جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 18137
موضع گیری طبقاتی در قرآن: ملأ و مترف
نویسنده:
داود سلیمانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
دراین پایان نامه تعریف طبقه اجتماعی ازدیدگاههای گوناگون و دیدگاه قرآنی باتوجه به آراء مفسران بیان شده است. همچنین ضمن بررسی طبقات اجتماعی باتوجه به دو جریان حق و باطل به بررسی ملاکهای حقیقت از دیدگاه فلاسفه و متکلمین پرداخته است.باتوجه به آیات طبقه ملأ و مترف را مورد بررسی قرارداده و با استخراج ویژگیهای این طبقه به بررسی موضعگیری آنان در مقابل انبیاء الهی پرداخته است ونشان داده است که ملأ و مترف در طول تاریخ همیشه ازمخالفین و معارضین جدی و سرسخت انبیاء بوده اند.همچنین روشن می سازد که هر چند دعوت دین شامل تمامی اقشار و طبقات اجتماعی می گردد، ولی پاسخ طبقات اجتماعی در مقابل این دعوت یکسان نبوده متناسب با اوصاف هر طبقه اجتماعی تفاوت پیدا می کند.
نظرگاه قرآن و سنت درباره نظم و انضباط در جامعه، آثار و پیامدهای فردی و اجتماعی آن
نویسنده:
کبری غلامی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
موضوع اصلی ما در این پژوهش نظم و انضباط از نظرگاه قرآن و سنت است. که مورد بررسی قرار می گیرد. اهمیت موضوع همین بس که خداوند این جهان را از روی حکمت و علم خلق کرده است. در بخش اول این مبحث در مورد برهان نظم در پروردگار صحبت می شود که : آیا جهان را آفریدگاری هست؟ آیا پهنه دور کردن هستی از مرزهای محدود و تنگ " مادی" فراتر می رود و .... و روشن است که اگر انسان قبول کند که جهان را آفریدگاری حکیم و علیم است و با هدفی خاص آفریده شده ونه تنها در هیئتی مادی کسب رضای الهی و قرب الهی را هدف تمامی تلاشهای خود قرار خواهد داد. و در برابر اگر قبول کند که جهان ماده ی بی شعور و بی هدف است و همه چیز در محدوده تولد و مرگ خلاصه می شود ، مسلما هدف دیگری دنبال خواهد کرد. و یکی از هزاران راهی که انسان را متوجه می سازد که آفریننده ای آگاه برای این جهان هست " برهان نظم " است. که در قرآن و روایات به آن توجه شده است. نظم و انضباط امری مهمی است که باید از همان بدو تولد به فرزندان آموزش داده شود و در مدرسه تکامل یابد. شاگرد باید در کلاس نظم و انضباط را رعایت نماید و معلم هم تا می تواند شاگرد را با لطف خاصی به نظم در کلاس عادت دهد. شهید ثانی ایجاد یک محیط آزاد را یکی از وظایف اساسی معلم می داند و در عین حال یادآور می شود که در عین آزادی در مجلس درس شاگرد باید به روح انضباط و رعایت جهات اخلاقی مقید باشد. برای شکل گیری رفتار مطلوب و ایجاد نظم در کودکان نیازهایی است که عبارتند از : الف : نیاز کودک به محبت والدین ب : نیاز کودک به احساس امنیت ج : نیاز کودک به آموزش و پذیرش تدریجی انضباط د : نیاز کودک به اینکه او را درک کرده و راهبریش کنند. ه : نیاز کودک به استقلال و آزادی عمل قرآن کریم حاوی برنامه ها و دستورات انسان ساز برای بندگان خدا و اجتماعات بشری در جهت نظم بخشیدن و سامان دادن به افکار ، اعتقادات و گفتار و کردارشان است. حضرت علی ( ع) می فرمایند : « ان فیه ما یأتی و الحدیث عن المافی و دواء دائکم و نظم ما بینکم» همانا در قرآن ، دانش آینده ، اخبار گذشته ، داوری درد شما و آیین نظم و انضباط میان شما نهفته است. و در جای دیگر می فرمایند : « اوصکما جمیع و لدی و اهلی و من بلغه کتابی بتقوی الله و نظم امرکم» شما و همه فرزندانم و هرکس که نامه ام به او رسد را ، به ترس از خدا و نظم در کارهایتان ، سفارش می کنم.
موقعیت کتاب های آسمانی (تورات و انجیل) در قرآن
نویسنده:
محمدعلی موسوی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
بیان دیدگاه قرآن کریم نسبت به دو کتاب آسمانی تورات و انجیل است. نویسنده در دو بخش، نخست معنای لغوی و تاریخچه تورات و نیز معنای لغوی و تاریخچه انجیل در قرآن را مطرح نموده و صفات مشترک تورات و انجیل و صفات مختص تورات در قرآن را بررسی کرده و از تصدیق کتب آسمانی توسط قرآن سخن رانده است. آنگاه به بحث درباره آیات تحریف پرداخته و دلایل وجود کتب آسمانی در عصر بعثت را ارزیابی نموده و آیات تبدیل و کتمان را بررسی کرده است. نگاهی اجمالی و تطبیقی به عهد قدیم و عهد جدید پایان بخش مباحث این رساله است که از جمله، به معرفی قسمت های مختلف تورات و انجیل و نیز اناجیل اربعه، اعتبار کتب مقدس و معرفی انجیل برنابا پرداخته است.
مکانیزم توزیع ثروت ودرآمد ازنگاه قرآن وروایات
نویسنده:
علوم حدیث و قرآن
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
خداوند متعال انسان را بر دیگر مخلوقاتش برتری داده و تمام امکانات و نعمت های موجود در طبیعت را برای ارضای امیال او، فراهم کرده است؛ ولی مطالعه زندگی انسان ها نشان می دهد که برخی انسان ها از ثروت بیشتری برخوردارند و در مقابل، بخش عظیمی از افراد جامعه در گرسنگی و محرومیت به سر می برند. این تحقیق با موضوع «مکانیزم توزیع ثروت ودرآمد از نگاه قرآن و روایات» در هفت فصل تنظیم شده است: در فصل اول به بیان مسئله، سؤال های اصلی و فرعی، اهمیت، اهداف و فرضیه های پژوهش و همچنین تعریف و جایگاه توزیع، نظریه ها و اختلاف نظرهای مکتب های اقتصادی درباره توزیع پرداخته شده است. در فصل دوم، اهمیت کار و تولید از دیدگاه اسلام مورد بررسی قرار گرفته است. در فصل سوم به موضوعاتی از قبیل: اصالت فرد و جامعه، حدود مالکیت و اقسام آن، دیدگاه اسلام راجع به مال و ثروت و دیدگاه اسلام راجع به عدالت اجتماعی و اقتصادی، پرداخته شده است. در فصل چهارم، راهکارهای توزیع قبل از تولید بیان شده است. فصل پنجم، راهکارهای توزیع پس از تولید را مورد بررسی قرار داده است. در فصل ششم، به راهکارهای توزیع مجدد، از جمله: مالیات های شرعی، مالیات های حکومتی و وجوهات مردمی اشاره شده است. فصل هفتم به جمع بندی نهایی و نتیجه گیری اختصاص یافته است.
مولفه های حیات طیبه از منظر قرآن و سنت
نویسنده:
طاهره بسطاقی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
مؤلفه های حیات طیبه از منظر قرآن و سنت جهت آشنایی افراد با زندگی پاک و آرام و مورد پسند خداوند و الگوی پذیری از قرآن و احادیث معصومین علیه السلام موضوع مورد تحقیق در این رساله نام گرفته است . مراد از حیات طیبه همین حیات دنیوی است که مقارن با قناعت و رضا به قسمت خدای سبحان باشد ، زیرا چنین حیاتی پاکیزه ترین زندگی برای بشر است . حیات طیبه یعنی تحقق جامعه ای قرین با آرامش ، امنیت ، رفاه ، صلح ، محبت ، دوستی ، تعاون و مفاهیم سازنده ی انسانی و ... در رهگذر تشریح و تبیین حیات طیبه به موضوعاتی از جمله : نشانه های حیات طیبه در آئینه ی آیات و روایات و ادعیه معصومین ، آسیب شناسی حیات طیبه در آئینه ی آیات و روایات و ادعیه معصومین پرداخته شده و در فصل آخر هم گذری داشتیم بر زندگی اولیاء الهی که اسوه ی بشر برای رسیدن به سعادت و خوشبختی هستند . برای تشریح و توضیح این موضوعات فوق به تلاشی صورت گرفته که از منابع اصیلی و سرچشمه اصلی اسلام بهره گرفته شود لذا در مرحله ی اول به قرآن کریم پرداخته ایم و ذیل آیات مربوطه را با مراجعه به تفاسیر معتبر پی گرفته ایم بعد به کتاب های حدیثی معتبر از قبیل : اصول کافی ، بحار الانوار و ... مخصوصاً از ادعیه و مناجات های معصومین شاهد مثال آورده ایم که مطالب به روش کتابخانه ای ، خلاصه نویسی و نقل مستقیم جمع آوری شده است . و در آخر راه رسیدن به حیات طیبه را معرفی کرده ایم .
مکر در قرآن
عنوان :
نویسنده:
مریم کلانتری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
چکیده مکر فعلی است که از خدا، انسان و شیطان سر می زند که با توجّه به هدف آن ها، آن گاه که خدا مکر زند ممدوح است و آن گاه که شیطان مکر زند مذموم؛ و انسان آن گاه که صبغه ی الهی دارد مانند معصوم، مکرش با مکر خدا هم پوشانی دارد و یکی است و آن گاه که چنین نباشد، مکرش مذموم است. مصادیق مکر خدا، بیانگر این مطلب است که مکر حضرت حقّ را ویژگی هایی است که گرچه با مکر انسان و شیطان هم نام می باشد، اما هرگز همسان نیست. مکر انسان نیز دارای ویژگی ها و پی آمدهایی است که با مطالعه ی دقیق مصادیق آن، برای چگونگی مواجهه با آن راه کارهایی به دست می آید. همچنین مکر شیطان که هدفی جز گمراهی انسان ندارد شاخصه هایی دارد؛ برای مصون ماندن از چنین مکری، هشدارهایی در بستر دین داده شده است که به کاربردن آن ها ایمنی انسان از مکر وی را تضمین می نماید. کلید واژه ها: مکر، خدا، انسان، شیطان، مکر الهی، مکر بشری.
میانه روی در قرآن و سنت
نویسنده:
محسن اولادیان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
در پایان نامه حاضر اعتدال و میانه روی طی پنج بخش با این عناوین بررسی شده است: بخش اول، اعتقادی: بررسی واژه های جایگاه آن در آیات و روایات، اسلام آیین میانه روی، قرآن کتاب میانه روی، پیامبران و امامان الگوی بشر در مسیر اعتدال، اعتدال در دینداری؛ بخش دوم، اخلاقی: خوف و رجاء، مدح و ذم، عصبیت، میانه روی در غضب و رضا، تکبر و تواضع و میانه روی در آن، سخن گفتن، سرور و شادی، خوردن و آشامیدن، خوابیدن، زینت و آراستگی، بوسیدن، آرزو، خوش بینی و بدبینی و...؛ بخش سوم: عبادی: اعتدال در عبادت، یاد خدا در همه حالات، عزلت و گوشه نشینی، اعتدال در علم و عمل؛ بخش چهارم، اقتصادی: مال و ثروت، نه سرمایه داری و نه سوسیالیسم، میانه روی به هنگام نیازمندی و بی نیازی، اعتدال در امور معیشتی، وسائل زندگی، لباس و. . ؛ بخش پنجم، اجتماعی: اعتدال در مواجهه با مردم، دوستی و مصاحبت، تربیت، حکومت و....
مکر الهی در قرآن و حدیث
نویسنده:
سیده موسوی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
مکر الهی در برابر مکر و نیرنگ بندگان خدا، از جمله آموزه های ارجمند قرآنی است. خداوند در قرآن از یک سو از مکر برخی از انسانهای فریب خورده دنیا خبر می دهد و از سوی دیگر از مکر خود در برابر مکر آنها سخن می گوید.در برخی آیات نیز، همین مکر را با الفاظ دیگری چون خدعه و کید بیان فرموده و از آن به عنوان سنتی پایدار و قطعی یاد نموده است با استمداد از خداوند، بر آن شدم تا با بررسی آیات قرآنی و روایات و ادعیه معصومین(ع) کیفیت این مکر و علت انتساب آن را به خداوند تبیین نماییم. رساله حاضر در بردارنده کلیات و سه فصل پس از آن است. در کلیات به تبیین مسأله، سؤالهای اصلی و فرعی، فرضیه ها، پیشینة مسأله و روش پژوهش اشاره شده است. فصل اول به مفهوم شناسی سنت، مکر و واژه های معدل آن اختصاص یافته است. فصل دوم به دیدگاههای قرآنی پیرامون«مکرعام» و«مکر الهی» اختصاص دارد؛ و در ضمن آن، علاوه بر بررسی آیات مربوط به هر کدام، برای بررسی این دو معنا معنای مکر مردم و مکر خدای تعالی از آیات دیگری که الفاظ معادل آن استعمال شده است، نیز استفاده نموده ایم. فصل سوم نیز به ادعیه و روایاتی که به بحث مورد نظر پرداخته اند، تعلق یافته است. نتیحه این بررسیها این شد که انتساب مکر بر وجه حقیقت بر خدا روا نیست چرا که مکر و خدعه از صفات جاهل و عاجز است و جهل و عجز در ساحت کبریایی راه ندارد، بلکه مکر از طرف او تدبیر و عدل و لطف است و او بهترین مکافات کننده اهل مکر است.
میثاق الهی در قرآن
نویسنده:
ماشاالله رهبران یزدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
پژوهشی است در بیان میثاق الهی که در قرآن با عناوین مختلف آمده است. نویسنده ضمن ریشة کلمات مترادف با میثاق از استعمال قرآنی آن بحث کرده، سپس به انواع میثاق در قرآن که میثاق عبودیت، میثاق غلیظ، میثاق ولایت، میثاق پیامبران و میثاق ایمان به پیامبر اسلام است، پرداخته است و به آثار عمل به میثاق و سفارشات قرآن و اهل بیت در پایبندی به عهد و پیمان اشاره کرده است. وی در ادامه پیمان شکنان در قرآن و عواقب پیمان شکنی را یادآور شده و مواردی از داستان های قرآن که دربارة نقض عهد ملت ها و اقدام به خصوص بین بنی اسرائیل و قوم ثمود را ذکر کرده است. در پایان بحث مفصلی درباره میثاق بنی آدم در عالم ذر داشته و به این نتیجه رسیده است که میثاقی از تمام انسان ها گرفته شده و همه آن را پذیرفته اند و در آخرت نیز به همان دلیل، مورد پرسش قرار خواهند گرفت
میثاق در قرآن
نویسنده:
پرستو خاکباز
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این پایان نامه در چهار بخش با این موضوعات تنظیم و تدوین شده اس: بخش اول، کلیات: مفهوم واژه ی میثاق و نظایر آن، کاربرد واژه ی میثاق در قرآن؛ بخش دوم، پیمان در قرآن: پیمان خدا با عموم انسان ها، پیمان خداوند با انبیا، پیمان میان افراد بشر؛ بخش چهارم، پیمان شکنی: قرآن و پیمان شکنی، واکنش های مناسب در مقابل پیمان های الهی، موارد نقض عهد در قرآن، موارد جواز نقض عهد
  • تعداد رکورد ها : 18137