جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 18137
شیوه های تدبر در قرآن
نویسنده:
ولی الله نقی پورفر
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حو زه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
در این پایان نامه تدبر در قرآن و شیوه های آن موردبررسی قرار گرفته و از این موضوعات بحث شده است:زمینه های تدبر در قرآن، جایگاه و زمانهای مناسب تدبردر قرآن، معرفت و ایمان به شأن و مقام قرآن، جایگاه وزمانهای مناسب تدبر در قرآن، معرفت و ایمان به شأن ومقام قرآن، کلیدهای عام و خاص و علمی و عملی تدبردر قرآن، اصول اساسی تدبر در قرآن و مراحل تدبر درآن، اصول حاکم بر تدبر در قرآن، شیوه های تدبر وشیوه های ترتیل
شروط و ضوابط تفسیر قرآن کریم
نویسنده:
کامران ایزدی مبارکه
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حو زه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
رساله حاضر شامل مباحث ذیل می باشد: - معنای لغوی و اصطلاحی تفسیر - اهمیت و ضرورت علم تفسیر - فرق تفسیر و تأویل - علم مورد نیاز تفسیر • علم لغت • علم نحو • علم تصریف • علم بلاغت • علوم قرآنی • علم الحدیث • علم فقه • علم اصول فقه - بررسی روشهای تفسیری • روش تفسیر اثری • روش تفسیر کلامی • روش تفسیر فلسفی • روش تفسیر رمزی و اشاری • روش تفسیر علمی • روش تفسیر اجتهادی پس از این مباحث به این نتیجه رسیده که برترین روش که ضوابط و اصول یک تفسیر صحیح و مقبول در آن رعایت گردیده است و موافق با روح آیات و روایات و ادله عقلی می باشد، روش تفسیر اجتهادی است که مفسر با بهره مندی کامل از اصول مقدماتی تفسیر و پیروی از اصول و ضوابطی که در این روش بیان گردید ، قادر خواهد بود ،بیشترین و برترین برداشتها را از آیات و روایات نموده و در حد طاقت و وسع یک انسان عادی بیشترین پرده ها را از چهره آیات الهی کنارتر بزند.0 و ادعای تفسیر واقعی آیات جز از جانب اولیای الهی ادعایی گزاف و بیهوده است.
شناخت اعجازقرآن
نویسنده:
منصور ربیعه
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حو زه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
فهرست موضوعات پایان نامه حاضر به قرار ذیل می باشد: 1- اهمیت شناخت اعجاز 2- معنی لغوی اعجاز 3- معنی اصطلاحی معجزه 4- معجزه در یک تقسیم کلی 5- استدلال بر معجزه بودن قرآن 6- معجزه و قانون علیت 7- فرق معجزه با حوادث طبیعی 8- عدم استقلال علل در تصرف 9- تفاوت معجزه با خرق عادت 10- آیا در تورات و انجیل اعجاز هست؟ 11- معنی تحدی 12- قرآن کفار را به مبارزه دعوت می کند 13- شیوه نظم قرآن 14- قرآن از چه نظر معجزه است؟ 15- بیان آراء مختلف در وجه اعجاز 16- اعجاز در منع و صرفه است 17- زمان و پی آمدهای قول به صرفه 18- علت شیوع قول به صرفه 19- دلایل رد نظریه صرفه 20- آیا پیامبر (ص) معجزه ای غیر از قرآن داشت؟ 21- معجزات دیگر پیامبر (ص) 22- معارضه بی قید و شرط 23- اگر معارضه ممکن بود برای ما نقل می شد 24- علی برای معارضه سزاوارتر است 25- معارضه بعد از زمان تحدی 26- اعتراض معارضین به عظمت قرآن 27- معارضین و مدعیان پیامبری 28- نتیجه 29- اعجاز در تألیف و انسجام مخصوص به آن 30- اعجاز در اخبار غیبی آینده 31- اعجاز در داستانهای گذشتگان 32- رد این نظریه 33- اعجاز در خبر دادن از نیات و اسرار درون 34- اعجاز در نظم و صحت و معانی 35- اعجاز چگونه بر مردم عالم حجت می گردد 36- اعجاز در فصاحت و بی نظیر بودن اسلوب 37- اعجاز در خارج بودن از نظم معمولی 38- تحدی در چه جنبه ای از آن است 39- اعجاز در خیری است که نتوان تعبیر از آن کرد 40- اعجاز در گسترش فصاحت و بلاغت در سراسر آن 41- مراتب فصاحت و اجناس کلام 42- دلیل عجز بشر از آوردن مثل آن 43- موارد استواری کلام 44- دلیل معجزه بودن قرآن 45- اساس و پایه بلاغت آن 46- چرا در هر سوره بحثی خاص قرار نداده؟ 47- اعجاز در تأثیر آن بر دلها و نفوس 48- اعجاز در مجموع اقوال سابق الذکر است 49- وجوه دیگر اعجاز 50- اعجاز در آورنده وحی 51- اعجاز در عدم اختلاف در قرآن 52- اعجاز در علوم و معارف عالی آن 53- اعجاز در حروف مقطعه 54- اعجاز در تساوی تعداد کلمات متضاد 55- چه مقدار از قرآن معجزه است؟ 56- آیا اعجاز سور کوتاه با اعجاز سور بلند یکی است؟ 57- سیر تحدی قرآن و عکس العمل معارضین 58- تحدی تنها برای انسان بوده نه جن 59- جن در تکوین و تشریح 60- جن و ارسال رسولان 61- اختلافات مقامات 62- مقام ترغیب 63- مقام ترهیب 64- اشتمال قرآن بر انواع اعجاز 65- سبب نزول اسلوب قرآن طبق اسلوب ادبی عرب 66- تنها ذوق، مقامات کلام را درک می کند 67- فهرستها 68- فهرست آیات 69- فهرست اعلام 70- فهرست منابع مآخذ 71- جن و اعراب جاهلی 72- فصاحت جن 73- نتیجه 74- آیا شناخت اعجاز بدیهی است؟ 75- حکمت تنزیه پیامبر از شعر 76- توجیه الفاظ وزن دار منقول از پیامبر (ص) 77- تنزیه قرآن از شعر بودن 78- آیاتی که وزنشان موافق شعرا ادعا شده 79- دلایل صاحبنظران در شعر نبودن آنها 80- علم شعر در میان اعراب بدوی 81- شکل و محتوی شعر جاهلی 82- شعرای عرب و ظهور اسلام 83- قرآن بین شعر و نثر 84- قرآن مانند احادیث هم نیست 85- اختلاف مقامات کلام و قرار دادن هر چیز در...
سیمای ملائکه در قرآن کریم
نویسنده:
انیسه نصرالهی زاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حو زه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
با بررسی آیات قرآن کریم، و مباحث تفسیری شیعه و اهل سنت، کتب روایی، نتایج زیر در موردملائکه به دست آمده است. در قرآن کریم حدود 431آیه در مورد ملائکه سخن گفته و بیش از 60 صفت برای آنها برشمرده است. فرشتگان مخلوق و عبد و رسول ومطیع خدا هستند و به او ایمان داشته و به وحدانیت خداشهادت می دهند. آنان حاملان و حافین عرش و جنودآسمانها و مقربین درگاه الهی و معصوم و مکرم و صادق و عالم و قانت و خائف و خاشع و مشفق و مکین و امین و صاحب شهود و شفیع و اولیاء مؤمنان هستند.فرشتگان دائما خدا را تسبیح و تقدیس و سجده می کنندو موکلین امور الهی اند و تمامی دستورهای او رااطلاعت می کنند و هرگز سستی نمی ورزند و خسته نمی شوند. آنان قدرت عروج و نزول سریع و انجام اموربسیار سخت را دارند. در قرآن کریم، سنخ وجودی آنهابه صراحت مشخص نشده است، ولی روایات آنان راموجوداتی نورانی معرفی نموده اند. خداوند، اعتقاد کفاررا مبنی بر اینکه فرشتگان دختران خدا هسند نفی می کند . بشر معمولی قادر به دیدن فرشته نیست ولی زمانی که مردانی از نوع بشر متمثل شود، قابل رؤیت است. ملائکه دارای انوع و مراتب گوناگون می باشند وهر کدام مأمور انجام کار مشخصی هستند. از بین فرشتگان، تنها اسم جبرئیل و میکائیل و هاروت وماروت در قرآن آمده و از بقیه با ذکر صفات یاد شده است. فرشتگان نقش بسیار مهمی را در عالم وجود به عهده دارند و ورای اسباب مادی، به عنوان واسطه های خداوند، سبب وجود افعال و امور هستند. آنان تدبیر امرو آوردن وحی و حفاظت همه جانبه در عالم وجود وقبض ارواح و آوردن عذاب الهی بر اقوام فاسد رابرعهده دارند، و برای مؤمنان همواره طلب استغفارمی کنند و بر کافران لعن می فرستند . در بسیاری از مواردبه امداد مؤمنان می آیند و پشتیبان و دوست مؤمنان دردنیا و آخرت هستند.
ظاهر و باطن کلام الهی از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
محمد نادری جهرمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حو زه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
هدف از این پایان نامه بررسی ظاهر و باطن کلام الهی از دیدگاه قرآن و سنت می باشد و در این موضوع سعی در پاسخ به سوالاتی چون ‎۱- مفهوم و باطن قرآن کریم چیست ؟ ‎۲- جایگاه ظاهر و باطن در فهم و تفسیر قرآن کریم و رابطه ظاهر و باطن با یکدیگر چیست ‎۳- " تنزیل " و " تاویل " با " ظاهر " و " باطن " چه رابطه ای دارند ؟ را دارد و در همین ارتباط فرضیه هایی چون - طاهر قرآن کریم معانی آن و باطن قرآن کریم مقاصد آیات و سور آن است ‎۱۲- ظاهر و باطن هر دو باهم مراد خداوند متعال است و در طول یکدیگر قرار دارند و مکمل یکدیگرند ‎۳- در منابع دینی " تنزیل " و " تاویل " ناظر به " ظاهر" و " باطن " است روش گردآوری این تحقیق عمدتا" کتابخانه بوده و بامطالعه و فیش برداری از کتب حدیثی و سایر منابع و در مواردی که به نقل آراء می پردازد ، تحقیق به صورت توصیفی صورت گرفته است این پایان نامه در یک مقدمه و سه فصل انجام گرفته که در مقدمه کلیات و در فصل اول " ظاره " و " باطن " در بیان قرآن کریم و لسان احادیث و در فصل دوم " ظاهر " و "باطن " از نظر مفسران و قرآن پژوهان و جایگگاه آن دو در فهم و تفسیر قرآن و در فصل سوم هم معنایی " ظاهر" و " باطن " با " تنزیل " و " تاویل " به طور کامل مورد بررسی قرار گرفته است از یافته های این تحقیق می توان نتیجه گرفت ظاهر و باطن قرآن از جمله مباحث پیچیده قرآنی است که به صراحت در قرآن نیامده است اصطلاح ظاهر و باطن ریشه در روایات داشته و در میان متون روایی مورد توجه و تاکید معصومان بوده و به یقین بیان آن مقصد و غایتی داشته است وجود وجوه چند گانه در نمونه هایی از احادیث بطون قرآن کریم و گوناگونی تعاریف ظرهر و باطن در احادیث موجب گوناگون فهم و در نتیجه موجب آسیب های خاص خود شده است بخشی از آسیب ها به حوزه سند شناسی و دشواری های طریق صدور ، بخشی به محتوا و مضامین احادیث و بخشی نیز به عدم توجه به هم سویی بطون قرآن با خطوط اساسی کلام الهی و روح حاکم بر قرن باز می گردد و این مضامین مورد بررسی افراد مختلف قرار گرفته است از این رو فهم و درک صحیح مفهوم چنین اصطلاحاتی و شناخت گستره کاربرد و جایگاه حقیقیشان از اهمیت ویژه برخوردار بود و در نگاه به قرآن کریم تاثیر ژرف خواهد داشت همچنین از آنجا که ظاهر و باطن قرآن دو ویژگی قرآن کریم است بنابراین همسو و هماهنگ با آیات قرآن و روح کلی حاکم بر آن است و ظاهر و باطن در طول یکدیگر و مکمل همدیگر و هر دو مراد خداوند متعال است .
شیطان در قرآن
نویسنده:
سیدحسن موسوی احمدآبادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حو زه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
در پایان نامه حاضر شیطان از دیدگاه قرآن و ادیان مختلف بررسی شده است. در ابتدا، مفهوم شیطان وتفاوت آن با ابلیس ذکر شده و سپس سقوط شیاطین،فعالیتهای شیطان بر ضد انسان، مصادیق شیطان،راه رهایی از شر شیطان و شیطان در ادیان دیگر از قبیل زردشت، یهود، مسیحیت مورد بررسی قرار گرفته است.در پایان، شبهات مختلف در ارتباط با شیطان مطرح وپاسخ داده شده است.
سیمای ابراهیم (ع) در قرآن کریم
نویسنده:
اسماعیل سلیمانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حو زه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
اعتقاد به بهشت که یکی از ارکان عالم بازپسین است، از جمله موثرترین عواملی به شمار می رود که سلامت آدمی را در مقابل آلودگیها و گناهان تضمین می کند. در این پایان نامه نخست آیات مربوط به بهشت استخراج، سپس با استفاده از تفاسیر و کتب روایی شرح شده اند.
شرک از دیدگاه قرآن
نویسنده:
سیدمحمدحسن علم الهدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حو زه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
در این پایان نامه دیدگاه قرآن درباره شرک موردبررسی قرار گرفته و در این باره موضوعات زیر مطرح شده است: مفهوم شرک، تاریخچه بت پرستی، علل پیدایش شرک، برخی عقاید مشرکین در قرآن،سرچشمه های شرک، دلایل عقلی بر نفی شرکت، دلایل قرآنی بر نفی شرک، اقسام شرک، مبارزه پیامبران الهی باشرک، ویژگیهای مشرکین در قرآن، برخورد با مشرکین،شرک در مذاهب اسلامی، از شرک تا اخلاص، اخلاص در آیات قرآن، مفهوم اخلاص، ریا به عنوان شرک.
شرح عبارات نهج البلاغه در توصیف قرآن
نویسنده:
مریم دیسفانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حو زه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
رساله حاضر با عنوان » شرح عبارات نهج البلاغه در توصیف قرآن « تلاشی است پیرامون عبارتهای که حضرت علی ابن ابی طالب ( علیه السلام )، در مورد قرآن بیان فرموده و در کتاب نهج البلاغه توسط عالم بزرگوار سید شریف رضی ( ره ) گرد آوری شده است. برای انتخاب عبارتها و واژه های توصیفی از خطبه ها، حکمتها نامه های ذیل استفاده شده است: الف: خطبه ها : ۱، ۲، ۱۸، ۷۵، ۸۳، ۱۲، ۱۲۵، ۱۳۸، ۱۵۶، ۱۵۶، ۱۷۶، ۱۸۳، ۱۹۸. ب: حکمتها: ۱۰۴، ۳۱۳، ۴۳۲، ۲۲۸. ج: نامه ها: ۴۷، ۶۹، ۷۷. لازم به ذکر است که در هر بخش ابتدا متن عبارت، سپس ترجمه آن آروده شده است و در هر عبارت اگر مفرداتی نیاز به ترجمه و توضیح بوده، یادآوری گردیده و در پایان از شروح مختلف مطالبی پیرامون عبارتها ارائه شده است. در ضمن در فصلهای اولیه رساله مطالبی جهت آشنایی با عظمت قرآن و نهج البلاغه و نیز شرح حال مختصری درباره گردآورنده نهج البلاغه سد شریف رضی ( ره ) بیان گردیده است.
سیمای حضرت مریم ازدیدگاه قرآن
نویسنده:
نرجس دستغیب
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حو زه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
مباحث این رساله به دو بخش کلی تقسیم شده که هر بخش شامل سه فصل ذیل است: بخش اول فصل اول: نگاهی گذرا به سرزمین فلسطین زادگاه حضرت مریم (س) و اجداد مطهرش داشته و موقعیت سیاسی و فرهنگی آن سرزمین را مورد بررسی قرار داده است. فصل دوم: به عنوان ولادت حضرت مریم (س) از خانواده، خویشان و چگونگی تولد ایشان با استفاده از آیات قرآن و اخبار و روایات معصومین بحث نموده است. فصل سوم: کفالت و سرپرستی آن حضرت را مطرح می کند که خداوند سبحان برای تعلیم و تربیت وی صالح ترین فرد زمان یعنی حضرت زکریا (ع) را از طریق قرعه انتخاب نمود. بخش دوم فصل اول: در مورد دوران بارداری و زایمان حضرت مریم است که نقطه عطفی در تاریخ زندگی این بانو است. زیرا در این زمان بود که وی با فرشتگان وحی ملاقات نمود و توسط ملک مقرب به عیسی (ع) باردار شد و جهت به دنیا آوردن فرزندش به نقطه ای دور دست منتقل شد. فصل دوم: هم که پیرامون شخصیت حضرت مریم (س) بحث نموده و به صفات شایسته ایشان از قبیل، عفت و پاکدامنی، عصمت و طهارت و صبر و استقامت اشاره کرده است. فصل آخر هم که بحثی پیرامون رحلت و پایان زندگی آن حضرت است.
  • تعداد رکورد ها : 18137