جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه فلسفه
>
حکمت نظری
>
فلسفه (خاص)
>
فلسفه الهی
>
فلسفه اسلامی
>
الهیات بالمعنی الاخص
>
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
تعداد رکورد ها : 2090
عنوان :
وحدت وجود از دیدگاه امام خمینی(س)
نویسنده:
ابوالفضل تاجیک
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جهان بینی
,
وحدت وجود
,
شناخت شناسی
,
وحدت وجود
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
وجودگرایی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
عرفان نظری
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
کثرتباوری
,
خمینی، روحالله، رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران
,
خمینی، روحالله، رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران
,
کثرتباوری
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
چکیده :
بحث از «وجود» وحدت و یا کثرت در وجود از دیرباز در تاریخ اندیشه بشری محل بحث و نزاع بوده است. بسیاری در اثر مواجهه با کثرات خارجی و عینیف حکم قطعی به کثرت در نظام وجود کرده و به تعبیری قائل به کثرتانگاری میشوند و وجود اشیاء را حقایقی متباین از یکدیگر برمیشمردند. اما در نقطه مقابل این نظر، اندیشه «وحدت وجود» مطرح است که در آن حکم به یگانگی و یکپارچگی در نظام هستی میشود. این نظریه از منظرهای متفاوتی مطرح شده است تا جایی که طرح این بحث از نحلهها و مکاتب مختلف، گاه متناقض مینماید. بیشک شناخت ابعاد مختلف بحث از «وحدت وجود» و تمایز آن از همه خدایی و حلول و ... نیازمند تدقیق و تحقیق فراوان در اندیشه بزرگان است که در علم و عمل به حقیقت این مسئله دست یازیدهاند. در اندیشه ایشان، عالم و آنچه در آن است تجلی ذات حق است و همگی مظاهر وجودی و عینی حضرت حق هستند که نه تنها کثرت آنها وحدت آن حقیقت واحد را خدشهدار نمیکند بکله مویّد و موّکد آن است.این نوشتار بر آن است تا با بررسی آرای عارف کامل، حضرت امام خمینی(س) به بازکاوی این اندیشه در منظر امام بپردازد و ساختار اندیشهای امام را در مقابله با این مسئله به نمایش بگذارد. و نشان دهد که از دیدگاه حضرت امام(س) سراسر دایره وجود از غیب و شهود مظاهر ذات یگانه حق است و حق در جمیع آنها حاضر بلکه همه آنها نفس ظهور حقاند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
وحدت وجود از دیدگاه عین القضات همدانی
نویسنده:
مرتضی شجاری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
زنجان: دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خودشناسی
,
اهل معرفت
,
عین القضاة الهمدانی
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
اصطلاحنامه عرفان
,
عرفان نظری
,
وحدت حقیقت وجود(احکام هویت غیبی عرفان نظری)
کلیدواژههای فرعی :
سلوک عرفانی ,
وحدانیت خدا ,
وحدت شهود ,
ارتباط روح و بدن ,
قرآن ,
سالک ,
قدیم بودن خدا ,
چکیده :
وحدت وجود به معنای اینکه خداوند موصوف به وجود است و هیچ یک از کائنات به وجود توصیف نمی شوند، در آثار عین القضات همدانی به خصوص در مکاتبات وی، بسیار مجال ظهور یافته است. عین القضات با تاویلی بر آیه کریمه «ألا إنهمْ فی مرْیه منْ لقاء ربهمْ ألا إنه بکل شیْء محیط» (فصلت/54) کسانی را که از لقای پروردگار در شک هستند، کور می داند. کوران کسانی هستند که احاطه خداوند بر تمامی موجودات و از جمله بر وجود خود را نمی بینند؛ چه اگر این احاطه را می دیدند، مشاهده می کردند که خود جلوه ای از خداوند هستند. از نظر وی خداوند به واسطه احاطه ای که بر مظاهرش دارد، هم مرکز است و هم محیط. بنابراین تنها حق تعالی موجود است؛ اما نه به آن معنی که کائنات، سراب باشند. بلکه آنها جلوه های گوناگون وجود واحد هستند که قاضی آنها را گاهی حادث نامیده است. خداوند قدیم است به این معنی که فراتر از زمان است و همچنان که در ازل، خدا بود و چیزی با او نبود، در ابد و در حال نیز به همان گونه است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 29 تا 51
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
«وحدت وجود» از دیدگاه اسیری لاهیجی
نویسنده:
علی اکبر افراسیاب پور ,جلیل محمدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
زنجان: دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ابن عربی
,
وحدت شهود
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص))
,
فنا
,
عرفان شیعی
,
مقام احدیت(مقابل مقام واحدیت)
کلیدواژههای فرعی :
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته) ,
عارفان (مسلمان) ,
عرفان نظری ,
وحدت حقیقت وجود(احکام هویت غیبی عرفان نظری) ,
مرتبه انسان کامل ,
چکیده :
شمس الدین محمد اسیری لاهیجی (ح840- 912 ق) یکی از عرفای شیعی در عصر تیموری است که در آثار منظوم و منثور خود به بیان اندیشه های عرفانی در حوزه نظری و عملی پرداخته است. محوری ترین بحث در عقاید او طرح نظریه «وحدت وجود» است که تحت تاثیر ابن عربی و شیخ محمود شبستری آن را با بیانی زیبا ترسیم می کند. وحدت وجود که تفسیری عرفانی از توحید به شمار می آید، از قرن دوم هجری در عرفان اسلامی سابقه داشته و توسط ابن عربی به زبانی فلسفی روش مند گردیده است و اسیری لاهیجی یکی از شارحان نظریه وحدت وجود به شمار می آید که ضمن بهره گیری از مضامین مولوی و حافظ به عارفان اولیه نیز اشاره دارد و از «وحدت وجود» به «انسان کامل» می رسد و خداوند را وجود حقیقی و اصیل به شمار می آورد که دیگر موجودات جلوه های آن نور سرمدی هستند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 35 تا 51
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسه دیدگاه قدیس آنسلم و ملاصدرا در باب وجوب وجود خدا
نویسنده:
تر هاآر ج.جی.ج.
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی , نمایه مقاله
کلیدواژههای اصلی :
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
در ادیان توحیدی بزرگ جهان، وجود خدا حقیقتی است که به عنوان یک اصل ایمانی در درجه نخست و پیش از هر چیز دیگر باید آن را پذیرفت و یا واقعیتی است که باید بدان تسلیم شد. ایمان به خدا و تسلیم در برابر او آنچنان اساسی و بنیادی تلقی می شود که گاهی هر تلاشی برای فراتر رفتن از این امر، و خدا وجود او را در مورد تاملات شدید و عمیق فلسفی قرار دادن یا کاملا مردود شناخته می شود و یا حداقل محل تردید قرار می گیرد. هم در اسلام و هم در مسیحیت نمونه هایی از این گرایش را می توان یافت. مثلا در مسیحیت می توان از بیشتر گرایشهای پروتستان نام برد که تنها برایمان تاکید می ورزند. در اسلام نیز مکتب کلامی اشعری در میان اهل سنت قابل ذکر است.با این وجود، در این هر دو دین نمونه های روشنی نیز از نوعی تامل فلسفی می توان یافت که صرفا برخدا و وجود او اکتفا نمی کنند بلکه بر عکس، گاهی حتی به صورت براهین و یا استدلالهای عقلانی محض بر وجود خدا درمی آیند. در اسلام ابن سینا و ملاصدرا نمونه هایی مهم و یا شاید مهمترین نمونه هایی این گرایش محسوب می شوند. در جهان مسیحیت تلاش برای اثبات وجود خدا بدون تردید با نام قدیس آنسلم گره خورده است که غالبا "پدر مدرسیگری" نامیده می شود. مدرسیگری آن نوع از تاملات فلسفی و کلامی است که در قرون وسطی و در اروپای مسیحی، در کلیساها و صومعه ها و سپس در دانشگاهها معمول بود. مدرسیگری بر دو پایه "شرع"و"عقل" استوار است. شرع عبارت است از حقایق مسلم در باب ایمان مسیحی که از کتاب مقدس برمی آید و توسط آباء کلیسا به دست ما رسیده است. عقل عبارت است از ابزاری که در جهت تحلیل این حقایق و در آوردن آنها بصورت نظامی سازوار و جامع بکار می رود.آنچه من در این مقاله در پی آنم یکی طرح این سوال است که قدیس آنسلم و ملاصدرا چه نوع برهانی برای اثبات وجود خدا بکار برده اند و دیگر مقایسه این برهانها با یکدیگر می باشد تا ببینیم آیا همانندی و شباهتی بین آنها می توان یافت. هر چه باشد این دو مرد هرکدام در حوزه خود بسیار تاثیر گذار بوده و هستند.ولی قبل از شروع موضوع بهتر است که شرح حال بسیار مختصری از قدیس آنسلم ارائه دهم. البته این امر را مسلم می گیرم که خوانندگان این مجله از من انتظار ندارند که طرحی ولو ابتدایی از زندگی ملاصدرا بدست دهم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 3 تا 16
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
وحدت وجود از دیدگاه حکیم سنایی غزنوی
نویسنده:
فلور ولی پورچهارده چریک ,رضا الهی منش
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
زنجان: دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عدم
,
عشق
,
قوس صعود
,
قوس نزول
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
فنا
,
عرفان نظری
,
وحدت حقیقت وجود(احکام هویت غیبی عرفان نظری)
,
عالَم معانی((اعیان ثابته)، قسیم عالم ارواح و مثال و اجسام)
,
رتبه بقاء(مقابل مراتب فناء)
کلیدواژههای فرعی :
وجود و عدم ,
سیر آفاقی و انفسی ,
سالک ,
اصطلاحنامه عرفان ,
مقام توحید(عرفان) ,
جهان بینی سنایی ,
چکیده :
در بررسی دیدگاه سنایی درباره نظریه «وحدت وجود» به جایگاه خدا، جهان و انسان در نگرش سنایی پرداخته شده است. خداوند ذات یگانه ای است که دوئیت بردار نیست. انسان از نظر سنایی، زبده و خلاصه تمامی عوالم هستی و در برگیرنده قوس نزول و صعود بوده، که هدف از آفرینش او معرفت خداوند می باشد. او از عالم اعیان (عدم) پای به عرصه جهان نهاده تا در سایه عشق الهی و فنای خویش و ماسوی الله به وادی معرفت و وحدت با حق و بقاء بالله نائل گردد. جهان هستی نیز تجلی جمال الهی و ظل و سایه حق است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 219 تا 240
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خداشناسی از طریق آثار صُنع الهی در عالم تکوین (از دیدگاه قرآن کریم و نهجالبلاغه)
نویسنده:
نصرت نیل ساز ، زهره بابا احمدی میلانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
یکی از راههای اثبات وجود خدای متعال، شناخت او از طریق آثار صُنع الهی در عالم تکوین است، بدین گونه که انسان با مشاهدة اسرار طبیعت و نظم محیّرالعقول حاکم بر جهان هستی، و تفکّر در اینها به شناخت خدای متعال میرسد. در موارد متعدّدی از آیات قران کریم و فرازهایی از نهجالبلاغه به اثبات وجود خداوند با استفاده از آیات آفاقی پرداخته است. به طور کلّی روش آیات قران کریم و امام (ع) در بررسی پدیدههای طبیعی این است که پس از بیان شگفتیهای طبیعت، همه را به تفکّر و تعقّل واداشته و تأکید میفرمایند که آثار عظمت خدا در همة آفرینش آشکار است. این پژوهش بر آن است تا با استناد به آیات قران کریم و سخنان حضرت علی (ع) به بررسی و تبیین این راه بپردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 26
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بحثی در نجات شناسی گنوسی
نویسنده:
نوری سادات شاهنگیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رستگاری (مسائل جدید کلامی)
,
آیین گنوسی (ادیان خاموش)
,
فلسفه دین
,
دین پژوهی
,
کتابخانه نجع حمادی
کلیدواژههای فرعی :
معرفت خداوند ,
اوپانیشاد ,
رؤیت خدا ,
گناه ,
کمال حقیقی انسان ,
انجیل ,
تورات ,
عروج ,
هادس ,
آدم و حواء ,
انسان شناسی دینی ,
روح ,
نجات شناسی: Soteriology ,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص) ,
قرآن ,
گناه ذاتی ,
ثنویت گنوسی ,
هبوط انسان (آموزههای دین مسیحیت) ,
آتمَن ,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته) ,
دین مسیحیت(دامنه ادیان پیشرفته) ,
دین یهود (ادیان غرب) ,
آپایرون ,
علوم ظاهری ,
عرفان گنوسی ,
صعود روح ,
منجی الهی ,
اعتقادات گنوسی ,
خدای گنوسی ,
جهان شناسی گنوسی ,
سقوط سوفیا ,
انسان شناسی گنوسی ,
آرخون ها ,
الهیات گنوسی ,
معرفت باطنی گنوسی ,
شاپا (issn):
6123 2251
چکیده :
هدف ما در اين مقاله بررسی انديشه ها و تعاليم گنوسی در محور نجات شناسی است. برای اين منظور از كهن ترين و معتبرترين آثار گنوسی - كتابخانه نجع حمادی - بهره برده ايم. باور به ثنويت ماده و روح كه منشأ نگاه بدبينانه گنوسی به جهان بوده به آموزه نجات انجاميده است. روح گوهری الهی از عالم برين است كه به سبب جهل يا خطا از موطن اصلی خود جدا شده و در جهان پست مادی فرو افتاده و به اسارت آن در آمده است. در اين حال از خود بيگانه شده است و در جهل به سر می برد. نجات و آزادي روح از طريق معرفت امكان پذير است: معرفت درباره خداوند و درباره خود. معرفتی كه سبب صعود روح می شود نه از سنخ علوم ظاهری بلكه حكمتی اشراقی است كه به واسطه منجی ای الهی، يعنی پيامبری از جهان روشنی، كسب می شود. روح به اين ترتيب عروج می كند و به خدای متعال در وراي جهان می رسد و با اصل خود بار ديگر به وحدت دست می يابد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 47 تا 60
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
وحدت وجود: تجربه، تعبیر، تمثیل
نویسنده:
قاسم کاکایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وحدت وجود
,
تجارب عرفانی (تجربه عرفانی)
,
تمثیل عرفانی
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
بیان ناپذیری تجربه عرفانی
,
فلسفه دین
,
عرفان نظری
,
زبان تجربه عرفانی
,
تعبیر عرفانی
کلیدواژههای فرعی :
قوای نفس ,
راه کشف و شهود ,
حدیث نفس ,
تمثیل سایه و صاحب سایه ,
شهودات عرفانی ,
عقل ( جوهر ) ,
وحدت در کثرت ,
وحدت قوای نفس ,
حیرت ,
فنا ,
شطحیات ,
عرفان مسیحی ,
اصطلاحنامه عرفان ,
اعیان ثابته ,
حقائق معنوی(مقابل حقائق صوری) ,
ظهور کثرت در وحدت(مقابل ظهور وحدت در کثرت) ,
عالَم خیال(مقابل عالَم حقیقت) ,
مرتبه قرب فرائض(قسیم مرتبه قرب نوافل و جمع بین القربین) ,
مرتبه قرب نوافل(قسیم مرتبه قرب فرائض و جمع بین القربین) ,
تخیل(راه های معرفت) ,
تمثیل(معرفت شناسی) ,
نفس ناطقه(اصطلاح وابسته) ,
تمثیل آینه و شخص ناظر ,
تمثیل نفس ,
وحدت خدا و نفس ,
آفرینش نفس بر صورت خدا ,
باطن انسان ,
تجربه وحدت وجود ,
پارادوکس منطقی ,
زبان تشبیه ,
پارادوکس هو لاهو ,
تمثیل سخن گفتن با خود ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
شاپا (issn):
6123 2251
چکیده :
نظریه وحدت وجود همواره به عنوان امری تناقض آمیز و محتوی پارادوکس های بسیار تلقی شده است. ولی عرفا مدعی اند که همین امر متناقض نما را تجربه و شهود کرده اند. اما آیا ایشان توان آن را داشته اند که این امر را برای دیگران تبیین و یا تعبیر نمایند؟ این مقاله بر آن است تا نشان دهد که نظریه وحدت وجود را نمی توان تعبیر عقلانی و فلسفی کرد و عرفا ناچارند که این نقیصه را با تمثیل جبران نمایند. در این مقاله ابتدا نسبت بین تجربه و تعبیر وحدت وجود بررسی و سپس علت بیان ناپذیری تجربه عرفانی ذکر شده است. آنگاه تناسب تجربه عرفانی با عالم خیال بیان گشته و سرانجام چند تمثیل معروف که عرفا در مورد وحدت وجود بکار برده اند، بررسی و تحلیل شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 79 تا 112
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی احکام نور و وجود در حکمت اشراق و حکمت
نویسنده:
جمیله فاطمی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
الوجود
,
حکمت متعالیه
,
فلسفه اشراقی
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
نور (حکمت اشراق)
کلیدواژههای فرعی :
اسفار ,
اصالت ماهیت ,
ظهور ,
اعتباری بودن وجود ,
حکمت خسروانی ,
وجود شناسی ملاصدرا ,
تشکیک نوری ,
نورالانوار ,
بساطت انوار ,
هستی شناسی اسلامی ,
عقول طولیه ,
عقول عالیه ,
عقول عرضیه ,
اعتباریت ماهیت ,
اصالت وجود ,
واجب تعالی (اسماء ذات) ,
نور مجرد ,
ظلمت (حکمت اشراق) ,
جوهر غاسق(حکمت اشراق) ,
هیئت ظلمانی ,
هستی شناسی سهروردی ,
تقابل نور و ظلمت ,
ادراک حقیقت نور ,
مصادیق نور و ظلمت ,
موجود جسمانی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
عبدالله جوادی آملی
شاپا (issn):
6123 2251
چکیده :
در این مقاله ضمن مقایسه دو اصطلاح نور و وجود در فلسفه اشراق به مسایل ذیل پرداخته شده است: 1- مساوقت یا عدم مساوقت نور و وجود در فلسفه اشراق 2- تبیین استدلالهای سهروردی درباره بساطت نور و غنای آن از تعریف و بیان تحلیل ملاصدرا در باب استدلالهای شیخ اشراق. 3- بیان توجیه سهروردی در باب تشکیک انوار و تحلیل تناقض بین اعتبارات وجود و تشکیک انوار. 4- ارائه دو نوع تقسیم بندی انوار در مکتب اشراق و بیان اشکالات این دو نوع تقسیم بندی از دیدگاه ملاصدرا. 5- تقابل نور و ظلمت در حکمت الاشراق. 6- نحوه ادراک حقیقت نور.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 69 تا 78
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رسائل الشیخ الطوسی : الرسائل العشر
نویسنده:
محمد بن حسن طوسی
نوع منبع :
کتاب , مجموعه مقالات
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
قم: موسسه نشر اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
توحید
,
العقاید
,
01. خداشناسی (کلام)
,
19. مسایل کلامی
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
امامت
,
دلایل امامت
,
دلیل ضرورت نبوت
,
نبوت
,
عقاید شیعه امامیه
,
براهین خداشناسی
,
اثبات امامت امام علی (ع)
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
براهین توحید(حکمت نظری)
,
تفسیر قرآن
,
اصطلاحنامه فقه
,
مسایل فقهی
,
13. علم کلام
,
کتب کلام شیعه
,
کتب فقه شیعه
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
کد کنگره:
BP 181/6 /ط9ر5
چکیده :
مؤلف کتاب «الرسائل العشر» ابو جعفر محمد بن حسن بن على طوسى معروف به شيخ الطائفة، شیخ طوسي است، كتاب الرسائل العشر مجموعه اى از تأليفات كلامى، فقهى و تفسيرى شيخ طوسى مى باشد. اگر چه نام رساله ها و كتب موجود در آن در فهرست شيخ و رجال نجاشی و ساير كتب تراجم به صورت مجزا ذكر شده اند اما نام كتاب الرسائل العشر در هيچ كدام از اين منابع ديده نمى شود. بنظر مى رسد كه اين مجموعه توسط محقق ارجمند واعظ زاده خراسانی پس از سال ۱۴۰۳ ق گردآورى و با اين نام منتشر شده است. اين مجموعه شامل ۵ كتاب كلامى و ۵ كتاب فقهى مى باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
تعداد رکورد ها : 2090
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید