جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 1151
نبوت طبیعی از دیدگاه آکوئیناس و ابن سینا
نویسنده:
رضا اکبریان، علیرضا فاضلی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
توماس آکوئیناس ذیل بحث نبوت که خود ذیل بحث لطف الهی است، مفهوم نبوت طبیعی را به کار می گیرد و آن را از نبوت الهی که عطیه روح القدس است، جدا می کند. او تبیین فیلسوفان از جمله ابن سینا را از نبوت، تنها در حیطه نبوت طبیعی می گنجاند. این نوشتار می کوشد تا با تحلیل معنایی نبوت طبیعی ناظر به مبانی آکوئیناس، معنی دقیق آن را روشن کند؛ هم چنین در پی روایی نسبت نبوت طبیعی به تبیین ابن سیناست. علاوه بر آنکه مفهوم نبوت طبیعی نزد آکوئیناس به رغم سعی او در شفاف سازی مبهم باقی می ماند، این مفهوم در پیوند با نظر او آموزه ای قدسی است و هم چنین بستگی به نحوه اکتساب عقلانیات دارد. که در اینها با ابن سینا اختلاف مبنایی دارد. همین اختلاف رویکردها می تواند به این نتیجه رهنمون شود که تبیین ابن سینا حداقل از دیدی درونی، نبوت کاملاً الهی است و برآمده از طبیعت نیست. استفاده آکوئیناس از مفهوم نبوت طبیعی که در راستای مبانی اوست، در حقیقت راه را برای تبیین فلسفی نبوت می بندد.
صفحات :
از صفحه 63 تا 86
شخصیت علامه طباطبایى (ره) در گفتگو با آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
مرتضى جوادى آملى
نوع منبع :
مقاله , مناظره،گفتگو و میزگرد
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی,
چکیده :
این نوشتار، که با استفاده از محضر استاد جوادی آملی در آستانه یازدهمین عروج ملکوتی علامه طباطبایی (ره) تدوین شده، به بررسی ابعاد مختلف شخصیت این عالم ربانی پرداخته است. اهم موضوعات مطرح شده در اینجا عبارتند از: موضوع معرفت، انس با قرآن، و در نتیجه کیفیت نگرش ایشان به قرآن، جهان بینی توحیدی، سلوک اخلاقی و توجه ایشان به ائمه اطهار علیهم السلام.
کدام آیات بر خاتمیت و افضلیت رسول اکرم صلی الله علیه و آله دلالت دارند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
چنان كه آيه‌ «وَ لكِنْ رَسُولَ اللَّهِ وَ خاتَمَ النَّبِيِّينَ» دلالت بر خاتميت دارد، هم‌چنين آياتى كه دلالت بر همگانى و هميشگى بودن «عموم و دوام» دين اسلام دارند مانند آيه‌ : «أُوحِيَ إِلَيَّ هذَا الْقُرْآنُ لِأُنْذِرَكُمْ بِهِ وَ مَنْ بَلَغَ» و آي بیشتر ...
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چرا تمام افرادی که ادعای پیامبری دارند از میان اقوام سامی برخاسته اند و همه شان در سرزمینهای خاورمیانه می زیستند؟ چرا رد پایی از 124000 پیامبر ادعایی در هیچ جای دیگری از جهان یافت نمی شود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : انسان موجودی است مکلف، و لازمه تکلیف این است که از طرف خداوند پیامبرانی برای ابلاغ وظایف و دستورات به سوی وی فرستاده شده باشند و الا تکلیف معنی ندارد. قرآن کریم در آیات مختلفی می فرماید هر جا که قوم و عده ای زندگی می کرده اند از سوی خداوند انب بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
آیا رسول خدا (ص) در اتاق عائشه دفن شده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در خصوص محل دفن نبي اکرم صلّي الله عليه و آله وسلّم اختلاف نظر وجود دارد : 1 . نظر اهل سنت : آنچه که در نزد اهل سنت مشهور است اين مطلب است که آن حضرت در حجره عائشه دفن گرديده و براي اثبات ادعاي خويش به دو روايت استناد مي‌كنند : الف : پيامبران ه بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
برخی با توجه بر تعبیر امی که در قرآن آمده است، ادعا می کنند که پیامبر (ص) سواد خواندن و نوشتن نداشته است :1. آیا این مطلب درست است؟ 2. چگونه ممکن است پیامبری که جهان هستی را می خواند و به رموز جهان آگاه بود خواندن و نوشتن بلد نباشد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : این سؤال از دو بخش تشکیل شده است: 1. معنای "امی" بودن پیامبر (ص) چیست؟ 2. اگر أمی بودن به معنای کسی است که سواد خواندن و نوشتن ندارد، این چگونه با پیامبری که جهان هستی را می خواند و به رموز جهان آگاه بود سازگار است؟ در پاسخ بخش اول باید بگوئیم بیشتر ...
آیا حضرت آدم (علیه السلام) دچار گناه و لغزش شد؟ مگر انبیا از خطا و گناه منزه نیستند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
براى روشن شدن پاسخ، بيان نكات ذيل ضرورى است: 1. انبيا و اوصياى الاهى از مقامات شامخه‌ى روحانى و تكوينى در جهان هستى برخوردارند. آنان انوار غيبيّه‌ى الاهيه و مظاهر تامّه و آيات باهره‌ى جلال و جمال حق‌اند. طينت ابدان و خلقت ارواح آنان با دست قدرت جمال بیشتر ...
خداوند متعال، بر چه اساس و ملاكى انبيا را انتخاب مى‏ كند و آنان را نبى قرار مى‏ دهد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
:از بحث‏هاى ديرينه در علم كلام، مسئله «موهبتى» بودن نبوت و يا «استحقاقى» بودن آن است. گروهى از متكلمان برآنند كه نبوت يك نعمت معنوى الهى است كه خدا آن را به هر كس كه بخواهد عطا مى‏كند (موهبتى)، در حالى كه از برخى نقل شده است كه آن را از طريق استحقاق بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
آیا اجنه پیامبرانی از جنس خودشان دارند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
با توجّه به اين‏كه در آيه 130 سوره انعام آمده است: «ما براى جنّ و انس، پيامبرى از جنس خودشان مبعوث مى‏گردانيم.» چرادر سوره جنّ، پيامبر اسلام (صلی الله علیه وآله) را پيامبر جن و انس معرفى مى‏كند؟ جواب:در اين‏كه آيا آيه:«يمَعْشَرَ الْجِنّ وَالْإِنسِ أ بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
کلیدواژه‌های فرعی :
حقیقت عصمت چیست و ابعاد آن از دیدگاه متکلمین چگونه است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
پاسخ تفصیلی:
الف)عصمت در لغت به معني امساک، حفظ و منع است. چنان که ابن فارس گفته است: «عَصَم يدل علي اِمساک و منع و ملازمة، والمعني في ذلک کله واحد، من ذلک أن يعصم اللّه تعالي عبده من سوء يقع فيه»؛[1]کلمه عَصَم بر نگهداري، مانع شدن و ملازم بودن دلالت مي‏کند و معن بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
کلیدواژه‌های فرعی :
  • تعداد رکورد ها : 1151