جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 304
علم، برتری، قدرت و عصمت امام علی(ع) از نگاه یاران با محوریت کتاب الارشاد شیخ مفید(ره)
نویسنده:
زهرا یوسفیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
با توجه به دیدگاه امروز کلامی شیعه در محور علم، برتری، قدرت و عصمت امام علی(ع) این نوشته درصدد بررسی این چهار ویژگی از دیدگاه یاران امام علی(ع) با تکیه بر کتاب الارشاد شیخ مفید است. پرسش مقاله حاضر این است که یاران امام علی(ع) در موضوع علم، برتری، عصمت و قدرت امیرالمؤمنان چه رویکردی داشته و جایگاه امام را در این چهار امر چگونه می­دیدند؟ روش گردآوری اطلاعات، کتابخانه­ای و با بهره­گیری از نرم­افزارها است و نیز روش تحقیق مقاله تاریخی- تحلیلی است. با توجه به گزارشات تاریخی کتاب الارشاد شیخ مفید، اصحاب امیرالمؤمنان(ع) به عنوان شیعیان اولیه تلاش داشتند با ذکر ویژگی­هایی از امام، از جمله ارزش و جایگاه علمی امام علی(ع)، فضایل، مناقب، داوری­ها و معجزات، امامت و رهبری ایشان را در سطح جامعه برای مردم بیان کرده و ایشان را شایسته­ترین فرد برای جانشینی پیامبر(ص) بعد از رحلت ایشان معرفی کنند.
صفحات :
از صفحه 7 تا 24
ماهیت و منابع علم امام در زیارت جامعه کبیره
نویسنده:
معصومه اسماعیلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
زیارت جامعه کبیره، روایتی در وصف مقام، صفات و جایگاه امامت است که می‌توان بر اساس آموزه‌های آن، به شناختی جامع از امامت رسید. یکی از صفات امام که در این زیارت به آن اشاره شده، صفت علم امام است. علم امام بر اساس مضمون این روایت، دارای قلمروی گسترده و تام است که از نور وجود ائمه و شئون هدایتگری و زعامت آنان سرچشمه می‌گیرد و بازگوکننده دانشی معصومانه و خطاناپذیر است. شان هدایت و ولایت ائمه، اثبات‌کنندة برتری و لزوم اعلم بودن آن وجودهای مقدس است. در این نوشتار با بهره گیری از منابع مکتوب کتابخانه‌ای و بر اساس آموزه‌های زیارت جامعة کبیره، این نتیجه به دست آمده است که امام، علم خویش را از قرآن، رسول اکرم(ص)، وحی و دریافت از فرشتگان و ارث از انبیای پیشین حاصل می‌کند. بنابراین، امام می‌تواند علم خود را از ملک و روح‌القدس به صورت وحی و الهام دریافت کند و از انبیای گذشته به ارث برد که راه و روش دسترسی به علوم انبیای سلف در روایات دیگر به تفصیل گشوده شده است.
صفحات :
از صفحه 101 تا 116
علم امام از دیدگاه شیخ مفید و علامه طباطبایی
نویسنده:
ابراهیم علیپور، سکینه کلانتری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
جانشینی پیامبر(ص) یکی از مهم‌ترین مبانی اعتقادی مسلمانان به شمار می­رود. در میان شیعیان به این دلیل که جانشین پیامبر(ص) همانند خود او مبین و حافظ دین بوده و وارث علم پیامبر(ص) است، تعیین خصوصیات این جانشین نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است. هم‌چنین علم ائمه((ع)) به جهت ارتباط آن با توحید و نقش آن در دیگر خصوصیات امامت از جمله مسائل مهم کلام اسلامی به شمار می­آید. بر این اساس این موضوع همواره مورد توجه شیعیان بوده و در قرون اخیر از جهات گوناگونی مورد توجه قرار گرفته است. با این وجود در تعیین محدوده علم ائمه((ع)) میان دین‌پژوهان اختلاف نظر وجود دارد؛ با توجه به این‌که دیدگاه ایشان در این خصوص، در طول زمان دچار تحول شده است. در این‌ مقاله دیدگاه دو تن از علمای شیعی با تتبع در تألیفات متعدد آنان از جمله "المیزان" و "رساله علم امام" از علامه طباطبایی و "الإرشاد" و "اوائل مقاله" و... از شیخ مفید مورد بررسی قرار گرفته است. شیخ مفید از متکلمان و دانشمندان متقدم قائل به محدودیت علم امام و علامه طباطبایی از مفسران و عالمان متأخر، با نگرش روایی قائل به علم نامحدود برای ائمه((ع)) می‌باشند. (گرچه مرحوم علامه ابتدائاً در تفسیر المیزان علم نامحدود را مختص خداوند می‌داند) نگارنده با بررسی ادله و لوازم هر دو دیدگاه به این نتیجه می‌رسد که تفاوت‌ها در مبانی و ادله عقلی و روایی هر دو دانشمند موجب نتایج و برداشت‌های متفاوتی در این مسئله شده است.
صفحات :
از صفحه 71 تا 90
الإفصاح في إمامة أمير المؤمنين عليه السلام و یلیه ایمان ابی طالب
نویسنده:
الشيخ المفيد
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
04. راهنماشناسی Spiritual Companionship , امام شناسی , امامت , امامت امام علی(ع) , 1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology , فرق الشیعة (نوبختی) , تفسیر کشاف : متقن ترین تفسیر اهل سنت، ممتاز به لحاظ نکات ادبی و بلاغی : زمخشری , انوار التنزیل و اسرار التأویل (معروف به تفسیر بیضاوی): قاضی بیضاوی : خلاصه و زبده ای است از کشاف و مفاتیح الغیب و مورد استفاده فیض کاشانی , تفسیر کبیر : فلسفی و کلامی: فخر رازی , کتب کلام شیعه , الغیبة: نعمانی , 01- کافی : شیخ کلینی , تفسیر مجمع البیان (اجتهادى‌) , تفسیر تبیان (کلامى و اجتهادى‌) , الکامل فی التاریخ , مُروج‌الذَهَب و معادن‌ الجوهر , الطبقات الکبری (طبقات ابن سعد) , احقاق الحق: قاضی نورالله , الغدیر: علامه امینی , نهج الحق: علامه حلی , 02- نهج البلاغه , کمال الدین (شیخ صدوق) , بحار الانوار (علامه مجلسی) , إعلام الوری بأعلام الهدی (فضل بن حسن طبرسی) , کشف الغمة (علی بن عیسی اربلی) , عیون أخبار الرضا علیه السلام (شیخ صدوق) , کنز العمال: متقی هندی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
رویکردهای کلامی محدثان و متکلمان در تبیین منابع علم امام
نویسنده:
محمدحسن نادم
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
از جمله آموزه‌های اعتقادی که جایگاه ویژه‌ای در نظام‌نامه تشیع دارد، و قوام‌بخش مذهب، کلید فتح ابواب معارف دین و از شاخص‌های تمایز شیعه از دیگر مذاهب اسلامی است، مسئله امامت با ویژگی‌های منحصر به فرد آن است. علم امام (ع) یکی از مسائلی است که هم‌زمان با پیدایش اصل امامت، محل توجه و عنایت امامیه واقع شده است. در طول تاریخ علم کلام، در پذیرش کلی علم امام اختلافی بین علمای امامیه با رویکردهای مختلف وجود نداشته است. با این حال، این مسئله در تاریخ خود تحولات و تطوراتی داشته که این تحولات ناشی از نگاه‌های متفاوت با رویکردهای مختلف به مسائل جانبی علم امام است. در مقاله پیشِ رو، منابع علم امام (ع) را، از نگاه عالمان دو مدرسه کلامی قم و بغداد، که با دو رویکرد متفاوت به مسائل کلامی نظر کرده‌‌اند، برمی‌رسیم تا با توجه به تبیین دوگانه آنان، نشان دهیم که اختلافی بین پیروان این دو رویکرد درباره منابع علم امام وجود ندارند.
صفحات :
از صفحه 75 تا 97
علم امام به قرآن و چگونگی آن
نویسنده:
محمود قیوم زاده,محمدتقی شاکر
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
از دیدگاه امامیه امام معصوم دانشی الهی دارد، از این رو نقش هدایتگری او ظاهر تا باطن جامعه و همة انسان ها را دربرمیگیرد. آیات و روایات علم الهی ائمه را به روشنی اثبات میکنند. مقالة حاضر یکی از منابع این علم را تحلیل میکند. احادیث، قرآن را از منابع مهم آگاهی و علم گستردة امام بیان کرده اند. ائمة اطهار آگاهی به حقایق و بطون قرآن را از پیامبر اکرم فرا گرفته و در کارکردی تبیینی به تفسیر و تحلیل آموزه های قرآنی پرداخته اند. بنابراین امام فصل الخطابِ اختلافات و بازگوکنندة تعالیم نبوی است. با این همه، درک حقایق قرآن مجاری گوناگونی دارد که خداوند به دلیل جایگاهی که برای امام مقرر کرده است، او را از آن بهره مند میسازد.
سخنی در حیطه علم معصومان؛ در نقد عطاء الله مهاجرانی
نویسنده:
سعید رحیمیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم - ایران: دین آنلاین,
چکیده :
اخیراً دو توئیت از دکتر مهاجرانی نقل شده است که هر چند می‌توان با قصد ایشان و روح کلی آن در نقد جهل مقدس موافق بود اما سخن ایشان از جهاتی نیز قابل نقد است. بر این اساس علم معصومان به زمان و نحوه شهادتشان مورد اشاره قرار گرفته و تلویحاً نفی شده است.
علم امام در باور شیعیان نخستین
نویسنده:
سید عبدالحمید ابطحی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
قم - ایران: بنیاد فرهنگی امامت,
چکیده :
پژوهش حاضر در صدد پاسخ به این پرسش است که چگونه چنین باوری به علم امامان (علیهم السّلام) در میان شیعیان منتشر شد و ابعاد آن شامل چه تفاصیلی بود ومناسبات شیعیان با ائمه (علیهم السّلام) چگونه این روند را شکل می داد. بر این اساس، پرداختن به موضوع علم الهی امام در باور شیعیان می تواند یکی از حلقه های تکمیل کننده جریان مطالعات تاریخ فکر شیعی باشد که تا کنون به گونه تفصیلی به آن پرداخته نشده است.
منابع علم امام علیه السلام
نویسنده:
الهام محمد زاده, رضا نیرومند
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
مشهد - ایران: بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
بی‌تردید شناخت کامل امام(علیه السلام) بدون شناخت ماهیت علم ایشان و منابع آن علوم میسّر نیست. حال پرسش این است که منابع علم امام(علیه السلام) چه در زمان حیات پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) و چه بعد از ارتحال ایشان به عنوان پیامبر خاتم و قطع وحی اصطلاحی چیست؟ ایشان دانش مورد نیاز در تفسیر درست و همه‌جانبۀ دین در همه زمان‌ها را با حفظ خاتمیت پیامبر اسلام و آخرین کتاب بودنِ قرآن از کجا به دست می‌آورند؟ آیا منابعی غیر از کتاب خدا و سنّت رسول اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) در اختیار آنان می‌باشد و اگر چنین است، آن منابع کدام‌اند؟ و چه ویژگی‌هایی دارند؟ آیا این منابع مختص ائمه معصومان(علیهم السلام) هستند یا دیگران هم می‌توانند سهمی از برخی مراتب آن منابع داشته باشند؟ در کتاب «منابع علم امام(علیه السلام)» در تبیین منابع علم امام در مرحله نخست با رجوع به منابع روایی اصیل و موثّق همچون الکافی، بصائر الدرجات، آثار شیخ صدوق و دیگر جوامع روایی، احادیث ائمه معصومان(علیهم السلام) مورد استناد قرار داده شده و در انتخاب احادیث به جنبه سندی و به ویژه به جنبه دلالی روایات توجه شده است، در مرحله بعد، نگارندگان کوشیده‌اند آیات و روایات را به صورت تحلیلی و با رویکردی کلامی و فلسفی و عرفانی مورد مداقّه قرار دهند. هدف از نگارش کتاب این است که مسائل مطرح‌شده در بالا را در قلمرو علوم و منابع قرآن و حدیث با رویکردی کلامی و فلسفی و عرفانی ارائه ‌دهد؛ بنابراین، از آنجا که در بحث منابع علم ائمه، کتاب و رسالۀ مستقلی که با شرح و تفصیل به همه منابع علم امام به صورت یکجا پرداخته باشد، وجود ندارد. در این کتاب جهات سه‌گانۀ زیر مورد توجه قرار گرفته است: نخست: منابع علوم امامان شیعه(علیهم السلام) و محتوا و حقیقت ظاهری و باطنی آن منابع معرفی شود. دوم: دسترسی ائمه به این منابع اثبات ‌شود. سوم: روش استفاده ایشان از این منابع تبیین گردد. این اثر، حاصل چند سال تلاش علمی دو پژوهشگر در عرصه فلسفه و کلام و معارف اسلامی می‌باشد که در نوع خود، اثری شاخص به شمار می رود؛ زیرا اگر چه تک‌نگاره‌ها و چند‌نگاره‌هایی در زمینه منابع علم امام نگاشته شده، اما برای نخستین بار است که اثری به این جامعیت، با عنوان منابع علم امام(علیه السلام) به رشته تحریر در آمده است. استاد دروس خارج حوزه علمیه قم، آیت الله دکتر احمد عابدی بر این اثر نظارت داشته و سطح علمی آن مورد تأیید و تقریظ ایشان قرار گرفته است. کتاب «منابع علم امام(علیه السلام)» مشتمل بر هشت فصل به قلم دکتر الهام محمدزاده و دکتر رضا نیرومند تازه‌ترین اثر انتشار یافته توسط بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی است.
إمام کاظم علیه السلام سید بغداد وحامیها و شفیعها
نویسنده:
علی الکورانی العاملی؛ تقدیم محمد علی الحلو
نوع منبع :
کتاب , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
کربلا: العتبه الحسینیه المقدسه، قسم الشوون الفکریه و الثقافیه,
چکیده :
کتاب درباره فضائل، سیره زندگانی ، خلفای عباسی هم عصر امام کاظم (ع) ، برخی از احادیث اعتقادی و اخلاقی امام موسی کاظم (ع) ، وضعیف شیعه عراق و... می باشد.
  • تعداد رکورد ها : 304