جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 1151
علم انبیا از دیدگاه فخررازی و علامه طباطبایی
نویسنده:
زهرا توکلی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
دانشگاه اصفهان,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
چکیده در این رساله‌ یکی از مهمترین و چالش برانگیزترین مسائل کلامی یعنی علم انبیا از دیدگاه دو متکلم برجستهی شیعه و اهل سنت مورد نقد و بررسی قرار میگیرد. اختلافات زیادی در ماهیت و ابعاد علم پیامبران بین متکلمان شیعه و اهل سنت وجود داد و این اختلافات علاوه بر ایجاد تفاوت آراء در آموزهی عصمت انبیا، باعث ایجاد شبهات زیادی نیز شده است که با روشن شدن ماهیت و ابعاد علم انبیا از دیدگاه این دو عالم مشهور به بسیاری از آنها پاسخ داده میشود. فخررازی نبی را دارای قوهی قدسیه میداند. از نظر او انبیا افرادی هستند که دارای نفوس قوی میباشند، این نفوس در کمال قوهی عقل نظری و عملی قراردارند و به تکمیل قوی نظری و عملی دیگران نیز میپردازند. ویژگی این نفوس شدید الحدس بودن آنها است، به طوری که مجهولاتی که برای دیگران با پیدا کردن حد وسط معلوم میگردد، برای آنان با اندک تاملی حاصل میشود. او انبیا را در منتها درجهی عقل بالملکه و ارواح آنان را در منتها درجهی بشریت و اولین درجهی ملائکه دانسته، از این رو علم آنان را اکتسابی و محدود میداند. واما علامه طباطبایی نبی را به حسب مقام نورانیت، کامل‌ترین انسان عهد خود و مظهر اسما و صفات خدا دانسته و علم ایشان را نامحدود، حضوری و لدنی میداند. البته این نکته را بیان میکند که منظور از علم غیب، غیب نسبی است نه مطلق و مواردی که در آیات یا روایات مبنی بر عدم علم ایشان بیان شده است، به مقتضیات بشری و علوم عادی آنان برمیگرداند و معتقد است علم غیب تکلیف آور نیست. در این پژوهش برخی از نظرات فخررازی در زمینهی علم انبیا نقد شده است و نا تمام بودن آنها در مقایسه با دیدگاه های علامه طباطبایی مورد ارزیابی قرار گرفته است. کلید واژه ها: علم انبیاء، نبوت، فخررازی، علامه طباطبایی، عصمت، حدس
تفاوت امام و پیامبر در چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در روایات فرق هایی برای امامان (ع) و پیغمبر اکرم (ص) بیان شده است که ما به جهت اختصار فقط اجمالی از آن را گزارش می کنیم و کاربر محترم را به مطالعۀ منابع تفسیری و کلامی ارجاع می دهیم. فرق اول: از اخبار استفاده می‌شود که امام تشریع کننده نیست. ا بیشتر ...
کسانی که پیامبر را دیوانه خطاب می کنند و مثل بیماران اسکیزوفرن که دریافت الهامات وحی مانندی دارند می دانند، در این باره چه باید گفت؟ چگونه اثبات می کنید که این آیات صرفا از بیماری اسکیزوفرن نبوده و مستقیما از جانب خداست. لطفا من را به آیات درون قرآن ارجاع ندهید دلیل منطقی و علمی بیاوررید.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : «در بین تمام سندرم‌های عمده روانپزشکی تعریف و توصیف اسکیزوفرنی از همه دشوارتر است. علت عمده این مشکل این است که در طول ۱۰۰ سال گذشته مفاهیم بسیار متباعدی از اسکیزوفرنی در ممالک مختلف و بوسیله روانپزشکان مختلف بیان شده است. برای قابل فهم شدن عق بیشتر ...
لطفا در باره فلسفه ازدواج های پیغمبر مکرم اسلام توضیح دهید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در سوره مبارکه احزاب 20 آيه در مورد ازدواجهاي پيامبر است. در اين سوره خداوند مي فرمايد «زوًّجناکها» (ما به تزويج در مي آوريم) يعني ازدواجهاي پيامبر به امرخداوند است. پيامبر بعد ازسن 50 سالگي پس از وفات خديجه ازدواج کردند. همسرانشان از جهت سني - منهاي بیشتر ...
چرا پیامبر اسلام در شب معراج از مسجد الحرام به مسجد الاقصی طی طریق کردند و سپس از آنجا به معراج رفتند. چرا مستقیما از مسجد الحرام به معراج نرفتند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
معراج پيامبر يك سير بيروني است يك سير قدسي و ملكوتي است. از خود آيه معراج استفاده مي شود . در قسمت اول پيامبر به مسجد الاقصي مي آيند واز بركات آن محيط هم بهره مند مي شوند . درآنجا آثار انبياء الهي(ابراهيم، موسي وعيسي) وصدها بل هزاران نبي و رسول است ا بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
آیا حضرت مریم تا پایان عمر حضرت عیسی(ع) زنده بودند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
براساس روايات ديني ما حضرت مريم قبل از عيسي فوت مي کنند وزمان به صليب کشيدن حضرت عيسي (به تعبيرمسيحيان) نيستند. در روايات داريم که حضرت عيسي مادر را بعد از فوت خواب مي بیند و به او مي گويد چه توصيه اي به من داري؟ مادر مي گويد: پسرم اگر من به دنيا باز بیشتر ...
باتوجه به تکرار داستان حضرت موسی در قرآن ما چه برداشتی باید از این موضوع داشته باشیم تکرار این موضوع چه اهمیتی داشته است که خداوند چندین مرتبه آن را در قرآن آورده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
ما در قرآن تكرار ماجراي حضرت موسي رانداريم و اصلاً هيچ ماجرايي تكرار نشده است اينها اجزاء يك پازل اند يعني تمام حكايات حضرت موسي را برداريد و كنار هم بچينيد ، آنگاه کل حكايت حضرت موسي براي شما مشخص مي شود پس بنابراين تكرار نيست هرکدام اينها يک بخشي ا بیشتر ...
با توجه به اینکه برخی از انبیاء مانند یونس(ع) خطا کردند می توان نتیجه گیری کرد که مقام ائمه معصومین از ایشان بالاتر است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
خير، چون انبياء خطا نكرده اند و در كلام شيعي اعتقاد ما به عصمت كل پيامبران است امّا مراتب آن متفاوت است. بیشتر ...
حضرت خضر چه مقامی داشت که حضرت موسی حتی نتوانست شاگردی او را بنماید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
وجود خضر(ع) چندان روشن نيست ودر قرآن هم معلوم نيست كه شخص همراه موسي (ع) خضرنبي(ع) بوده است. بطوريكه در قرآن مي فرمايد : اوبنده ي خاصي از بندگان خدا بود كه علم لدني داشت و معلم باطني سلوك موسي بود بیشتر ...
نام چند تن از پیامبران در قرآن آمده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
25 نفر از پيامبران در قرآن نام برده شده است بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 1151