستو در مرتبه سوم حوزه رفتاری که دو نقش احیا کننده فطرت ونقش تثبیت گر ادراکات مسموع و مطبوع و تعیین بخشی به آنهارا داردمعتبر می‌گردد.در فصل پنجمنیزنتایجتحقیق در ذیل هر سوال،محدودیت‌هاوپیشنهادات کاربردیو پژو هشی بیان گردیده است .واژه‌گان کلیدی:قرآن،ایمان دینی، شکل گیری،تحول تربیتی
همسان سازی تفسیر قرآن و متون بشری
نویسنده:
علی رضوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
این نوشتار در راستای همسان سازی تفسیر قرآن و متون بشری، دیدگاه های متفاوت درباره فهم پذیری قرآن را ارائه می کند: دیدگاه نخست، نظریه کسانی است که فهم پذیری قرآن را باور ندارند. دیدگاه دوم، باور کسانی است که فهم پذیری قرآن را پذیرفته، اما ویژه پیامبر و معصومان (ع) می دانند. در نگاه نویسنده، این دو دیدگاه نادرست و مستندات آنها ناتمام است. دیدگاه سوم، آیات قرآن را همانند متون بشری فهم پذیر می خواند و انحصارگرایی در تفسیر آیات را نادرست می داند. مستندات این نظریه عبارتند از: 1- توصیفات قرآن از خود؛ 2- آیات تدبر؛ 3- روایات عرضه احادیث بر قرآن؛ 4- روایت توصیه کننده به بهره وری از آیات؛ 5- روایات ارائه کننده روش فهم قرآن؛ 6- فلسفه نزول قرآن؛ 7- تنش های موجود در عرصه تفسیر؛ 8- اشتراک زبانی؛ 9- حکمت خداوند؛ 10ـ ناسازگاری فهم ناپذیری قرآن با فصاحت و بلاغت قرآن مفسرانی که قرآن را فهم ناپذیر می دانند در همسان سازی قرآن با متون بشری با یکدیگر اختلاف دارند، کسانی چونان ابن خلدون آن را پذیرفته و گروهی چون دکتر ذهبی نپذیرفته اند. به نظر می رسد کسانی همچون علامه طباطبایی و آیت الله خویی را می توان از جمله کسانی دانست که همسانی را می پذیرند، چنان که می توان از همسانی یاد شده دفاع کرد و ازتفاوتها در فهم متون گوناگون چشم پوشید.
حق و تکلیف در نگاه قرآن
نویسنده:
حیدر علوى نژاد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
در این نوشتار، اشاره ای به تاریخچه مسأله حق و تکلیف شده است که در مباحث فرق اسلامی ابعاد گسترده ای داشته است. در مسائل کلامی، موضوعاتی همچون حسن و قبح عقلی، جبر و اختیار، تفضلی یا استحقاقی بودن ثواب، از دیر باز مورد مناقشه بوده است. در حالی که اشاعره تنها از تکلیف سخن می گفتند، شیعه و معتزله حقوقی را نیز برای بنده قائل بودند. از این میان، حسن و قبح عقلی خود کلید حل بسیاری از مباحث و عقاید شیعه امامی و معتزله است که پاداش الهی را به استحقاق می دانستند. برخی نیز مانند علامه طباطبایی دیدگاهی نزدیک به اشاعره دارند. امروزه، برخی مسأله را با نگاه برون دینی نگریسته از بستر اصلی خارج می کنند و حقوق بشر مصوب سازمان مللل را معیار ارزیابی حقوق و تکالیف می دانند. در نتیجه اگر اسلام موافق با آنها نبود راه حل را در این می دانند که گفته شود این حقوق، دینی نیستند، بلکه برون دینی هستند و اثبات یا سلب آنها از سوی دین نخواهد بود. باید گفت حتی پذیرش حسن و قبح عقلی، و برون دینی بودن این موضوع، باز هم هیچ دلیل عقلی بر معیار بودن حقوق بشر سازمان ملل در این زمینه وجود ندارد، بویژه که منشور اسلامی آن نیز تدوین شده است. نیز جدا کردن باورهای دینی از برنامه ها ابتر کردن دین است.
مقام مفترض الطاعه بودن امام در قرآن و تجلی آن در جوامع روایی شیعه
نویسنده:
محمدعلی دزفولی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
-
شب قدر در قرآن
نویسنده:
براتعلی مرادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این رساله با عنوان «شب قدر در قرآن» در یک مقدمه، پنج فصل و یک نتیجه گیری تنظیم شده است: فصل اول: در این فصل ابتدا به طرح تحقیق (بیان موضوع، سابقه پژوهش در این زمینه، بیان ضرورت تحقیق و تدوین رساله، طرح سؤال های اصلی، فرضیه های تحقیق و چگونگی تدوین و روش کار) و سپس به واژه های کلیدی این پژوهش پرداخته است و در ادامه شأن نزول و محتوای سوره مبارکه قدر بیان شده است. فصل دوم: این فصل به «تعیین شب قدر» و مطالبی درباره حکمت اخفای شب قدر، وجه نام گذاری، علائم و نشانه های آن، راه های شناخت و درک شب قدر، شب هایی که احتمال می رود شب قدر باشند و مسئله اختلاف افق و تأثیر آن در تعیین شب قدر اختصاص دارد. فصل سوم: در این فصل، سه فضیلت از فضائل مهم و اساسی شب قدر که عبارت اند از: نزول قرآن، قرار گرفتن شب قدر در ماه رمضان و اعمال این شب با عظمت، مورد بررسی قرار گرفته است. فصل چهارم: در این فصل چگونگی تقدیر امور در شب قدر، نقش انسان در مقدرات، نزول فرشتگان الهی و روح بر زمین برای عرضه مقدرات یکساله به امام زمان و ایمن بودن این شب از هرگونه آفت و بلا (ظاهری و باطنی) مورد بررسی قرار گرفته است. فصل پنجم: این فصل با عنوان «شب قدر و ولایت» به مسئلة حقانیت شیعه و اثبات امر امامت و ولایت ائمه اطهار(علیه السلام) پرداخته و رابطة امام زمان(علیه السلام) با شب قدر را مورد بررسی قرار داده است.
شب و راز و رمز آن در قرآن و روایات
نویسنده:
بی بی زهرا حسینی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
رساله حاضر به موضوع شب ورازورمز ان در ایات وروایات می پردازد.شب یکی از ایات الهی است واز جمله موضوعاتی میباشد که خداوند بارها در قران به ان سوگند یاد کرده که بیانگر اهمیت ونقش موثر ان در زندگی دنیوی واخروی است. همچنانکه نور و روشنایی مایه حیات و وسیله بقای زندگی است تاریکی شب نیز یک امر حیاتی برای انسان محسوب می شود.قدر شب را باید دانست زیرا که بزرگترین نزول: إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ : ما آن [= قرآن ] را در شب قدر نازل کردیم.(1قدر) وشریفترین عروج : سُبْحَانَ الَّذِی أَسْرَی بِعَبْدِهِ لَیْلاً مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَی الْمَسْجِدِ الأَقْصَی الَّذِی بَارَکْنَا حَوْلَهُ لِنُرِیَهُ مِنْ آیَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ البَصِیر:ُپاک و منزّه است خدایی که بنده اش را در یک شب، از مسجد الحرام به مسجد الاقصی - که گرداگردش را پربرکت ساخته ایم- برد، تا برخی از آیات خود را به او نشان دهیم؛ چرا که او شنوا و بیناست.(1 اسراء) در ان روی داده است. این تحقیق که از منظر ایات وروایات مورد بحث وبررسی است اهداف ومقاصدی را دنبال می کند: 1. استفاده درست از سرمایه عمر با توجه به زمانی که در اختیار ما گذاشته شده است . 2. بهره وری از ساعات و زمان های مورد تأکید در قرآن و روایات برای عبادت و نیایش پروردگار. 3. کار اهتمام بیشتر به خواب وارامش روانی شبانه. 4. تفکر در نعمت شب و روز و هر چه بیشتر پی بردن به قدرت و عظمت خداوند . این ها ودهها مورد دیگر همه و همه نشان دهنده اهمیت پدیده شب می باشد . برای دستیابی به اهداف مورد نظر و قابل استناد بودن مطالب که بتواند رضایت خواننده را جلب نماید. سعی شده از متون و منابعی استفاده شود که مورد قبول همگان است مانند تفاسیر نمونه، المیزان ، رازی و ... . براین اساس ساختار کلی تحقیق در 4 بخش تنظیم شده است که بدین قرار می باشد: . بخش اول با موضوع شب در قران به تعریف لغوی واصطلاحی شب ،علت پیدایش ان،رابطه شب با ستارگان و ماه سوگند به شب در قران و... میپردازد. در بحث شب وجهان بینی توحیدی از شب بعنوان یکی از راههای خداشناسی واختلاف شب و روز سخن به میان امده. در بخش شب ومعنویت به موضوعاتی همچون نماز شب ،معراج پیامبر(ص)،اهدای تورات به موسی،سحرخیزی وشب زنده داری و... اشاره می شود. اخرین بخش که شب و تنظیم نظام زندگی است به فوائد شب،خواب و ارامش روانی وبرنامه ریزی در زندگی پرداخته است. نتیجه کلی که از جمع مباحث مطرح شده بدست می آید از این قرار است: شب به عنوان یکی از پدیده ها و نعمت های الهی است که در قرآن بار ها ذکر شده است و آن چنان دارای اهمیت و ارزش است که خداوند بارها بدان قسم یاد نموده است . شب فرصت خوبی برای آرامش و فراغت ازکار روزانه است تا روح و جسم به آسایش نسبی دست یابند در شب و سحر است که میتوان به مدارج بالای معنویت دست یافت و شب آن قدر اهمیت دارد که بسیاری از حوادث و اتفاقات مهم در آن رخ داده است مانند معراج پیامبر، نزول قرآن در شب قدر و ... .
سیمای مؤمن در قرآن
نویسنده:
محمدتقی موسوی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این پایان نامه که به بررسی سیمای مؤمن در قرآن می پردازد در پنج فصل نوشته شده است : فصل اول،معنای لغوی و اصطلاحی ایمان، مراتب ایمان، معنای تقوی و مراتب آن، ارتباط ایمان و تقوا، تفاوت ایمان واسلام، مراتب تسلیم، تأثیر ایمان در روشن بینی وآرامش روحی. فصل دوم، اوصاف مؤمنان مثل ایمان به غیب، اقامه نماز، توکل به خدا، انفاق، ایمان به قیامت،امر به معروف و نهی از منکر و ... .
بررسی آثار تعلیمی و تربیتی تشبیهات و تمثیلات آیات قرآن کریم
نویسنده:
محمد مرادحاصل
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
در این رساله به بررسی تشبیهات به کار رفته در قرآن کریم برداخته شده است که چه نوع آثار تربیتی دارد.در حقیقت تشبیهات قرآن می تواند چگونه بر جان کسانی که دلهای آماده دارند تاثیر بسزایی داشته باشد.همچنین در این رساله به بررسی بلاغی و ادبی نیز برداخته شده است.این رساله سه اثر مهم را بررسی می کند 1ـ تحول آفرینی در انسانها.2ـ تاثیر گئاری عمیق.3ـ رشد هماهنگ عواطف بشری
سیمای مؤمنین در قرآن و حدیث
نویسنده:
سکینه پاکزادنوجه ده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
هدف پژوهش آشنایی با صفات مومنین که از انسانهای برجسته و مورد توجه خداوند تبارک و تعالی هستند، از دیدگاه تعالیم دین مبین اسلام و از منظر قرآن کریم و روایات اهل بیت (ع) و عمل کردن به آن صفات و ویژگیها است.روش پژوهش : استفاده از کتب لغت ( عربی و فارسی ) و فرهنگ نامه ها و تفاسیر قرآن و نیز دیدگاه بعضی از علما و دانشمندان و استفاده از رایانه و همچنین ترجمه قرآن کریم از کتب حدیث و روایات اسلامی از متون حدیثی و کتب محققین علما و فضلا.نتیجه کلی : با توجه به اینکه در دنیای معاصر و جهان امروز، متاسفانه اکثر انسانها و اغلب مردم از معنویات دوری گزیده و بیشتر جلب مادیات و تکنولوژی و صنعت و تمدن فریبنده غرب شده اند، بررسی و توجه به معنویات و بدست آوردن راههای رسیدن به آن از ضروریات زندگی انسانهای امروز است، خصوصا آشنایی با صفات مومنین و خصوصیات و ویژگیهای آنها و تلاش و تکاپو برای عملی کردن آن خصوصیات در زندگی بشر معاصر، که راه نجات و رسیدن به آرامش و اطمینان در زندگی است
اکثریت سالاری از نگاه قرآن و امام علی (ع)
نویسنده:
عاطفه کابلی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
اکثریت سالاری به حکومت کردن اکثریت مردم اطلاق می گردد، حال این اکثریت بخواهند حکومت انتخاب کنند و یا هرچیز دیگر. با بررسی در قرآن کریم و سیره امام علی (ع) در یافتیم اکثریت در حوزه های مختلف منقسم است. گاهی خداوند به اوصاف اکثریت می پردازد، گاهی آن را در سیاست و حکومت بررسی می کند. وگاهی هم در احکام و شریعت رأی اکثریت، مورد بررسی قرار می گیرد، سیره امام علی (ع) هم به همین منوال است. با بررسی در این دو منبع گرانبها در یافتیم رأی اکثریت در حوزه معرفت و اخلاق و در تعیین حاکم به عنوان اجماع اعتبار ندارد. اما در دو حوزه احکام و شریعت و سیاست و حکومت، رأی اکثریت اعتبار دارد. در این پایان نامه با واژه هایی از قبیل بیعت، شوری، تعاون، اجماع، عرف نیز روبرو گشتیم که هر کدام در حوزه های مربوط به خودش بررسی شده اند.
  • تعداد رکورد ها : 18137